View Single Post
Old 07-31-2010, 01:39 AM
Human :-)

prinz38i is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to prinz38i
Default Re: mentaliti manusia zaman sekarang(tak semua, sebilangan je)

Giving fostered cats to adopters adalah satu perkara yang susah nak cakap.. for me, I normally used my instinct, dgn harapan instinct tu betul lah.. selalunye kita akan rasa from the first communication lg, org tu sesuai atau tak... kalo dah terdetik tak sesuai, then I will be more fussy and lepas tu akan menentukan org tu sesuai atau tak.

For cats yg cukup besar, normally I akan hantar tuk kembirikan siap2.. but for kittens, I cant do it yet and time put up for adoption, I akan remind the dopters to spay/neuter them bila dah cukup besar... tp for mother cats, mmg I akan spaykan dulu or insist the adopters to spaykan kalau I tak sempat buat.. Contoh ada sorang sms me to adopt one of the mother cat yg baru beranak few week back.. actually dia dah booked by another person, so mmg I tak boleh nak bg kat org tu... tp dia insist gak and sanggup bayar.. so I dah rase tak sedap hati, so I insist that person to spay her first.. then baru dia cakap yg dia tanak spay sbb nak bg mak kucing tu beranak lg and janji to take care of her as good as possible.. tp, I dgn baik terpaksa tolak sbb I need her to be spayed... and my instinct plak dah bg tau awal2 tak berapa nak bg... so, I decided tanak bg...

For fosterer/rescuer... sometime we feel the pain in taking care of those strays, especially when the cats/kitten died under our care due to the health issued they have, infected while they were on the street. so, mmg fostere/rescuer akan cari jalan to educate public to reduce the number of strays on the street, so that this kind of issues can be reduced as well. sbb tu lah ada yg sgt fussy and really insist for neutering and spaying...

p/s: not all strays infected. normally rescuer/fosterer will have those strays to do health check-up and inform adopters the medical issues if the cats that up for adoption is infected.. but normally they wont be up for adoption, unless the adopters really will take care of those infected cats.

Last edited by prinz38i; 07-31-2010 at 01:46 AM. Reason: 1