Go

Go Back   PetFinder.my > The Animal Corner > Cats & Kittens > Training & Behavioral Issues

Training & Behavioral Issues Does your cat have an attitude, or just simply refuses to listen to you? Share it with your peers here and learn more about a cat's behavior and training methods

Old 04-20-2009, 02:45 PM
Animal Lover

moiraz is on a distinguished road
Default How to stop the kittens from wondering outside the house?

I baru adopt a pair of kitten and have been staying with me for almost a month plus. My problem is, now they are very daring to wonder around – OUTSIDE my house. I can’t let them roam inside my home due to my dad have acute asthma. So, they are only allowed and stay outside. How do you stop the kittens from travelling outside from the gate? My garden is big and its like big enuff for them, yet, still they want to play around outside near the road. Caging them 24-7 seems to be mean, but at one point, once I missed them for a few minutes, they start to panjat gate and play out side the house. Actually, the kittens jadi berani since ada this one big male cat always come and visit them at my house (and curi-curi mkn their RC). I rasa, this male cat mesti dah ajak my two lil kitties pi jalan-jalan keluar. Isk~ what should I do?
Old 04-20-2009, 03:03 PM
Pets Are NOT Disposable

FurKids is on a distinguished road
Default Re: How to stop the kittens from wondering outside the house?

You must invest in an adult sized 3-tier cage to keep them safe. It will be spacious enough for them to move around and exercise their muscles even when they reach adult size.

You MUST cage such small kittens and let them out only when you are there to keep an eye on them all the time, otherwise you have to cage them 24 hrs until at least until they are more than 6 months old because there is a lot of danger outside your gate should they wander out by mistake and you are not there to rescue them.

Even after 6 months old, it is very, very important that you cage them every night starting from 6pm till the next day and let them out only when you are at home.

Make two levels for the kittens to climb up and down. Keep the bottom level for the poo box and you can put the food and water at the other end under the climbing small platform. The upper level is kept spacious for play and sleep/lepak.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	B24Cage03.jpg
Views:	166
Size:	37.3 KB
ID:	4651  
"We organized in the past to make Trap-Neuter-Return possible. Today, we organize to make Trap-Neuter-Return the norm and to end the unnecessary killing of cats in animal shelters across the country and provide humane care." - Alley Cat Allies
Old 04-20-2009, 05:01 PM
Animal Lover

moiraz is on a distinguished road

I almost bought it last month but my mom won’t allow it due to its huge size. Currently I’m using the cage with only one platform. My kittens’ age is around 3months and the current cage is quite reasonable for the moment.Maybe once they reached 6months, I'll invest on the bigger cage for their furture safety.

Even with my 100% supervision, the kittens still manage to slip of my sight as their playground which is my lawn is quite big. Their favourite exit is either through the gate’s hinge area or through the back yard’s drain. When I call them in, aiyokk! sungguh tak mau dengar cakap. xpasal-pasal I have to climb out juz to catch them.

I came across with this spray – for cat proofing. I wonder whether it works or not. huhuu
Old 06-02-2009, 11:59 AM
~feline attaché

nurkasih is on a distinguished road

U r just like me memula dulu..punyalah risau.tapi as long as you treat them rite they have no reason to go out and not coming back..

tu semua berdasarkan pengalaman i ngan kucen kucen i lah, tapi satu bezanya kucen2 i nieh semua memang bukan dari stray..so derong attach with me for the food, the comfort pastue dimanjakan..so kalau derong kuar pun...confirm balik punya..and tak jauh...da lapar..baliklah tueh..

Nak kurung, satu cara ja..beli cage besar..lain daripada tueh..takder..the spray ..u kena spray tiap2 ari..larat ker...hehehehee i pun kadang2 terlepas kuar gak kucen2 i...sekarang i tak risau dia tak balik, i risau cat-napped sbb fluffy sekor2 nieh... Memang dari jauh nampak lain dah..

