Go

Go Back   PetFinder.my > The Animal Corner > Cats & Kittens

Cats & Kittens General information and discussions on taking care of your feline buddy

Old 12-11-2010, 03:23 PM
Animal Lover

hafina_86 is on a distinguished road
Post mcm mne nak bawa pets bpindah?pls help me!! need advice..

hye..
i nga kusut pk problem ni..in 1month time i dah nak pindah balik ke sarawak from KL..i have a kitten yg mmg sgt x biase kuar umah bcuz dye very indoor type of cat..tiap kali bawa je kuar badan dye akan mgigil2 mcm takutkan something or maybe just nervous sbb xbiase..
Problem is skarang i da nak pindah,ingat nak bawak dye tapi i xtau brape agak2 harga flight cargo..(sbb nak tau bajet)
yea la kan..xkan nak tggal kan kot..
and i xtau is he gonna survive in that cargo,kot2 pnas or nervous sampai pengsan ker...
is it comfortable for him?
how much is the price?
what can i do to reduce his nervous?
pls help me!!
dont know what to do now...
i da check kat air asia but the did'nt gave me the price..

tEnGs..
Old 12-11-2010, 04:48 PM
PetFinder Guru

Marcelleve is on a distinguished road
Send a message via AIM to Marcelleve Send a message via Yahoo to Marcelleve Send a message via Skype™ to Marcelleve
Lightbulb Re: mcm mne nak bawa pets bpindah?pls help me!! need advice..

Hi,

I think there is an agent there but only MASkargo yg boleh transport fom the East to West. You can check in your cat with papers needed in MAS flights only available. You boleh bawa dia senang.
All you need import/export permit kalo nak pindah hinggah ke Semananjung dan jugak anti-rabies vaccination in Medical card stating there/ Health Cert.

You can ask Makineko Cattery, Kuching, Dr. Huey (PF member jugak), she have more experience to transport pets from Sarawak to KL, same like our baby Ashanta from Sarawak hingga ke Pulau Langkawi (9hrs flight). I just collect her from MASKargo office.

The agent will board them to MASKargo and uruskan semua paperwork but you must get Import permit in KL dulu.
There is no quarantine pets from the East.
Yang penting ade Health Cert than export permit daripada Pejabat Haiwan in Sarawak.

Tip advice: Supaya pet tak tunggu lama2x from Kastam clearance , Ashanta kena microchip lagi senang untuk dia, just pick up saje.

You can ask from your local Pejabat Haiwan for more advices about the health of your pet during transportation and more info.

Thank you.

Best Regards,
Eve

Last edited by Marcelleve; 12-11-2010 at 04:53 PM.
Old 12-11-2010, 04:54 PM
Animal Lover

Post Re: mcm mne nak bawa pets bpindah?pls help me!! need advice..

thanx..
2 la mcm ssh..i from KL nak pindah ke sarawak..
so just MAScargo je yg ade ae?
how about the fees?
how much are they?
sorry sbb tanya banyak sgt..
my cat is just biase je..
local cat..
Old 12-11-2010, 05:21 PM
PetFinder Guru

Send a message via AIM to Marcelleve Send a message via Yahoo to Marcelleve Send a message via Skype™ to Marcelleve
Default Re: mcm mne nak bawa pets bpindah?pls help me!! need advice..

Hi Hafina,

You naik MAS flight jelah senang...You can check in by MAS flights (free) less than 10 kg macam check in baggage but be ready with paperwork yg saya sebut tadi.
Tak kisah DSH ke or ade breed. Feline senang aje tapi Canine susah sikit sebab ade breed tak boleh masuk ataupun 'banned' di Semanjung.

refer to this link ade requirements:
http://www.malaysiaairlines.com/uplo...nformation.pdf

I quote for you:

"Pets in the Baggage Compartment:
Live animals classified as pets such as cats, dogs and fishes may be accepted as accompanied baggage
at check-in provided:
• Individual countries health and governmental regulations are complied.
• Customs import/export permits for carriage may be required.
• Veterinarian Health Certificate for the animals may be required.
• The accepted animals are stowed in aircraft holds.
• The weight of the animal and its container/cage will be charged as excess baggage. It is not accepted
as part of free baggage allowance.
• The instruction for feeding and watering must be given in writing at the time of acceptance.
Reservations are required to be made with a Malaysia Airlines Reservations Agency.
The container or kennel used for the animals must satisfy the following conditions:
• Constructed and be able to withstand other freight damaging it or causing the structure to buckle or
bend.
• Adequately ventilated on at least three sides, with the majority of the ventilation being provided on the
upper part of the container.
• The ventilation openings must be small enough or covered with mesh in order to prevent escape or
any part of the animal protruding with the resultant danger of injury.
• It must allow the animal to stand, turn and lie down in a natural manner.
• Separate food and water troughs must be provided, either fixed inside the container or attached to it
so that they are accessible for replenishment purposes.
• It must be clean and leak-proof.
• Have layers of absorbent materials on its floor to prevent soilage and damage to aircraft floor.
• It must be easy for staff to handle and provide the handlers protection from being clawed or bitten by
the animal."

Ade new rule: You must only use water bottle with nozzle so your pet can drink water and small container for food plus pet blanket to absorb pee/poo. Jangan lupa kena kuncikan pet carrier tu.
MAS personnel wont accept if the carriage is easy to open up. Add small toy like pingpong ball or her fave toy so your pet won't get bored/less stress.

Hope this helps.

Wassalam,
Eve

Quote:
Originally Posted by hafina_86 View Post
thanx..
2 la mcm ssh..i from KL nak pindah ke sarawak..
so just MAScargo je yg ade ae?
how about the fees?
how much are they?
sorry sbb tanya banyak sgt..
my cat is just biase je..
local cat..

Last edited by Marcelleve; 12-11-2010 at 05:31 PM.
Old 12-11-2010, 07:09 PM
PetFinder Guru

shahcats is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by Marcelleve View Post
Hi Hafina,

You naik MAS flight jelah senang...You can check in by MAS flights (free) less than 10 kg macam check in baggage but be ready with paperwork yg saya sebut tadi.
Tak kisah DSH ke or ade breed. Feline senang aje tapi Canine susah sikit sebab ade breed tak boleh masuk ataupun 'banned' di Semanjung.

I quote for you:

Live animals classified as pets such as cats, dogs and fishes may be accepted as accompanied baggage
at check-in provided:
• The weight of the animal and its container/cage will be charged as excess baggage. It is not accepted
• The instruction for feeding and watering must be given in writing at the time of acceptance.
Reservations are required to be made with a Malaysia Airlines Reservations Agency.
The container or kennel used for the animals must satisfy the following conditions:
• Constructed and be able to withstand other freight damaging it or causing the structure to buckle or
bend.
• Adequately ventilated on at least three sides, with the majority of the ventilation being provided on the
• The ventilation openings must be small enough or covered with mesh in order to prevent escape or
• Separate food and water troughs must be provided, either fixed inside the container or attached to it
• Have layers of absorbent materials on its floor to prevent soilage and damage to aircraft floor.
• It must be easy for staff to handle and provide the handlers protection from being clawed or bitten by
the animal."

Ade new rule: You must only use water bottle with nozzle so your pet can drink water and small container for food plus pet blanket to absorb pee/poo. Jangan lupa kena kuncikan pet carrier tu.
MAS personnel wont accept if the carriage is easy to open up. Add small toy like pingpong ball or her fave toy so your pet won't get bored/less stress.

Hope this helps.

Wassalam,
Eve
haah beli je tiket MAS..u dengan kucing u boleh pegi same2..cuma paper work je kene buat sikit mcm listed by eve.
jgn risau panas semua..sebab dorang akan di letakkan di tempat yg bagus untuk condition haiwan..jangan risau k. klau extra weight pun dorang akan charge rm10 per kg..tu sahaja..goodluck k.
Old 12-11-2010, 07:12 PM
PetFinder Guru

Quote:
hye..

i da check kat air asia but the did'nt gave me the price..

tEnGs..
airasia memang tiada service tuk haiwan..mas sahaja..beli sahaja tiket mas awal2..dapat murah gak..
Old 12-12-2010, 12:13 AM
Animal Lover

waahhhh...
tengz everyone..
advice2 kat cni realy help...
seriously thanxx......
Old 12-12-2010, 12:31 AM
PetFinder Guru

Smile Re: mcm mne nak bawa pets bpindah?pls help me!! need advice..

