Go

Go Back   PetFinder.my > The Animal Corner > Cats & Kittens

Cats & Kittens General information and discussions on taking care of your feline buddy

Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 10-25-2012, 01:43 AM
yesmaybeno yesmaybeno is offline
Animal Lover
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 27
Rep Power: 0
yesmaybeno is on a distinguished road
Default jumpa anak kucing hutan ditinggalkan ibu..

hii semua... saya nak minta pendapat sikit... 3 hari yg lalu, saya ada terjumpa 4 ekor anak kucing hutan yg ditinggalkan ibu.. terlalu kecil dan masih belum buka mata... saya jumpa diaorg kat kebun keluarga saya.. 2 hari saya biarkan mereka di situ dan memang tiada kesan ibu mereka datang kerana pada hari kedua saya lihat mereka telah di kerumuni semut n lemah kerana kelaparan.. saya ambil keputusan untuk bawa diaorg balik dan tumpangkan diaorg menyusu dgn kucing saya yg baru melahirkan anak minggu lepas.. tiada masalah, mereka saling menerima...

apa yg saya ingin tahu,
1) pada usia berapakah harus saya lepaskan mereka kembali ke habitat mereka??
2) haruskah saya serahkan mereka kepada PERHILITAN???
3) benarkan PERHILITAN tidak lg mengeluarkan lesen utk memlihara kucing hutan???
4) apakah makanan terbaik yg harus saya berikan kepada mereka????
5) jika ada pihak ke2 yg ingin memelihara n menjaga mereka, perlukah saya izinkan??

saya betul2 mengharapkan pandangan n pendapat sesiapa yg sudi membantu.. terima kasih...

** buat sementara ni, saya akan jaga mereka sehingga mereka berhenti menyusu...
Reply With Quote
  #2  
Old 10-25-2012, 07:50 PM
Vee20's Avatar
Vee20 Vee20 is offline
Animal Lover
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 18
Rep Power: 0
Vee20 is on a distinguished road
Default Re: jumpa anak kucing hutan ditinggalkan ibu..

Quote:
Originally Posted by yesmaybeno View Post

apa yg saya ingin tahu,
1) pada usia berapakah harus saya lepaskan mereka kembali ke habitat mereka??
2) haruskah saya serahkan mereka kepada PERHILITAN???
3) benarkan PERHILITAN tidak lg mengeluarkan lesen utk memlihara kucing hutan???
4) apakah makanan terbaik yg harus saya berikan kepada mereka????
5) jika ada pihak ke2 yg ingin memelihara n menjaga mereka, perlukah saya izinkan??

saya betul2 mengharapkan pandangan n pendapat sesiapa yg sudi membantu.. terima kasih...

** buat sementara ni, saya akan jaga mereka sehingga mereka berhenti menyusu...

salam zul,

1) kalau nak lepaskan anak-anak kucing tu balik ke habitat asli, pastikan zul mampu ajarkan mereka (terlebih dahulu) cara2 memburu, menangkap binatang2 (kecil) lain...kalau tak mesti anak2 kucing tu 100% kelaparan bila dah dilepaskan nanti. usia yang sesuai untuk melepaskan mereka: 1 tahun (+)

2) & 3) buat masa ni perhilitan memang tak mengeluarkan lesen untuk pemeliharaan kucing hutan (mereka dianggap haiwan terlindung). sama ada zul ingin serahkan pada perhilitan, terserah pada zul. saya syorkan zul buat kajian/bacaan sikit tentang pengalaman orang2 lain. setahu saya pihak perhilitan memang berpengalaman dengan kes2 penemuan anak kucing hutan macam ini.

4) 100% mentah. mereka tidak boleh diberi makanan kucing komersial (boleh mengakibatkan masalah sembelit, buasir, etc). kucing hutan ni tak banyak minum air, 80% sumber air mereka datang daripada binatang kecil yang dimakan (darah, etc). daging ayam cukup sesuai...tapi zul kena pastikan daging tu segar dan tidak mengandungi hormon/chemical (seperti yang kita beli kat tesco, supermarket lain, etc). kalau silap bagi makan nanti, dorang boleh dapat masalah cirit2, kurap, etc.

5) biasanya anak2 kucing hutan yang depelihara ni tidak hidup lama, kebanyakanya disebabkan owner2 tak pandai/tak berpengalaman/menyangka bahawa penjagaan dan keperluan mereka SAMA seperti kucing biasa...memang TIDAK. bila dah besar/cukup umur, karakter kucing hutan ni akan bertukar...tak kira semanja mana bila kecil, dorang akan lupa penjaga @ "tuan" sendiri. kucing liar sejinak mana pun, tetap kucing liar.

p.s:
tahniah pada zul kerana menyelamatkan dan sanggup menjaga mereka... :)
harap2 info yang saya tulis di atas ni boleh membantu zul membuat keputusan yang baik untuk masa depan anak2 kucing tu nanti. good luck!
__________________
"I am in favor of animal rights as well as human rights. That is the way of a whole human being."
Abraham Lincoln

Last edited by Vee20; 10-25-2012 at 09:50 PM.
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ibu kucing mengabaikan anak kucing(mother cat neglecting their kitten) Dominion101 Cats & Kittens 6 06-07-2018 03:41 PM
Mandulkan kucing baru lepas bersalin dan anak-anak kucing.. NurulAin Cats & Kittens 4 05-08-2012 09:13 PM
Jumpa kucing ni tepi jalan sapa nak adopt saya tlg tangkap izwanbest Rescuers & Fosterers 6 08-06-2010 04:59 AM
anak kucing baru jumpa rieyna Cats & Kittens 36 04-20-2010 01:37 PM
Anak Kucing Baru Jumpa...... BeaYongJune Health, Disease & Diet 21 06-17-2009 04:27 PM


All times are GMT +8. The time now is 01:36 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
 

Main Site
Home
Advertising
Sponsored Listings
Sign Up
Find A Pet
Share & Save Lives
About PetFinder.my
Terms & Conditions
Freebies / Starter Pack
Report Animal Abuse
Contact Us
Facilities
WAGazine
Discussion Forum
Medical Fund
Pet Food, Toys & Products
Cuteness Meter
Central News Portal
Visual Map
Knowledge Library
Microchip Directory
FurryCards
Mobile
iPhone & iPod App
Android App

Social Media
Facebook
Twitter
KindMeal
Meat-Free Dining
Meal Deals
Kind Moments
Delicious Menu

Others
World Animal Day Contest
Digi iPhone Contest
East Coast Flood Relief
It's Pawssible
Freebies
Online Store
Discussions
Blacklists & Scams



Copyright © PetFinder.my. All rights reserved.