Go

Go Back   PetFinder.my > PetFinder Lounge > Coffee Room

Coffee Room Gossip on the latest topics or just mingle around and enjoy the atmosphere!

Reply
 
Thread Tools
  #21  
Old 06-19-2009, 02:44 AM
ekobudiman ekobudiman is offline
Animal Lover
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1
Rep Power: 0
ekobudiman is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Quote:
Originally Posted by prinz38i View Post
Memandangkan kite bersoal jawab mengenai hukum agama disini, saya nak tujukan persoalan mengenai kittens nie (anak kucing menyusu dengan seekor anjing)
: http://www.petfinder.my/pets/5511/

apekah hukum yang jatuh keatas mereka? and zuriat mereka?

sy dah post persoalan kepada JAKIM :-
http://baheis.islam.gov.my/web/musyk...B?OpenDocument

dan dah hubungi owner tu tuk amik kittens tu dan jaga sementara mendapat jawapan dari JAKIM. at least, boleh kawal keturunan die pun ok lah... tp blom dapat lagi jawapan dari owner tu nak bg ke tak sy adopt kittens tu...
Saudara/Saudari,
Saya hairan dengan post saudari di forum ini. Anak kucing dan anjing yang selama ini menyusu mereka adalah kurniaan Tuhan. Apakah dosa anak kucing yang menyusu dengan seekor anjing? Kita patut bersyukur kerana anjing ini yang tidak pernah melahirkan anak sanggup menjaga anak kucing ini dan menyusu mereka sebagai anaknya sendiri. Kita sebagai manusia yang dikurniakan akal dan boleh berfikir dengan waras tidak seharusnya mempertikaikan tentang hukuman agama serta "keturunan" kucing-kucing ini. Walaupun ia merupakan seekor anjing dan bukannya manusia seperti kita; ia prihatin terhadap keperluan anak anak kucing ini dan menyusu mereka tanpa melihat perbezaan diantaranya dan anak - anak kucing ini. Apakah kita pula manusia yang mempunyai akal fikiran harus menunggu jawapan dari pihak JAKIM semata mata untuk menjaga anak kucing ini? Saya juga tidak sabar menunggu jawapan dari pihak JAKIM...

Sekian.
EKOBUDIMAN
Reply With Quote
  #22  
Old 06-19-2009, 09:20 AM
hatemetoday's Avatar
hatemetoday hatemetoday is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Aug 2008
Location: Lumayan, Tasik Permaisuri
Posts: 1,155
Rep Power: 14
hatemetoday is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Quote:
Originally Posted by ekobudiman View Post
Saudara/Saudari,
Saya hairan dengan post saudari di forum ini. Anak kucing dan anjing yang selama ini menyusu mereka adalah kurniaan Tuhan. Apakah dosa anak kucing yang menyusu dengan seekor anjing? Kita patut bersyukur kerana anjing ini yang tidak pernah melahirkan anak sanggup menjaga anak kucing ini dan menyusu mereka sebagai anaknya sendiri. Kita sebagai manusia yang dikurniakan akal dan boleh berfikir dengan waras tidak seharusnya mempertikaikan tentang hukuman agama serta "keturunan" kucing-kucing ini. Walaupun ia merupakan seekor anjing dan bukannya manusia seperti kita; ia prihatin terhadap keperluan anak anak kucing ini dan menyusu mereka tanpa melihat perbezaan diantaranya dan anak - anak kucing ini. Apakah kita pula manusia yang mempunyai akal fikiran harus menunggu jawapan dari pihak JAKIM semata mata untuk menjaga anak kucing ini? Saya juga tidak sabar menunggu jawapan dari pihak JAKIM...

Sekian.
EKOBUDIMAN
kes ni sama jek dgn kalau kita jumpe anak2 kucing yg makan sampah2 di tong sampah yg mana dipercayai makan benda2 yg kita tak ketahuan sumbernya lalu kita bela..jadik pada saya juga tiada lah ada salah membela anak kucing yg telah disusukan oleh seekor anjing ..jika ada bakal owner yg berhadapan dgn masalah ni..kalau masih berasa ragu2..sesuai la jika anak kucing tersebut disamak saja mengikut syarat...dan YAKIN lah ..insyaAllah.....tepuk dada...

apapun saya juga menunggu jawapan dari pihak yg berwajib..maafkan jika say a khilaf..
__________________
Meekee.Boy.Itam.Amad.Acap.Milo.Mimi
Reply With Quote
  #23  
Old 07-03-2009, 07:21 PM
shareen_natasha's Avatar
shareen_natasha shareen_natasha is offline
Mamiauww...
 
