PetFinder.my

PetFinder.my (https://forums.petfinder.my/index.php)
-   Cats & Kittens (https://forums.petfinder.my/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Penipuan Jualan Kucing (https://forums.petfinder.my/showthread.php?t=5723)

irwan 05-21-2011 12:44 AM

Penipuan Jualan Kucing

Hai semua.
Pertama kali masuk forum dan tak tahu nak post di mana tentang ni.{happy}

Nak tanya pendapat semua, ada sorang drpd Brunei nie (jumpa dalam internet) nak jual anak kucing dia kpd saya sb dia tak dapat nak jaga sepenuhnya kerana terlalu sibuk dgn kerja...{victory} Ianya jenis Flatface with CFA...{good} Tp jual murah sangat tak sampai RM500 pun termasuk penghantaran drpd BRUNEI ke PENANG... {cry}

Boleh percaya ker agaknye dia nie? Tp dia kata saya perlu bayar bila kucing sampai di pintu rumah nanti tak perlu bank in or credit card. Takut juga kalau scam ker apa?{sick} Apa pendapat kawan2 semua? {sweat}

Patut ke saya teruskan sb skrng nie memang tgh cari Queen untuk pacaran si TT Junior nie... {shy}

Gene 05-21-2011 02:25 AM

Re: Penipuan Jualan Kucing

bro,
my advice to you, DO NOT give any money until you get the cat.

Similar thing happened to me few months ago, i was looking for Egyptian Mau and found this person giving 2 E.Mau kittens for free on the internet (OLX.MY), she claimed that she was too busy to take care of the kittens. in her posting the address shows that she lives in Kelantan.

After few emails , she told me she had chosen me over the others who contacted her for the kittens because i seemed to be someone who can take good care of her kittens, I was very excited and replied her email asking when can i go to Kelantan to collect the kittens from her.

The next day she replied me, telling me the address on the posting was her old address, she already move to Sarawak along with her family, she will send the kittens to me with Animal Courier Service, and i will have to bear the delivery fees of RM700.

RM700 is really cheap considering i m getting 2 TICA Certified E.Mau kittens. but then this entire thing just seems to be getting more and more suspicious so i decided not to trust her. I replied her email telling her i am willing to pay RM700 to her but with a condition which i will need to speak to her personally over the phone before i bank in the money (all the previous communication was in Emails). i wanted her to call me for 2 reasons, to test whether she's genuine (i believe that its harder to lie in a phone conversation then emails.) and also to get her phone number so in worst case scenario i can still report her to the authority.

The next day a guy claimed to be her husband called me (7am in the morning), from his way of speaking i can tell he is definitely not a Malaysian, probably someone from Africa. and the caller ID shows 'Private Number'. He asked me whether i still want the kittens or not, if i do he will give me his bank account details . i then told him i no longer want the kittens because i knew this is a scam.

Later that day i logged on again to OLX.my just to find out the posting had already been removed. I then surfed through the listings and found similar postings all over OLX.my, only difference between the postings are the breed of the cats and the seller's name and location.

They are many scammers nowaday on the internet which i believe most of them are the same group of people. Be careful guys, be sure to double, even triple check before you make any payments.

angah1234 05-21-2011 10:07 AM

ish mcm2 kan orang skunk ni nak tipu punye pasal..so kene hati2 la..aritu saya tengok kat mudah ade orang nak jual mainecoon rm 500 pelik jugak knape murah sgt..die nak jual tapi bile saya nak gi tengok kucing tu die x bagi..pelik jugak ..
time sy nak gi tengok je mcm2 alasan die bagi ckp die kat jb la merate sekali ckp adik axcdnt la ape la..last2 smpai arini x dapat nak tengok sebab die ckp die bz so suruh bankin je duit anta kat die..LOL..ingat kite ni budak2 ape,,so hati2 la nak beli kucing skunk ni..sebab byk sgt penipu..{grin}{scared}

irwan 05-21-2011 10:33 AM

Thanx Gene and Angah...{happy}

Tak sangka ada juga penjenayah menggunakan haiwan. {sweat}
Tapi memang saya rasa pelik sebab tuh was was jugak nak percaya kan kata2 orang tue.

