Go

Go Back   PetFinder.my > The Animal Corner > Cats & Kittens

Cats & Kittens General information and discussions on taking care of your feline buddy

Old 06-02-2009, 03:45 PM
PetFinder Guru

booboo is on a distinguished road
Question which one is better....klinik kerajaan or klinik swasta 4 pet?

mana yg better ek? then nak tanya klinik kerajaan kat area kl ni kat mana ek? boo stay kat kota damansara. then keja kat semarak. (area klcc)
suma tngok vet swasta jer....heh...out of budjet la kadang2....
nak nyambut bb lam pwot lg.....anak2 bulu yg makin membesar dgn pesat lg...aduss!! 2 yg penin 2.....help plizzzzzz
Old 06-02-2009, 04:26 PM
Petfinder Lifetime Member

kairul is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to kairul Send a message via Skype™ to kairul
Default Re: which one is better....klinik kerajaan or klinik swasta 4 pet?

kalo kt kl, cuba kt sni...

Hospital Veterinar
Wilayah Persekutuan
Km. 4, Jalan Selar 4 off Jalan Cheras,
56100 Cheras,
Kuala Lumpur.
Tel:03-92849716
03-92849718

dgr org kate servis dia bagus.. dlu saya pernah anta kucing ke klinik vet kerajaan kt sek 15, shah alam. xramai org...servis sgt bagus..dr. peramah n helpful... harga pn xmahal...

tp kalo kt shah alam tu, ada hari2 tertentu kena appointment..n ada hari cuma bukak smpai kul 12 thari je.. try call no die..
Old 06-02-2009, 04:37 PM
Animal Lover

June is on a distinguished road
Default which one is better....klinik kerajaan or klinik swasta 4 pet?

Klinik y kat Jln Cheras tu klinik gomen akak selalu pergi.utk vaksin dan deworm bolehlah tp rawatan lanjutan selain dari tu,huhuhu!! not reccomended. bukan Dr durang yg chk kucing kita kdg2.just medical officer yg kdg2 silap kasih diagnois penyakit.
Old 06-03-2009, 08:59 AM
PetFinder Guru

erm..pj n cheras dua2 jauh gak ek.....erm...penin gak ni....
agak2 ada x yg kat area kl lg......cari kot tenet x bnyak membantu la.....
Old 06-03-2009, 12:19 PM
Animal Lover

PJ dah tak jauh dari Damansara apa.cuba chk kat area Selangor.lg byk rasanya clinic kerajaan.

Quote:
Originally Posted by booboo View Post
erm..pj n cheras dua2 jauh gak ek.....erm...penin gak ni....
agak2 ada x yg kat area kl lg......cari kot tenet x bnyak membantu la.....
Old 06-04-2009, 08:39 AM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by June View Post
Klinik y kat Jln Cheras tu klinik gomen akak selalu pergi.utk vaksin dan deworm bolehlah tp rawatan lanjutan selain dari tu,huhuhu!! not reccomended. bukan Dr durang yg chk kucing kita kdg2.just medical officer yg kdg2 silap kasih diagnois penyakit.
silap diagnosis penyakit...?? erkkk bahaya tuuuuu....
Old 06-04-2009, 10:10 AM
Animal Lover

moiraz is on a distinguished road

I went to a private clinic where my kitten sekor ni kena sakit perut which he his poo mcm jelly. The clinic charge me for RM90 for a antibiotic & deworm. Is it normal? I really freeaked out when I know the price.

Previously I also went for vaccination for both of my kittens.
private clinic: RM60 per kitten
UPM: RM45 for 1st cat, RM30 for 2nd cat. siap ada discount.
Old 06-04-2009, 10:38 AM
PetFinder Guru

noor22710 is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to noor22710

Noor dulu (masa kat kg) selalu gak anta kat klinik haiwan (gomen)...so far takde masalah, murah pun murah... neuter pun kat klinik gomen jek...tak hengatla price dia bape, tapi murahla compare to klinik swasta.