I ingat lagi kucen i sekor tueh, i punyalah cari..sbb tempat biasa dia lepak dia takder..kuar umh lompat pagar carik..last2 u tau dia kat mana...depan pintu umah i tengah tengok aperlah tuan dia dok melompat merata2 ..punyalah diva si kucen tueh..kita panggil dia tengok jer..meownyer idak... hehehe
Old 06-03-2009, 10:37 AM
PetFinder Guru

booboo is on a distinguished road

same probs goes with me....boo ada bela sekor anak meow ni..baru sebulan lebih....now dia da pandai nak g luar umah...boo dok apartment...so kadang nak gak bukak pintu umah bg angen masok.....bior sistem pengudaraan bersuling sket...hehe....then pantang je kita pulas tombol pintu dia da smpi dulu da pastu bedesup lari kuaq...syiok sngt kot dpt tngok dunia luar....nak kurung sian plak kang dia wat mater sayu dia aduh....
da 2 jenis hyper plak tuh....takot jatuh tangga je...larat nak tengok dia main sepanjang pitu bukak....tensi btol....degil plak tuh....
kita bg dia pki baju nak soh diam pandai plak dia bukak!! mana blajar ntah bukak baju sndri....heh...
Old 06-18-2009, 12:33 PM
~feline attaché

nurkasih is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by booboo View Post
same probs goes with me....boo ada bela sekor anak meow ni..baru sebulan lebih....now dia da pandai nak g luar umah...boo dok apartment...so kadang nak gak bukak pintu umah bg angen masok.....bior sistem pengudaraan bersuling sket...hehe....then pantang je kita pulas tombol pintu dia da smpi dulu da pastu bedesup lari kuaq...syiok sngt kot dpt tngok dunia luar....nak kurung sian plak kang dia wat mater sayu dia aduh....
da 2 jenis hyper plak tuh....takot jatuh tangga je...larat nak tengok dia main sepanjang pitu bukak....tensi btol....degil plak tuh....
kita bg dia pki baju nak soh diam pandai plak dia bukak!! mana blajar ntah bukak baju sndri....heh...
~~nampak macam conclusion dier..kita kena train dia keluar and balik..camna ekk..sbb my cat..as i said just now..bukan dari strays..so penakut bangat..memang kuar jalan pun tak jauh.. t balik balik... lagi satu..kalau jadik benda yang menakutkan..contohnya terdengar bunyi kuat ke kat pintu...confirm dia da tak g tempat tueh..ada bad impression kat dier..
Old 07-09-2009, 04:33 PM
PetFinder Guru

kak kaseh...my adult cat kuar jalan then blik umah..cuma isau ada org kidnap jer..mau putih mater klu kena curik woooo.....my cat also bkn stray cat cuma skang ni isau apap2 jd kat dia je....incase kena langgar ke...org curik ke..org naya dia ker...jatuh tangga ker....
tp skang ni da x isau da. cage besor da siap buat...so boh lam tu reramai....meriahhhh
Old 07-10-2009, 04:53 PM
PetFinder Guru

honeybun is on a distinguished road

Hi! Salam! My first time here.

I ada 6 persian kat rumah sekarang. Lain kucing, lain treatment, sebab lain-lain perangai. Semua tak dibenarkan keluar cage kecuali seekor yang pernah terlepas kat vet, hilang 6 hari, tapi balik lepas tu. Jadi, tak takut hilang sebab dia pandai balik dan jaga diri.

Sekor lagi, tak leh keluar cage. Dia akan buat markings, scratch kerusi dan suka bergaduh dengan kucing yang seko lagi tu. Sesekali bagi jugak kuar 1/2 jam bagi makan rumput.

Yang lagi 4, duk dalam cage tapi keluar kejap2 utk main bila kita free. Takut keluar rumah, sebab cantik sangat. Anak dia 3 ekor baru sebulan.