Join Date: Jan 2009
Location: Puchong Utama, Selangor
Posts: 917
Rep Power: 12
shareen_natasha is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to shareen_natasha
Talking Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Tak sabar menunggu jwpn dr JAKIM... tp belum kelihatan nmpknya lg...
Kalau dah muncul cepat2 post kt cni.... blh mmbantu kita yg khilaf ni..
Maklum la ni hal2 agama, kita tidak boleh guna logik akal saja, mesti kaji dr AL QURAN yg hanya ada 1 saja didunia ni & dari dulu sampai sekarang... bukan boleh ubah2 ikut peredaran zaman...& ikut suka kita aja...Tak kisah la org nk label kita ni ketinggalan zaman pun..bepegang pd yg satu...waAllahualam
__________________

"`But I don't want to go among mad people,' Alice remarked.
`Oh, you can't help that,' said the Cat: `we're all mad here. I'm mad. You're mad.'
Reply With Quote
  #24  
Old 07-20-2009, 12:49 PM
booboo's Avatar
booboo booboo is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Jun 2009
Location: kota damansara cat town
Posts: 585
Rep Power: 12
booboo is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

yup2..boo pon ikot JAKIM gak....
bagus kak nita utarakan soklan ni coz ada di antara kita yg konpius2 ni leh taw jawapannya.
Reply With Quote
  #25  
Old 07-20-2009, 01:09 PM
abul's Avatar
abul abul is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 105
Rep Power: 12
abul is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Menarik isu ni...
bila la agaknya nak dpt jawapan!!
Reply With Quote
  #26  
Old 11-12-2009, 05:05 PM
wawa wawa is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Oct 2009
Location: tmn midah,cheras
Posts: 132
Rep Power: 12
wawa is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

terpanggil nak bg pendapat sal isu nih.
a few days ago,penah sembang ngn abah sal bulu kucing,die cakap,bulu kucing bukan najis selagi xjatuh dari badan die. means,klu die duk kt tepi time kite sembahyang,xbatal la solat. tp klu bulu da gugur,mybe dianggap najis,.

tp,sye pon xpasti sume nih sebab,abah bukan la ulamak yg boleh jawab. better refer to JAKIM or sumone yg arif bab hukum hakam.

''sesungguhnya,islam agama yang mudah lagi memudahkan''
Reply With Quote
  #27  
Old 11-12-2009, 08:11 PM
hatemetoday's Avatar
hatemetoday hatemetoday is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Aug 2008
Location: Lumayan, Tasik Permaisuri
Posts: 1,155
Rep Power: 14
hatemetoday is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

kena cuci balek tak?...haros la bulu dah penuh kat sjadah tuh...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMGP5284.jpg
Views:	87
Size:	64.2 KB
ID:	7860   Click image for larger version

