Go

Go Back   PetFinder.my > Pet Welfare, Rescue & Adoption > General Discussion

General Discussion General information and discuss on animal rescue, adoption and advocacy

Old 08-12-2009, 02:05 PM
~feline attaché

nurkasih is on a distinguished road
Default Kucing Hitam.. Lowest Adoption Rate and Highest in euthanasia rate..

Jennifer Copley of suite101.com.. dah tulis artikel pasal kekurangan adoption of black cats.. As Furkids highlited yang most forumers kurang penguasaan Bahasa Inggeris..jadi saya akan cuba sedaya upaya translate balik dalam BM.. sorry pasal Bm tak betul..My BM yang beku teruk jugak..hehehehe

Chances kucing hitam nak diadopt..kalau ikutkan research adalah hanya 20% berbanding kucing kucing lain... Dan kucing hitam jugaklah yang banyak mati kerana euthanasia polisi...

Kenapa?

1. dikatakan kucing hitam dikaitkan dengan ilmu hitam..ilmu sihir baik dari adat Melayu sampai ke kepercayaan witches Mat Salleh zaman dulu-dulu.. Kononnyer kucing hitam langkah mayat , mayat leh mangun..

2. Black-hitam..dikatakan warna yang membawa malang...

3. Warna hitam kurang menarik dan juga kucing warna hitam nieh senang hilang sbb warna dia kurnag menangkap...

Apa kata research..

Research mengatakan warna bulu tiada kena mengena dengan personaliti kucing..sama gak cam manusia kan..itam ke putih ker..sama jer...Dalam buku Animals Make Us Human, penulis Temple Grandin mengatakan bahawa di antara kajian yang dilakukan , kebanyakkan keputusannya adalah.. kucing hitam adalah lebih laid back..and relax..and also friendly berbanding kucing warna lain... Walaupun mugkin lain kucing lain style tapi, tiada satu kajian pun yang mengatakan bahawa kucing hitam adalah penuh dengan benda2 negatif...

Read more: http://cats.suite101.com/article.cfm...#ixzz0NweHeuRD

It's all about cats rescue group in the US dah pun set up satu programme for rehoming the black cats.. Diornag letak 10 sbb kenapa kucing hitam patut diadopt.. I'll translate the best I can..

10. You can always find your black cat in the snow. OK, no snow in Florida ... but you can find them easily on any light colored surface such your carpet or your floral bedspread.
Kucing hitam senang dicari di dalam salji dan lebih menonjol di permukaan yang berwarna cerah.

9. Black goes with everything - It's true. You know it; we know it. You've got your black power suit on, your white cat jumps on your lap, it's all over. But if your black cat wants a little love and affection, no harm done--your look is only enhanced!
Warna hitam sesuai dengan semua warna. Walaupun kita pakai baju hitam, bulu kucing hitam tak akan menjadi masalah..sbb tak nampak..hehehehe

8. Black cats look like little panthers. Their regal breeding is very apparent.
Kucing hitam nampak macam panther..kehadiran kitten itam jarang dilupa kalau kit ajumpa tepi jalan...entahlah betul ke idak nieh

7. A black cat will match any décor. You won't have to redecorate your house to coordinate with your cat. They are totally willing to pose on gold velvet, white velvet, pink velvet, or your sofa cushion to add taste and beauty to any room of your home. They'll perch on the brocade chair; sleep on the rug; curl in the middle of the bed. You name it, they're willing to go to great lengths to help you make your home beautiful. They’re that kind of cat.
Kucing hitam akan masuk warnyadengan mana2 perabot... Walapun macamana cara posing diroang atas perabot...masih nampak macam matching gitu..

6. Black is beautiful. There's the deep, auburn shaded black, the blue black, the black with tiny white highlights here and there, the sleek black, the fluffy black, the black with bunny-soft fur, the black with yellow eyes, the black with green eyes, the black with grey eyes...Well, you get the picture. Black is not just black; there are as many different kinds of black cats as there are cats!
Warna hitam menawan

5. Bad Luck, Schmuck! When you love a black cat, luck is on your side!
Bernasib malang?.. BIla kita dah sayang anak bulus, nasib yang baik akan menyebelahi kita.