Our pleasure..anytime
Quote:
waahhhh...
tengz everyone..
advice2 kat cni realy help...
seriously thanxx......
Old 12-16-2010, 01:13 AM
Animal Lover

putri_deww is on a distinguished road

hello. i tak ade experience bawak feline naik plane. tapi akan bawak ke australia kalau tak ada apa2 problem. boyfriend i dia kerja kat malaysia airline and dia kate kalau untuk haiwan nie dikategorikan dalam live cargo. yea nama memang cargo tapi haiwan tu akan ditempatkan di ruang yang memang khas untuk haiwan la kan dalam bahagian kargo tu. kate dia lagi, flight ticket untuk haiwan2 nie cuma double kan je price dengan manusia nye flight ticket. contoh kalau untuk manusia ticket dia rm500, untuk haiwan rm1000. macam tu la. tapi yg i bagi taw nie cuma roughly je. macam comment2 kat atas nie pun cakap, better you tanya sendiri kat mascargo untuk confirmation. good luck :)
Old 12-16-2010, 03:16 AM
PetFinder Guru

]Hi Putri_deww,
Hafinah cuma nak tanye mcm mana nak pindah dari KL to Sarawak, no double payment lah.. Kira pet you as check in baggage in MAS unless excess baggage which you pay extra not airline ticket cuba tengok requirements kat website ni - I ulang balik k? dah banyak experience walaupun BF u keja kat MAS, MASKargo lain.
You check in with your pet as baggage kalau naik pesawat MAS Domestic Flight,k? U ade 10 kg as checked in baggage more than that is excess.. kena pay lah the excess kg.

@ Hafinah lupa sebut yg ade quarantine from West Malaysia to East Malaysia sebab kawasan no rabies zone especially Sarawak (6 months) any pet as long as it is not banned. Different state, different ruling.

I quote for you:

at check-in provided:
bend.
the animal.
"

Hope this helps.

Thank you.

Wassalam,
Eve

Quote:
Originally Posted by putri_deww View Post
hello. i tak ade experience bawak feline naik plane. tapi akan bawak ke australia kalau tak ada apa2 problem. boyfriend i dia kerja kat malaysia airline and dia kate kalau untuk haiwan nie dikategorikan dalam live cargo. yea nama memang cargo tapi haiwan tu akan ditempatkan di ruang yang memang khas untuk haiwan la kan dalam bahagian kargo tu. kate dia lagi, flight ticket untuk haiwan2 nie cuma double kan je price dengan manusia nye flight ticket. contoh kalau untuk manusia ticket dia rm500, untuk haiwan rm1000. macam tu la. tapi yg i bagi taw nie cuma roughly je. macam comment2 kat atas nie pun cakap, better you tanya sendiri kat mascargo untuk confirmation. good luck :)
Old 12-16-2010, 10:34 PM
Animal Lover

Quote:
Originally Posted by Marcelleve View Post
]Hi Putri_deww,
Hafinah cuma nak tanye mcm mana nak pindah dari KL to Sarawak, no double payment lah.. Kira pet you as check in baggage in MAS unless excess baggage which you pay extra not airline ticket cuba tengok requirements kat website ni - I ulang balik k? dah banyak experience walaupun BF u keja kat MAS, MASKargo lain.
You check in with your pet as baggage kalau naik pesawat MAS Domestic Flight,k? U ade 10 kg as checked in baggage more than that is excess.. kena pay lah the excess kg.

@ Hafinah lupa sebut yg ade quarantine from West Malaysia to East Malaysia sebab kawasan no rabies zone especially Sarawak (6 months) any pet as long as it is not banned. Different state, different ruling.

I quote for you:

at check-in provided:
bend.
the animal.
"

Hope this helps.

Thank you.

