Go

Go Back   PetFinder.my > The Animal Corner > Cats & Kittens

Cats & Kittens General information and discussions on taking care of your feline buddy

Old 04-17-2010, 12:18 AM
~feline attaché

nurkasih is on a distinguished road
Default Bahaya Pasir Kucing..

Setelah sekian lama tak post dalam pf, akhirnya ada juga isu yang membimbangkan saya dan rasanya perlu disebarkan. Isu ini adalah berikutan pasir 'clumping' yang digunakan sbg cat litter. Pasir jenis ini dikatakan akan berkumpul ( kerana kucing akan menjilat setiap kali keluar dari llitter tray) dan dalam jangka masa yang panjang, akan berkumpul di paru paru dan sebagainya. Begitu juga soda penaik yang digunakan untuk menghilangkan bau cat litter, yang akan berkumpul dan menjadi toxic kepada kucing berkenaan. Saya telah baca article ini seminggu lepas , dan membuat kajian seterusnya untuk mencari brand yang lebih sesuai tapi buntu. Rasanya lepas ini, pergi beli mesin shredder je kot, pakai shredded paper.

Ada idea dan pendapat?

Cat Litter Cautions from Dr. Cathy
Written By: Dr. Cathy Alinovi, DVM4-8-2010Categorized in: Dr. Catherine Alinovi, DVM
When it comes down to our four-legged family members, the two legged variety will sometimes spare no expense in health care, proper nutrition, treats, clothes and grooming. With all of the potential choking and ingestion hazards in our animal toys, toxic flea and tick treatments, food recalls and food varieties from which to choose has created a very savvy consumer.

We read labels; we research; we talk to other pet owners and we seek routine and regular vet care.

So where does “savvy consumer” meet up with “I never thought of that.” One place would be the kitty section of your local retailer. Aisle after aisle devoted to pet toys, grooming aids, flea prevention, treats and, of course, the myriad of cat litter varieties. How many of us actually read a cat litter label as something for our pets to eat. We should.

Watch a cat groom itself: your kitty will meticulously groom her feet, licking off all traces of cat litter, and swallowing it. And not to just point out Fluffy’s proclivities toward “fastidious-ness”, Fido often snacks at the cat pan buffet.

Still, how does this matter?

Think about this – your basic cat litter ingredients are: clay, sand, paper – which are natural absorbents -– but then, companies add in all of the other ingredients designed to make their humans happy. Baking soda, deodorizer, perfumes, colors and chemicals.

Baking soda, when used for baking, is effective and frankly most recipes require it. Baking soda, when used for odor control is also fairly effective. But it sure is hard on Kitty’s kidneys.

Even if you feed your cat the absolute “best” dry food on the planet, you cannot police your cat’s bathing and in many cases, it’s not the food – it’s the litter – and your pet is not dining on litter but is still ingesting the litter.

Here’s how seemingly innocuous baking soda can kill your pet. Fluffy uses the litter box and cleans himself up. Again and again. Then one day, you notice Fluffy hitting the litter box more frequently, straining to urinate but not getting any urine to come out. You rush him to the vet and find out he is blocked.

The baking soda he’s been gradually ingesting has made his urine too basic –not acidic enough. It takes acid to keep the bladder healthy and strong so it can fight off the occasional bacteria that drifts through. Now, you have a hospitalized cat with acute renal failure and it may be a few days until he comes home. (By the way, your bill will be anywhere from $600 to $1000 depending on how bad it was and where you live.)

I had a patient last year with urinary tract issues – and his owner spared no expense in trying to help him – but his condition was so severe, his penis formed scar tissue from the blockage and eventually, there was no way to pass a catheter. We were unable to save him; even the most extreme surgery couldn’t get urine out of his bladder.

Then there are the other all natural litters -- corn and wheat based litters, crystals, pine based and newspaper.

We live in the heart of corn and soybean farms. For the most part, farmers are careful and conscientious about the chemical and fertilizers they use on their crop. But for the small percentage that doesn’t care past harvest time, our animals are at their mercy. Corn is pretty hardy – it can be sprayed with deadly chemicals and pesticides without outwardly causing harm.