Name:	IMGP5217.jpg
Views:	90
Size:	59.9 KB
ID:	7861  
__________________
Meekee.Boy.Itam.Amad.Acap.Milo.Mimi
Reply With Quote
  #28  
Old 11-12-2009, 08:17 PM
wawa wawa is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Oct 2009
Location: tmn midah,cheras
Posts: 132
Rep Power: 12
wawa is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Quote:
Originally Posted by hatemetoday View Post
kena cuci balek tak?...haros la bulu dah penuh kat sjadah tuh...
kebas2 bia bulu jtuh je kot.. haha,xtaw.
Reply With Quote
  #29  
Old 11-13-2009, 12:05 PM
hatemetoday's Avatar
hatemetoday hatemetoday is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Aug 2008
Location: Lumayan, Tasik Permaisuri
Posts: 1,155
Rep Power: 14
hatemetoday is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Quote:
Originally Posted by wawa View Post
kebas2 bia bulu jtuh je kot.. haha,xtaw.
...apa pon akak cuci gak balek...sbb was2..ntah ape dorang pijak kat dlm bilik dorang tuh...lagik pon ni sempesel kes bila pintu bilik tido akak ...anak2 akak tu selalu telupa tutup bila kuar masuk ..bape kali dah dipesan...sudahnye hah ni lah..yg empat kaki seme memang tunggu mase jek .......tuh yg kelabu asap tu ntah ape suke beno nyelit dlm sejadah..begulung2 mcm ulat...
__________________
Meekee.Boy.Itam.Amad.Acap.Milo.Mimi
Reply With Quote
  #30  
Old 11-13-2009, 03:00 PM
cookies4bulat's Avatar
cookies4bulat cookies4bulat is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Aug 2009
Location: KL
Posts: 809
Rep Power: 12
cookies4bulat is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to cookies4bulat
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Quote:
Originally Posted by hatemetoday View Post
...apa pon akak cuci gak balek...sbb was2..ntah ape dorang pijak kat dlm bilik dorang tuh...lagik pon ni sempesel kes bila pintu bilik tido akak ...anak2 akak tu selalu telupa tutup bila kuar masuk ..bape kali dah dipesan...sudahnye hah ni lah..yg empat kaki seme memang tunggu mase jek .......tuh yg kelabu asap tu ntah ape suke beno nyelit dlm sejadah..begulung2 mcm ulat...
chomel laa mereka kak hatemen gulung2 lagik
__________________
~love my oren,bobo & velvet as much as i love my family,friends & my boo~
http://www.lifeasacatslave.blogspot.com/
http://www.noranasir.blogspot.com/
Reply With Quote
  #31  
Old 11-13-2009, 04:38 PM
shark shark is offline
PetFinder Buddy
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 57
Rep Power: 12
shark is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Quote:
Originally Posted by anitayusof00 View Post
Sori la klu korang dah aware tentang benda ni...tapi aku memang tak tau. So rasa terpanggil untuk share info ni dgn kengkawan yg sama tak tau mcm aku. Aku actually google soal jawab agama, alih2 terbaca tentang bulu kucing yg gugur dianggap najis dan perlu dibersihkan (Mazhab Imam Syafiee). Meaning, pakaian solat, sejadah atau telekung yg digunakan mestilah 'cat hair free'. Kena la vacuum atau kibas. Klu tak, solat tak sah wehhh....
tunjukkan dalilnya...bkn hanya sekadar ckp...bagi dalil dari al qur`an dan sunnah...sape2 ckp pun kena tengok dalil..bukan hentam kromo je..mcm mana hadith nabi dgn kucing yg baginda gunting jubah baginda..baginda mkn adunan gandum yg dimakan oleh kucing dan juga hadith yg nabi kata kehalalan haiwan yg melingkari kita (yg kita bela la)..dia begesel ka apa ka..tdo ka...
apa punya pelik fatwa...islam nie mudah jgn nak rumitkan islam..
Reply With Quote
  #32  
Old 12-30-2009, 07:08 PM
ZuHRaH's Avatar
ZuHRaH ZuHRaH is offline
Cat Lover
 
Join Date: Mar 2009
Location: Kuala Terengganu
Posts: 135
Rep Power: 12
ZuHRaH is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to ZuHRaH
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Search kat web jakim tadi... kat bahagian kemusykilan agama...

http://baheis.islam.gov.my/web/musyk...e?OpenDocument

http://baheis.islam.gov.my/web/musyk...light=0,kucing

http://baheis.islam.gov.my/web/musyk...2?OpenDocument

Wallahu Ďalam..
Reply With Quote
  #33  
Old 12-31-2009, 11:49 AM
farahnm farahnm is offline
Cayang Kucing
 
Join Date: May 2009
Location: Putrajaya
Posts: 273
Rep Power: 12
farahnm is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to farahnm
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Kucing ibu saya , Cici namanya suka memanjat bila kita tengah berdiri sembahyang. Dia suka melingkar kat kaki.. main-main kain yang gerbang2 ditiup angin..
kalo hukumnya x sah jika ada bulu kucing melekat memang susah sebab bulu kucing tu sangat halus dan x nampak dengan mata kasar.
saya suka berpegang pendapat baheis (terima kasih Zuhrah).. bukan memilih untuk menyenangkan saya, tetapi atas dasar islam itu tidak akan menyulitkan hambanya beribadah.
__________________
Bobo -- Yuke --- Seleme
Reply With Quote
  #34  
Old 12-31-2009, 02:26 PM
safiah's Avatar
safiah safiah is offline
PetFinder Buddy
 