A black cat crossing your path signifies that the animal is going somewhere.
- Groucho Marx

4. Black cats have more fun. You only thought blondes had more fun. Black cats are fun-loving, playful, full of spark and energy. They try harder to make up for the image they somehow got as dull and dreary. They're like the sun streaming in a window on a rainy day; like the circus coming to town; they're just plain fantastic.
Kucing hitam lebih membawa keseronokan walaupun dengan kaler dull..

3. Black cats are loving. Look, they know their reputation--scary. They've seen the illustrations--skinny cats with nasty long teeth. And they're nothing like that. They go overboard to be as affectionate and loving as any fluffy white, pink-nosed bunny kitty could be, and you get all the other benefits too.
Kucing hitam adalah kucing penyayang...

2. Love knows no color! Your cat doesn't care what color YOUR hair is!
Kasih sayang tidak mengenal warna.. Lagipun kucing anda tak kesah color rambut u apa..

And the # 1 reason to adopt a black cat is that Black Cats are the least likely to get adopted!
KUcing hitam yang paling jarang diadopt..

So..any opinion guys..

Btw, sorrylah BM teruk.. terkontang kanting gak nak translate neh.. Kalau salah perbetulkan yer..
Old 08-12-2009, 02:15 PM
PetFinder Guru

hatemetoday is on a distinguished road
Default Re: Kucing Hitam.. Lowest Adoption Rate and Highest in euthanasia rate..

agreed...i love Itamku....

Dalam buku Animals Make Us Human, penulis Temple Grandin mengatakan bahawa di antara kajian yang dilakukan , kebanyakkan keputusannya adalah.. kucing hitam adalah lebih laid back..and relax

apepon kesian la dgn persepsi negatif terhadap kucing hitam... sob sob sob
Old 08-12-2009, 02:30 PM
PetFinder Guru

meowmeow is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to meowmeow
Default Re: Kucing Hitam.. Lowest Adoption Rate and Highest in euthanasia rate..

cian kucing itam.
now i ade 4 kucing itam.
3 munchkin. satu normal.
Old 08-12-2009, 02:49 PM
Pets Are NOT Disposable

FurKids is on a distinguished road

Tak kira aper diorang cakap, I adore my butipool black stray family behind my house ... papa, mama, 1 sister and 2 brothers seeeeeeeeeeeeeemua jet black, soft & shiny, healthy fur! tak beruban langsung macam malam tak berbulan dan berbintang .... banyak "ong" punyer ...... hehehhehehehhhhh!!!!!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	B49Katie01.jpg
Views:	194
Size:	39.0 KB
ID:	7001   Click image for larger version

Name:	B49BLK01.jpg
Views:	159
Size:	38.8 KB
ID:	7002   Click image for larger version

Name:	B49BLK02.jpg
Views:	191
Size:	36.8 KB
ID:	7003   Click image for larger version

Name:	B49BLK09.jpg
Views:	147
Size:	35.4 KB
ID:	7004   Click image for larger version

Name:	B49BLK10.jpg
Views:	189
Size:	32.9 KB
ID:	7005  

Name:	B49BLK11.jpg
Views:	184
Size:	30.9 KB
ID:	7006   Click image for larger version

Name:	B49BLK12.jpg
Views:	177
Size:	38.2 KB
ID:	7007   Click image for larger version

Name:	B49BLK13.jpg
Views:	153
Size:	37.5 KB
ID:	7008  
"We organized in the past to make Trap-Neuter-Return possible. Today, we organize to make Trap-Neuter-Return the norm and to end the unnecessary killing of cats in animal shelters across the country and provide humane care." - Alley Cat Allies
Old 08-12-2009, 02:49 PM
PetFinder Buddy

balqis is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to balqis

most forumers kurang penguasaan bahasa inggeris?!sorry la saya memang tak pandai sgt inggeris bukan m,cm awak dan cik furkids yg handal berbahasa inggeris. apapun saya bangga dgn bahasa ibunda saya.

