Go

Go Back   PetFinder.my > The Animal Corner > Cats & Kittens > Health, Disease & Diet

Health, Disease & Diet Find out the best tips and practices on managing your cat's diet, health care, and issues with diseases from our community of animal lovers

Old 09-03-2009, 10:47 PM
Banned

MissBakawali is on a distinguished road
Default Re: Luka Tak Baik-Baik

I'm planning to bring my cat to vet tomorrow to do swap..actually the wound is getting worst and tak sampai hati nak upload the pix =( kalau betul she was infected with sporo my mom said it is better to put her sleep rather than let her suffer..muka my cat pun dah start sayu macam she knws that she'll be leaving me soon..sambil bersihkan luka sambil air mata meleleh..i just cant hold my tears..deep down inside I still hope it wasnt sporo..tapi andai kata dah ditakdirkan..I have to let her go =((
Old 09-03-2009, 10:58 PM
PetFinder Guru

cookies4bulat is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to cookies4bulat

Quote:
Originally Posted by simple View Post
Furkid, sorry for your loss.

Bakawali, all the best ! Kalau sempat harap dpt update kita semua from time to time. Nak juga tahu apa treatment yg berkesan utk penyakit mcm nih.
yeah..all the best bakawali..kalu berkesempatan do update.info camnih sgt berguna utk kitaorg sume,xspecially newbie cam saya nih yg tak pernah xperience kuceng2 sakit.
Old 09-03-2009, 11:03 PM
PetFinder Guru

Pak Lubis is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by MissBakawali View Post
I'm planning to bring my cat to vet tomorrow to do swap..actually the wound is getting worst and tak sampai hati nak upload the pix =( kalau betul she was infected with sporo my mom said it is better to put her sleep rather than let her suffer..muka my cat pun dah start sayu macam she knws that she'll be leaving me soon..sambil bersihkan luka sambil air mata meleleh..i just cant hold my tears..deep down inside I still hope it wasnt sporo..tapi andai kata dah ditakdirkan..I have to let her go =((
Kesiannya dia .... dan kesian juga dengan bakawali..... buatlah yang terbaik untuk dia ....
Old 09-04-2009, 06:06 AM
Animal Lover

monyok is on a distinguished road

Bakawali,

sedihnya baca citer awak ni. kalau sy ada kat situasi awak, tak tau apa nk buat. kene plak tgk air mata dia meleleh mcm tu. mau berguling sy menangis.baca citer awak ni pun buat mata sy berair . sy doakan Allah akan bantu awak buat yg terbaik utk kucen awak tu.
Old 09-04-2009, 06:14 AM
PetFinder Guru

adamyala is on a distinguished road

memang sedih tengok kalau meow kita sakit mcm ni. Tapi kalau tengok dia semakin menderita, elok la buat keputusan yang kita sendiri tak suka buat. Kita kalau kene bisul kecik kat badan kita pun sakitnya tak boleh tahan. Inikan pula kucing yang ada kudis mcm tu. Bayangkan derita yang dia tanggung

kak zai harap bakawali banyak bersabar dan tabah dgn dugaanNya ini.
Old 09-04-2009, 11:59 AM
PetFinder Guru

rock is on a distinguished road

kesiannya...teruk sangat ke luka dia?cuba letak gambar terkini..
rasa tak sanggup pula nak tidurkan dia..cubalah ikhtiar cari ubat lagi....
Old 09-04-2009, 12:08 PM
Pets Are NOT Disposable

FurKids is on a distinguished road

MissBakawali, saya ingin mencadang sesuatu yg saya sendiri tidak pernah mencuba tetapi as a last resort (what have we got to lose, kan?) ... saya pernah membaca beberapa kajian bahawa gamat kita ini ada some very, very good anti-fungal, healing and regenerative properties.

Saya nak cadang MissBakawali kasi kucing tu makan satu sudu teh Gamogen (Gamat) jenama Healin yg berkualiti tu. Gaulkan dengan sedikit daging dada rebus/kukus ayam. Kasi dua kali sehari, jangan lebih sebab produk tersebut ada tambahan beta-carotene yg kucing tak boleh makan lebih.

Tengok apa terjadi selepas sebulan, luka tu ada bertambah baik dan tiada luka baru timbul tak? Try, MissBakawali ....
"We organized in the past to make Trap-Neuter-Return possible. Today, we organize to make Trap-Neuter-Return the norm and to end the unnecessary killing of cats in animal shelters across the country and provide humane care." - Alley Cat Allies
Old 09-04-2009, 01:57 PM
Banned

Dear All..