Join Date: Nov 2009
Location: kajang
Posts: 88
Rep Power: 11
safiah is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

kite sbnar nya kena pham dulu, knape ada yg berkata bulu kcing 2 membatal kn sembahyang... sbb anjang pn haramnya di sebab kn air liur nya.. tah2 yg haram air liur kucing yg terlkat pada bulu nya kot... ish... bnda2 cm ni kene tanya yg pakar ni ... dh mmsuk bab agama, xbleh men2 sdap hati je, mne bleh asal snang je, hukum ttap hukum.. sbb ada yg mnyebut..
__________________
~safiah=pipit~
Reply With Quote
  #35  
Old 12-31-2009, 02:34 PM
June June is offline
Animal Lover
 
Join Date: Aug 2008
Location: Tmn Shamelin Perkasa-Kota Kinabalu
Posts: 6,004
Rep Power: 0
June is on a distinguished road
Default Bulu kucing yang gugur adalah najis

klu cuba kita recall kisah Nabi Muhamaad yg gunting sejadah dia coz kucing dia tido atas sejadah.dia tak nak kejutkan kucing dia & gunting bahagian mana kucing tido.dari situ kita blh buat kesimpulan bulu kucing bukan haram.

kucing akak klu time akak sembahyang,suka dok kat tepi sejadah.kasih temanlah konon.si Peterpan & Spot yg paling rajin dok menunggu smp akak abis solat.

Quote:
Originally Posted by safiah View Post
kite sbnar nya kena pham dulu, knape ada yg berkata bulu kcing 2 membatal kn sembahyang... sbb anjang pn haramnya di sebab kn air liur nya.. tah2 yg haram air liur kucing yg terlkat pada bulu nya kot... ish... bnda2 cm ni kene tanya yg pakar ni ... dh mmsuk bab agama, xbleh men2 sdap hati je, mne bleh asal snang je, hukum ttap hukum.. sbb ada yg mnyebut..
Reply With Quote
  #36  
Old 12-31-2009, 09:12 PM
farahnm farahnm is offline
Cayang Kucing
 
Join Date: May 2009
Location: Putrajaya
Posts: 273
Rep Power: 12
farahnm is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to farahnm
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Safiah,

Safiah kena bezakan antara anjing dan kucing, kedua-dua haiwan ini jatuh dalam kategori najis yang sangat2 berbeza. Najis nhya air liur anjing terang-terang disebutkan dalam hadis nabi (s.a.w) bahawa bekas yang terkena jilatan anjing ini perlu disucikan sebanyak 7kali. Sesetengah pendapat pula mengatakan najisnya anjing ini,bukan tertakluk pada airliurnya sahaja, malahan keseluruhan anggota tubuh anjing tersebut. Namun begitu, sekiranya tersentuh tubuh badan anjing ini dalam keadaan kering, tak perlu disamak / disucikan anggota tubuh kita yang menyentuh haiwan ini.
Bagi haiwan-haiwan lain, haiwan yang boleh dimakan (nyam nyam!) seperti biri-biri dan kambing, seluruh ulama bersetuju ia adalah suci. Maka pemakaian baju yang diperbuat dari bulu biri-biri atau kambing adalah suci dan boleh di bawa bersolat.
Bagi haiwan yang tidak boleh dimakan seperti kucing atau harimau, ulama-ulama berselisih pendapat, ada yang mengatakan bulu haiwan dalam kategori ini suci dan ada yang mengatakan tidak suci, yakni sekiranya tersentuh perlu lah diperbaharui wuduk dan solat nya. Namun begitu, kebanyakan ulama cenderung menyatakan bahawa bulu kucing ini adalah suci, sebagaimana dinyatakan oleh Ibn Qudamah, jika haiwan itu suci, maka bulunya juga suci, jika haiwan itu najis seperti babi dan anjing, maka najis lah bulu dan bahagiannya yang lain (lebih kurang beginilah bunyi ayatnya).
Ulama juga berpendapat, air liur haiwan lain tidak di kira najis, berbeza dengan air luir anjing, terdapat hadis sahih yang mengesahkan najis nya ia,manakala air liur haiwan lain tidak disebutkan dalam mana-mana hadis sahih dan al-quran.
Bak kata kak June, Nabi junjungan kita sangat menyayangi kucing.. malahan baginda telah memanggil seorang sahabat baginda yang juga perawi hadis yang sangat terkenal dengan gelaran Abu Hurairah, yang bermaksud bapa kucing, yang mana Abu Hurairah r.a langsung tidak berkecil hati dan menerimanya dengan gembira. Gelaran ini diberi kerana Abu Hurairah sangat gemarkan kucing, yang menurut satu kisah beliau akan membawa kucing beliau berjalan-jalan di siang hari dan meletakkan ngan di atas pokok di waktu malam. Perlulah kita fahami Abu Hurairah sangat taat berbadah, sekiranya bulu kucing itu najis, sudah tentu beliau akan menjauhi dr memegang kucing kerana ditakuti ibadah / wuduknya tidak sah / terbatal.