Penah gak pegi kt shah alam sec 15 tu...dr dia peramah...ok jugak kat situ, tapi kena wat appointment. Tak tanya plak nape...
Old 06-04-2009, 10:49 AM
Animal Lover

Deworm klu kat gomen klinik baru RM5.tp klu kat private RM10.mgkn dia charge consultation sekali.mahal gila harga tu.

Betul Boo, org yg tak qualified utk diagnois penyakit,mana akak berani amik risiko.klu ko tgk hospital gomen utk manusia pun durang buat mcm2 kesilapan,hospital binatnag pun tak mustahil berlaku.

Quote:
Originally Posted by moiraz View Post
I went to a private clinic where my kitten sekor ni kena sakit perut which he his poo mcm jelly. The clinic charge me for RM90 for a antibiotic & deworm. Is it normal? I really freeaked out when I know the price.

Previously I also went for vaccination for both of my kittens.
private clinic: RM60 per kitten
UPM: RM45 for 1st cat, RM30 for 2nd cat. siap ada discount.
Old 06-04-2009, 11:22 AM
Animal Lover

moiraz is on a distinguished road

Quote:
Deworm klu kat gomen klinik baru RM5.tp klu kat private RM10.mgkn dia charge consultation sekali.mahal gila harga tu.
harga itu untuk seekor tau. berpeluh jugak biler nk bayar.
Old 06-04-2009, 04:22 PM
PetFinder Guru

heh...mmg bepeloh gak la dengor rega dia.....anak meow da ada 9 ekoq!! baru 2minggu...ada dua mak budak nak kena zasss neh...tambah sekoq lagik anak dara nak zasss.....nk dngn nak nyambot org baru lg lam family bulan 8 neh.... bertambah la isi rumah berserta duit poket mummynyerrrr....
nnt boo upload gambor2 anak2 bulus yg baru lahir....kat umah da mcm wad besalin daaaaaaaaa
tp sonok......balik umah mmg banyak keja la nak buat....ada kitten lg nak feeed nenen kat dia....nak bg mamam ibu2 pantang lg...mamam derang nak abih plak 2.....balik ni kena p bank dulu tngok pitih...heh...klu x wat home made food je cam bro bareen ajor...heh...
Old 06-05-2009, 04:53 PM
Furkid Bestie

chibimoruku is on a distinguished road

kat kota damansara de private clinic tapi mahal and doctor die agak tak best aaa =) i pun duduk kat situ gak tp i travel g shah alam sbb murah =)
Old 06-06-2009, 02:20 PM
Animal Lover

mr_eff is on a distinguished road

i have one story.

i have 6 cats.2 (angah & bulan) of them selalu je keluar rumah and mingle with stary cats (flat house).one day,the 2 were not at home for few days.i searched for them and i found that they were sick.i brought them home and they refuse to eat or anythin.i decided to go to govt vet the next day (im x rich & im a student).but they died the next day.I was devastated.Then,another 1 (Along.who never go out) also sick.i sespected she got the disease from the other 2.

So,i brought her to govt vet.which only open from 8.30 til 12.30 (WTF!) at Section 15 Sh Alam.The stuffs were friendly.but they ignored the fact that my 2 cats were died because of the same symptoms (x eat etc) they told me that she only got a normal fever.plus,the doctor was not even there!!!(WTF 2!)i thot they were right so we went home and gave her the medine.still,nothings change.and another one (Bungsy) got the same symptom and we were decided to bring them to private vet.

the next day,Along passed away and we can only brought Bugsy to the private vet at Sec 13 Sh Alam.the doctor said he was infected with a deadly virus.he got injected twice and even with the virus test.Eventhough it was pricy,but Bugsy is much better now.In fact,i think he is totally fine now.The private vet was great and very professional.

