Go

Go Back   PetFinder.my > Pet Welfare, Rescue & Adoption > Rescuers & Fosterers

Rescuers & Fosterers For rescuers and fosterers, the true heroes of PetFinder.my

Old 04-17-2010, 04:00 PM
PetFinder Guru

nur azua is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to nur azua
Default ape pendapat korg?? please! help!

i m staying in a hostel..a lot of stray cats around here..they r so cute and tame..maybe because they r already adapted with human kt hostel ni..but the things that i'm thinking right now is that, whenever we r having sem break, no one would b in the hostel..so,this stray cats will never have any foods to b eaten..very poor..so, i'm thinking of being a person yg leh tlg carikkn org yg betul3 nak bela kucing..skrg ni, kucing kt hostel ni hny mkn sisa mknn org je..kesian..help me.do i need to make a profile for these cats?..so that anyone who really want to find a cats can adopt them..btw, last month ade kucing baru je gave birth..4 ekor anak dia..baru je buka mata semalam..so, how friend? perlu ke aku letakkn dorg kt profile n find an adopter? aku xmampu nk bela..sbb skrg pon agak pokai la bg dorg mkn frieskies..(adult ones) kt rumah pon ade byk dh kucing..tlg..tq
Old 04-17-2010, 04:43 PM
~feline attaché

nurkasih is on a distinguished road
Default Re: ape pendapat korg?? please! help!

Quote:
Originally Posted by nur azua View Post
i m staying in a hostel..a lot of stray cats around here..they r so cute and tame..maybe because they r already adapted with human kt hostel ni..but the things that i'm thinking right now is that, whenever we r having sem break, no one would b in the hostel..so,this stray cats will never have any foods to b eaten..very poor..so, i'm thinking of being a person yg leh tlg carikkn org yg betul3 nak bela kucing..skrg ni, kucing kt hostel ni hny mkn sisa mknn org je..kesian..help me.do i need to make a profile for these cats?..so that anyone who really want to find a cats can adopt them..btw, last month ade kucing baru je gave birth..4 ekor anak dia..baru je buka mata semalam..so, how friend? perlu ke aku letakkn dorg kt profile n find an adopter? aku xmampu nk bela..sbb skrg pon agak pokai la bg dorg mkn frieskies..(adult ones) kt rumah pon ade byk dh kucing..tlg..tq
As you personally message me and ask me for advise....

One thing about feeding the strays is that..you kena continue bila you dah start sbb diornag da rasa you stable food source diorang.. Kalau kitten pulak, da tak berapa nak belajar skill nak mencarik makanan... The only thing that I can advise you is that you have to buy bulk Frieskies and give it to the most trustable janitor supaya dia boleh refresh those kitty's punyer mangkuk everyday. The least I can advise you becoz it's clearly you are out of your capacity to take all of them home...apa lagi nak jadi foster mum sblum rehoming them ( which $$$ is also one of the issue).

or

you can let the nature take the course..

and ahh.. the newborn kitties... they have their mum and their natural milk there, they will survive without you there..and they might migrate ( as cats will migrate to source of food.

We can only do our bits, within our own limitation, but to try to change the world?..Bukan masanya lagi kot..
Old 04-17-2010, 04:51 PM
PetFinder Guru

Smile Re: ape pendapat korg?? please! help!

Quote:
Originally Posted by nurkasih View Post
As you personally message me and ask me for advise....

One thing about feeding the strays is that..you kena continue bila you dah start sbb diornag da rasa you stable food source diorang.. Kalau kitten pulak, da tak berapa nak belajar skill nak mencarik makanan... The only thing that I can advise you is that you have to buy bulk Frieskies and give it to the most trustable janitor supaya dia boleh refresh those kitty's punyer mangkuk everyday. The least I can advise you becoz it's clearly you are out of your capacity to take all of them home...apa lagi nak jadi foster mum sblum rehoming them ( which $$$ is also one of the issue).

or

you can let the nature take the course..

and ahh.. the newborn kitties... they have their mum and their natural milk there, they will survive without you there..and they might migrate ( as cats will migrate to source of food.

