Go

Go Back   PetFinder.my > PetFinder Lounge > Coffee Room

Coffee Room Gossip on the latest topics or just mingle around and enjoy the atmosphere!

Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 06-01-2009, 09:08 PM
anitayusof00's Avatar
anitayusof00 anitayusof00 is offline
Mama Kabu & ChiChi
 
Join Date: Aug 2008
Location: Ipoh, Perak
Posts: 549
Rep Power: 12
anitayusof00 is on a distinguished road
Default Bulu kucing yang gugur adalah najis

Sori la klu korang dah aware tentang benda ni...tapi aku memang tak tau. So rasa terpanggil untuk share info ni dgn kengkawan yg sama tak tau mcm aku. Aku actually google soal jawab agama, alih2 terbaca tentang bulu kucing yg gugur dianggap najis dan perlu dibersihkan (Mazhab Imam Syafiee). Meaning, pakaian solat, sejadah atau telekung yg digunakan mestilah 'cat hair free'. Kena la vacuum atau kibas. Klu tak, solat tak sah wehhh....
__________________
I learn my lesson the hardest & the most painful way. Kapas, mama miss you soooo much !!! It hurts, baby...
Reply With Quote
  #2  
Old 06-01-2009, 10:40 PM
catcatcat's Avatar
catcatcat catcatcat is offline
Animal Lover
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 28
Rep Power: 0
catcatcat is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Quote:
Originally Posted by anitayusof00 View Post
Sori la klu korang dah aware tentang benda ni...tapi aku memang tak tau. So rasa terpanggil untuk share info ni dgn kengkawan yg sama tak tau mcm aku. Aku actually google soal jawab agama, alih2 terbaca tentang bulu kucing yg gugur dianggap najis dan perlu dibersihkan (Mazhab Imam Syafiee). Meaning, pakaian solat, sejadah atau telekung yg digunakan mestilah 'cat hair free'. Kena la vacuum atau kibas. Klu tak, solat tak sah wehhh....
salam..
sy terpanggil utk berkongsi sedikit info berkenaan hal ni.. sblm tuh sy nak bertanya pada anitayusof, boleh bagi tak sumber info ni? adakah drpd Majlis Ugama Islam Singapura (MUIS)? sbb sy pernah terbaca pasal kemusyikalan ni di portal soal jawab agama JAKIM tetapi jwpn nya berbeza dgn isu yg anitayusof utarakan.. sila ke http://baheis.islam.gov.my/web/musyk...e?OpenDocument

wslm..
Reply With Quote
  #3  
Old 06-01-2009, 10:50 PM
June June is offline
Animal Lover
 
Join Date: Aug 2008
Location: Tmn Shamelin Perkasa-Kota Kinabalu
Posts: 6,004
Rep Power: 0
June is on a distinguished road
Default Bulu kucing yang gugur adalah najis

Kak,aku tak fikir mcm tu.ingat tak kisah Nabi Muhammad S.A.W nak solat pastu kucing baring kat sejadah tp Nabi gunting sejadah sebab tak nak kejutkan kucing dari tido?? mcm mana tu?? I don't think bulu kucing is najis.


Quote:
Originally Posted by anitayusof00 View Post
Sori la klu korang dah aware tentang benda ni...tapi aku memang tak tau. So rasa terpanggil untuk share info ni dgn kengkawan yg sama tak tau mcm aku. Aku actually google soal jawab agama, alih2 terbaca tentang bulu kucing yg gugur dianggap najis dan perlu dibersihkan (Mazhab Imam Syafiee). Meaning, pakaian solat, sejadah atau telekung yg digunakan mestilah 'cat hair free'. Kena la vacuum atau kibas. Klu tak, solat tak sah wehhh....
Reply With Quote
  #4  
Old 06-02-2009, 02:02 PM
anitayusof00's Avatar
anitayusof00 anitayusof00 is offline
Mama Kabu & ChiChi
 
Join Date: Aug 2008
Location: Ipoh, Perak
Posts: 549
Rep Power: 12
anitayusof00 is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Yes, I read it frum MUIS & forum Halaqah
http://halaqah.net/v10/index.php?topic=4125.0

I'm not the right person to debate on this matter. Hereby, I copy n paste one of the most convincing answer regarding the matter. So, terpulang la pada masing2 utk buat justification.