I blame myself for Along and even Angah & Bulan for what happened.I shud go to the private vet on the first place.Im pissed off with the treatment of the gov vet and i swear i will never go back there again.NEVER!!!!now i realizes that its true that govt vet (or any other departmnet) is sucks!they are not professional and horrible!

so,i agree that the private vet is wayyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy much better!

xoxo eff
Old 06-06-2009, 04:06 PM
Animal Lover

Is true but I don't blame them entirely. Govt hospital is full of zombies. The doctors are overwork and underpay. My brother in law used to work in govt hospital for 6 yrs and now he is happily working with one private clinic with better salary and shorter working hours.

Having said that,I will never send my cats to govt vet Never mind if I have to pay more for private vet knowing that my cat will be under proper care.

Quote:
Originally Posted by mr_eff View Post
i have one story.

i have 6 cats.2 (angah & bulan) of them selalu je keluar rumah and mingle with stary cats (flat house).one day,the 2 were not at home for few days.i searched for them and i found that they were sick.i brought them home and they refuse to eat or anythin.i decided to go to govt vet the next day (im x rich & im a student).but they died the next day.I was devastated.Then,another 1 (Along.who never go out) also sick.i sespected she got the disease from the other 2.

So,i brought her to govt vet.which only open from 8.30 til 12.30 (WTF!) at Section 15 Sh Alam.The stuffs were friendly.but they ignored the fact that my 2 cats were died because of the same symptoms (x eat etc) they told me that she only got a normal fever.plus,the doctor was not even there!!!(WTF 2!)i thot they were right so we went home and gave her the medine.still,nothings change.and another one (Bungsy) got the same symptom and we were decided to bring them to private vet.

the next day,Along passed away and we can only brought Bugsy to the private vet at Sec 13 Sh Alam.the doctor said he was infected with a deadly virus.he got injected twice and even with the virus test.Eventhough it was pricy,but Bugsy is much better now.In fact,i think he is totally fine now.The private vet was great and very professional.

I blame myself for Along and even Angah & Bulan for what happened.I shud go to the private vet on the first place.Im pissed off with the treatment of the gov vet and i swear i will never go back there again.NEVER!!!!now i realizes that its true that govt vet (or any other departmnet) is sucks!they are not professional and horrible!

so,i agree that the private vet is wayyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy much better!

xoxo eff

Last edited by June; 06-06-2009 at 09:24 PM.
Old 06-06-2009, 08:57 PM
PetFinder Guru

Zarul is on a distinguished road

Quote:
Is true but I don't blame them entirely. Govt hospital is full of zombies. The doctors are overwork and underpay. My brother in law used to work in govt hospital for 6 yrs and now he is happily working with one private clinic with better salary and shorter working hours.

Having said that,I will never send my cats to govt vet Never mind if I have to pay more for private vet knowing that my cat will be under proper cat.
TRUE.....but not all gov clinic are bad and not all private clinic are good...
Old 06-06-2009, 09:40 PM
Animal Lover

Not all govt clinic are bad and not all pivate clinic are good but the ratio is80% to 20%.Tak berani amik risiko. My late mother in law meninggal disebabkan nurse salah cucuk jarum ke vein yg salah.Mati free even klu durang bayar RM1 juta pun org dah mati tak blh idup blk.

Quote:
Originally Posted by Zarul View Post
TRUE.....but not all gov clinic are bad and not all private clinic are good...
Old 06-06-2009, 10:00 PM
PetFinder Guru

Eeee...takutnya....
so far noor tak penah plak alami perkara camtu kat vets gov...tapi better kita mengambil langkah berjaga2ka...setakat nak vaccine tu, ok lagi kot...kalau dah major injured, better bw gi vets swasta ek....
Old 06-06-2009, 10:15 PM
PetFinder Guru

Quote:
Not all govt clinic are bad and not all pivate clinic are good but the ratio is80% to 20%.Tak berani amik risiko. My late mother in law meninggal disebabkan nurse salah cucuk jarum ke vein yg salah.Mati free even klu durang bayar RM1 juta pun org dah mati tak blh idup blk.
Kak June...