Last edited by balqis; 08-12-2009 at 02:57 PM.
Old 08-12-2009, 02:57 PM
Call me Yuana or Yan ;)

euanna is on a distinguished road

hmm.. I am always fascinated by black cats

Quote:
Originally Posted by nurkasih View Post

8. Black cats look like little panthers. Their regal breeding is very apparent.
Kucing hitam nampak macam panther..kehadiran kitten itam jarang dilupa kalau kit ajumpa tepi jalan...entahlah betul ke idak nieh
Ini quite correct, tapi depends on breed / bentuk badan kot.. kucing hitam saya, Salem quite muscular, tegap (although ada la sikit flabby bawah perut), tapi dia jalan macam panther, catwalk dia paling cantik antara 3 kat rumah ni. Bila dia jalan, hindleg dia akan bersilang, seronok tengok. Bila dia duduk, mengingatkan saya pada patung Anubis kat piramid.
Quote:
6. Black is beautiful. There's the deep, auburn shaded black, the blue black, the black with tiny white highlights here and there, the sleek black, the fluffy black, the black with bunny-soft fur, the black with yellow eyes, the black with green eyes, the black with grey eyes...Well, you get the picture. Black is not just black; there are as many different kinds of black cats as there are cats!
Warna hitam menawan
Of course hitam tu menawan, siap ada lagu lagi dulu2...

Quote:
4. Black cats have more fun. You only thought blondes had more fun. Black cats are fun-loving, playful, full of spark and energy. They try harder to make up for the image they somehow got as dull and dreary. They're like the sun streaming in a window on a rainy day; like the circus coming to town; they're just plain fantastic.
Kucing hitam lebih membawa keseronokan walaupun dengan kaler dull..
Kucing hitam saya adalah yg paling aktif kat rumah ni.. pening kepala kadang2 tengok dia memanjat sana-sini, demand attention.. etc
Quote:
3. Black cats are loving. Look, they know their reputation--scary. They've seen the illustrations--skinny cats with nasty long teeth. And they're nothing like that. They go overboard to be as affectionate and loving as any fluffy white, pink-nosed bunny kitty could be, and you get all the other benefits too.
Kucing hitam adalah kucing penyayang...
Oh yes, sangat penyayang. Salem di rumah ni saya gelar GRO sebab dia rajin layan tetamu datang.

Tapi memang betul, ramai yg still superstitious about black cat, contohnya owner rumah saya. Once, Salem datang kat pintu masa owner nak datang ambil sewa.. bila dia nampak Salem, nampak dia takut bebenor. Lepas dari peristiwa tu, saya kurung Salem dalam bilik bila owner nak datang ambil sewa.

Then again, mungkin dia terkejut tengok Salem yg suka tenung orang cam gini kot..

Bolat matanya
Attached Thumbnails

Name:	DSC00936.JPG
Views:	1122
Size:	42.2 KB
ID:	6999   Click image for larger version

Name:	DSC00999.JPG
Views:	2806
Size:	55.6 KB
ID:	7000  
Old 08-12-2009, 03:02 PM
Pets Are NOT Disposable

Peace, Kak Aqis, kitorang bukan ada niat menghina atau aper-aper ... the thing came up semasa kitorang bincang pasal kandungan makanan kocing tu ... memang laporan pet food recall dan diskusi memilih makanan berkualiti kocing tu berbelit-belit dengan manufacturers semua cuba kelintong dan sembunyi keadaan sebenar semata-mata nak lariskan produk tu ... dan kawan-kawan forum banyak tanya mengenai makanan kucing yg dijual ... Aqis kena baca the whole thing within the context, Nurkasih cuma sambung cerita kat sini .... hehehhehehehee!!!! mcm si June la, asyik cerita pasal taroh minyak gamat kat kocing hari tu, saya kata kena cerita dari A hingga Z sebab normally susah forumer nak track the whole complete story yg berterabur dia punya sambungan cerita all over the forum takut nanti dia pergi beli minyak gamat tak asli penuh dengan campuran halba dan halia (utk human use) dan akhirnya kucing tu mati ....

Tak ada niat buruk, Kak Aqis, sorry kalau tersinggung ya? Memang tak ader niat gitiew ....
"We organized in the past to make Trap-Neuter-Return possible. Today, we organize to make Trap-Neuter-Return the norm and to end the unnecessary killing of cats in animal shelters across the country and provide humane care." - Alley Cat Allies
Old 08-12-2009, 03:07 PM
PetFinder Guru

linda_gamble is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to linda_gamble

hitam itu menawan...
Old 08-12-2009, 03:17 PM
Pets Are NOT Disposable

Tomei si Salem, Euanna ...