BINATANG YANG TIDAK HALAL DIMAKAN DAGINGNYA

Jika bulu binatang yang tidak halal dimakan seperti kucing, monyet, musang dan sebagainya, terpisah daripada badannya ketika binatang itu masih hidup, maka bulu tersebut adalah najis apatah lagi sesudah binatang tersebut mati. Demikianlah juga anggota-anggotanya yang lain jika bercerai daripada binatang itu adalah dikira bangkai. (Mughni Al-Muhtaj, Kitab Ath-Thaharah, Bab An-Najasah ayat 1/115).

HUBUNGANYA DENGAN SEMBAHYANG

Menurut hukum syarak syarat sah mengerjakan sembahyang itu hendaklah bersih daripada segala najis baik pada pakaian, tubuh badan dan tempat sembahyang.

Oleh itu, jika terdapat bulu binatang yang hukumkan najis pada pakaian atau badan maka sembahyang itu tidak sah kerana menanggung sesuatu yang najis. Kecuali jika bulu yang najis itu sedikit, seperti sehelai atau dua helai, kerana ia dimaafkan. Melainkan bulu anjing atau babi kerana ia tetap najis walaupun hanya sedikit. (AL-Feqh Al-Islami Wa Adilatuh ayat 1/175).

Apakah yang harus dilakukan oleh orang yang sedang sembahyang mendapati ada bulu najis pada pakaiannya? Menurut Ashhab Asy Syafi’e, apabila orang yang sedang sembahyang itu mendapati ada najis yang kering pada pakaian atau badannya, maka pada saat itu juga hendaklah dia mengibas najis tersebut. Jika dia mendapati najis yang basah pula hendaklah dia segera menanggalkan atau mencarik pakaiannya yang bernajis itu tanpa menyentuh najis tersebut. Adapun jika dia tidak segera menanggalkan atau mengibas pakaian yang bernajis itu maka batal sembahyangnya.

Pakaian yang terkena bulu yang najis hendaklah terlebih dahulu dibersihkan. Cara membersihkannya ialah jika bulu itu kering dan pakaian atau anggota badan yang tersentuh bulu itu juga kering adalah memadai dengan menanggalkan najis itu sama ada dengan mengibas, mengibar atau menyapunya. Adapun jika bulu itu basah ataupun pakaian atau anggota badan yang terkena najis itu sahaja yang basah maka hendaklah ditanggalkan najis itu dan dibersihkan dengan air yang suci disekitar yang terkena najis. (Fath Al-‘Allam, Kitab Ath-Thararah, Bab Izalah An-Najasah ayat 1/347).

Oleh kerana persoalan memakai pakaian daripada bulu itu adalah berkaitan dengan persoalan hukum najis, maka perlulah kita berhati-hati dalam memilih dan memanfaatkannya supaya pakaian yang dipilih itu diyakini diperbuat daripada bulu yang suci dan boleh kita guna pakai seperti ketika sembahyang dan sebagainya.

Sumber : Mufti Brunei
__________________
I learn my lesson the hardest & the most painful way. Kapas, mama miss you soooo much !!! It hurts, baby...
Reply With Quote
  #5  
Old 06-02-2009, 02:07 PM
June June is offline
Animal Lover
 
Join Date: Aug 2008
Location: Tmn Shamelin Perkasa-Kota Kinabalu
Posts: 6,004
Rep Power: 0
June is on a distinguished road
Default Bulu kucing yang gugur adalah najis

wah!! klu mcm ni mmg dah kira parah Kak.aku bila sembahyang kucing suka dudk kat tepi sejadah .kdg2 bila aku sujud,durang suka cuit2 kepala aku

sapa yg expert kat sini blh tlg kwn2??

Last edited by June; 06-02-2009 at 02:53 PM.
Reply With Quote
  #6  
Old 06-02-2009, 02:43 PM
noor22710's Avatar
noor22710 noor22710 is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: May 2009
Location: Sri Kembangan
Posts: 317
Rep Power: 11
noor22710 is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to noor22710
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

tapi kalau ikutkan link yg diberi...soal jawab JAKIM tu...bulu kucen tak di anggap najis...isk konpius nyer...
Reply With Quote
  #7  
Old 06-02-2009, 02:49 PM
abgraldo abgraldo is offline
Banned
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,931
Rep Power: 0
abgraldo is an unknown quantity at this point
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Salam,
Ini jawapan dari JAKIM.

