Go

Go Back   PetFinder.my > Pet Welfare, Rescue & Adoption > General Discussion

General Discussion General information and discuss on animal rescue, adoption and advocacy

Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 01-22-2010, 11:18 PM
Pak Lubis's Avatar
Pak Lubis Pak Lubis is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Jul 2009
Location: Lot 1247.Jalan KB 1, Kampung Bangi, Bangi Old Town
Posts: 259
Rep Power: 11
Pak Lubis is on a distinguished road
Default Jiran Yang Kejam

Oleh kerana seekor kucing (bukan kucingnya) telah memakan anak ayamnya, jiran saya membuang kucing tersebut ke tempat lain.
Sehari selepas itu saya kedengaran suara anak2 kucing di belakang rumahnya yg kebetulan bertentangan dengan belakang rumah saya. Saya memberitahu jiran tersebut dan kami sama2 mencari dan menjumpai empat ekor anak kucing yg dianggar berumur antara 7 hingga 10 hari kerana tali pusat sudah tanggal dan mata telah terbuka tetapi jalannya masih tidak stabil.
Saya berpendapat anak2 kucing ini adalah anak pada kucing yg dibuangnya pada hari sebelumnya.
Dia mula mengambil guni untuk membuang anak2 kucing itu. Alangkah kejamnya.. Sehari sebelum buang ibunya dan sekarang anak2nya pula nak dibuang.
Dengan penuh rasa simpati saya menawarkan diri utk mengambilnya. Leběh baik anak kucing tersebut saya jaga dari dibuang tak menentu.
Saya hanya bertawakal kerana ramai orang kata kucing baru lahir tanpa ibu agak susah untuk hidup lama.
Hari pertama dan kedua saya beri anak2 kucing ini dgn susu kambing yg dibeli.. Mahalnya .125ml.. 5 ringgit dan 2 syringe percuma.
Ini hari saya beli susu tepong khas utk anak kucing untuk diberi pada kucing2 pada esok hari kerana stock susu kambing telah habis.
Harap semua PF member mendoakan supaya anak2 kucing tsbt panjang umur. Saya akan buat sebaik mungkin utk menjaga dan seterusnya ditawarkan utk diadopt
Reply With Quote
  #2  
Old 01-22-2010, 11:34 PM
Suhaimy Suhaimy is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 532
Rep Power: 10
Suhaimy is on a distinguished road
Default Re: Jiran Yang Kejam

Aduh! Dia buang camtu je ke Pak Lubis? Tak ada akal ke org tu? Kalau ya pun tak nak anak2 kucing tu, kasi la kat sapa2 ke dgn ibunya sekali. Kenapa buang asing2? Mcm2 la org ni. Harap Pak Lubis jaga baik2 & kalau tak mampu nak jaga nanti, Pak Lubis iklankan je la utk adoption. Semoga kittens tu ok2 je nanti
Reply With Quote
  #3  
Old 01-22-2010, 11:56 PM
Pak Lubis's Avatar
Pak Lubis Pak Lubis is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Jul 2009
Location: Lot 1247.Jalan KB 1, Kampung Bangi, Bangi Old Town
Posts: 259
Rep Power: 11
Pak Lubis is on a distinguished road
Default Re: Jiran Yang Kejam

kalau ikutkan mmg saya tak terjaga. 5 kucing dah sedia ada .. Nampaknye kucing yg sedia ada mcm jeles je.. Bila saya dekat dgn mereka .. dia orang lari.. Atau mungkin bau anak kucing dah lekat pada badan saya .. Mungkin mereka tak suka.
Dia org nampak saya bnyk tumpukan pada anak2 kucing tu,
Reply With Quote
  #4  
Old 01-23-2010, 12:33 AM
Amirahd Amirahd is offline
PetFinder Buddy
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 75
Rep Power: 10
Amirahd is on a distinguished road
Default Re: Jiran Yang Kejam

pak lubis nak susu kambing? mira boleh try tgk dkt kebun bpk mira , if ada nak ? selalu nya ayah jual 1L 15ringgit.
Reply With Quote
  #5  
Old 01-23-2010, 12:49 AM
Pak Lubis's Avatar
Pak Lubis Pak Lubis is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Jul 2009
Location: Lot 1247.Jalan KB 1, Kampung Bangi, Bangi Old Town
Posts: 259
Rep Power: 11
Pak Lubis is on a distinguished road
Default Re: Jiran Yang Kejam