Kucing, kalau keluar, takut accident atau kena catnapped. Tapi dalam cage er, sian tengok. Macam mana ek?
Old 07-10-2009, 05:19 PM
PetFinder Guru

nastygurlz is on a distinguished road

sy plak ade 10 ekor anak bulus..
5 ekor tu mmg tk duk dlm cage..dorang dh pndai kuar msuk umh..
yg lg 5 tu sy cage kn dorang siang jer sbb sy keje..sbb sian kt mak sy..nnti bersepah2 umh tu..so bile sy blik keje jer dorang mmg dh standby dpan pntu cage tu mntak kuar..
tp sy bkn nyer lps kn dorang kt luar umh tau..dorang hanya akan pijak tanah dgn pengawasan sy..sbb dorang ni degil ckit..abis sume tmpat nk jelajah..
Old 07-10-2009, 05:24 PM
Puppet Master~

chemonk is an unknown quantity at this point

ada duit senang je.. buat satu very big cage utk diorg.. make sure ada tempat lah.. takkan nak buat tgh jalan plak ye dak?..

aku ada 3 ekor.. suma taruk dlm umah.. to be exact.. dalam bilik khas.. sampi aku bukan suma pintu tingkap.. depa tak lari.. sebab syok sgt dok dlm bilik... sudah di train utk tidak lari ke jalan raya... sebab jalan raya pun diorang tak kenal rupa bentuk macam mana...

try gak bawak kluar.. tapi depa tak pandai... bawak je.. trus lari masuk bilik

cuma chemong je la penah hilang kejap... tapi esoknya balik cakar pintu.. semalaman aku tak tido.. tapi last-last tido gak.. hahaha..
Old 07-10-2009, 06:52 PM
Animal Lover

June is on a distinguished road

wah!! kesian gak klu kucing dikurung saja tak tgk dunia luar.dahlah duduk terperap dlm rmh.klu aku tak setuju kurung kucing indoor.aku ada 11 ekor kucing sendiri + 4 ekor kittens yg direscued soon to be adopted. lepas bebas dlm rmh.bukalah pintu seluas mana pun durang takkan kuar.durang dari kecik tak pernah nampak dunia luar selain dlm rmh.klu aku pergi kerja pun durang main2 sendiri dlm rmh yg pintu sliding,window kunci.bila aku balik baru bukan tingkap dan sliding door. the moment durang dengar tapak kaki strangers kat luar dgn pintu tertutup pun suma dah langkah seribu.hehehehehhe!! so peluang utk melarikan diri agak tipis

Quote:
Originally Posted by chemonk View Post
ada duit senang je.. buat satu very big cage utk diorg.. make sure ada tempat lah.. takkan nak buat tgh jalan plak ye dak?..

aku ada 3 ekor.. suma taruk dlm umah.. to be exact.. dalam bilik khas.. sampi aku bukan suma pintu tingkap.. depa tak lari.. sebab syok sgt dok dlm bilik... sudah di train utk tidak lari ke jalan raya... sebab jalan raya pun diorang tak kenal rupa bentuk macam mana...

try gak bawak kluar.. tapi depa tak pandai... bawak je.. trus lari masuk bilik

cuma chemong je la penah hilang kejap... tapi esoknya balik cakar pintu.. semalaman aku tak tido.. tapi last-last tido gak.. hahaha..
Old 07-13-2009, 09:15 AM
saanggaaatt suke MeOwww!

habidaiya is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to habidaiya Send a message via Skype™ to habidaiya