1. Assalamualaikum w.b.t...... Saya memelihara kucing di dalam rumah, apakah sah @ tidak solat saya jika terdapat bulu kucing pada pakaian saya ketika saya sedang bersolat @ terdapat bulu kucing di tempat sembahyang?

Wa Alaikumussalam Warahmatullahi Wabarakatuh, Solat anda sah. Bulu kucing bukan dari suatu benda yang najis. Wallahu ‘alam.

2. adakah sah solat seseorang apabila ada bulu kucing yang melekat dibajunya

Sah solat yang terdapat bulu kucing yang melekat dibajunya kerana bulu kucing bukan kategori najis.

Pendapat Pakcu (bukan fatwa k...hehe)
Memang terdapat percanggahan tentang hukum ini kalau dilihat dari fatwa yang dikeluarkan oleh negara-negara lain. Bagaimanapun, disebabkan Pakcu duduk di Malaysia maka Pakcu follow dan ikut fatwa JAKIM ler. Yang penting kita confident dan yakin, dan niat kita ikhlas untuk beribadah. Wallahualam.
Reply With Quote
  #8  
Old 06-02-2009, 03:06 PM
catcatcat's Avatar
catcatcat catcatcat is offline
Animal Lover
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 28
Rep Power: 0
catcatcat is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Quote:
Originally Posted by anitayusof00 View Post
Yes, I read it frum MUIS & forum Halaqah
http://halaqah.net/v10/index.php?topic=4125.0

I'm not the right person to debate on this matter. Hereby, I copy n paste one of the most convincing answer regarding the matter. So, terpulang la pada masing2 utk buat justification.

BINATANG YANG TIDAK HALAL DIMAKAN DAGINGNYA

Jika bulu binatang yang tidak halal dimakan seperti kucing, monyet, musang dan sebagainya, terpisah daripada badannya ketika binatang itu masih hidup, maka bulu tersebut adalah najis apatah lagi sesudah binatang tersebut mati. Demikianlah juga anggota-anggotanya yang lain jika bercerai daripada binatang itu adalah dikira bangkai. (Mughni Al-Muhtaj, Kitab Ath-Thaharah, Bab An-Najasah ayat 1/115).

HUBUNGANYA DENGAN SEMBAHYANG

Menurut hukum syarak syarat sah mengerjakan sembahyang itu hendaklah bersih daripada segala najis baik pada pakaian, tubuh badan dan tempat sembahyang.

Oleh itu, jika terdapat bulu binatang yang hukumkan najis pada pakaian atau badan maka sembahyang itu tidak sah kerana menanggung sesuatu yang najis. Kecuali jika bulu yang najis itu sedikit, seperti sehelai atau dua helai, kerana ia dimaafkan. Melainkan bulu anjing atau babi kerana ia tetap najis walaupun hanya sedikit. (AL-Feqh Al-Islami Wa Adilatuh ayat 1/175).

Apakah yang harus dilakukan oleh orang yang sedang sembahyang mendapati ada bulu najis pada pakaiannya? Menurut Ashhab Asy Syafi’e, apabila orang yang sedang sembahyang itu mendapati ada najis yang kering pada pakaian atau badannya, maka pada saat itu juga hendaklah dia mengibas najis tersebut. Jika dia mendapati najis yang basah pula hendaklah dia segera menanggalkan atau mencarik pakaiannya yang bernajis itu tanpa menyentuh najis tersebut. Adapun jika dia tidak segera menanggalkan atau mengibas pakaian yang bernajis itu maka batal sembahyangnya.

Pakaian yang terkena bulu yang najis hendaklah terlebih dahulu dibersihkan. Cara membersihkannya ialah jika bulu itu kering dan pakaian atau anggota badan yang tersentuh bulu itu juga kering adalah memadai dengan menanggalkan najis itu sama ada dengan mengibas, mengibar atau menyapunya. Adapun jika bulu itu basah ataupun pakaian atau anggota badan yang terkena najis itu sahaja yang basah maka hendaklah ditanggalkan najis itu dan dibersihkan dengan air yang suci disekitar yang terkena najis. (Fath Al-‘Allam, Kitab Ath-Thararah, Bab Izalah An-Najasah ayat 1/347).