Sesungguhnya saya insan yang lemah, jika ada kekhilafan haraplah dibetulkan.



Quote:
Originally Posted by safiah View Post
kite sbnar nya kena pham dulu, knape ada yg berkata bulu kcing 2 membatal kn sembahyang... sbb anjang pn haramnya di sebab kn air liur nya.. tah2 yg haram air liur kucing yg terlkat pada bulu nya kot... ish... bnda2 cm ni kene tanya yg pakar ni ... dh mmsuk bab agama, xbleh men2 sdap hati je, mne bleh asal snang je, hukum ttap hukum.. sbb ada yg mnyebut..
__________________
Bobo -- Yuke --- Seleme

Last edited by farahnm; 12-31-2009 at 09:22 PM.
Reply With Quote
  #37  
Old 12-31-2009, 10:05 PM
shark shark is offline
PetFinder Buddy
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 57
Rep Power: 12
shark is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

kalau lah kucing itu najis nescaya nabi dan isterinya a`isyah takkan makan adunan tepung di rumah baginda yang telah dimkan oleh kucing...
tinggalkan fatwa yang mengarut dan melihat apa yg nabi dah lakukan...
banyak benda yg kita tak tahu sebenarnya...kalau kita lihat ttg dubuk dan serigala...sahabat nabi memakannya dan mengatakan dubuk dan serigala halal.
Reply With Quote
  #38  
Old 01-03-2010, 02:47 AM
safiah's Avatar
safiah safiah is offline
PetFinder Buddy
 
Join Date: Nov 2009
Location: kajang
Posts: 88
Rep Power: 11
safiah is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Quote:
Originally Posted by farahnm View Post
Safiah,