Wassalam,
Eve
owh..
eve , kira nye kalu i check in with my kitten,i just have to pay the extra baggage la ea??
so kira nyer xde harga tiket for kitten or double camtu for domestic flight la??
ok..klu camtu i guess better la cuz cheap skit..
dapat la guna duit tu beli dorg punya other expenses..
kalu 2 ekor kitten (1 is 5months & the other is 1month),is it save for the 1 month kitten to travel such along journey too???
is it save for them to be in 1 carriage???
thank u.
Old 12-16-2010, 11:53 PM
Petfinder Moderator

blackie007 has disabled reputation

Hafina_86,

Please be reminded to use proper English or Bahasa Malaysia when posting in the forum.

Quote:
1) Language Use - Proper English & Bahasa Malaysia
In order to allow and encourage the participation of our multi-racial members, you should use proper English or Bahasa Malaysia in your discussions. Informal/colloquial language or dialects should be avoided whenever possible. Do not use abbreviations such as "ne1, gr8, wan2, ckp, tgk, troz, cmtu" and such - there are no character limitations at the forum, so please write in proper grammar and language.

Please write in English if possible. Although PetFinder.my focuses on Malaysian pets, there are many foreigners that frequent our forums, and English would be best for us to share the knowledge, and they can better contribute to it as well. Please try your best to help disseminate knowledge in the form of writing that the most number of people can benefit in.

Forum Moderators may edit or remove such posts to improve readability of the thread as necessary.

extracted from Forum Rules and Guidelines
Please help keep our forum easily readable so knowledge can be more effectively shared among members.

Thank you.
Old 12-17-2010, 02:45 AM
PetFinder Guru

Salam Hafina_86,
Yes, Pay extra baggage. 2 kittens yes. The documents please prepare for it.
Sarawak got 6 months quarantine due to the strict ruling for rabies free zone.
1 month? minum susu lagi ke ngan mama cat? dan saya ingat 1 month kitten tak boleh suntik ngan anti-rabbies.... in 1 carriage boleh as long as the kittens can sleep dan bergerak dalam carriage.
Document personnel minta:
1. Sijil Kesihatan daripada vet dan medical heath card ( mesti ade vaccination sticker di dalam 1. Feline Panleukopenia Virus Vaccine 2. anti-rabbies )
2. Import/Export permit daripada Pejabat Haiwan KL/Sarawak
3. Kastam clearance
Tips: Microchip lagi senang untuk collection daripada kuarantin 6 bulan dan bawak semua papers yang I sebut.

Hafinah, MAS dah bagi semua guideline yang I quote from their site lah. Mestilah baca one by one yang requirements dan East Malaysia (Sarawak dan Sabah) pet kena qurantine dululah, pet lovers tak sanggup kalau quarantine 1 bulan ok, tapi bukan 6 bulan macam Sarawak.

Quote:
owh..
eve , kira nye kalu i check in with my kitten,i just have to pay the extra baggage la ea??
so kira nyer xde harga tiket for kitten or double camtu for domestic flight la??
ok..klu camtu i guess better la cuz cheap skit..
dapat la guna duit tu beli dorg punya other expenses..
kalu 2 ekor kitten (1 is 5months & the other is 1month),is it save for the 1 month kitten to travel such along journey too???
is it save for them to be in 1 carriage???
thank u.

Last edited by Marcelleve; 12-17-2010 at 02:54 AM.
Old 12-17-2010, 08:37 AM
PetFinder Buddy

nadyazgal is on a distinguished road

hi.. bru2 ni 1dec yg lalu sy travel balik sabah from kl with my cat.. prosedur dia lebih kurg sama ngn yg marcelleve ckp but ada yg sy nak buat pembetulan sikit.. sbnrnya, ada dua cara.. whether u travel along with your cat or using MAS Animal Cargo if ur cat is travelling alone. yg ni i share procedure utk travel WITH your cat.

1. book ur ticket with MAS. ni xkisah whether melalui office or online. xpayah inform MAS yg u bawak kucing pun xpe.

2. make sure your cat dah vaccine.

3.microchip your cat. buat lah kat mana2 JPhaiwan terdekat ngn u.. klu i hari tu buat kat JPhaiwan selangor kat shah alam. kat cheras pun ada satu JPHaiwan jugak..

4. apply import permit dr tmpt destination u, klu i dekat kota kinabalu lah.. so i apply permit import dari jphpt kota kinabalu... by this, u blh make sure whether u pnya destination tu is one of port of entry or not... and 1 permit blh pakai utk 2 ekor kucing

5. smntara tunggu import permit tu settle, u blh buat rabies injection for the cat dulu.

