View Single Post
  #15  
Old 11-01-2009, 01:15 AM
alfian's Avatar
alfian alfian is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 194
Rep Power: 12
alfian is on a distinguished road
Default Re: Spaying / Neutering

Quote:
Originally Posted by iceburn View Post
lahiriah haiwan itu ingin membiak, jika sifat yang diberikan untuknya membiak itu ditidakkan, maka perlakuan mengkasi haiwan itu seperti mengubah ciptaan Tuhan. perkara ini dikecualikan jika haiwan itu ingin di gemukkan bagi tujuan penyembelih daging atau jika tidak dikasi, haiwan itu akan sakit/mati.

kepada yg x tau dan dah buat tak apa, saya hanya bagi tau.
sebagai manusia pon, rasanya mesti ada keinginan untuk memperoleh zuriat, begitu juga haiwan...
tolong la jgn samakan manusia dgn haiwan

kucing memang ada keinginan nak mengawan dan membiak
tetapi takde akal fikiran mcm mana nak teruskan hidup dan
kasi makan anak2 dia nanti. Akibatnya banyak kucing yg terbiar merata2
sebagai manusia yg punya akal fikiran, sanggupkah tengok keadaan ini ?

ada yg kata *dosa tau....kasi/kembiri kucing...kucing I tak kembiri pun, sbb mak I ckp mcm tu*
tapi bila kucing dah banyak tak terbela sbb tak cukup masa
tak cukup bajet dan tak cukup ruang untuk menempatkan mereka
ada yg membuang kucing2 ni di pasar, tepi jalan, tepi longkang dan
ada jugak yg sengaja tinggalkan kucing2 tu bila berpindah rumah mcm tu saja

yang mana lagi berdosa ? kembiri kucing ke...buang / biarkan kucing hidup melarat ?

kat forum ni pun ada cerita pasal fatwa jakim yg dikeluarkan di tahun 2000.
rajin rajinlah mem'browse'nya......
__________________

Last edited by alfian; 11-01-2009 at 01:27 AM.
Reply With Quote