We can only do our bits, within our own limitation, but to try to change the world?..Bukan masanya lagi kot..
kak nur, tq for the advise..btw, mmg mcm mama kucing dh kt cni..hehe..spi bdk3 kt blok ckp mak kcing..xde sape pon janitor yg leh cye kt sni...huhu..tu la mslhnye..btw,klu ade org nk meow3 tu sy xkesah pon..amikla..as long as jg dgn baik..eventhough sy kasik mkn,sy xmo pon duhet org yg nk adopt dorg..pnjagaan yg rapi je ckup utk meow3 tu..btw, tq kak
Old 04-17-2010, 05:15 PM
~feline attaché

nurkasih is on a distinguished road

Quote:
kak nur, tq for the advise..btw, mmg mcm mama kucing dh kt cni..hehe..spi bdk3 kt blok ckp mak kcing..xde sape pon janitor yg leh cye kt sni...huhu..tu la mslhnye..btw,klu ade org nk meow3 tu sy xkesah pon..amikla..as long as jg dgn baik..eventhough sy kasik mkn,sy xmo pon duhet org yg nk adopt dorg..pnjagaan yg rapi je ckup utk meow3 tu..btw, tq kak
Saya bukan maksudkan u nak ambik duit dari orang... Maksud I sementara u nak ambik tue, tempoh menunggu tue...makan, minum, ubat kutu etc etc...semua tue duit tue...

Penjagaan rapi camtue? U belek diornag tetiap ekor ekk..and letak ubat kutu once a ,month untuk semua ekor ker?

Kesimpulan nasihat saya tadi, kalau boleh buat, buat..kalau tak boleh..then jangan buat, jangan risau sbb kucing2 tue pun ada intelligence diorang yang tersendiri sbb it seems like you underestimate kebolehan kucing tue untuk hidup tanpa u..
Old 04-18-2010, 03:36 PM
PetFinder Guru

Wink Re: ape pendapat korg?? please! help!

salam..bkn underestimate la kak..sy risau je..sbb pnah jg kucing n tggl kejap tp mati..hm..xpela..btw..bleh kata mmg kucing yg sy ari3 tgk ni ari3 sy bwk msuk bilek men ngn dorg..oh ye..sy tny andy..dia kata bleh..so,its not a problem anymore..foster sekejap b4 org amik..i can do it..btw thanks
Old 04-18-2010, 04:12 PM
Cat Slave

Fareen is on a distinguished road

Memang yang paling bagus ialah untuk buka profile untuk kitten yang awak nak open for adoption tu. Ambik gambar sebanyak mungkin dan cerita tentang character dorang and requirement awak untuk kucing2 tu (kalau ada). Nanti adalah orang yang nak adopt tu

Tapi janganlah putus asa kalau kurang yang respond pada shorthair cats. Sebab itu memang perkara biasa. Longhair ramai orang nak, shorthair kureng sikit.

Good luck!

Proud mummy of Sophie / Dexter / Yuki / Heidi / Optimus

Feed your cats BARF!
www.catnutrition.org
Old 04-18-2010, 06:13 PM
PetFinder Guru

Lightbulb Re: ape pendapat korg?? please! help!

Quote:
Originally Posted by Fareen View Post
Memang yang paling bagus ialah untuk buka profile untuk kitten yang awak nak open for adoption tu. Ambik gambar sebanyak mungkin dan cerita tentang character dorang and requirement awak untuk kucing2 tu (kalau ada). Nanti adalah orang yang nak adopt tu

Tapi janganlah putus asa kalau kurang yang respond pada shorthair cats. Sebab itu memang perkara biasa. Longhair ramai orang nak, shorthair kureng sikit.

Good luck!
erm..betul..sy setju..why not try kn fareen..atleast sy cuba..hehe..awk adoptr ker? hm...thank ye fareen sbb bg suggestion! i like..
Old 04-18-2010, 06:37 PM
PetFinder Guru

kak fareen..sorry pggl awk td..wawa bru taw akak adelah akak..hehe..sorry ye..
Old 04-18-2010, 08:01 PM
Cat Lover

naq1989 is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to naq1989

kak fareen mesti tengah suke la tu sebb terasa macam muda lagi...he3
Old 04-18-2010, 08:04 PM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by naq1989 View Post
kak fareen mesti tengah suke la tu sebb terasa macam muda lagi...he3
well actually mmg nmpk muda pon naq! hehe..jeles la tu awk tu..
Old 04-19-2010, 01:34 AM
PetFinder Guru

Suhaimy is on a distinguished road

Huhu! Siap2 la korang, nanti Kak Fareen belanja sup meletup dkt rumah Kak Nurul tu . Berbalik pd topik Nur Azua, rasa2nya kalau dah tak ada cara, mmg dah last resort, biar je la. Kucing2 tu pandai je nanti pindah2. Cuma kalau yg ibu dgn kittens tu yg risau. Sebab bila nak pindah, ibu kucing tu akan bawa satu per satu. Takut2 nanti ada yg tertinggal, kesian la. Maybe Nur Azua patut usahakan yg ibu kucing & kittens dulu. Cari adopter sblm cuti sem. Semoga berjaya
Old 04-19-2010, 01:58 AM
PetFinder Guru

Question Re: ape pendapat korg?? please! help!