6. 3 hari before flight u (not later than 3 days sbb kalau kurg dr 3 hari, diorg xkan layan), datang balik ke JPHaiwan selangor tu utk dapatkan export permit along with health certificate. Permits ni valid for 1 month, health cert valid utk 7 HARI SAHAJA so u need to plan awal2 la coz if u sampai sarawak with invalid health cert, kucing u akan d kuarantin for 6 month instead of 1 month.

7. on the travel day, u just pegi counter check in, check in your cat as an extra luggage which dia kira rm15/kg (cat+carrier) . u pnya baggage allowance yg 20kg tu utk bag shaja, live animal kira as extra luggage. so even u xda check in bag pun, dia ttp kira live animal as rm15/kg. ok? tunjukkan smua dokumen yg kat atas ni.. pstu, dia akan bwk kucing u ke security utk lekat sticker2.. then the ground crew will take ur cat and masa ni u akan berpisah kejap la ngn ur cat..

8. sampai je kat destination, staff jphaiwan akan tunggu u kat luggage collection tu and u akan ikut diorg ke office utk settle dokumen2 yg lain.. make sure u buat 3-4 copies of documents kat atas utk mempercepatkan proses2 ni.. :)

9. cat u akan d bawak masuk ke kuarantin stesen for 1 month..

ok setel.. tu je.. :) klu ada apa2 yg u curious lg, tnya je ok :)

and kucing yg 1 month tu i rasa dia xfit utk travel coz kecik sangat lg.. vaccine mesti belum lg n rabies injection blh buat 3 months ke atas je.. sorry..
Old 12-17-2010, 07:06 PM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by putri_deww View Post
hye..setahu saya.kalau kita naik flight dengan kucing sekali..tiada double charge.cuma dia ade charge untuk extra baggage..itu sahaja..melainkan kucing dan owner terbang dengan kapal yang berbeza..
tq
Old 12-17-2010, 07:30 PM
PetFinder Guru

Red face Re: mcm mne nak bawa pets bpindah?pls help me!! need advice..

Ya, I agree.
Sabah x berubah lagi ba!! 1 bulan kuarantin..tapi dia mau pergi ke Sarawak.
Process sama jugak tapi yang berbeza saje kuarantin kat Sarawak lagi panjang - 6 bulan kuarantin.

Quote:
Originally Posted by nadyazgal View Post
hi.. bru2 ni 1dec yg lalu sy travel balik sabah from kl with my cat.. prosedur dia lebih kurg sama ngn yg marcelleve ckp but ada yg sy nak buat pembetulan sikit.. sbnrnya, ada dua cara.. whether u travel along with your cat or using MAS Animal Cargo if ur cat is travelling alone. yg ni i share procedure utk travel WITH your cat.

1. book ur ticket with MAS. ni xkisah whether melalui office or online. xpayah inform MAS yg u bawak kucing pun xpe.

2. make sure your cat dah vaccine.

3.microchip your cat. buat lah kat mana2 JPhaiwan terdekat ngn u.. klu i hari tu buat kat JPhaiwan selangor kat shah alam. kat cheras pun ada satu JPHaiwan jugak..

4. apply import permit dr tmpt destination u, klu i dekat kota kinabalu lah.. so i apply permit import dari jphpt kota kinabalu... by this, u blh make sure whether u pnya destination tu is one of port of entry or not... and 1 permit blh pakai utk 2 ekor kucing

5. smntara tunggu import permit tu settle, u blh buat rabies injection for the cat dulu.

6. 3 hari before flight u (not later than 3 days sbb kalau kurg dr 3 hari, diorg xkan layan), datang balik ke JPHaiwan selangor tu utk dapatkan export permit along with health certificate. Permits ni valid for 1 month, health cert valid utk 7 HARI SAHAJA so u need to plan awal2 la coz if u sampai sarawak with invalid health cert, kucing u akan d kuarantin for 6 month instead of 1 month.