Quote:
Originally Posted by June View Post
wah!! kesian gak klu kucing dikurung saja tak tgk dunia luar.dahlah duduk terperap dlm rmh.klu aku tak setuju kurung kucing indoor.aku ada 11 ekor kucing sendiri + 4 ekor kittens yg direscued soon to be adopted. lepas bebas dlm rmh.bukalah pintu seluas mana pun durang takkan kuar.durang dari kecik tak pernah nampak dunia luar selain dlm rmh.klu aku pergi kerja pun durang main2 sendiri dlm rmh yg pintu sliding,window kunci.bila aku balik baru bukan tingkap dan sliding door. the moment durang dengar tapak kaki strangers kat luar dgn pintu tertutup pun suma dah langkah seribu.hehehehehhe!! so peluang utk melarikan diri agak tipis
kittens daiya kt umah..melalak..kalu nmpak kite balik keje...x keluarkn dorang... penah la try gune loceng gantung kt leher..kunun...senang nk cari kalu dorang men jaoh sgt....xde maknenyerr.... dorang pndai...dorang masuk cage.. tggalkn sesiap..pastu kuar main balik...ntah mner belajo bukak sendiri..adeh..! die guling2...smpai mende tu cabut sendiri..hmm...gerammmmm...jer...
Old 07-13-2009, 11:36 AM
PetFinder Guru

nastygurlz is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by habidaiya View Post
kittens daiya kt umah..melalak..kalu nmpak kite balik keje...x keluarkn dorang... penah la try gune loceng gantung kt leher..kunun...senang nk cari kalu dorang men jaoh sgt....xde maknenyerr.... dorang pndai...dorang masuk cage.. tggalkn sesiap..pastu kuar main balik...ntah mner belajo bukak sendiri..adeh..! die guling2...smpai mende tu cabut sendiri..hmm...gerammmmm...jer...
aduiyaiii....
tk leh nk bayang kn kalo sume anak bulus kt umh tu pkai loceng kt leher...
tk tau jd ape la umah tu..dgr bnyi loceng dorang jer la kang nnti..
Old 07-13-2009, 12:16 PM
Puppet Master~

june..

kesian aper nyer.. aku kluar balik kg pon diorg ikut sekali yer.. haha.. tade lah nak kurung sumur hidup.. aritu korang dtg PD pun aku bawak per.. dpt gak la depa lepak pak lang kopitiam kan..kihkih!! tapi most of the time depa dok bilik.. aku balaik keje je depa dpt tgk peti sejuk.. mesin basuh.. tgk tv ngan aku.. hahaha...
Old 07-13-2009, 12:23 PM
Animal Lover

June is on a distinguished road

klu aku nak hangkut suma mampuslah aku chemonk.11 ekor wei!! keta kancil aku confirm tak muat 11 ekor.elok duduk diam2 dlm rmh jd jakun je.takpe.yg suka kuar rmh si Peterpan je tp dia klu lari kuar around depan compound aku je.the moment dia dengar suara2 asing,cepat2 masuk bawa kaki aku.ek saja mamat tu.konon2 hero.tp penakut. dia suka main2 dgn kucing kitten stray kat luar.si Spot & Slyvester.kdg2 dia bertegur sapa gak dgn 3 ekor kucing betina strays yg selalu aku bg mkn. nasib suma dah kena zass jd aku tak perlu risau lg.si Peterpan skrg aku pakaikan leash bila nak kuar.sukalah dia klu dipakaikan leash,tau time nak berjalan.tp dia yg penakut.susah betul.

Quote:
Originally Posted by chemonk View Post
june..

kesian aper nyer.. aku kluar balik kg pon diorg ikut sekali yer.. haha.. tade lah nak kurung sumur hidup.. aritu korang dtg PD pun aku bawak per.. dpt gak la depa lepak pak lang kopitiam kan..kihkih!! tapi most of the time depa dok bilik.. aku balaik keje je depa dpt tgk peti sejuk.. mesin basuh.. tgk tv ngan aku.. hahaha...
Old 07-13-2009, 01:23 PM
Banned