Oleh kerana persoalan memakai pakaian daripada bulu itu adalah berkaitan dengan persoalan hukum najis, maka perlulah kita berhati-hati dalam memilih dan memanfaatkannya supaya pakaian yang dipilih itu diyakini diperbuat daripada bulu yang suci dan boleh kita guna pakai seperti ketika sembahyang dan sebagainya.

Sumber : Mufti Brunei
SALAM.. sy merujuk perkara ini kepada JAKIM dan berpegang kepada kenyataan bahawa bulu kucing bukanlah najis.. isu ni setidaknya lebih kurang kepada isu kembirikan kucing kerana masih bnyk khilaf di kalangan ulama serata nusantara walaupun sama berpegang pada mazaahab yg sama.. seperti mana saya berpegang pada kenyataan dikeluarkan JAKIM bahawa kembiri adalah harus.. sy akan juga berpegang pada kenyataan yg dikeluarkan JAKIM sendiri bahawa bulu kucing bukanlah najis.. kecuali lah terang-terangan sy nampak bulu tersebut terlekat najis maka bulu tersebut perlu disingkirkan atau dibuang sebelum mendirikan solat(bukan sebab bulu itu najis tetapi sebab wujudnya najis pada bulu tersebut..)...

Islam itu agama yg mudah dipraktikkan seharian dan tidak akan membebankan penganutnya..

sila baca halaman ni sebagai renungan dan sedikit panduan..

http://www.yussamir.com/2008/08/dahu...=1218473460000

wassalam
Reply With Quote
  #9  
Old 06-02-2009, 03:32 PM
gambate's Avatar
gambate gambate is offline
PetFinder Buddy
 
Join Date: May 2009
Location: Ampang-Serdang-Bangi
Posts: 76
Rep Power: 11
gambate is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Saya setuju catcatcat.. Islam agama yg mudah..
dan saya jugak recall cerita yg sama Kak June mention ttg kucing yg tido tu..

Perbezaan pendapat umat Islam ni akan sentiasa wujud, baik dr segi solat, makanan etc.

Example mcm saya, dah mmg bergelumang bulu kucing, and everytime nak solat nk kena vakum n bersihkan sejadah/ telekung etc, tau2 masa pon dah abis. Saya berpendapat baik saya segerakan solat yg wajib tu..

Saya berpegang pd kenyataan JAKIM gak..

Just my 2 cents..


Quote:
Originally Posted by catcatcat View Post
SALAM.. sy merujuk perkara ini kepada JAKIM dan berpegang kepada kenyataan bahawa bulu kucing bukanlah najis.. isu ni setidaknya lebih kurang kepada isu kembirikan kucing kerana masih bnyk khilaf di kalangan ulama serata nusantara walaupun sama berpegang pada mazaahab yg sama.. seperti mana saya berpegang pada kenyataan dikeluarkan JAKIM bahawa kembiri adalah harus.. sy akan juga berpegang pada kenyataan yg dikeluarkan JAKIM sendiri bahawa bulu kucing bukanlah najis.. kecuali lah terang-terangan sy nampak bulu tersebut terlekat najis maka bulu tersebut perlu disingkirkan atau dibuang sebelum mendirikan solat(bukan sebab bulu itu najis tetapi sebab wujudnya najis pada bulu tersebut..)...

Islam itu agama yg mudah dipraktikkan seharian dan tidak akan membebankan penganutnya..

sila baca halaman ni sebagai renungan dan sedikit panduan..

http://www.yussamir.com/2008/08/dahu...=1218473460000

wassalam
__________________
~~You can take the cat out of the village, but you can't take the village out of the cat~~
Reply With Quote
  #10  
Old 06-02-2009, 04:01 PM
prinz38i prinz38i is offline
Human :-)
 
Join Date: Feb 2009
Location: Seri Kembangan
Posts: 542
Rep Power: 11
prinz38i is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to prinz38i
Default Re: Bulu kucing yang gugur bukanlah najis


Last edited by prinz38i; 06-02-2009 at 04:04 PM. Reason: e
Reply With Quote
  #11  
Old 06-02-2009, 04:34 PM
anitayusof00's Avatar
anitayusof00 anitayusof00 is offline
Mama Kabu & ChiChi
 