7. on the travel day, u just pegi counter check in, check in your cat as an extra luggage which dia kira rm15/kg (cat+carrier) . u pnya baggage allowance yg 20kg tu utk bag shaja, live animal kira as extra luggage. so even u xda check in bag pun, dia ttp kira live animal as rm15/kg. ok? tunjukkan smua dokumen yg kat atas ni.. pstu, dia akan bwk kucing u ke security utk lekat sticker2.. then the ground crew will take ur cat and masa ni u akan berpisah kejap la ngn ur cat..

8. sampai je kat destination, staff jphaiwan akan tunggu u kat luggage collection tu and u akan ikut diorg ke office utk settle dokumen2 yg lain.. make sure u buat 3-4 copies of documents kat atas utk mempercepatkan proses2 ni.. :)

9. cat u akan d bawak masuk ke kuarantin stesen for 1 month..

ok setel.. tu je.. :) klu ada apa2 yg u curious lg, tnya je ok :)

and kucing yg 1 month tu i rasa dia xfit utk travel coz kecik sangat lg.. vaccine mesti belum lg n rabies injection blh buat 3 months ke atas je.. sorry..
Old 12-17-2010, 10:51 PM
Animal Lover

Dear Eve & Nadyazgal,
i tak faham 1 thing..quarantine tu maksud nya i akan terpisah with my cat selama 1 month is it?
or for sarawak is 6 months??
terpisah?????
sorry..i memang faham pasal procedure yang u'all explain to me tapi i macam susah jer nak percaya if quarantine means bpisah with the kitten..
i hargai sgt all the help yg u'all bagi untuk this infomation..
boleh x terangkn quarantine tu dgn lebih lanjut means kalau terpisah bulan2 macam mana dgn makan minum dia??

thank u all..
Old 12-18-2010, 01:10 AM
PetFinder Guru

Smile Re: mcm mne nak bawa pets bpindah?pls help me!! need advice..

Salam Hafina,

Sabah = kuarantin 1 bulan
Sarawak= kuarantin 6 bulan
Yeah...memanglah u kena terpisah ngan ur cat

Kuarantine kat situ,macam hotel untuk pets, u boleh pay a visit or main dengan baby u.
kalau u tak boleh, ada staff , mainkan dia/bagikan minuman dan makanan, vet pun hari2x kena check dan jaga kesihatan.

Hope this info. helps.

Thank u.

Best Regards,
Eve

Quote:
Dear Eve & Nadyazgal,
i tak faham 1 thing..quarantine tu maksud nya i akan terpisah with my cat selama 1 month is it?
or for sarawak is 6 months??
terpisah?????
sorry..i memang faham pasal procedure yang u'all explain to me tapi i macam susah jer nak percaya if quarantine means bpisah with the kitten..
i hargai sgt all the help yg u'all bagi untuk this infomation..
boleh x terangkn quarantine tu dgn lebih lanjut means kalau terpisah bulan2 macam mana dgn makan minum dia??

thank u all..
Old 12-18-2010, 01:45 AM
Animal Lover

Thanks Eve..
aduh...
terasa berat betul hati nak tinggalkan dia macam tu..
Old 12-18-2010, 04:05 PM
PetFinder Buddy

nadyazgal is on a distinguished road

hafina, kuarantin tu mksdnya diorg akn kurung cat u d station quarantine diorg utk pemantauan whether kucing tu ada pnyakit berjangkit especilly rabies dlm tempoh kuarntin tu. n u surely blh dtg mlawat kucing u dlm tmpoh tu. my cat will be released this tuesday sbb permohonan kuarantin 21 days sy dluluskan. klu xmemohon, mmg akan kuarantin 1 bulan la..

i xsure klu sarawak pny kuarantin brp Lama, but u better call jphaiwan sarawak and tanya btul2 dlu if u really wish to bring ur cat with u.. klu betul 6 months, u better bwk masuk kucing u melalui kota kinabalu, n after 1 month quarantine, u blh bwk blik kucing u via land or air. n yg pnting xda quarantine lg for ur cat coz sabah n srwk are a free rabies states.

masa ni la u kena beratkan sikit kepala utk fkir what is d best for ur cats.. klu ada apa2 lg yg u xclear, tnya ja bah.. :)

oo ya, mmg kesian n tak smpai hati sgt tinggalkan kucing i kat quarantine station tu but i go visit her everyday except weekends cuz station tu tutup..