Itu la, that family of all-blacks belakang umah saya dulu beranak dalam back garden one of my neighbours down the block. Saya nampak si bini tu tangkap 3 ekor tiny kittens tu dan campak dalam longkang over dia punya pagar belakang ... I happened to be at my back balcony upstairs, jantung saya missed several beats ingat mesti sekor dua tu mati atau cedera akitat kena baling tu!

After that saya bina satu cat house belakang rumah saya dan taroh makanan dan air bersih utk encourage mereka migrate over sebab mereka takut orang dan saya tak dapat tangkap. Nasib baik they were all ok dan manage to migrate over. Sekarang dah manja-manja semua, boleh mengeow demand makanan kalau nampak/dengar saya kat tingkat atas .... dan semua siap spay/neuter sekali!
Attached Thumbnails

Name:	B45HSE01.jpg
Views:	183
Size:	38.4 KB
ID:	7009   Click image for larger version

Name:	B45BLK02.jpg
Views:	158
ID:	7010   Click image for larger version

Name:	B45BLK03.jpg
Views:	148
Size:	38.4 KB
ID:	7011   Click image for larger version

Name:	B45BLK04.jpg
Views:	149
Size:	38.6 KB
ID:	7012   Click image for larger version

Name:	B45MCK06.jpg
Views:	142
ID:	7013  

Name:	B45MCK09.jpg
Views:	186
Size:	38.5 KB
ID:	7014  
Old 08-12-2009, 03:37 PM
PetFinder Buddy

peace too....bukan apa,ada sikit terasa gak la.dah kata mcm tu. apapun im proud of you coz u know english better then me.(so how my english?can i learn english from u?)betul ke ayat ni?sila perbetulkan kalu salah. im not fluent in english
Old 08-12-2009, 04:15 PM
Pets Are NOT Disposable

Comei aper english kak aqis nie ... better than some mat salleh pun ...

You see, actually it is not the grammer and spelling/syntax that is so important (the way our education system here emphasises in contrast to the UK) but the ability to express yourself and understand through the use of specific well-chosen words in the language (here you will use the thesaurus in addition to dictionary rather than dictionary meaning alone).

No lah, Akak you cannot learn from me, I am a bad teacher ... besides, I ain't got the time to, the animals take up all of my remaining time .... hehehheheheee!!!

... and for them it is life and death, our english is only trivial, tak akan mati pon ... buat muker tebal and keep asking, "what you mean, ah? can you explain in more simple terms ..."

In life, jangan kiter cepat sangat terasa, Kak Aqis, this is our stumbling block .... a hurdle to self-improvement really. Kalau orang kata kita short on something or weak in something, tak per, it is to our benefit to improve it ... dan kalo orang kata kita bagus in something, kita balas, "tankyu very much" but keep improving some more and don't get all puffed up. Life is like that one ...

Last edited by FurKids; 08-12-2009 at 04:20 PM.
Old 08-12-2009, 04:40 PM
Call me Yuana or Yan ;)

hehehe trademark kucing hitam.. mata yg BOLATTTTT........

Sadly my Salem tgh sakit.. tgh pikir2 nak cari vet mana / kira duit dalam poket..
Old 08-12-2009, 04:55 PM
PetFinder Guru

linda_gamble is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to linda_gamble

Quote:
Originally Posted by euanna View Post

hehehe trademark kucing hitam.. mata yg BOLATTTTT........

Sadly my Salem tgh sakit.. tgh pikir2 nak cari vet mana / kira duit dalam poket..
saleem sakit per eunna?
alolo...ciannya salem..arap2 cepat sembuh....
Old 08-12-2009, 06:17 PM
PetFinder Guru

oni hatamah is on a distinguished road

Kat umah akak pun dah ada 3 kucing itam. C comel tu yg paling inteligen............ cute apa, bulu berkilat je.tak mandi 2 bulan pun maseh vouge. c comel ni bila buat salah kena marah, mula le nak minta ampun, manja manja siap tidur kat kaki akak. kucing itam ni panjang akal dia.
Attached Thumbnails

Name:	COMEL JAGA PINTU.jpg
Views:	187
Size:	41.5 KB
ID:	7018   Click image for larger version

Name:	C ITAM BARU DATANG.jpg
Views:	175
Size:	68.0 KB
ID:	7019   Click image for larger version

Name:	24012009200.jpg
Views:	192
Size:	77.4 KB
ID:	7020  

Last edited by oni hatamah; 08-12-2009 at 06:23 PM.
Old 08-12-2009, 06:45 PM
Animal Lover