But if your cat is in constant contact, breathing litter dust and ingesting particles, toxic effects can occur. One of our readers here at Truth About Pet Food has experienced a tragedy due to toxic chemicals in on of the “natural” cat litters. Just recently, she lost her cat due to the toxins from her cat litter being exposed to liquid – urine.

And all cat litter can be dusty – you inhale those particles when you change the box, kitty inhale and swallows the dust particles and as the advertising claims, “it clumps” in the lungs, intestines and throughout the body.

For a great reference, see: http://thelighthouseonline.com/articles/clump.html and please keep up the vigilant research and reporting to all of us.

Dr. Cathy
Old 04-17-2010, 12:37 AM
Cat Slave

Fareen is on a distinguished road
Default Re: Bahaya Pasir Kucing..

I agree. I banyak jugak baca pasal ni. That's why when bila breeder introduce brand Breeder's Select yang dibuat dari recycled paper, I terus gunakan walaupun ada kekurangannya. Breeder's select is non-clumping, so kena rajin bersihkan and Kena pakai tray yang 2 lapis tu. Kalau tak rajin bersih, bau pee tu naik jugaklah harum dia Harganya juga lebih mahal. RM48/1.5 litre pack. Tapi yang bagusnya, it's non clumping and not clay based. Ia jugak takkan hancur bila kena poopee furkids kita. The shape remains intact so there is no dust unlike wood or pine based pellets. So we don't have to worry about the dangerous particles. And there is no tracking. It is also environmental friendly cause it is flushable.

Tapi memang ada forumer cakap yang litter ni x sesuai untuk diorang. At the end of the day it's what our furkids, ourselves, our conscience and pockets are comfortable with

Proud mummy of Sophie / Dexter / Yuki / Heidi / Optimus

Feed your cats BARF!
www.catnutrition.org
Old 04-17-2010, 12:57 AM
~feline attaché

Quote:
Originally Posted by Fareen View Post
I agree. I banyak jugak baca pasal ni. That's why when bila breeder introduce brand Breeder's Select yang dibuat dari recycled paper, I terus gunakan walaupun ada kekurangannya. Breeder's select is non-clumping, so kena rajin bersihkan and Kena pakai tray yang 2 lapis tu. Kalau tak rajin bersih, bau pee tu naik jugaklah harum dia Harganya juga lebih mahal. RM48/1.5 litre pack. Tapi yang bagusnya, it's non clumping and not clay based. Ia jugak takkan hancur bila kena poopee furkids kita. The shape remains intact so there is no dust unlike wood or pine based pellets. So we don't have to worry about the dangerous particles. And there is no tracking. It is also environmental friendly cause it is flushable.

Tapi memang ada forumer cakap yang litter ni x sesuai untuk diorang. At the end of the day it's what our furkids, ourselves, our conscience and pockets are comfortable with
Leh bagi nama penuh brand tue tak.. and maybe picture..

Bukan apa, kekangan kat sini ( Penang Island) pepaham je lah.. susah nak carik.. kalau mende2 extraordinary nieh alamatnyer..kena buat special order... tapi takper.. demi kesihatan diorang gak..\\

p/s kalau ada yang buat online cam BW lg bagus... leh order and diornag send jer...
Old 04-17-2010, 02:48 AM
PetFinder Guru

Suhaimy is on a distinguished road

Salam. Dilema betul kalau camni . Sblm ni mmg pakai shred paper tp sehari dlm 4, 5 kali kena bersihkan. Kalau tak, nanti jiran2 terbau, susah la . Skrg nak pakai apa pun tak tau dah. Nak kena toilet train la gamaknya

Thanks Nurkasih for the info.
Old 04-17-2010, 07:50 AM
Animal Lover

June is on a distinguished road

akak pun dah tukar litter dah.quite sometime. dulu cuba white woody,pastu try flushable woody,skrg bamboo.mmg bagus ketiga tiga.clay mmg leceh,kotor & berhabuk.tp yg ketiga tiga tak mcm tu.senang nak kemas dan lantai rmh tak muddy.even Euanna pun dah tukar ke bamboo litter.akak sekali beli 4 karung.1 karung 25kg.ranap keta.heheheheh!! jenis ni litter box kena kemas kerap tak mcm litter clay tu. anyway,akak puas atilah dari segi kebersihan dan kesihatan utk kucing & akak.less dust,less dirt.

tp yg 3 ni agak pricey berbanding dgn litter clay yg biasa. jgn rasa rugi spend utk benda benda ni.dlm jangka panjang sebenarnya kita menjimatkan duit dari rawatan kucing.asyik ulang alik ke vet.