But then kalau dia di BRUNEI kenapa tak cari orang sana jer beli kan?{sweat}

Ya, saya pun jumpa org ni di OLX seperti yg Gene katakan tue... Maybe juga adalah orang yg sama.{cry2}

Harap kawan2 diluar sana pun berhati2 dgn kes penipuan seperti ini.

nani 05-21-2011 11:58 AM

hurm... i ada contact satu org ni, dia jual mainecoon. da tgk da gambar die.. mmg cute.. dia jual rm 500 je.. time tu xde duit.. xtaw la ade lagi ke x kitten tu.. maybe kalau kite nk, boleh jumpa owner n tgk kitten tu.. sbb mase i nk beli, die x minx pon i bank in kan duit.. i lbh suke byr cash mase dapat kitten tu.. terjamin la kan..

kes2 penipuan ni mmg byk sgt... so if let say kne bank in... jgn la percaya... better beli cat dari kedai, walaupun mahal, da tentu2 genuine kan...{victory}{victory}

angah1234 05-21-2011 01:32 PM

Quote:

Originally Posted by nani (Post 95786)
hurm... i ada contact satu org ni, dia jual mainecoon. da tgk da gambar die.. mmg cute.. dia jual rm 500 je.. time tu xde duit.. xtaw la ade lagi ke x kitten tu.. maybe kalau kite nk, boleh jumpa owner n tgk kitten tu.. sbb mase i nk beli, die x minx pon i bank in kan duit.. i lbh suke byr cash mase dapat kitten tu.. terjamin la kan..

kes2 penipuan ni mmg byk sgt... so if let say kne bank in... jgn la percaya... better beli cat dari kedai, walaupun mahal, da tentu2 genuine kan...{victory}{victory}

tu la pasal..orang tu kat ne kl ke?yg saya tepon tu jumpe kat mudah time saya call die mmg x nak angkat msj je die layan..mcm2 alasan die bg..smpai la bosan dengar alasan die mls da layan terus{victory}
tu la kite bukan ape kite nak beli pon mesti nak tengok jugak kan kucing tu betul ke x sebab die ckp pure rm 500 murah sgt tu..smpai la ari ni..{ohmygod}

http://www.petfinder.my/pets/20527/

nani 05-22-2011 02:38 PM

yg profile tu knp ea? hurm, yg mainecoon tu, i da call da owner, dia ok la sofar.
tapi letsay nk kucing betul2, g la umah owner tu n check.. tapi kalau duk kl, beli mainecoon kat kelantan ke perlis ke, better cari kat area sini walaupun mahal sket.. ade je yg jual 8 ke 9ratus kan. even mahal, korg akan puas ati.

Coony 05-22-2011 07:22 PM

Wake up ppl!! Be more realistic! There is no such thing as free pedigree cat or dirt cheap pedigree. Some breeder or pet shop sell their so call mixed Maine Coon for as much RM1500-RM2500. Some breeder even sell their so call Maine Coon without cert for as much as RM5000 & above. They are many ppl out there who actually paid this kind of money, so do you think someone will give you for free or sell to you for peanut.

Gene 05-23-2011 02:50 PM

Quote:

Originally Posted by Coony (Post 95799)
Wake up ppl!! Be more realistic! There is no such thing as free pedigree cat or dirt cheap pedigree. Some breeder or pet shop sell their so call mixed Maine Coon for as much RM1500-RM2500. Some breeder even sell their so call Maine Coon without cert for as much as RM5000 & above. They are many ppl out there who actually paid this kind of money, so do you think someone will give you for free or sell to you for peanut.

that's why i suggested the thread starter to double check before making any payments.
asking people to wake up? wow!

Marcelleve 05-28-2011 05:45 AM

Hi Gene,
Minta maaf but I think it is not a personal attack to you but to wake up people from getting cheated.
It is still currently happening to a lot of people online and not only the 'thread starter'... he was talking by general that means 'whole people lah'.
It is actually a straight forward and good reminder for all of us.

Anyway Gene, thanks for the advice from the previous message you have share with us.
I have to agree Malaysians should wake up and rather paying a whole sum amount of money to BB for purebred cat they should opt for adopting stray cats as there are a lot of strays in Malaysia.
If they have RM's to pay the pedigree cats and they have a good knowledge to keep a pedigree cats then they should go to the certified breeder because of 'high temperament and hereditary health quality'.
People may buy a non-ped cats from a petshop but are they sure their cats are healthy unless if they wanted to burn their cash for paying meds and vets.
It might look like a pure breed cat but when reaching adulthood or the final stage, do they feel cheated in the end?

We are all animal lovers and Coony is really one of the pioneers in cat's forum. His main coon cats are in champion line and famous too {happy}.... tak payah teguh orang nanti salah faham pulak.

Minta maaf....forum is open to everyone kan and everyone has the rights to share opinion so this is my rights to share my opinion jelah same with everyone else in this forum as long as I did not say bad words/foul languages or belittle a person.

Please let us help one another sincerely and positively without a spark of sarcasm and bitterness.
In general, we should all take critics constructively rather than personally.

Thank you very much.