abgraldo is an unknown quantity at this point

Pendapat Pakcu ler..., some cats memang suka keluar, some don't. Terpulang pada kita to train our cats. Tapi Pakcu seram sejuk kalau train kucing utk lepas keluar and pandai balik sendiri. Kat luar tu ada macam2 bahaya (gaduh/penyakit/kena langgar kereta/kidnap), sebab kat luar tu kita bukan bole tgk 24/7 and tak de jaminan. So mcm Chemonk n June, dia train kucing utk duk rumah, that i think is the best way.... kalau ada bilik lebih (like chemonk...), lg senang, masukkan jer dlm bilik tu dgn toys2 dia org sekali. And kalau nak cage kan dorang, make sure cage tu besor/selamat/selesa utk dia org main-main sekali dlm tu. Pakcu rasa ler, kalau kucing happy kat umah, dorang tu tak kan suka2 kuar (kecuali kucing yg nak mating/gatal.... tu sebabnya paling bagus neuter/spay all your cats)
Old 07-13-2009, 03:11 PM
PetFinder Guru

tats why la boo watkan cage besar tok derang....time ptg smpi mlm je derang main2 kat lam umah or kat luar dgn pengawasan boo or hubby....
Old 07-13-2009, 03:35 PM
PetFinder Guru

fia86 is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by abgraldo View Post
Pendapat Pakcu ler..., some cats memang suka keluar, some don't. Terpulang pada kita to train our cats. Tapi Pakcu seram sejuk kalau train kucing utk lepas keluar and pandai balik sendiri. Kat luar tu ada macam2 bahaya (gaduh/penyakit/kena langgar kereta/kidnap), sebab kat luar tu kita bukan bole tgk 24/7 and tak de jaminan. So mcm Chemonk n June, dia train kucing utk duk rumah, that i think is the best way.... kalau ada bilik lebih (like chemonk...), lg senang, masukkan jer dlm bilik tu dgn toys2 dia org sekali. And kalau nak cage kan dorang, make sure cage tu besor/selamat/selesa utk dia org main-main sekali dlm tu. Pakcu rasa ler, kalau kucing happy kat umah, dorang tu tak kan suka2 kuar (kecuali kucing yg nak mating/gatal.... tu sebabnya paling bagus neuter/spay all your cats)
Betul tu pakcu, fia train deorang kat umah jek.. miki and manje memang takut nak kuar... tapi kalo morin and jebat, 2 ekor nie memang suke nak kuar.. kalo time fia keje, fia kurung kan dalam banglo 3 tingkat tu... huhu
Old 07-14-2009, 08:56 AM
PetFinder Guru

honeybun is on a distinguished road

Pengalaman pahit masa 'izinkan' my cats keluar.

1. Stray kitten baru adopt, blm ada nama lagi di baham 3 ekor anjing liar
2. Mickey di langgar kereta semasa bergaduh dengan kucing lain.
3. Sheera, everyday lepaskan kejap2 dan balik selepas 1-2 jam. Satu hari tu, dia tak balik2 lagi.
4. Candy, suka keluar. One day dia balik bawa kutu dan ear mites, dan menjangkit kat ke empat ekor yang lain.

Sekarang, hanya Minty di benarkan keluar, tapi dia pandai dan tak jinak dengan strangers. Cuma kena selalu bagi ubat kutu to make sure jek.

Yang lain-lain tu, under supervision. Tapi nak juga belajar train dia orang supay stay in house compound walaupun kita tak de situ. Masih mencari penyelesaian.
Old 07-14-2009, 12:44 PM
Puppet Master~

kann kann.. hahaha.. chemong yg stray asalnya pun bila aku bawak kluaq je ramai org dok usya mcm nak kidnap.. hehehe.. baik aku simpan dlm umah je.. kang tak pepasal aku meroyan sebab chemong ilang.. takut-takut kalau yg stray ni.. sebab dulunya hidup kat luar.. tetiba balik ke tabiat asal suka merayau-rayau... sebab biasa sangat bagi kluaq umah... later depa adapt dgn style alley cat.. hoho.. susah beb nak cari balik..

**tiba-tiba tringat game alley cat main kat PC zaman PC guna DOS dulu.. hahahahha