Quote:
Originally Posted by Suhaimy View Post
Salam. Dilema betul kalau camni . Sblm ni mmg pakai shred paper tp sehari dlm 4, 5 kali kena bersihkan. Kalau tak, nanti jiran2 terbau, susah la . Skrg nak pakai apa pun tak tau dah. Nak kena toilet train la gamaknya

Old 04-17-2010, 08:40 AM
PetFinder Guru

Zarul is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by June View Post
akak pun dah tukar litter dah.quite sometime. dulu cuba white woody,pastu try flushable woody,skrg bamboo.mmg bagus ketiga tiga.clay mmg leceh,kotor & berhabuk.tp yg ketiga tiga tak mcm tu.senang nak kemas dan lantai rmh tak muddy.even Euanna pun dah tukar ke bamboo litter.akak sekali beli 4 karung.1 karung 25kg.ranap keta.heheheheh!! jenis ni litter box kena kemas kerap tak mcm litter clay tu. anyway,akak puas atilah dari segi kebersihan dan kesihatan utk kucing & akak.less dust,less dirt.

tp yg 3 ni agak pricey berbanding dgn litter clay yg biasa. jgn rasa rugi spend utk benda benda ni.dlm jangka panjang sebenarnya kita menjimatkan duit dari rawatan kucing.asyik ulang alik ke vet.
june,bamboo tu beli kat mana?
Old 04-17-2010, 09:09 AM
Animal Lover

June is on a distinguished road

beli direct dgn supplier tempat Nurul amik pasir utk kwn2 gak. saya tak pernah nampak ada jual kat petshop.hampir 1 KL saya pusing cari yg pack kecik2.so far takde.so saya angkut karung sekaligus. maklumlah,anak bulus ramai. saya rasa durang ada pack kecik 10L tp tak pasti pula.kena chk dgn Nurul.

Quote:
Originally Posted by Zarul View Post
june,bamboo tu beli kat mana?
Old 04-17-2010, 09:41 AM
~feline attaché

Quote:
Originally Posted by Suhaimy View Post

Welcome. Sayer pun tengah berfikir lagi nieh. Mana lah nak carik nieh. HUhuhu

kak June... bagi nama litter tueh yang betul2..atau pic ker karung dier... nak suruh kedai carikkan...
Old 04-17-2010, 12:56 PM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by nurkasih View Post
Welcome. Sayer pun tengah berfikir lagi nieh. Mana lah nak carik nieh. HUhuhu

kak June... bagi nama litter tueh yang betul2..atau pic ker karung dier... nak suruh kedai carikkan...
Dgn Kak Nurul pun boleh order yg bamboo tu. Brand Katty. Mmg pernah pakai. Less habuk . Cuma yg Kak Nurul tu 25kg, mau 4 guni dah 100kg. Maybe boleh ikut Kak June beli kat supplier terus. Tak la menyusahkan Kak Nurul nak pikul sana sini . Hari tu saja jln2 ke Sabare Petshop. Ada bgtau owner dia yg bamboo tu bagus & dia pun nak cuba orderkan. Kalau siapa2 yg dkt situ, boleh la gi tgk kot2 dah ada
Old 04-17-2010, 01:30 PM
Call me Yuana or Yan ;)

euanna is on a distinguished road

Nama litter tu?

Katty Bamboo Sand, satu lagi jenis flushable wood pun brand Katty jugak.. boleh order dgn Kak Nurul 25kg sekarung RM75. Saya beli yg Bamboo Sand sebab lebih senang nak bersihkan berbanding clay based. Tapi luar KL mmg susah nak cari material lain selain clay biasa, saya pernah cuba cari masa di JB dulu.. mmg xde. Tu pun nasib jumpa Feline Fresh tapi mahal sikit la. Saya pernah ternampak dulu Kak Imann guna habuk kayu beli dari kilang kayu aje, murah ringan.. cuba tanya kilang kayu berdekatan kalau ada?