Join Date: Aug 2008
Location: Ipoh, Perak
Posts: 549
Rep Power: 12
anitayusof00 is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Wallahualam kengkawan....
Buatlah pertimbangan ikut rasional masing2.....I am only the person who started the thread. Tujuannya hanya sekadar berkongsi info. Jangan laa serang aku pulakkk.....AMPUNNNN
__________________
I learn my lesson the hardest & the most painful way. Kapas, mama miss you soooo much !!! It hurts, baby...
Reply With Quote
  #12  
Old 06-02-2009, 04:37 PM
June June is offline
Animal Lover
 
Join Date: Aug 2008
Location: Tmn Shamelin Perkasa-Kota Kinabalu
Posts: 6,004
Rep Power: 0
June is on a distinguished road
Default Bulu kucing yang gugur adalah najis

muahahahah!!! smp minta ampun kak nita dibuatnya. rileks kwn2.kak nita tu bertanya,jd marilah kita menjawab beramai2

Quote:
Originally Posted by anitayusof00 View Post
Wallahualam kengkawan....
Buatlah pertimbangan ikut rasional masing2.....I am only the person who started the thread. Tujuannya hanya sekadar berkongsi info. Jangan laa serang aku pulakkk.....AMPUNNNN
Reply With Quote
  #13  
Old 06-02-2009, 07:12 PM
gambate's Avatar
gambate gambate is offline
PetFinder Buddy
 
Join Date: May 2009
Location: Ampang-Serdang-Bangi
Posts: 76
Rep Power: 11
gambate is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Quote:
Originally Posted by anitayusof00 View Post
Wallahualam kengkawan....
Buatlah pertimbangan ikut rasional masing2.....I am only the person who started the thread. Tujuannya hanya sekadar berkongsi info. Jangan laa serang aku pulakkk.....AMPUNNNN

haha.. takde la kak.. Takkan nak serang2 plak.. Lagipon, perbezaan pendapat yg pelbagai ni bagus, boleh dibincang2 kan, merangsang minda gitu..
__________________
~~You can take the cat out of the village, but you can't take the village out of the cat~~
Reply With Quote
  #14  
Old 06-02-2009, 10:30 PM
catcatcat's Avatar
catcatcat catcatcat is offline
Animal Lover
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 28
Rep Power: 0
catcatcat is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Quote:
Originally Posted by anitayusof00 View Post
Wallahualam kengkawan....
Buatlah pertimbangan ikut rasional masing2.....I am only the person who started the thread. Tujuannya hanya sekadar berkongsi info. Jangan laa serang aku pulakkk.....AMPUNNNN
salam.. sy sebenarnya bersyukur dan berterima kasih sbb anitayusof mengutarakan isu ni.. sbb sy percaya niat anda adalah utk kita sama2 ingat mengingatkan.. setidak-tidaknya berkongsi info.. sekurang2 nya dpt merungkai mslh tersebut.. pada yg tak tahu akan jadi tahu.. mudah-mudahan..
Reply With Quote
  #15  
Old 06-03-2009, 08:42 AM
azris azris is offline
PetFinder Buddy
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 94
Rep Power: 12
azris is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

interesting discussion... my mum also said the same thing..bulu kucing adalah najis...but i stick to jakim punya stand yg bulu kucing bukannya najis..its all depends on our intention just like what pakcu had stated earlier in this thread... and i remember reading somewhere that if a cat drinks out of your pan then you can drink it as well as make ablution with it. It is also believed that when our beloved Prophet Muhammad gave sermons within his household, he would often hold his cat 'Muezza' in his lap.

Wahuallam.
Reply With Quote
  #16  
Old 06-03-2009, 10:52 AM
habidaiya's Avatar
habidaiya habidaiya is offline
saanggaaatt suke MeOwww!
 
