Go

Go Back   PetFinder.my > Pet Welfare, Rescue & Adoption > General Discussion

General Discussion General information and discuss on animal rescue, adoption and advocacy

Old 10-09-2010, 11:08 AM
Petfinder Moderator

blackie007 has disabled reputation
Default Apartments and Pets

The thread "Apartments and pets, and what to do when management posts notices" has been temporarily removed to protect the interests / privacy of members with pets in their apartments until further notice.

The thread has revealed a lot of information, and I hope all have learned from the discussion.
Old 10-09-2010, 03:01 PM
Petfinder Moderator

Maneki Neko is on a distinguished road
Default Re: Apartments and Pets

I think that's a sane decision -- best to remove the personal details that members had revealed until that particular situation is resolved. And I hope all the members personally involved in the original thread know that the rest of us are rooting for you!

It's an important topic, though, and I hope discussion can continue on a general basis, without members sharing any specific details (like what condo or apartment they stay in) that might put their own pets in peril.

Quote:
Originally Posted by blackie007 View Post
The thread "Apartments and pets, and what to do when management posts notices" has been temporarily removed to protect the interests / privacy of members with pets in their apartments until further notice.

The thread has revealed a lot of information, and I hope all have learned from the discussion.
Old 10-10-2010, 12:27 PM
Petfinder Moderator

Yes, please feel free to continue the discussion without getting into any specifics.
Old 10-13-2010, 10:29 AM
PetFinder Guru

anizarina is on a distinguished road

huh..i am in a big dilemma...how to tell a kind lady to not allow her dogs
poo at the grass that we use everyday or to scope it after her dogs fnish doing their business?
between my carpark and apartment ..
there are a small area full with grass..we have to cross that area to get to out apartment..
she always let her dog roaming around that area..i am ok if they just roaming..but the dogs always
poo there and the auntie did not do anhthing...so pity to our neighbours who is living at the ground floor
that is beside that small area...every day..there will be unwanted smell ...
p/s: sorry for the grammar error..
Old 10-13-2010, 02:20 PM
Pets Are NOT Disposable

FurKids is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by anizarina View Post
huh..i am in a big dilemma...how to tell a kind lady to not allow her dogs
poo at the grass that we use everyday or to scope it after her dogs fnish doing their business?
between my carpark and apartment ..
there are a small area full with grass..we have to cross that area to get to out apartment..
she always let her dog roaming around that area..i am ok if they just roaming..but the dogs always
poo there and the auntie did not do anhthing...so pity to our neighbours who is living at the ground floor
that is beside that small area...every day..there will be unwanted smell ...
p/s: sorry for the grammar error..
Pergi la cakap dengan beliau ... kan Anizarina boleh bercerita di forum ini jadi kenapa tak boleh pergi cakap dengan beliau secara jujur dan meluahkan isi hati dengan menerangkan sepertimana dibuat di sini?

You need to talk and communicate with your neighbours to maintain an open understanding concerning things within your own community.
"We organized in the past to make Trap-Neuter-Return possible. Today, we organize to make Trap-Neuter-Return the norm and to end the unnecessary killing of cats in animal shelters across the country and provide humane care." - Alley Cat Allies
Old 10-13-2010, 02:31 PM
Animal Lover

June is on a distinguished road
Default Apartments and Pets

Setuju bro. Td aku bawa PP pergi clinic buat blood test. Tengah tunggu turn,ada 1 couple masuk bawa anjing yang barking non stop. Mungkin sakit (can't blame the dog). Anjing tu salak sana sini,PP jd ketakutan dalam carrier. Aku bawa dia ke tepi & pujuk dia.Tiba tiba anjing tu salak kuat kuat & lari ke arah aku. Punyalah kuat aku jerit. Satu clinic boleh dengar. Aku maki tuan anjing tu. Aku kata "you stupid owner. How can you let your dog let loose like that? You should put your dog on leash. What happen if your dog bite me??" Dia kata anjing tu tak gigit punya. Aku balas balik, " Yalah,dia tak gigit you, you dia punya tuan. But how can you tell if he is going to bite me?? He is not well. Mood tak bagus. You tak boleh fikir ke??".