The test has confirmed that it is sporo ..further checking revealed that the virus has spread all over..and the worst part is according to the vet there's no hope since dah cronic sgt I pun tak sampai hati dah tgk my cat suffered for too long..I terpaksa say YES when the vet suggest me to put her to sleep..dalam hati mmg tak rela..but you are right furrkid.. In life sometimes we are faced with very tough decisions that have to be carried out and we need to be strong enough to do it...the vet give me a few minutes to spend with my cat and i keep on apologise to my cat , I peluk dia..I nangis..I cium dia..(it was tough man) I bukan ada niat nak put her to sleep..I dah tak sampai hati..when the vet jab my cat.. I tak tengok..tak boleh and tak sanggup..On the way back nangis jgn ckp la..I tak peduli la kereta kat sebelah tgk I nangis pun..semua org ckp that's the best for her..she is in the better place now..Rasa sayu sgt bila teringat and tgk gambar my cat..macam rasa baru semalam dia lahir..membesar..she'll be missed!

Anyway thanks to all of you yang shared the info and give me support.. thanks sgt2...by the way nama kucing tu 'momok' sbb dulu die sgt gemuk dan comels...
Old 09-04-2009, 02:21 PM
PetFinder Guru

adamyala is on a distinguished road

R.I.P. dear momok....
my ella is there to welcome you

bakawali.....harap tenang dan sabar ya..ini semua kak zai dah lalui masa ella pergi. Memang terasa sangat sunyi bila dia dah takde
Old 09-04-2009, 04:00 PM
Pets Are NOT Disposable

FurKids is on a distinguished road

Quote:
Dear All..

The test has confirmed that it is sporo ..further checking revealed that the virus has spread all over..and the worst part is according to the vet there's no hope since dah cronic sgt I pun tak sampai hati dah tgk my cat suffered for too long..I terpaksa say YES when the vet suggest me to put her to sleep..dalam hati mmg tak rela..but you are right furrkid.. In life sometimes we are faced with very tough decisions that have to be carried out and we need to be strong enough to do it...the vet give me a few minutes to spend with my cat and i keep on apologise to my cat , I peluk dia..I nangis..I cium dia..(it was tough man) I bukan ada niat nak put her to sleep..I dah tak sampai hati..when the vet jab my cat.. I tak tengok..tak boleh and tak sanggup..On the way back nangis jgn ckp la..I tak peduli la kereta kat sebelah tgk I nangis pun..semua org ckp that's the best for her..she is in the better place now..Rasa sayu sgt bila teringat and tgk gambar my cat..macam rasa baru semalam dia lahir..membesar..she'll be missed!

Anyway thanks to all of you yang shared the info and give me support.. thanks sgt2...by the way nama kucing tu 'momok' sbb dulu die sgt gemuk dan comels...
I am soooooo sorry to hear the sad news, MissBakawali .....

.....Just like you, I cried too .... to the clinic as well as back ... mata tak nampak jalan while driving for all the tears ...... and many, many days after that .... many, many months after that .... even now.

I cuddled each one, whispering softly that I loved them, as the vets first administered the sedative to subdue them and then that fatal jab and one by one they lay motionless and I reached over and pulled their eyelids over their blank eyes .... peluk softly, lovingly and gently ... time stood absolutely still for a long, long time .....

They had been so very young, life had been so short and cruel .... poor mama, poor little kids .... God better have some good answers for this senselessness and unfairness ....... it hurts to this very day ......

They were plain strays that turned up for food and I fed and cared for them, loved them like my very own cats ... they were wonderful and affectionate, just asking for some food and some safe shelter, and the right to live alongside us humans ..... no evilness in their little hearts ....
"We organized in the past to make Trap-Neuter-Return possible. Today, we organize to make Trap-Neuter-Return the norm and to end the unnecessary killing of cats in animal shelters across the country and provide humane care." - Alley Cat Allies

Last edited by FurKids; 09-04-2009 at 04:11 PM.
Old 09-04-2009, 04:27 PM
Petfinder Moderator

Maneki Neko is on a distinguished road

Oh, dear -- I am so sorry for you. I'm sure Momok is at peace now though, and you are such a good soul for trying so hard to help her. She was a lucky cat to have found you!
Old 09-04-2009, 05:28 PM
PetFinder Guru

cookies4bulat is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to cookies4bulat

miss bakawali u are such a nice person.bertuah momok dpt tuan cam bakawali coz sanggup berada disamping dia sampai akhir hayat dia.may momok rest in peace.
Old 09-04-2009, 08:03 PM
Animal Lover

monyok is on a distinguished road

sabar ye bakawali. tak tau nk ckp apa lg.
Old 09-04-2009, 08:41 PM
PetFinder Guru

Pak Lubis is on a distinguished road

bakawali.. Saya tahu bagaimana perasaan awak kerana terpaksa membuat keputusan tersebut. Membuat keputusan yg menyebabkan awak kehilangannya. Tetapi awak telah membuat yg terbaik untuk kucing tersebut dgn menjaganya dan merawatnya. Saya dan keluarga semua simpati atas kejadian yg menimpa. Banyak bersabar.. Itu sahaja yg boleh di nasihatkan. Memang nya berat mata memandang tetapi berat lagi bahu memikul..
Old 09-04-2009, 09:37 PM
PetFinder Guru

rock is on a distinguished road

simpati dengan keadaan bakawali..memang susah nak lupakan benda yang selalu berada di depan mata...berat mata memandang,apa lagi yang mengalaminya...
Old 09-06-2009, 10:16 AM
Banned

Hi all..