Join Date: Apr 2009
Location: near to dewan bahasa & pustaka KL
Posts: 268
Rep Power: 11
habidaiya is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to habidaiya Send a message via Skype™ to habidaiya
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

time kasih sbb kongsi perkara ni..amat berguna..
Reply With Quote
  #17  
Old 06-03-2009, 11:04 AM
noor22710's Avatar
noor22710 noor22710 is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: May 2009
Location: Sri Kembangan
Posts: 317
Rep Power: 11
noor22710 is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to noor22710
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Betol tu...apa salahnya kita berkongsi pendapat...

saya dan arwah abah dulu pun penah gak membincangkan perkara nih...
sebab saya dok Malaysia, so saya ikut jwpan JAKIM...
Reply With Quote
  #18  
Old 06-03-2009, 11:17 AM
prinz38i prinz38i is offline
Human :-)
 
Join Date: Feb 2009
Location: Seri Kembangan
Posts: 542
Rep Power: 11
prinz38i is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to prinz38i
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Memandangkan kite bersoal jawab mengenai hukum agama disini, saya nak tujukan persoalan mengenai kittens nie (anak kucing menyusu dengan seekor anjing)
: http://www.petfinder.my/pets/5511/

apekah hukum yang jatuh keatas mereka? and zuriat mereka?

sy dah post persoalan kepada JAKIM :-
http://baheis.islam.gov.my/web/musyk...B?OpenDocument

dan dah hubungi owner tu tuk amik kittens tu dan jaga sementara mendapat jawapan dari JAKIM. at least, boleh kawal keturunan die pun ok lah... tp blom dapat lagi jawapan dari owner tu nak bg ke tak sy adopt kittens tu...

Last edited by prinz38i; 06-03-2009 at 11:19 AM. Reason: j
Reply With Quote
  #19  
Old 06-03-2009, 12:01 PM
anitayusof00's Avatar
anitayusof00 anitayusof00 is offline
Mama Kabu & ChiChi
 
Join Date: Aug 2008
Location: Ipoh, Perak
Posts: 549
Rep Power: 12
anitayusof00 is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Thanks guyz.....
Memang itu la pun tujuannya kita berforum ni...yg tak tau jadi tau...yg tau jadi bertambah tau....REally appreciate all yr opinions...
__________________
I learn my lesson the hardest & the most painful way. Kapas, mama miss you soooo much !!! It hurts, baby...
Reply With Quote
  #20  
Old 06-18-2009, 05:20 PM
mimipurr's Avatar
mimipurr mimipurr is offline
Animal Lover
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 28
Rep Power: 0
mimipurr is on a distinguished road
Default Re: Bulu kucing yang gugur adalah najis

Salam,

My 2 sen, kita ni hidup berpandukan Al-Quran dan Hadis. Bukan kitab2 lain. Di Dalam Al-Quran dan Hadis telah menerangkan dengan jelas definisi najis, jenis2najis dan sebagainya, maka kita perlu mendapatkan sumber pengetahuan dari 2 source utama ini insyaallah.
Saja nak cerita(maybe dah tau pun)Sahabat junjungan besar Rasulullah s.a.w., Abu Hurairah yang diberi gelaran oleh nabi sebagai bapa kucing sgt suka memasukkan kucing ke dalam lengan baju kemana jua dia pergi sehingga rasulullah s.a.w. nampak dan menggelarkan dia bapa kucing. So kalau ada hal2seperti bulu kucing jatuh najis mesti ada hadisnya kan?
allahu'alam.

TQ,
mimi
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
bulu kucing gumpal2 fia86 Cats & Kittens 42 01-08-2011 09:30 AM
Kucing2 yang pelik bakanya tp kiut...Share info shareen_natasha Cats & Kittens 187 12-04-2010 09:08 PM
10 hari yang mencemaskan! abgraldo Health, Disease & Diet 34 11-26-2008 04:47 PM
Apa juadah yang di makan... Penghulu Food & Recipes 276 09-26-2008 05:11 PM


All times are GMT +8. The time now is 10:33 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2019, Jelsoft Enterprises Ltd.
 

Main Site
Home
Advertising
Sponsored Listings
Sign Up
Find A Pet
Share & Save Lives
About PetFinder.my
Terms & Conditions
Freebies / Starter Pack
Report Animal Abuse
Contact Us
Facilities
WAGazine
Discussion Forum
Medical Fund
Pet Food, Toys & Products
Cuteness Meter
Central News Portal
Visual Map
Knowledge Library
Microchip Directory
FurryCards
Mobile
iPhone & iPod App
Android App

Social Media
Facebook
Twitter
KindMeal
Meat-Free Dining
Meal Deals
Kind Moments
Delicious Menu

Others
World Animal Day Contest
Digi iPhone Contest
East Coast Flood Relief
It's Pawssible
Freebies
Online Store
Discussions
Blacklists & Scams



Copyright © PetFinder.my. All rights reserved.