kalau di klinik 5 rgt .. 125 ml .. Kalau 1litre .. 40 rgt ..
Mcm tu bapak Mira punya susu kambing lagi murah..
Boleh lah Mira .. Tapi kebunya kat mana?
Reply With Quote
  #6  
Old 01-23-2010, 01:08 AM
Amirahd Amirahd is offline
PetFinder Buddy
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 75
Rep Power: 10
Amirahd is on a distinguished road
Default Re: Jiran Yang Kejam

Quote:
Originally Posted by Pak Lubis View Post
kalau di klinik 5 rgt .. 125 ml .. Kalau 1litre .. 40 rgt ..
Mcm tu bapak Mira punya susu kambing lagi murah..
Boleh lah Mira .. Tapi kebunya kat mana?
kebun nya dkt ulu langat, nnt mira tgk ada lagi tak susu kambing. kalau ada, mira suruh ayah bawak blk . nnt tgk lah , mira hantar or pak lubis ambik ke? boleh?
Reply With Quote
  #7  
Old 01-23-2010, 01:36 AM
Pak Lubis's Avatar
Pak Lubis Pak Lubis is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Jul 2009
Location: Lot 1247.Jalan KB 1, Kampung Bangi, Bangi Old Town
Posts: 259
Rep Power: 11
Pak Lubis is on a distinguished road
Default Re: Jiran Yang Kejam

Quote:
Originally Posted by Amirahd View Post
kebun nya dkt ulu langat, nnt mira tgk ada lagi tak susu kambing. kalau ada, mira suruh ayah bawak blk . nnt tgk lah , mira hantar or pak lubis ambik ke? boleh?
Mira antar atau saya ambik .. Mana2 pun boleh.. Mira kat mana.?.. UPM atau UKM atau UM.?
Reply With Quote
  #8  
Old 01-23-2010, 12:26 PM
naq1989 naq1989 is offline
Cat Lover
 
Join Date: Oct 2009
Location: Sg Besi,K.L
Posts: 267
Rep Power: 11
naq1989 is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to naq1989
Default Re: Jiran Yang Kejam

pak lubis,ok ke kalau bg susu kambing?kenapa tak bg susu tepung yang untuk kitten je?
Reply With Quote
  #9  
Old 01-23-2010, 03:02 PM
Pak Lubis's Avatar
Pak Lubis Pak Lubis is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Jul 2009
Location: Lot 1247.Jalan KB 1, Kampung Bangi, Bangi Old Town
Posts: 259
Rep Power: 11
Pak Lubis is on a distinguished road
Default Re: Jiran Yang Kejam

Quote:
Originally Posted by naq1989 View Post
pak lubis,ok ke kalau bg susu kambing?kenapa tak bg susu tepung yang untuk kitten je?
Susu kambing sesuai untuk kucing .. Susu lembu buatkan anak kucing cirit birit nanti takut anak kucing dehydrated.. Satu lagi susu yg sesuai ialah susu arnab.. Ia hampir menyamai susu ibu kucing.. Tapi mana nak dapat..
guna susu kambing ialah pada masa tersebut keadaan terdesak dan hanya boleh dpt susu kambing saje.. Lepas tu beli susu tepung utk anak2 kucing..
Reply With Quote
  #10  
Old 01-23-2010, 09:59 PM
Amirahd Amirahd is offline
PetFinder Buddy
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 75
Rep Power: 10
Amirahd is on a distinguished road
Default Re: Jiran Yang Kejam

paklubis, maaf, buat masa ni, susu kambing tgh tak available. bila ada nnt mira bagitau ye. maaf.
Reply With Quote
  #11  
Old 01-23-2010, 10:05 PM
Pak Lubis's Avatar
Pak Lubis Pak Lubis is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Jul 2009
Location: Lot 1247.Jalan KB 1, Kampung Bangi, Bangi Old Town
Posts: 259
Rep Power: 11
Pak Lubis is on a distinguished road
Default Re: Jiran Yang Kejam

ok no problem.. Saya sekarang bg susu tepung...
Reply With Quote
  #12  
Old 01-23-2010, 11:22 PM
Pak Lubis's Avatar
Pak Lubis Pak Lubis is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Jul 2009
Location: Lot 1247.Jalan KB 1, Kampung Bangi, Bangi Old Town
Posts: 259
Rep Power: 11
Pak Lubis is on a distinguished road
Default Re: Jiran Yang Kejam