nak ikutkan, arwah bapa saya pun mcm tu gak...kerana kecuaian manusia...ada ke patut dia bg mesin bantuan pernafasan yg rosak kat arwah abah...by the time diaorg nak tukar alat tu, arwah abah pun tak dapat diselamatkan...and the worst thing, diaorg dpt detect alat tu ada kerosakan after a day...patutla saya tgk seksa betul arwah nak bernafas masa tu...bila saya asyk tanya jek, baru diaorg nak periksa betul2...and yg paling tak puashati, yg melakukan kecuaian tu kakitangan yg buat praktikal (ingt arwah abah saya bahan ujikaji diaorg ke). Patutnya adalah yg expert memantau, so takdela berlaku kesilapan kan...

Nak buat camne, semua ketentuan Ilahi...saya redha...Al-Fatihah kat arwah abah...

p/s: sorry off topic sket...
Old 06-07-2009, 12:20 AM
Animal Lover

klu major punya sakit yg memerlukan perhatian akak antar gi vet yg akak dah lama jd client.klu tukar2 vet susah buat durang dan kita.sebab history kucing kita ada kat vet yg kita regular.so lebih senang durang diagnois penyakit2 berdasarkan history dll. tp klu setakat vaksin dan deworm,govt clinic takpe.mcm semalam bawa 2 kucing gi deworm dan vaksin.stray kat luar yg bertunggu tangga depan rmh.vet kat govt clinic kata tak blh inject sebab demam.aik!! akak cakap klu kucing2 ni demam,akak mesti tau punya.dia amik temperature takde pun tunjuk demam.dia kata kuicng tu purring mcm battery.setau akaklah,kucng yg purring mcm battery ni normally yg ada nasal problem sebab durang stray. kucing akak kat rmh pun ada yg purring mcm battery. so tak jd vaksin cuma deworm.pastu masa nak deworm tu pun vet baru ni tak berani.takut.dia kata kucing tu garang.akak cakap u ni tak pernah deworm kucing ke?? nampak kekok sangat.last2 akak yg masukkan pil tu dlm mulut kucing.itu baru sikit. bayangkan klu ada sakit lain.huh!!! tak berani,tak berani.keras kucing nanti.

Dah ajal durang meninggal mcm tu kita redha je. tp kesal sebab takde pihak sana yg minta maaf atas kecuaian durang.suma cuci tangan

Quote:
Originally Posted by noor22710 View Post
Kak June...

nak ikutkan, arwah bapa saya pun mcm tu gak...kerana kecuaian manusia...ada ke patut dia bg mesin bantuan pernafasan yg rosak kat arwah abah...by the time diaorg nak tukar alat tu, arwah abah pun tak dapat diselamatkan...and the worst thing, diaorg dpt detect alat tu ada kerosakan after a day...patutla saya tgk seksa betul arwah nak bernafas masa tu...bila saya asyk tanya jek, baru diaorg nak periksa betul2...and yg paling tak puashati, yg melakukan kecuaian tu kakitangan yg buat praktikal (ingt arwah abah saya bahan ujikaji diaorg ke). Patutnya adalah yg expert memantau, so takdela berlaku kesilapan kan...

Nak buat camne, semua ketentuan Ilahi...saya redha...Al-Fatihah kat arwah abah...

p/s: sorry off topic sket...
Old 06-08-2009, 10:36 AM
PetFinder Guru

takotnyerrrrrrr...
my lil anak bulus ni demam da 2 ari...smpi nak jalan pon x larat....so arini nak bwk g gov vet kat jalan ipoh 2....nak try la coz first time g gov vet neh...
sb x diworm lg..mana taw ada cacin lam pwot dia....ni da kebah da demam...jalan pon da ok da sket cuma manjer sngt nak minum je meow nak bangun je meow nak kencing pon meow...suma kita neka angkat...udah nyer g opis arini bwk skali.... sowy boss.....ank sayer saket...xleh tinggal