Quote:
Originally Posted by Suhaimy View Post
Huhu! Siap2 la korang, nanti Kak Fareen belanja sup meletup dkt rumah Kak Nurul tu . Berbalik pd topik Nur Azua, rasa2nya kalau dah tak ada cara, mmg dah last resort, biar je la. Kucing2 tu pandai je nanti pindah2. Cuma kalau yg ibu dgn kittens tu yg risau. Sebab bila nak pindah, ibu kucing tu akan bawa satu per satu. Takut2 nanti ada yg tertinggal, kesian la. Maybe Nur Azua patut usahakan yg ibu kucing & kittens dulu. Cari adopter sblm cuti sem. Semoga berjaya
iyer..mmg tgh usaha la ni...n dh bjaya carik..hehe..tp kittens tu ade 5..bru jmp 2 org je yg komfem mau kittens..tp mummy kitten ngn lg 3 ekor tu xde plak lg..hehe..sy dh wt profile utk drg..tp xletak pic lg..esok3 bru ltak..hm..usually,bile mase tbaik utk adopt? sbb dorg xspi sblan lg..bru 2 weeks..
Old 04-19-2010, 02:23 AM
PetFinder Guru

Quote:
iyer..mmg tgh usaha la ni...n dh bjaya carik..hehe..tp kittens tu ade 5..bru jmp 2 org je yg komfem mau kittens..tp mummy kitten ngn lg 3 ekor tu xde plak lg..hehe..sy dh wt profile utk drg..tp xletak pic lg..esok3 bru ltak..hm..usually,bile mase tbaik utk adopt? sbb dorg xspi sblan lg..bru 2 weeks..
Letak byk2 gambar gitu. Sure nanti ramai yg nak adopt. Masa yg sesuai utk pisahkan kittens ngan ibu dia bergantung la. Biasanya kalau dah putus susu (1 1/2 - 3 bulan) @ kittens tu dah pandai mkn sendiri. Tp biasanya kalau yg strays, mmg putus susu awal sikit. Sebab ibu selalu keluar cari mkn & bawa blk mkn utk kittens tu. Kalau yg kat rumah kita ni, ibu tu tak perlu la susah2 tinggalkan kittens utk cari mkn & makanan yg kita kasi tu pun sure yg ok2. So mmg boleh la ibu tu kasi susu selalu. Pernah jumpa kitten yg umur tak sampai 2 bulan (sebulan lebih kot) mkn kat tong sampai dgn lahapnya. Bila pergi kat dia, langsung dia tak hirau. Dia gigit gak daging/ayam yg dia jumpa tu sambil buat bunyi marah. Bawa naik rumah dgn makanan dia sekali
Old 04-19-2010, 02:30 AM
PetFinder Guru

Smile Re: ape pendapat korg?? please! help!

alalaa..jgn la nagis..nt x chomel encik oi..haha..btw,bpe byk cats awk ade??
Old 04-19-2010, 04:01 AM
PetFinder Guru

Quote:
alalaa..jgn la nagis..nt x chomel encik oi..haha..btw,bpe byk cats awk ade??
Baru 8 je. Tp 2 ready for adoption, 1 nak return semula kat owner (tlg jaga).
Old 04-19-2010, 02:29 PM
Animal Lover

June is on a distinguished road

Nur azua,berapa umur kitten tu?? u regularly bg mkn durang ke?? bg pendapat akak,klu u nak bg kuicng utk adoption yg kita regularly fed biarlah u neuter durang dulu.kucing paling sesuai dikasih adopt pd umur 4-5 bulan but not younger than that coz pd umur sekecil 1-3 bln durang msh memerlukan susu ibu/didikan ibu kucing (klu ada ibunya). bila durang sd besar sedikit & blh independent,barulah kita put them for adoption.

selain dari itu,lbh baik neuter kucing b4 put up for adoption.umur 5 bln mmg sesuai utk dineuter.ini bertujuan utk narrow down potential new parents samada mereka ni betul2 jujur nak adopt kucing atau just suka suka main kucing pastu buang balik.sebabnya bukan semua org suka kucing yg tak blh dibiakkan.pd kebiasannya,org yg tak kisah kucing dah dineuter dan tak blh membiak akan menjaga kucing dgn baik coz they are true cat lovers berbanding dgn org yg tak suka kucing dineuter dgn tujuan utk dipasangkan dan menghasilkan lagi kitten.

bg vaksin & deworm blh tunggu tp neuter is my priority.klu u ada duit lbh baik neuter dulu baru vaksin/deworm bila ada extra duit.