Inilah anak2 kucing yg saya jaga kerana ketiadaan ibu. Nampaknya anak2 kucing ini sihat. Harap ia berterusan. Hari ini saya mulai beri susu tepung. Tak larat nak beli susu kambing yg dijual diklinik haiwan ditempat saya.
Cuba pakai botol susu tetapi anak2 kucing tak pandai nak isap malahan mereka hanya mengigit puting. Pakai syringe lagi mudah..
Muga tiada apa berlaku pada anak2 kucing ini.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	23012010273-001.jpg
Views:	96
Size:	41.8 KB
ID:	8788  
Reply With Quote
  #13  
Old 01-23-2010, 11:39 PM
sillylupie's Avatar
sillylupie sillylupie is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Aug 2008
Location: Seri Kembangan, Selangor (Yeah, we got free water!)
Posts: 1,019
Rep Power: 13
sillylupie is on a distinguished road
Default Re: Jiran Yang Kejam

I've seen before a tepung susu kambing in a pharmacy - not sure if that will be suitable too?

Kittens look sad but with god's grace, you found them. Bless them.
__________________
sillylupie
http://sillylupie.blogspot.com

sillylupie-shop
http://sillylupie-shop.blogspot.com
Reply With Quote
  #14  
Old 01-23-2010, 11:51 PM
Pak Lubis's Avatar
Pak Lubis Pak Lubis is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Jul 2009
Location: Lot 1247.Jalan KB 1, Kampung Bangi, Bangi Old Town
Posts: 259
Rep Power: 11
Pak Lubis is on a distinguished road
Default Re: Jiran Yang Kejam

Yes .. The cat look sad.. And always sad when i am feeding them.. Crying like mad.. I hope they are still ok for the next 2 months.
Intend to offer for adoption. They are only DSH and the color pattern is not tht attractive. It is not a favourite kitten to be adopted.
Reply With Quote
  #15  
Old 01-24-2010, 12:47 AM
kuntum's Avatar
kuntum kuntum is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 612
Rep Power: 11
kuntum is on a distinguished road
Default Re: Jiran Yang Kejam

Syukur ada Pak Lubis selamatkan anak2 kucing tu...kesian saya tengok Mana tahu berkat ikhlas Pak Lubis jaga/bela sementara put up for adoption, rezeki makin murah.

Tak pe Pak Lubis, mungkin bagi org potential adopters tengok anak2 tu cantik2, kan. Tak pe bila dah ready for adoption, snap gambar lawa2/comel2, Insya-Allah, adalah rezeki budak2 tu....
__________________
“What greater gift than the love of a cat?” – Charles Dickens
Reply With Quote
  #16  
Old 01-24-2010, 01:42 AM
Pak Lubis's Avatar
Pak Lubis Pak Lubis is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Jul 2009
Location: Lot 1247.Jalan KB 1, Kampung Bangi, Bangi Old Town
Posts: 259
Rep Power: 11
Pak Lubis is on a distinguished road
Default Re: Jiran Yang Kejam

moga diizinkan tuhan..dapatlah org mengambilnya selepas dia berumur 2 bulan. Saya tak berdaya nak terus bela dia kerana saya telah mempunyai 5 ekor kucing..
Reply With Quote
  #17  
Old 01-24-2010, 01:50 AM
Mia_Katz's Avatar
Mia_Katz Mia_Katz is offline
PetFinder Fosterer
 
Join Date: May 2008
Location: KlaNG VaLLey
Posts: 309
Rep Power: 12
Mia_Katz is on a distinguished road
Default Re: Jiran Yang Kejam

alhamdulillah terbela juga nasib anak2 bulu 2... murah rezeki abang, jaga depa walaupon sementara...insyallah nanti ade lah orang2 yang baik hati adopt depa.
abang jaga lah depa semampu yang mungkin, yang lain2 terserah lah pada NYA..