Aku terus cabut masuk dlm bilik doktor. Aku kata kat vet, aku tak mau tunggu kat luar. Aku tunggu kat dalam sampai dia panggil aku.

Quote:
Originally Posted by FurKids View Post
Pergi la cakap dengan beliau ... kan Anizarina boleh bercerita di forum ini jadi kenapa tak boleh pergi cakap dengan beliau secara jujur dan meluahkan isi hati dengan menerangkan sepertimana dibuat di sini?

You need to talk and communicate with your neighbours to maintain an open understanding concerning things within your own community.
Old 10-13-2010, 02:49 PM
Pets Are NOT Disposable

That is an example of many selfish, inconsiderate dog owners we see around us and get the innocent animal into trouble.

They never stop to think of the effect of their dogs on other people i.e. of course their own dogs might not bite them (tapi no guarantee, they think only that they know their own dogs 100%, but chances are, they do not even know their own dogs, nor do they really care for their dog's welfare) but they can bite and traumatise other people (that is why you screamed in fright and PP too was traumatised).

Ask them to do the same in a developed country ... tengok berani tak? They will promptly be slapped with a fine for being an irresponsible animal owner!
"We organized in the past to make Trap-Neuter-Return possible. Today, we organize to make Trap-Neuter-Return the norm and to end the unnecessary killing of cats in animal shelters across the country and provide humane care." - Alley Cat Allies
Old 10-13-2010, 02:54 PM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by June View Post
Setuju bro. Td aku bawa PP pergi clinic buat blood test. Tengah tunggu turn,ada 1 couple masuk bawa anjing yang barking non stop. Mungkin sakit (can't blame the dog). Anjing tu salak sana sini,PP jd ketakutan dalam carrier. Aku bawa dia ke tepi & pujuk dia.Tiba tiba anjing tu salak kuat kuat & lari ke arah aku. Punyalah kuat aku jerit. Satu clinic boleh dengar. Aku maki tuan anjing tu. Aku kata "you stupid owner. How can you let your dog let loose like that? You should put your dog on leash. What happen if your dog bite me??" Dia kata anjing tu tak gigit punya. Aku balas balik, " Yalah,dia tak gigit you, you dia punya tuan. But how can you tell if he is going to bite me?? He is not well. Mood tak bagus. You tak boleh fikir ke??".

Aku terus cabut masuk dlm bilik doktor. Aku kata kat vet, aku tak mau tunggu kat luar. Aku tunggu kat dalam sampai dia panggil aku.

huh..ha ah..owner anjing tuh mmg sll cakap mcm tuh.." anjing tuh tak gigt punya"..adei...mujur anjing dia jenis shih tzu sekor..sekor lagi yg garang kaler itam tuh..

bukan apa...auntie tuh jenis jiran yang baik..kami mmg sll bersembang bla..bla..bla...cme sejak dia dpt anjing yg baru nie..aku perati sll ada poo kt area tuh...huh...

sbb tuh lah rina tgh mencari idea mcm mana nk cakap secara lembut tanpa menyinggung perasaan dia tp berkesan..."how to talk to her"..sbb rina kesian tgk jiran dpn umah dia yg dok ground floor...dh laa tingkap hall dia bebetul ngadap tpt anjing dia poo .. takkan tak bau.. kitaorg tgh dok cari idea2 yg bernas nie mcm mana nk ckp..huh
Old 10-13-2010, 02:57 PM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by FurKids View Post

that's why i am asking for your help..on how to talk to her..ayat2 yang tak menyinggung tapi berkesan..nk sll bertegur sapa dgn auntie nie..so tak nak laa tegur mcm kasar dia kecil hati.. ..
Old 10-13-2010, 03:17 PM
Pets Are NOT Disposable

Quote:
that's why i am asking for your help..on how to talk to her..ayat2 yang tak menyinggung tapi berkesan..nk sll bertegur sapa dgn auntie nie..so tak nak laa tegur mcm kasar dia kecil hati.. ..
Kalau dah memang mesra, selalu bersembang bla..bla..bla... I don't see what is the problem, cuma saya rasa Anizarina takut utk berterus-terang dengan beliau.