June is on a distinguished road
Default Kucing Hitam.. Lowest Adoption Rate and Highest in euthanasia rate..

hahahahah!! hitamkah,birukah,coklatkah,aku suma suka.kucing is kucing.tak kira warna apa. wei!! bro,aku jeles gabanlah with your so beautiful black jet cats. tanya apa tip nak hitamkan rambut aku ni.heheheheh!!

alah!! Balqis,sonang je tu.english tak susah sebenarnya. tp mcm abang FK kita cakaplah.the ability to express ourselves tu yg penting. byk byk baca suratkhabar omputeh, baca buku2 omputeh.siapkan dictionary kat sebelah. klu cakap broken english pun takpe.yg penting org paham.nanti lelama ko pick up gak. don't worry sis. dpt bertutur dlm bahasa english bring you to the whole new world. akak byk interview bebudak lepasan U tp tak blh cakap english.durang punya self esteem very low compare to those don't even finish their high school but can speak english.durang sgt confident. sedangkan dlm tourism industry,klu tak blh cakap BI,mmg takde peluang akan di offer kerja.

Dgn adanya kebolehan bertutur dlm BI akan membuka pintu peluang kat kita. kita jgn banding dgn Jepun atau Peranchis.durang maju & displin kerja TIP TOP.tp org kita msh kebelakang.disiplin kerja out. so need extra work out from all aspect.

skrg ni akak tengah belajar Bahasa Russia.dulu belajar bahasa German.dah lulus.skrg nak pick up bahasa Russia lak.heheheheh!! dpt cari boyfriend Russia ok gak.

Quote:
Originally Posted by FurKids View Post
Comei aper english kak aqis nie ... better than some mat salleh pun ...

You see, actually it is not the grammer and spelling/syntax that is so important (the way our education system here emphasises in contrast to the UK) but the ability to express yourself and understand through the use of specific well-chosen words in the language (here you will use the thesaurus in addition to dictionary rather than dictionary meaning alone).

No lah, Akak you cannot learn from me, I am a bad teacher ... besides, I ain't got the time to, the animals take up all of my remaining time .... hehehheheheee!!!

... and for them it is life and death, our english is only trivial, tak akan mati pon ... buat muker tebal and keep asking, "what you mean, ah? can you explain in more simple terms ..."

In life, jangan kiter cepat sangat terasa, Kak Aqis, this is our stumbling block .... a hurdle to self-improvement really. Kalau orang kata kita short on something or weak in something, tak per, it is to our benefit to improve it ... dan kalo orang kata kita bagus in something, kita balas, "tankyu very much" but keep improving some more and don't get all puffed up. Life is like that one ...
Old 08-12-2009, 07:05 PM
Call me Yuana or Yan ;)

Quote:
Originally Posted by linda_gamble View Post
saleem sakit per eunna?
alolo...ciannya salem..arap2 cepat sembuh....
Sakit botak .. sana sini bulu botak.. tengah planning nak bawak pergi private ... dah sebulan tak baik2 lagi.. Vet government kata fungus.. tapi saya dubious. Kalau fungus, mesti semua kucing2 kat rumah ni kena jugak (dah lama semua duduk sama2 bercampur.. tapi yg lagi 2 ni lebat aje bulunya). Tengah google mana nak pi untuk buat blood test
Old 08-12-2009, 09:55 PM
~feline attaché

Quote:
Tak kira aper diorang cakap, I adore my butipool black stray family behind my house ... papa, mama, 1 sister and 2 brothers seeeeeeeeeeeeeemua jet black, soft & shiny, healthy fur! tak beruban langsung macam malam tak berbulan dan berbintang .... banyak "ong" punyer ...... hehehhehehehhhhh!!!!!
Fuiyoo..all black betul..dah bleh buat satu team rugby meh furkids..hehehe.. Jealous tul.. I nieh dok ngorat kucing hitam kat kantin tak boleh boleh lagik...
Old 08-12-2009, 10:16 PM
~feline attaché

Quote:
Ala Kak Balqis.. takder niat nak sakitkan hati aper aper.. Cuma nak share info ajer... Macam furkids kater... kalau ada bagus..takder tak bleh mati aihhh... Tapi kalau i takder... memang matilah..tak kerja hamba... Dan jangan segan ngaku kalau tak paham..tanya balik..kekdang saya pun Science Terms... tak berapa tahu sangat... kena banyak google..( Btw guys..google has been accepted as an English word..google; googling; googled..means carik info guna search engine) Saya, English teacher, mengajar bebudak...tapi kadang-kadang bebudak yang ajar sayer balik... Yang mana bebudak bagus... dia politely perbetul kiter "I am sorry teacher..I think you misspelled the ___ word"..So, takkan nak marah dier kan.. Kena ucap thank you..and praise him.. "Thanks. I am human, I sometimes make mistakes.."