sampai hati jiran abang 2 buang mak depa...
Reply With Quote
  #18  
Old 01-24-2010, 02:11 AM
Pak Lubis's Avatar
Pak Lubis Pak Lubis is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Jul 2009
Location: Lot 1247.Jalan KB 1, Kampung Bangi, Bangi Old Town
Posts: 259
Rep Power: 11
Pak Lubis is on a distinguished road
Default Re: Jiran Yang Kejam

Quote:
Originally Posted by Mia_Katz View Post
alhamdulillah terbela juga nasib anak2 bulu 2... murah rezeki abang, jaga depa walaupon sementara...insyallah nanti ade lah orang2 yang baik hati adopt depa.
abang jaga lah depa semampu yang mungkin, yang lain2 terserah lah pada NYA..

sampai hati jiran abang 2 buang mak depa...
Jiran tu mungkin tak tahu kucing tersebut beranak di stor rumahnya. Tambahan lagi kucing tu adalah kucing pendatang.

Tu yg abg buat.. ambil dan jaga setakat yg termampu oleh abg.. Tu pun siap ada argument dgn isteri.. Isteri mmg tak suka sgt kucing ... Apa nak buat ..abg tak sampai hati tgk anak kucing terjerit2 dgn kuat dan jalan mengigil2 seolah mencari ibunya yg hilang... Mungkin kelaparan sgt.. Kesian betul.
Reply With Quote
  #19  
Old 01-24-2010, 08:32 PM
Pak Lubis's Avatar
Pak Lubis Pak Lubis is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Jul 2009
Location: Lot 1247.Jalan KB 1, Kampung Bangi, Bangi Old Town
Posts: 259
Rep Power: 11
Pak Lubis is on a distinguished road
Default Re: Jiran Yang Kejam

Hari ini kucing nampak aktif . Dah pandai memanjat keluar kotak . Jalan masih tidak stabil. Kencing banyak dan surat khabar yg dialas tak mampu nak serap dgn cepat. Kena guna kertas yg mampu serap air dgn cepat.. Kalau tidak mereka akan berenang dlm air kencing. Ada yg dah mula pandai 'melepas'.

Setiap kali anak kucing menjerit kena buat susu.. Macam jaga anak kecil.. Tetapi saya puas hati jeritnya akan hilang lepas bg susu..dan seterusnya membiarkan mereka bermain antara mereka.

Harap begini pada hari yg mendatang..
Reply With Quote
  #20  
Old 01-25-2010, 01:03 PM
azraf azraf is offline
Cat Lover
 
Join Date: Nov 2008
Location: Seksyen 30, Shah Alam
Posts: 273
Rep Power: 12
azraf is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to azraf
Default Re: Jiran Yang Kejam

Comel, comel! Macam mana la orang boleh buang...
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
anak kucing di bunuh dgn KEJAM!! shareena Cats & Kittens 55 11-12-2009 01:18 PM
Budak2 yang tak de otak! kuntum Cats & Kittens 26 10-06-2009 02:02 PM
10 hari yang mencemaskan! abgraldo Health, Disease & Diet 34 11-26-2008 04:47 PM
Apa juadah yang di makan... Penghulu Food & Recipes 276 09-26-2008 05:11 PM


All times are GMT +8. The time now is 07:19 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
 

Main Site
Home
Advertising
Sponsored Listings
Sign Up
Find A Pet
Share & Save Lives
About PetFinder.my
Terms & Conditions
Freebies / Starter Pack
Report Animal Abuse
Contact Us
Facilities
WAGazine
Discussion Forum
Medical Fund
Pet Food, Toys & Products
Cuteness Meter
Central News Portal
Visual Map
Knowledge Library
Microchip Directory
FurryCards
Mobile
iPhone & iPod App
Android App

Social Media
Facebook
Twitter
KindMeal
Meat-Free Dining
Meal Deals
Kind Moments
Delicious Menu

Others
World Animal Day Contest
Digi iPhone Contest
East Coast Flood Relief
It's Pawssible
Freebies
Online Store
Discussions
Blacklists & Scams



Copyright © PetFinder.my. All rights reserved.