Quote:
Old 04-19-2010, 02:50 PM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by June View Post
Nur azua,berapa umur kitten tu?? u regularly bg mkn durang ke?? bg pendapat akak,klu u nak bg kuicng utk adoption yg kita regularly fed biarlah u neuter durang dulu.kucing paling sesuai dikasih adopt pd umur 4-5 bulan but not younger than that coz pd umur sekecil 1-3 bln durang msh memerlukan susu ibu/didikan ibu kucing (klu ada ibunya). bila durang sd besar sedikit & blh independent,barulah kita put them for adoption.

selain dari itu,lbh baik neuter kucing b4 put up for adoption.umur 5 bln mmg sesuai utk dineuter.ini bertujuan utk narrow down potential new parents samada mereka ni betul2 jujur nak adopt kucing atau just suka suka main kucing pastu buang balik.sebabnya bukan semua org suka kucing yg tak blh dibiakkan.pd kebiasannya,org yg tak kisah kucing dah dineuter dan tak blh membiak akan menjaga kucing dgn baik coz they are true cat lovers berbanding dgn org yg tak suka kucing dineuter dgn tujuan utk dipasangkan dan menghasilkan lagi kitten.

bg vaksin & deworm blh tunggu tp neuter is my priority.klu u ada duit lbh baik neuter dulu baru vaksin/deworm bila ada extra duit.
kak june, mmg regularly bg mkn pon..everyday..nk neuter tu mmgla klu ikotkn nk buat..tp sy mgkin xmmpu utk buat..klu sy letak requirement tu utk adopter tu leh x kak? yg dua ekor org nk tu,student kt cni jgk..dorg nk bwk blk umah cuti sem ni..yg len tu la tgh crik adopter..wawa tgh try nk crik adopter yg leh amik the mummy skali klu leh..nt wawa post gmba kt profile dorg tu..btw,thank u ye akak..=)
Old 04-19-2010, 03:12 PM
Animal Lover

wawa buat dulu profile.nanti akak tgk dari sana coz tak dpt gambaran bila tulis begini kebiasannya klu u neuter,kos neuter blh dipindakan ke bakal new parents.contohnya klu kat Klinik Kembiri neuter jantan RM50 & betina RM70.jd bila parents baru kucing tu amik,wawa caj durang kos neuter tu.disitu kita blh menilai klu org tu tak nak byr,lbh baik jgn bagi kat org tu sebab ketara org begini takkan kuar duit utk kucing ni in the future.contoh klu kucing sakit,vet visit,mkn dll lg.pelihara kucing ni mcm pelihara anak gak

elok gak klu amik sekali dgn meowmmy cat.taklah durang terpisah pisah.

Quote:
kak june, mmg regularly bg mkn pon..everyday..nk neuter tu mmgla klu ikotkn nk buat..tp sy mgkin xmmpu utk buat..klu sy letak requirement tu utk adopter tu leh x kak? yg dua ekor org nk tu,student kt cni jgk..dorg nk bwk blk umah cuti sem ni..yg len tu la tgh crik adopter..wawa tgh try nk crik adopter yg leh amik the mummy skali klu leh..nt wawa post gmba kt profile dorg tu..btw,thank u ye akak..=)
Old 04-19-2010, 03:44 PM
PetFinder Guru

Unhappy Re: ape pendapat korg?? please! help!

ok..dh wt profile kak june..n dh tulis skali klu leh nk adopter yg leh neuter skali meow3 tu..hehe..tp kn kak june, wawa rase klu kte charge kn,dorg lnsg xkn amik kot..mcm tu x agaknye??
Old 04-19-2010, 04:01 PM
Animal Lover

charge pun kena reasonable.klu let say wawa charge RM100-RM150 utk neuter/vaksin/deworm atau belanja yg telah dikeluarkan utk feed durang itu standard.tp jgnlah smp riban riban.

tp klu pun wawa charge RM100-RM150 durang tak nak,lbh baik wawa toksah kasih kat durang for free.org begini cenderung utk dump kucing ni bila suatu hari nanti kuicng ni sakit & memerlukan rawatan.so daripada susah susah kuar duit nak bayar duit vet,durang dump kucing kat mana2.ada yg punya kering hati tinggalkan dgn vet pula.bila vet call,tak pernah diangkat atau pun tukar nombor.pernah terjadi.vet akak Dr Jon byk kali kena mcm ni.

Quote:
ok..dh wt profile kak june..n dh tulis skali klu leh nk adopter yg leh neuter skali meow3 tu..hehe..tp kn kak june, wawa rase klu kte charge kn,dorg lnsg xkn amik kot..mcm tu x agaknye??