Hari ni dah 2 hari momok takde.. tengok barang2 peninggalan momok rasa sayu sgt.. teringat pulak suara die mengiau nasib baik tanam dekat rumah dapat la tgk kubur die tiap-tiap hari.. kwn2 dia yang lain sibuk dok mengiau2 cari.. anyway i would like to thanked everyone of you for your sympathy..hopefully kucing2 yg lain ni takkan tinggalkan saya mcm ni lagi..jom kita ramai2 try rescue kucing kat thread baru tu.. kucing tu kene stroke..kesian betul..
Old 07-01-2010, 10:54 PM
Cayang Kucing

farahnm is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to farahnm

Secara tidak sengaja saya terjumpa thread ni ketika mencari jawapan penyakit luka kucing saya yang masih tidak sembuh2. Sekarang dah masuk 2 bulan paha dia luka.
First kami figure out Bobo ada luka, kami bawa ke klinik gov. Diberitahu bahawa luka ni luka biasa akibat pergaduhan, kami pulang dengan dibekalkan oxigen peroxide dan ubat kuning sapu.Bobo juga di jab antibiotik.
Setelah sebulan luka nye masih tidak sembuh, tp Bobo masih cergas, saya membawanye ke private Vet di Kuantan. Luka Bobo di analisis menggunakan mikroskop dan Vet mengesahkan ini adalah Sporo, tetapi masih di peringkat awal. Kami dibekalkan antibiotik, ubat sabu krim antifungal dan juga ubat dalam kapsul yang saya da lupa nama apa -- juga antifungal. Bekalan ini untuk 10 hari.
Sekarang dah 10 hari tapi masih tidak menampakkan perubahan. Saya semalam call Vet bertanyakan tentang Sporo ini, katanya tidak semestinya kucing yang terkena sporo tiada chances untuk hidup, mereka masih berupaya untuk sembuh tetapi dalam jangkamasa yang panjang. Tambahan pula menurut beliau Sporo yang dialami oleh Bobo masih di peringkat awal dan memerlukan sebulan dua untuk pulih sepenuhnya. Menurunya lagi, Sporo Bobo masih belum menjangkiti organ dalamannya.
Apabila saya membaca thread ini, saya merasakan seolah-olah Vet tersebut cuba memberi saya harapan yang kosong. Saya berasa sedih. Kenapa beliau perlu mengatakan sedemikian sekiranya kucing yang terkena sporo mempunyai harapan yang tipis untuk hidup. Apekah Vet tersebut ingin memeras wang saya membayar ubat-ubatan Bobo tetapi lama-kelamaan Bobo akan tetap mati kerana Sporo ini.

Bobo sangat cergas, selera nye sungguh besar dan umpama tiada cacat dan celanye makhluk ini. Perlukah saya PTS Bobo, atau mengikut nasihat Vet ini?
Atau saya perlu cari Vet lain?
Lagi satu, inginkan kepastian, Sporo ini macam sakit AIDS yang tiada ubatnye ke?Yang mana jalan terbaik adalah PTS?

Terima kasih.

Last edited by farahnm; 07-01-2010 at 11:06 PM.
Old 07-02-2010, 08:34 AM
PetFinder Buddy

Baby is on a distinguished road

Quote:
Hi all..

Hari ni dah 2 hari momok takde.. tengok barang2 peninggalan momok rasa sayu sgt.. teringat pulak suara die mengiau nasib baik tanam dekat rumah dapat la tgk kubur die tiap-tiap hari.. kwn2 dia yang lain sibuk dok mengiau2 cari.. anyway i would like to thanked everyone of you for your sympathy..hopefully kucing2 yg lain ni takkan tinggalkan saya mcm ni lagi..jom kita ramai2 try rescue kucing kat thread baru tu.. kucing tu kene stroke..kesian betul..
Hye bakawali.. Sy turut simpati atas kehilangan awak.. Bila dgr takut pulak klu benda ni tjadi pada kucing baby.. Xtau la klu kne PTS bpe lama menangis,. For ur info, sy menangis bace the whole story.. Tak pe.. Momok msti bahagia skrg.. Moga tabah..