Safiah kena bezakan antara anjing dan kucing, kedua-dua haiwan ini jatuh dalam kategori najis yang sangat2 berbeza. Najis nhya air liur anjing terang-terang disebutkan dalam hadis nabi (s.a.w) bahawa bekas yang terkena jilatan anjing ini perlu disucikan sebanyak 7kali. Sesetengah pendapat pula mengatakan najisnya anjing ini,bukan tertakluk pada airliurnya sahaja, malahan keseluruhan anggota tubuh anjing tersebut. Namun begitu, sekiranya tersentuh tubuh badan anjing ini dalam keadaan kering, tak perlu disamak / disucikan anggota tubuh kita yang menyentuh haiwan ini.
Bagi haiwan-haiwan lain, haiwan yang boleh dimakan (nyam nyam!) seperti biri-biri dan kambing, seluruh ulama bersetuju ia adalah suci. Maka pemakaian baju yang diperbuat dari bulu biri-biri atau kambing adalah suci dan boleh di bawa bersolat.
Bagi haiwan yang tidak boleh dimakan seperti kucing atau harimau, ulama-ulama berselisih pendapat, ada yang mengatakan bulu haiwan dalam kategori ini suci dan ada yang mengatakan tidak suci, yakni sekiranya tersentuh perlu lah diperbaharui wuduk dan solat nya. Namun begitu, kebanyakan ulama cenderung menyatakan bahawa bulu kucing ini adalah suci, sebagaimana dinyatakan oleh Ibn Qudamah, jika haiwan itu suci, maka bulunya juga suci, jika haiwan itu najis seperti babi dan anjing, maka najis lah bulu dan bahagiannya yang lain (lebih kurang beginilah bunyi ayatnya).
Ulama juga berpendapat, air liur haiwan lain tidak di kira najis, berbeza dengan air luir anjing, terdapat hadis sahih yang mengesahkan najis nya ia,manakala air liur haiwan lain tidak disebutkan dalam mana-mana hadis sahih dan al-quran.
Bak kata kak June, Nabi junjungan kita sangat menyayangi kucing.. malahan baginda telah memanggil seorang sahabat baginda yang juga perawi hadis yang sangat terkenal dengan gelaran Abu Hurairah, yang bermaksud bapa kucing, yang mana Abu Hurairah r.a langsung tidak berkecil hati dan menerimanya dengan gembira. Gelaran ini diberi kerana Abu Hurairah sangat gemarkan kucing, yang menurut satu kisah beliau akan membawa kucing beliau berjalan-jalan di siang hari dan meletakkan ngan di atas pokok di waktu malam. Perlulah kita fahami Abu Hurairah sangat taat berbadah, sekiranya bulu kucing itu najis, sudah tentu beliau akan menjauhi dr memegang kucing kerana ditakuti ibadah / wuduknya tidak sah / terbatal.

Sesungguhnya saya insan yang lemah, jika ada kekhilafan haraplah dibetulkan.
emm... btul gak... ish la, nape de org smpai ckp harm ye?? sy just terfikir je..
__________________
~safiah=pipit~
Reply With Quote
  #39  
Old 01-30-2010, 05:09 AM
hellokitty5's Avatar
hellokitty5 hellokitty5 is offline
Animal Lover
 
Join Date: Jan 2010
Location: PJ
Posts: 36
Rep Power: 0
hellokitty5 is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

bulu kucing yg dianggap najis apabila ade najis yg melekat pada bulu itu...so kena bersihkan la...
kucing2 yg lepak kat dalam masjid cuma dihalau...xde plak trus vacuum satu masjid...sbb bulu dia da melekat kat kapet...
tapi saya masih yakin kucing2 saya bersih sbb kalu ade najis or kencing pada badan diorg...saya trus zasss...basuh bersih...
lagipon secara scientifically, mmg ade enzim pencuci dalam air liur kucing yg akan membersihkan setiap helaian bulu pada badan diorg dgn lidah yg berfungsi seperti sikat...
cube peratikan spot yg kucing kita akan selalu bersihkan...kalu lepas makan...mesti die akan jilat bahagian bawah dagu,muka,telinga, kemudian tangan....
selepas poo/pee, kalu jenis pemalas...die kencing/berak kaki aje yg dlm bekas...tangan kat luar bekas...pas projek mesti xmo timbus balik(ini my cat intan-1y 2m, nnt mama die yg pegi timbuskan everytime lps die poo/pee)...keluar trus dr bekas...sure akan jilat2 bersihkan tangan n kaki n kelangkang...mmg diorg xcuci ngan air mcm kita...tapi Allah maha kaya....kucing stray tuh pon xpenah sapa2 mandikan die bertahun2...tapi sekali lalu xde pon bau poo/pee....cume bulu xgebu mcm cat kita sbb kotor ngan habuk n minyak kerete...bukan kotor ngan poo/pee yg melekat kat badan diorg...bau poo diorg mmg semerbak...cuba u all bau bontot cats u all...xde pon yg bau mcm poo diorg(melainkan kalu tgh cirit/berak cair,sbb mmg bontot n nafas berbau kalu tgh sakit perut or cirit)...clean n fresh...ade bau bila ade yg terlekat kat bulu diorg ade...especialli ekor...sbb pas poo/pee diorg xclean bahagian ekor...usually bahagian ekor akan dibersihkan bila diorg buat full grooming....dlm sehari diorg akan full grooming 1-2 times...ikut suke time diorg nk full grooming...my cat mostly akan jilat 1 badan after moning nap...like after bekfes diorg poo/pee, then cleaning n tido....after 2-3 hour nap...bangun minum air n groom...ade yg lebih rajin...petang pon groom lagi...tgh mlm pon groom lagi...kalu jenis malas tuh...die mmg harap u yg groom die la...bukan die nk groom sendiri...