Budak-budak yang kurang bagus pulak.. dia suka hantar extra essay dia tulis.. I mark sampai ink merah lebih dari ink hitam dia.. Tapi dia keep on hantar sampai ink merah jarang nampak.. Dia tak guna perkataan dashyat.. Cuma saya pesan kat dia.. jaga simple grammar.. Kadang-kadang ada student bawak reader's Digest nak baca ( dan saya tahu dia kurang penguasaan bahasa Inggeris).. dia baca sampai gariskan perkataan dan carik perkataan dalam kamus atau datang tanya sayer... Lepas tue dia guna dalam karangan dier... kdang2 penggunaan salah...tapi dia cuba lagi bila diperbetul.. Finally I tengok dari 60++% jump to 87%.. I read and reread and I realize I can't deny the improvement and the marks he deserved.. So, kak Balqis.. it's up to our ownself...

Bangga dengan bahasa ibunda.. Kak Balqis.. 90% orang saya jumpa cakap macam nieh..adalah kerana diorang tak mahu orang lain degrade diorang kerana kekurangan.. Diorang sedar diri diorang kurang. 10% cakap camtue sbb nak uji orang yang tengah bercakap dengan dia, dimana sebenarnya penguasaan bahasa Inggeris dia bagus. I pernah personally jumpa Sasterawan Negara Muhammad Haji Salleh... Sebenarnya.siapa yang study pasal dia.. dia asalnya menulis guna bahasa Inggeris..dia banyak tahun kat overseas.. Pastue dia kata ...dia perasan.. karya sastera lama kita kalau takder siapa jaga...akan pupus... dan sekarang dia sedar yang jiwa keBaratan (sbb dia zaman muda di obersea) dia membuatkan keMelayuan makin hilang.. Jadi dia berenti tulis dalam English..kalau ada sapa pernah baca literature Form 5..Si Tenggang Homecoming.. dia cita pasal diri dia yang balik ke pangkal jalan... Muhammad Haji Salleh baru jer dapat Anugerah Sastera sumthig2 minggu lepas.. Tapi English dia.. fuhhh.... 150% bagus... Bila dia buat claim macam tue... dia bangga jadik Melayu dan bercakap Melayu.. orang pandang tinggi sbb dia bercakap bukan sbb dia nak menutup kekurangan sbb itu pilihan dia...

Benda nieh semua boleh diajar..tak lambat nak belajar pun...cuma perlu sikit usaha skettt jer... English tak payah ada individual ajar pun takper.. Macam Kak June kater baca newspaper, baca magazine, tgk movie without the subtittles... Exposure tueh penting...

Alahai..semua menayang geng geng black nieh... Saya takder bulus black... Teringin tapi pikir2.. kalau ya pun nak..nak amik yang bulus itam kat kantin jerk...

Last edited by nurkasih; 08-12-2009 at 10:28 PM.
Old 08-13-2009, 12:16 AM
PetFinder Buddy

huh punya membaca komen korang sampai hangit ayam di kuali.apapun thank you utk segala gala yg tertulis diatas.ye lah saja je tak nak menunjuk nunjuk.walhal tahu juga english.tengah blajar chinese plak skang.apapun bahasa kebangsaan kita juga still the best.saya tak rasa malu kalu tak pandai bertutur english sebab bangsa lain berlumba lumba belajar dan mengkaji bahasa kita. walaupun bahasa malaysia bukan bahasa no. 1 yg bnyk digunakan di dunia. tapi bangga juga bila ada jurusan tersebut di unversiti.tak salah nak belajar bahasa asing. apapun thank you again.peace no war.
Old 08-13-2009, 12:17 AM
PetFinder Buddy

nasib baik ambik sastera masa kat sekolah dulu.