Best Regards,
Eve
P/S: @ Coony - can I have my kitties' Pinnacle meoooorrwww (Ashanta's version of meow) already 'coz ur busy always in cat shows. Also, do you have any retired cats to be given away or this is only applicable in US? Do share one and this is not a request but by kitty's demand. LMAO!!!! :D
Quote:

Originally Posted by Gene (Post 95809)
that's why i suggested the thread starter to double check before making any payments.
asking people to wake up? wow!

irwan 05-28-2011 05:42 PM

Kongsi cerita pun salah tak kongsi pun salah...{scared}

Kalau someone tak buka mulut takder sapa pula yg tahu nanti kan? {sweat}

BTW...{victory}

Follow up from the original story...{victory}

Selepas berbalas email beberapa kali and si penjual tu meminta alamat dan no telefon semua. After few days saya ada dapat sms drpd nombor yg "pelik" meminta saya untuk menghubungi mereka berkenaan dgn penghantaran kucing tue yg konon nya ada masalah... Seperti yang dijangka...{shy}

Semuanya berakhir di situ... Saya pun dah tak layan SMS tersebut...{cool}

Bukan masalah duit atau apa... Cuma yg saya bimbangkan JIKA kucing2 tersebut memang dihantar TETAPI berisi dgn DADAH ke apa ke kan? {scared}

Tak pasai2 jer nanti masuk lokap dgn kitten sekali... {shy}{shy}{shy}

FYI, i pun dah tempat a couple of pure pedigree persian from a local cattery... yerp memang cost agak tinggi dlm RM7k.{grin} Tp at least kita rasa selamat dan kesihatan dia pun terjamin... {grin}

KATAKAN TIDAK KEPADA TIPAH TERTIPU... {shy}{shy}

Marcelleve 05-28-2011 10:35 PM

Hi Irwan,

No one says salah kalau kongsi kan cerita kepada semua orang itulah di panggil public forum.

Anyway, saya pun almost kena tipu online. LOL
That is good you share it with us.

You must go only to licensed and certified breeder walaupun di import from outside.
Yes, you are right about the 'drug' inside the pet's body , tak kisah kucing ke, reptiles or hamster. Dah ade banyak kes.

I hope my English and BM tak teruk sangat dan boleh faham semua orang hehehe....

To discuss something is not a personal attack. It is allow for us to talk openly as long as we do not say foul words and insulting a person.

Thank you so much.

Salam perkenalan.

Please be careful and congrats for not replying the SMS.
If you really need a pure breed, the breeders can advice you which suited your lifestyle and personality.
They will also know if you are really prepare to make a long term commitment with the ones you prefer.

If you like main coon - Cony has the best and it doesn't reached until RM 5,000. It comes with CFA. If you see his Facebook, I am impress how they look.
Breeders helps a lot their customers and friends how to join cat shows especially for first timers and beginners.
They also give advice and suggestions how to take care and tackle the breed's temperament.

Best Regards,
Eve

Quote:

Originally Posted by irwan (Post 95917)
Kongsi cerita pun salah tak kongsi pun salah...{scared}

Kalau someone tak buka mulut takder sapa pula yg tahu nanti kan? {sweat}

BTW...{victory}

Follow up from the original story...{victory}

Selepas berbalas email beberapa kali and si penjual tu meminta alamat dan no telefon semua. After few days saya ada dapat sms drpd nombor yg "pelik" meminta saya untuk menghubungi mereka berkenaan dgn penghantaran kucing tue yg konon nya ada masalah... Seperti yang dijangka...{shy}

Semuanya berakhir di situ... Saya pun dah tak layan SMS tersebut...{cool}

Bukan masalah duit atau apa... Cuma yg saya bimbangkan JIKA kucing2 tersebut memang dihantar TETAPI berisi dgn DADAH ke apa ke kan? {scared}

Tak pasai2 jer nanti masuk lokap dgn kitten sekali... {shy}{shy}{shy}

FYI, i pun dah tempat a couple of pure pedigree persian from a local cattery... yerp memang cost agak tinggi dlm RM7k.{grin} Tp at least kita rasa selamat dan kesihatan dia pun terjamin... {grin}

KATAKAN TIDAK KEPADA TIPAH TERTIPU... {shy}{shy}

hanissyazwan 06-06-2011 10:32 PM

Quote:

Originally Posted by irwan (Post 95774)
Hai semua.
Pertama kali masuk forum dan tak tahu nak post di mana tentang ni.{happy}

Nak tanya pendapat semua, ada sorang drpd Brunei nie (jumpa dalam internet) nak jual anak kucing dia kpd saya sb dia tak dapat nak jaga sepenuhnya kerana terlalu sibuk dgn kerja...{victory} Ianya jenis Flatface with CFA...{good} Tp jual murah sangat tak sampai RM500 pun termasuk penghantaran drpd BRUNEI ke PENANG... {cry}