najis ringan itu dikatakan najis sekiranya masih mengekalkan texture/warna/bau/rupe/kesan dari asal najis itu wlpon sedikit... walaupon masih ade kesan tompok tetapi kita yakin telah bersih dan hilang najis tersebut...maka suci sudah dr najis...sbb yg ini adelah bab feqah, dimana dibenarkan keadaan 50%,75% ataupon 99.9% yakin...maksud % yakin ini saya cthkan dgn arah kiblat...scientifically/mathematically arah kiblat adalah pada sudut 45deg antara utara dan barat(ini cth shj,bukan betul2 sudut ini)...bila solat kat rumah/hotel/rumah tumpangan/atas kapal terbang ke...ade tak kita betul2 ukur yg sudut org tunjuk pada kita tu 45deg antara utara dan barat? xperlu tepat2...memadai dengan berpaling pada arah yg lebih kurang dan yakin bahawa arah itu adalah berkiblatkan kaabah...%yakin itu bergantung pada dalam diri kita sendiri dan bukan pada calculation math/tunjuk arah tadi....ini adalah ulasan dr kelas agama yg saya pernah hadiri ttg maksudnyer...

n jgn salah faham ngan air liur kucing adalah najis hanya kerana berbau...sbb kita manusia pon mulut/air liur ade bau-cth masa berpuasa...apatah lagi kucing yg xpernah gosok gigi...tapi actualli kucing cuci gigi die everytime lepas abis makan...just seat n watch ur cat...then u understand wut i mean...

i have max 45 cats since im young...i sleep with them in their cage outside the house(sumtimes), they lick my finger if its smell belacan or after i mkn basuh ngan sabun pon still berbau...n amazingly bau tu mmg hilang bila my cat tolong jilat n no cat smell on my finger pon...so i learn alot from them...when you ade luka/gatal2...let ur cat lick the area, InsyaAllah lebih cepat sembuh....

i bukan berckp ttg hukum yg nyata melalui fatwa/pendapat ulama...cuma scientifically n logically thinking, n basic hukum islam yg saya pelajari n wut i believe....melainkan one day akan ade hukum yg lebih kuat dan nyata n fatwa dikeluarkan...wallahualam...
Reply With Quote
  #40  
Old 01-30-2010, 05:10 AM
hellokitty5's Avatar
hellokitty5 hellokitty5 is offline
Animal Lover
 
Join Date: Jan 2010
Location: PJ
Posts: 36
Rep Power: 0
hellokitty5 is on a distinguished road
Thumbs up Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

sowey all

Last edited by hellokitty5; 01-30-2010 at 05:12 AM. Reason: tersend 2 kali
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
bulu kucing gumpal2 fia86 Cats & Kittens 42 01-08-2011 09:30 AM
Kucing2 yang pelik bakanya tp kiut...Share info shareen_natasha Cats & Kittens 187 12-04-2010 09:08 PM
10 hari yang mencemaskan! abgraldo Health, Disease & Diet 34 11-26-2008 04:47 PM
Apa juadah yang di makan... Penghulu Food & Recipes 276 09-26-2008 05:11 PM


All times are GMT +8. The time now is 06:57 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
 

Main Site
Home
Advertising
Sponsored Listings
Sign Up
Find A Pet
Share & Save Lives
About PetFinder.my
Terms & Conditions
Freebies / Starter Pack
Report Animal Abuse
Contact Us
Facilities
WAGazine
Discussion Forum
Medical Fund
Pet Food, Toys & Products
Cuteness Meter
Central News Portal
Visual Map
Knowledge Library
Microchip Directory
FurryCards
Mobile
iPhone & iPod App
Android App

Social Media
Facebook
Twitter
KindMeal
Meat-Free Dining
Meal Deals
Kind Moments
Delicious Menu

Others
World Animal Day Contest
Digi iPhone Contest
East Coast Flood Relief
It's Pawssible
Freebies
Online Store
Discussions
Blacklists & Scams



Copyright © PetFinder.my. All rights reserved.