Kalau xde pilihan dan still terpaksa pakai clay, saya cadangkan letak alas kaki yg perangkap habuk supaya bila kucing keluar dari litter box, clay2 yg lekat di paw akan terperangkap kat alas kaki.. Rasanya saya x pernah nampak kucing grooming dlm litter box hmm...
Old 04-17-2010, 01:54 PM
PetFinder Guru

abzalia is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to abzalia

lame dah x post / respon kat sini. cam lia sendiri dulu2 jer pakai yg clumping punye. tp leceh yg clumping nih bila nak bersihkan. dlm toilet & bilik dorang jadik kotor / melekat2 tanah tuh. pasir tu plak bila kne kencing sikit, melekat jer kat litter tray. susah nak bersihkan. sesetangah org ckp yg jenis tuh elok sbb dia akan kumpul poo @ pee tp bg lia cam mmbazir jer. nak cedok utk pee & poo bkn senang. beketul2, pastuh melekat plak kat scoop. dgn price dia utk 8 ekor tuh mmg betul2 byk kne spend RM. Bkn berkira, tp maklum ler kita gaji kecik nih x bleh ler nak ikut cam org lain.. so terpaksa menyediakan utk dorg yg termampu dek poket..

last2 tukar pasir tidy cat..x clumping, kurang habuk tp bila kne korek2 dek anak2, hitam2 plak lantai..kne sapu hari2 plak..

last skang nih guna pasir Carrefour. sepeket 5L RM5.90 jer. utk 3 ekor ok ler; sbb lg 3 ekor dah train poo & pee dlm toilet jer...ikut Si Rusty yg dr kecik dulu2 mmg poo & pee dlm toilet.. x pnh ajar pun dia..

So, skng nih ok laa so far... nak beli itu ini ikut poket jer..,
Old 04-17-2010, 02:27 PM
PetFinder Buddy

Devoted Lily is on a distinguished road

nurkasih y kak fareen ckp.. i rase y ni la..rasenye la..

http://www.petshack.com.my/webshaper...roductItem=383

y ni petshack y jual so klu penang tade u bole la beli on9.. hehe..
Old 04-17-2010, 02:50 PM
PetFinder Guru

Nana is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by Fareen View Post

yups. i agree.. Nana dah try segala macam jenis.. tp I like this the most . Mula2 mcm xbrp suka, tp bl try2 sume, rs2 this is the best that suits me and my cats. plus all the other things yg k.fareen dah mention tu lah.

I ada sekor yg asal2 xboleh nak guna litter ni tau, dia gi membuang kat tpi box tu . tp last2 ok jugak..

Br2 ni, nana dok pusing2 area sini cari stok tp xde, terpaksa la guna apa yg ada.. aduiih.. xsukenya wt tracking and all.. and really2 terasa that the others are actually more costly, taktau la if its just me.. 2 minggu w/o breeder celect, pening kepala tuan kucen ni!

Quote:
Originally Posted by Devoted Lily View Post
nurkasih y kak fareen ckp.. i rase y ni la..rasenye la..

http://www.petshack.com.my/webshaper...roductItem=383

y ni petshack y jual so klu penang tade u bole la beli on9.. hehe..
yups that's the one...
Old 04-17-2010, 04:34 PM
~feline attaché

Suhaimy = saya kat Penang Island lah.. memang al susah ya amat kalau nak carik mende yang lain dari yang lain nieh.. even kibbles such as Blackwood ker Innova ke semua kena special order dan pet shop tue bawa dari KL.. kalau saya kat KL, senang je g carik kak Nurul yer tak..(^^)

abzalia = you kena baca dari atas ke bawah. Saya bawa isu clumping sand yang bahaya dan alternatif kepadanya bukan nak bincangkan pasal pasir kucing yang digunakan.