Apa takut menyinggung perasaan? Apa, perasaan orang lain yg kena tahan dengan perbuatan beliau (er ... anjing beliau) tu perasaan tak tersinggung? Besok ada orang pergi komplen dan anjing-anjing tidak berdosa kesayangan beliau tu tiba-tiba kena rampas tangkap bunuh tu, perasaan dia tak akan tersinggung ke? Realisasi bahawa ada orang pergi komplen mengakibatkan anjing-anjing dia ditangkap bunuh tanpa menyampaikan maklumbalas kepada beliau secara jujur terlebih dahulu tu tidak menyinggung perasaan dan meredakan kepedihan hati beliau ke?

My 2-sen ....
Old 10-13-2010, 05:24 PM
MamaMeow

azieazlie is on a distinguished road

Quote:
sebab rina selalu bertegur sapa dengan dia, akk rasa itu lebih menyenangkan untuk rina bagitau apa yang sepatutnya .. akk setuju dengan furkid, elok secara jujur bagitau, anjing dia selalu berak kencing dirumput tu dan mungkin ini akan menyebabkan ada penghuni di apartment tu yang akan buat aduan pada management dan bagitau juga, dah banyak terjadi, bila anjing dan kucing dibiarkan berak kencing merata rata, dan ada aduan dari penghuni yang mereka terima, management akan buat operasi menghapuskan binatang2nie.. elok ditokok tambah lagi tentang nasib buruk anjing2 tu nanti.. akk rasa kalau rina bercakap dengan ikhlas, tentu nyonya tu akan terima dengan hati terbuka juga kata2 rina tu... cubalah...
Old 10-13-2010, 06:22 PM
MamaMeow

azieazlie is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by June View Post

memang patut june naik hantu... bukan kat vets aje, kat petshop pun camtu gak.. yang paling tak boleh tahan, anjing tu dilepas bebas sampaikan karung Iams yang akk letak kat bawah kaunter untuk bayaran pun kena pancut seround... masa akk bagitau, tuan dia buat muka sardin aja, pekerja petshop terpaksa ambik karung baru.. tapi, tak taulah selama nie, berapa banyak karung2 makanan yang dikencing dek anjing yang tuan dia tak jaga.. pada akk, bukan salah anjing tu, sepatutnya leher tuan dia yang patut diikat sebelum masuk clinic atau pun kedai...
Old 10-13-2010, 06:45 PM
PetFinder Guru

rozzygee is on a distinguished road

Quote:
anizarina, pd pendapat sis, ani jgn terus menegur kesilapan dia.. say hai dulu.. tanya khabar.. tanya about anjing dia.. the next day.. tegor lagi.. come to 3rd day.. baru la proceed.. sometime it takes time.. get friendly with her..

Sis ckp dr pengalaman.. sis byk kucing di rumah. Ada kala sis lepaskan kucing dari our cat house dan dia poo dekat rumah jiran. Sis tabik dkt jiran sbb dia tegor and say hai hai dulu... (wpun dlm hati rasa dia ni ada udang sebalik batu ni) Dia berbual mcm suka dgn kucing sis dan berkias kata dia tak boleh bela sbb bulu kucing.. Masuk hari ke tiga.. dia dgn suami sis bertukar hp no.. Next week baruuuuu la dia buka mukadimah.. dia sms kata.. "mintak maaf byk2 kalau menyinggung,.. ada taik kucing dkt taman kami, rasanya kucing warna hitam kuning tu.. kalau tak menjadi masalah boleh mintak bersihkan sbb ptg ni keluarga mertua nak dtg rumah.."

Sejak tu tiap kali kucing sis buat hal, dia akan sms dan kami pun sedia maklum la tugas kami dan mark mana2 kucing yg buat hal dan ambik langkah2 terbaik supaya tak berulang. Mana2 kucing yg terlibat tu kami train tak pegi rumah jiran. Alhamdulillah.. skrg ni dah 3 bulan tak de dpt sms dia lgi.. sesekali dia cuma sms tlg tgk rumah dia sbb dia outstation. itu je..