Boleh percaya ker agaknye dia nie? Tp dia kata saya perlu bayar bila kucing sampai di pintu rumah nanti tak perlu bank in or credit card. Takut juga kalau scam ker apa?{sick} Apa pendapat kawan2 semua? {sweat}

Patut ke saya teruskan sb skrng nie memang tgh cari Queen untuk pacaran si TT Junior nie... {shy}

SAYA pun ada kena mcm awk.. di olx.. org tu pos gambar kucing satu je kan..tak letak no fron kan??
pastu bila kita email dia.dia kata nk pos kucing tu dari brunei,.., pastu mintak shipping fee.. aku rasa ni kerja mat negro,,

irwan 06-07-2011 10:33 PM

To : Hanissyazwan

Yerp... betul lah tu. the same person... {cry}
Tak tahu la pula jantina 'hantu' tuh... hehe...{shy}

Lya Ira 06-07-2011 10:42 PM

Ehem..ehem... Sy bru kat sni {happy}

Jgn byr slg blum dpt kucing tu sbb sy bru je kna scam.. {cry}

hanissyazwan 06-08-2011 04:24 PM

Quote:

Originally Posted by irwan (Post 96059)
To : Hanissyazwan

Yerp... betul lah tu. the same person... {cry}
Tak tahu la pula jantina 'hantu' tuh... hehe...{shy}

iyalah,,skrg makin menjadi2 pulaq dlm olx...cuba buka olx... byk nk mampus org negro wat iklan ppasal kucing,,,dia tak letak no fon...tu tahu dah....

sy sarankan kalau malaysia punya iklan..kita reply dia kot bhasa malaysia..kalau dia org malaysia tentu faham.kalau mat negro...kita report je scam.. 10org report tentu iklan tu dipadam...

irwan 06-09-2011 09:15 PM

Quote:

Originally Posted by Lya Ira (Post 96060)
Ehem..ehem... Sy bru kat sni {happy}

Jgn byr slg blum dpt kucing tu sbb sy bru je kna scam.. {cry}

kesiannyer... share laa sket story macam mana boleh terkena... {oh}

irwan 06-09-2011 09:17 PM

Quote:

Originally Posted by hanissyazwan (Post 96083)
iyalah,,skrg makin menjadi2 pulaq dlm olx...cuba buka olx... byk nk mampus org negro wat iklan ppasal kucing,,,dia tak letak no fon...tu tahu dah....

sy sarankan kalau malaysia punya iklan..kita reply dia kot bhasa malaysia..kalau dia org malaysia tentu faham.kalau mat negro...kita report je scam.. 10org report tentu iklan tu dipadam...

dalam mudah.com pun nampaknyer dah mula masuk... {sick} scam yg macam nie... tp tulis melayu...{sweat} alasan nak jual sebab terlalu sibuk dgn kerja tak sempat nak jaga... sungguh meragukan!{ohmygod}

Lya Ira 06-10-2011 12:17 AM

Quote:

Originally Posted by irwan (Post 96128)
kesiannyer... share laa sket story macam mana boleh terkena... {oh}

Sy bg advice je ye {cool}
Okay, klau nak beli kucing dr outside Malaysia termasuk ''SABAH'' dan Sarawak.
Yg pnting skali tanye dia ''PAYMENT METHOD'' Klau dia kata mlalui
""WESTERN UNION''!!! COMFIRM da geng scammer. Paypal kan ada tp diorang tak guna Paypal.
Ni beberapa email yg digunakan dlm kes pnipuan jualan kucing yg sy check utk tlg org lain spy jgn prcaya
- billkly@gmail.com {nah}
- liuwang33@hotmail.com {nah}
- cynthiaburke466@gmail.com (suspected) {nah}

Trick diorang {angry}
Kucing dan pelbagai jnis haiwan lg. Kalau nk tgk tmpat yg buat scam blh jga.
''Diorang'' akan berlakon spt btul2 ada haiwan tu dan akan post satu dunia dgn mengatakan Cheap/Free.
Slalunya diorang akan kata bru moving out.
Dengan kata lain diorang akan cuba kata mnta courier agency hntar(guna flight) Pastu mnta fee utk hntar ke rumah
anda wlaupun hanya sedikit~
Fuhh pnat buat siasatan {wink} Byk email da ada sekarang {shy}
Nanti sy bg list web yg diorang buat scam {smile}
Fufufu~ Revenge~ {high}

Lya Ira 06-10-2011 12:40 AM

List~ fufufu~

Kucing~

- http://www.lobang.com.my/ads/free-to...rsian-kittens/

- http://www.malaysia2u.net/ads/buy-se...mid=2147483647

- http://www.adpost.com/my/pets/53841/

- http://www.classifiedads.my/buy---sa...ttens-2793.htm