Devoted Lily : I baru kol my regular pet shop suruh dia bawak , dia pulak tanya distributor mana sbb dia tak pernah dengar langsung... Takperlah t I tanya kak Nurul macamana..(^^) and the online website really help..thank you
Old 04-17-2010, 06:19 PM
PetFinder Guru

Felix The Cat is on a distinguished road

Salam Semua.....

Saya pakai dua jenis litter iaitu jenis clumping and Feline Fresh (diperbuat dari kayu).

Jenis clay memang messy sikit sebab banyak tracking. Bab kucing termakan pasir tu tak pasti sebab tak pernah perhatikan. Tapi saya rasa pasir tu akan hanya lekat pada paws kucing bila basah. Kalo kering pasir tu akan jatuh ke lantai. Tu pandangan saya la.....

Kalo Feline Fresh saya paling suka atas sebab sebab nie...

1) Bau wangi kayu
2) Berbentuk pellet
3) Bila kena kencing baru pellet tu akan hancur jadi habuk

Tapi kena la pakai dual (litter tray yang ada lubang) litter tray. Bila kucing kencing, kencing akan jatuh ke bawah dan pellet kayu di atas tak akan basah. Memang tak bau Also lasting. Satu pack RM22.90 kat Petsmoore kalo kat Tesco RM18.90 tapi susah nak cari sebab stock cepat habis. Satu pack untuk dua ekor kucing boleh last 1 month plus

Memang nak tukar ke woody tapi malangnya supplier tak jual lagi sebab demand tak banyak. Yang ada sekarang cuma flushable woody and bamboo sand. Belum try lagi.... Ingat nak tukar hujung bulan nie.....

Felix The Cat - Dee wonderful wonderful cat!
http://felixthecats.weebly.com
http://livinginmyworld-phyllis.blogspot.com/
Old 04-17-2010, 06:37 PM
PetFinder Guru

Quote:
Suhaimy = saya kat Penang Island lah.. memang al susah ya amat kalau nak carik mende yang lain dari yang lain nieh.. even kibbles such as Blackwood ker Innova ke semua kena special order dan pet shop tue bawa dari KL.. kalau saya kat KL, senang je g carik kak Nurul yer tak..(^^)

abzalia = you kena baca dari atas ke bawah. Saya bawa isu clumping sand yang bahaya dan alternatif kepadanya bukan nak bincangkan pasal pasir kucing yang digunakan.

Devoted Lily : I baru kol my regular pet shop suruh dia bawak , dia pulak tanya distributor mana sbb dia tak pernah dengar langsung... Takperlah t I tanya kak Nurul macamana..(^^) and the online website really help..thank you
Huhu! Jauhnya. Tp kalau dah syg bulus tu, dr JB pun sanggup order kan? Ni tak decide lg nak guna yg mana. Sama ada yg bamboo (brand Katty) @ nak DIY 'sulat kaba lama' @ toilet train. Sementara ni pakai yg brand Fussie Cat yg bau lemon. 3 bag yg besar boleh tahan 2-3 minggu. Kalau masuk sebulan tak tukar2 lg, ambil sepit baju, sepit kat hidung. Busuk! . Dilemma my dilemma
Old 04-17-2010, 06:51 PM
PetFinder Guru

Kak Nurul, tau tak kat mana kilang kayu/papan area tempat kita ni? Rasa kat Langat nun ada 1. Nak cuba habuk kayu/papan cam Euanna ckp tu la. Rasanya murah sgt2 habuk kayu ni. Ntah2 bg free je kot. Sy bkn kedekut tp kalau boleh cut cost bab2 litter ni, boleh la simpan @ belanja utk bab2 lain cam makanan bulus, bil vet, tabung bulus
Old 04-17-2010, 10:15 PM
PetFinder Guru

Felix The Cat is on a distinguished road

[Quote = Suhaimy; 79278-szy] Kak Nurul, nie wiem gdzie rafinerii w pobliżu drewna planszy gdzie ni? Pain 1 Langat kat gdzieś tam. Syn próbuje habuk drewna pokładzie Euanna CKP cam tu la. Była tania habuk drewna sgt2 ni. Kot je bg Ntah2 darmo. BKN sy tp skąpy jeśli mogę obniżyć koszty miot ni Rozdział 2, może zbawić @ zakupy do innego rozdziału 2 cam lekceważyć żywności, samochodów tłuszczu, przebicie rury (zwycięstwo) [/ QUOTE]

Maid dulu punya anak memang kerja kat kilang papan di Kajang. Exact lokasi akk tak tau tapi kita boleh kol anak dia dan minta. Memang free pun.

