PetFinder.my

PetFinder.my (https://forums.petfinder.my/index.php)
-   Cats & Kittens (https://forums.petfinder.my/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Kucing penakut (https://forums.petfinder.my/showthread.php?t=6490)

Abdul Azeez 03-01-2012 05:33 PM

Kucing penakut

Hi all,

Saya ada bawa balik kucing dari tempat yang saya selalu makan. Menurut tauke kedai makan tu, kucing tu dipercayai dibuang oleh owner lama dia. Kucing tu saya jumpa menyorok bawah tempat simpan barang.

Dah bawa pegi vet, vet cakap semua ok. Sihat. Cuma nak tanya kat sini, macam mana nak buat ye, kalau kucing kita ni penakut sangat. Dia hanya akan duduk di spot2 tertentu saja. Bila dengar apa2 bunyi mesti takut, lari sembunyi.

Satu lagi, dia ni asyik tido je memanjang. Boleh dikatakan dalam 24jam tu, hanya 3-4jam je yang dia bangun. Tu pun untuk makan, poo, pee, grooming. Umur dia dalam vet cakap dalam 8-9 bulan camtu.

Sapa ada pengalaman dan boleh share?

Rayquaza17 03-01-2012 11:00 PM

Re: Kucing penakut

Just give it some time to settle in. It might take a longer time since it lost trust to people when it's owner abandoned him. Takes time to warm up but don't worry. Give it it's own time. Maybe you could talk in a soothing voice for it too. Say it's okay and make him feel at home.

Cats usually take a very long time to sleep and only a little active. You can buy cat stand for it too? You can groom it too to bond your relation faster {happy}

Abdul Azeez 03-02-2012 12:58 AM

5 Attachment(s)
Quote:

Originally Posted by Rayquaza17 (Post 99676)
Just give it some time to settle in. It might take a longer time since it lost trust to people when it's owner abandoned him. Takes time to warm up but don't worry. Give it it's own time. Maybe you could talk in a soothing voice for it too. Say it's okay and make him feel at home.

Cats usually take a very long time to sleep and only a little active. You can buy cat stand for it too? You can groom it too to bond your relation faster {happy}

Thank u Rayquaza17.

Thats exactly what i did. Give her sometime to adjust herself. Mungkin dengan tidur boleh buat dia tenteram, tak takut2 lagi kot.{happy} Hopefully she'll be okay soon. One more thing, should I adopt one more cat to keep accompany her? Here I attached some of her 'actions'. Well, ni je yang dia tau buat kat rumah ni..{shy}

Rayquaza17 03-02-2012 10:07 AM

Wow, she is such a beauty! But my advice is to let her settle properly first n let her trust you. Only then, you get another cat. Cause, if she felt suddenly there is another new comer, the more she felt insecure. If can, spay her ya, so that can avoid unwanted accident.{happy}

thini 03-02-2012 10:10 AM

Quote:

Originally Posted by Abdul Azeez (Post 99677)
Thank u Rayquaza17.

Thats exactly what i did. Give her sometime to adjust herself. Mungkin dengan tidur boleh buat dia tenteram, tak takut2 lagi kot.{happy} Hopefully she'll be okay soon. One more thing, should I adopt one more cat to keep accompany her? Here I attached some of her 'actions'. Well, ni je yang dia tau buat kat rumah ni..{shy}

She's beautiful.. rasanya it's a she la kan.. I think let her warm to you first, then get her a playmate.. Suka style 'superman' dia..{grin}

Abdul Azeez 03-02-2012 03:11 PM

Thank u Rayquaza17 & thini,

Yes! She is such a beauty! Waktu saya amik dia dari gerai tu, sangatla comot! Actually ada 2 beradik, sekor kawan saya ambil. Badan diorang penuh dengan minyak chow koew teow, bulu diorang pun berkerak-kerak! Bau diorang pun dah ala2 tomyam. (Unfortunately i didnt snap any photo of her that time). {cry2}

Saya banyak baca online and here(pf) on cara-cara nak bersihkan kotoran degil camtu. At last, Adrenalin (known as Adele) kembali bersih, dewormed, vaccinated. Saya sendiri tak sangka Adele akan jadi secantik ni. Thinking of spaying her once she settled properly. {shy} Then only adopt a new friend for her.

Walaupun Adele agak penakut dan asyik tidur je, tapi one thing yang saya tak risau ialah dia tak takut untuk makan. Berselera sangat!{happy} I believe that helps on recover her physically.

Rayquaza17 03-02-2012 11:10 PM

That's great to hear. I hope you will have many fantastic time with her! {happy} What food are you feeding her?

Abdul Azeez 03-02-2012 11:53 PM

Adele dah start exploring my house. She even slept on my couch just now. But still lari lintang pukang bila dengar bunyi pelik.

I feed her royal canin kibbles & fancy feast royale canfood. She loved it! Sehingga menjilat pinggan! {shy}

Rayquaza17 03-03-2012 01:27 AM

Oh I see! :D Bagus la! You can comb her too to bond faster :)

{happy}

Abdul Azeez 03-03-2012 06:23 PM

Tu la... 1 hari 4-5 kali sikat and manja2 dengan dia. {happy}

milsum 03-05-2012 07:01 AM

ini kucing sy yang hilang{cry}{cry}{cry}

pulangkan balikkk!!!!!!{cry}{cry}{cry}

Abdul Azeez 03-05-2012 08:42 AM

Quote:

Originally Posted by milsum (Post 99703)
ini kucing sy yang hilang{cry}{cry}{cry}

pulangkan balikkk!!!!!!{cry}{cry}{cry}

Hehe...Kelakar la u ni..{shy}

Rayquaza17 03-05-2012 04:04 PM

@Milsum, if it was your cat, do you have any proof?

Abdul Azeez 03-05-2012 05:47 PM

Quote:

Originally Posted by Rayquaza17 (Post 99706)
@Milsum, if it was your cat, do you have any proof?

{good} I'm sure Milsum buat kelakar di pagi hari je tu. {shy}

Bard186 03-14-2012 04:17 PM

Adele is so gorgeous! suka style die lepak.. macam superman..

thea 03-15-2012 04:53 PM

omgg!!she is so beautiful.....untung kitty tu jumpa awak as her new owner...and lucky u too...klau nak dibeli mau beribu riban ni..hek3{shy}

Abdul Azeez 03-15-2012 05:57 PM

Thank u Bard186 & thea,

Hari tu tergerak hati sangat nak ambil dia sebab tengok dia takut2 nak curi makan kat kedai makan tu dan keadaan dia time tu teruk sangat. Kesian. Tak sangka Adele akan jadi secantik sekarang. Makin gemuk!

Adele ni macam2 style dia boleh pose time tido. Sekarang dia dah makin berani dah datang dekat dengan kita. Dah pandai tidur setilam & sebantal dengan kita. {grin} Tapi kadang2 kalau terkejut tu lari lintang pukang jugak sembunyi dalam cathouse dia. {shy}

sh4m 03-16-2012 03:26 PM

Quote:

Originally Posted by Bard186 (Post 99752)
Adele is so gorgeous! suka style die lepak.. macam superman..

agreed... i like her superwomen style... {smile}{smile}