Hrp dgn cerita ni Ani dpt sedikit idea mcm mana nak mula..
Old 10-13-2010, 08:23 PM
PetFinder Guru

adamyala is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by rozzygee View Post
anizarina, pd pendapat sis, ani jgn terus menegur kesilapan dia.. say hai dulu.. tanya khabar.. tanya about anjing dia.. the next day.. tegor lagi.. come to 3rd day.. baru la proceed.. sometime it takes time.. get friendly with her..

Sis ckp dr pengalaman.. sis byk kucing di rumah. Ada kala sis lepaskan kucing dari our cat house dan dia poo dekat rumah jiran. Sis tabik dkt jiran sbb dia tegor and say hai hai dulu... (wpun dlm hati rasa dia ni ada udang sebalik batu ni) Dia berbual mcm suka dgn kucing sis dan berkias kata dia tak boleh bela sbb bulu kucing.. Masuk hari ke tiga.. dia dgn suami sis bertukar hp no.. Next week baruuuuu la dia buka mukadimah.. dia sms kata.. "mintak maaf byk2 kalau menyinggung,.. ada taik kucing dkt taman kami, rasanya kucing warna hitam kuning tu.. kalau tak menjadi masalah boleh mintak bersihkan sbb ptg ni keluarga mertua nak dtg rumah.."

Sejak tu tiap kali kucing sis buat hal, dia akan sms dan kami pun sedia maklum la tugas kami dan mark mana2 kucing yg buat hal dan ambik langkah2 terbaik supaya tak berulang. Mana2 kucing yg terlibat tu kami train tak pegi rumah jiran. Alhamdulillah.. skrg ni dah 3 bulan tak de dpt sms dia lgi.. sesekali dia cuma sms tlg tgk rumah dia sbb dia outstation. itu je..

Old 10-14-2010, 12:22 PM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by rozzygee View Post

hehe..gud idea.....boleh di implement nie..sbb rina xnak laa tergur org dengan cara tak sopan..sbb dia warga emas..so mcm nk tegur tuh huh..
tenkiu..tenkiu....
Old 10-14-2010, 12:30 PM
Petfinder Moderator

Dear all,

Please be reminded that you are to use proper English and Bahasa Malaysia when posting in the forum.

Quote:
1) Language Use - Proper English & Bahasa Malaysia
In order to allow and encourage the participation of our multi-racial members, you should use proper English or Bahasa Malaysia in your discussions. Informal/colloquial language or dialects should be avoided whenever possible. Do not use abbreviations such as "ne1, gr8, wan2, ckp, tgk, troz, cmtu" and such - there are no character limitations at the forum, so please write in proper grammar and language.

Please write in English if possible. Although PetFinder.my focuses on Malaysian pets, there are many foreigners that frequent our forums, and English would be best for us to share the knowledge, and they can better contribute to it as well. Please try your best to help disseminate knowledge in the form of writing that the most number of people can benefit in.

Forum Moderators may edit or remove such posts to improve readability of the thread as necessary.

extracted from Forum Rules and Guidelines
Please help keep our forum easily readable so knowledge can be more effectively shared among members.

Thank you.
Old 10-14-2010, 12:48 PM
PetFinder Guru

noted....
Old 10-18-2010, 01:42 PM
PetFinder Guru

Alhamdulillah, resolved! ..
I just follow our friends suggestion. Sembang2 and slow talk.Tapi takde lah rina sampai ambil phone number.Just tanya auntie tu, macam mana dia uruskan poo anjing dia(buat 2 nak bercerita pasal pasir kucing laa kekononnya), then buat2 la tak tahu yang anjing dia selalu poo kat situ.Rina cakap susah macam muslim and orang lain kalau poo (anjing or kuicng) tidak diuruskan. Takut orang marah laa, itu lah ini lah. Then the next day,rina nampak dia scop poo anjing2 dia yang berterabur kt rumput2 tuh and buang dalam plastik