Felix The Cat - Dee wonderful wonderful cat!
http://felixthecats.weebly.com
http://livinginmyworld-phyllis.blogspot.com/
Old 04-18-2010, 12:42 AM
PetFinder Guru

abzalia is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to abzalia

Quote:

NK : sorry la nak ckp..lama dah saya perati & sbg org yg dah lama jd silent reader kat sini..rasanya x payah laaa nak skema sangat... ramai org2 lama @ yg baru rasa mcm tuh .. bila bukak satu topik, dah x bleh dah nak selit2 topik lain. ramai yg x selesa dgn keadaan sekarang nih kat PF. Menyelit @ kuar topik sikit, dahhh..kne marah.. x semua org masuk satu thread tuh nk ckp psl benda tuh jer, mungkin yg masuk tuh just nak share @ cite jer.. sbb2 menda2 cam nih laa org malas nak masuk PF. dah x bebas nak ckp ape jer..lgpun kita ckp psl kucen jer dlm PF nih..klu kita ckp pasal hal2 politik ke ape, bleh la kot nak sound @ tegur2 manja.

Sekurang2nya kat sini ade jugak org lain yg share2 ape pasir dorg guna kan..?? dah baca3 pun, xde plak yg cite sangat kepada bahaya..tp lebih kepada brand2 pasir yg digunakan, kat mane beli,mane nak carik @ order... silap2 PF skang nih hampir2 jadik cam KAMPUNG LAMA (klu awk tau laa). Sorry klu terasa, xnak panjang2kan...cuma sekadar pandangan dr org yg x berapa nak baru, x berapa nak lama... thanks ;)
Old 04-18-2010, 03:05 AM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by abzalia View Post
NK : sorry la nak ckp..lama dah saya perati & sbg org yg dah lama jd silent reader kat sini..rasanya x payah laaa nak skema sangat... ramai org2 lama @ yg baru rasa mcm tuh .. bila bukak satu topik, dah x bleh dah nak selit2 topik lain. ramai yg x selesa dgn keadaan sekarang nih kat PF. Menyelit @ kuar topik sikit, dahhh..kne marah.. x semua org masuk satu thread tuh nk ckp psl benda tuh jer, mungkin yg masuk tuh just nak share @ cite jer.. sbb2 menda2 cam nih laa org malas nak masuk PF. dah x bebas nak ckp ape jer..lgpun kita ckp psl kucen jer dlm PF nih..klu kita ckp pasal hal2 politik ke ape, bleh la kot nak sound @ tegur2 manja.

Sekurang2nya kat sini ade jugak org lain yg share2 ape pasir dorg guna kan..?? dah baca3 pun, xde plak yg cite sangat kepada bahaya..tp lebih kepada brand2 pasir yg digunakan, kat mane beli,mane nak carik @ order... silap2 PF skang nih hampir2 jadik cam KAMPUNG LAMA (klu awk tau laa). Sorry klu terasa, xnak panjang2kan...cuma sekadar pandangan dr org yg x berapa nak baru, x berapa nak lama... thanks ;)
Salam. Abzalia, maybe Nurkasih risau sgt pasal bulus2 dia & kita semua. Tu dia share info & kalau boleh tak nak melencong sgt dr topik. Tp kalau lari dr topik sikit2 tu tak apa la. Jgn tiba2 ckp pasal pasir lain cam pasir nak buat rumah ke, pasir jln ke. Tak ada apa la, maybe salah faham sikit je. Sy pun skrg ni nak menyelit sikit. Kak Nurul, boleh tlg tanyakan pasal habuk kayu tu tak? Kalau boleh gi ambil bila2 masa, sy ok je. Rumah adik sy pun kat Serdang je. (menyelit maut punya )