Go

Go Back   PetFinder.my > The Animal Corner > Cats & Kittens

Cats & Kittens General information and discussions on taking care of your feline buddy

Old 10-30-2008, 11:25 PM
PetFinder Guru

Location: Seri Kembangan, Selangor (Yeah, we got free water!)
sillylupie is on a distinguished road
Default My first cat ...

Do you remember your very first cat?

I got my very first cat when I was about 7. It was a beautiful stray, female cat who hid under my daddy's car, daddy and I cornered her and voila, we caught her and she became my very first cat!

I named her "pussy" - didn't know "pussy" will mean more than a "cat", 20 years later!!

Eversince "pussy", cats have always been part of my happier life! I felt incomplete without one, two er... three? er... nevermind...

sillylupie-shop
http://sillylupie-shop.blogspot.com
Old 10-31-2008, 12:39 AM
.:: Baby, I dig you! ::.

Location: Subang Jaya, Selangor, Malaysia, World of Animal Lurve...
BabyZee is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to BabyZee
Default Re: My first cat ...

hmmm..my first cat was when i was 10..
didn't plan in getting a cat that time as my parents forbids it but really want a cat as i love cats since i can't remember, guess it's in my family blood cause all of us like cats but just at that time didn't know how to keep any pets so that's why my parents was reluctant to get pets..
so one day i think god answered my prayers, a stray pregnant female tabby came meowing right in front our doorstep, really literally infront of our main door!
so i patted here and manja2 her and my mommy said give the kitty some food, which at only that time we can give was rice mixed with fried fish..
so she gobble the food up and then all of us manja2 with her, then we left her outside to the thought maybe she'll go somewhere else and thought it was the first and last time i get to see her as no pets allowed..
however the next day, i found the cat nicely curled up in a box at our garage place with 6kittens with her! i was like amazed and happy, wahhhh!!
so i named her comel, a typical cat name..
Than my parents didn't say anything and just let comel and her babies stay at our house and become my first cat! We bought friskies and starting that day comel and her babies was our family and until now her descendant is still back at my hometown, honestly most of the cats at my parent's house are there because of comel..
we didn't need to find a cat, instead she came on her own..
thank you comel for making my childhood filled with beautiful memories, i always remember you as my first baby and may Allah bless you..
hope you're happy across the rainbaow bridge, rest in peace..
Old 10-31-2008, 07:14 AM
Animal Lover

June is on a distinguished road
Default My first cat ...

My first cat when I was 8.His name is Tompok. Tompok was such a smart cat. Everytime he wants to eat he will came to us and rub himself to us,lick us and meowing sweetly.his favourite pastime?? Lick minyak kapak.yes, that ointment I'm talking about. I can't remember very well how it happened,but I know he was catnapped. Me, my sisters and mum waiting for him everyday at the gate.Sadly he never return.
Old 10-31-2008, 10:35 AM
PetFinder Guru

nik_tropicana is on a distinguished road

kucen pertama saya masa umor saya 13 tahun...time tu duduk asrama..ble balik umah jer tao2 ade dua ekor kitten...both are female b sibling..sekor bagi nama tompok sebab dier tompok n sekor nama dier hitam sebab dier hitam...jumpa dua ekor makhluk comel nie kat enjin keta jiran..time tu umor dierorang 3 minggu kot..bagi makan roti gardenia (amik yg putih, kerak buang) cicah ngan susu lembu dalam kotak...gemuk gle...bela dalam setahun then yang hitam tu pregnant..sekali kuar 9 ekor anak dier tapi suma mati..pastu tompok hilang xjumpa2..yang hitam tu plak bawak blik kelantan...kat kelantan dier terlepas x balik2...terus jadi mek kelantan..huhuhu..sekian..ops lupa, dieorang nie makan nasi ngan ikan goreng jer...(time tu ilmu tentang kucen xde lagi)...tammat...
Old 10-31-2008, 12:11 PM
Banned

abgraldo is an unknown quantity at this point

Nak gak join citer nih.. hehe
Seingat Pakcu yg dah tuer ni ler.. Dari kecik lagi memang dah ada kucing kat rumah, sebab semua family member suka kucing. My earliest memory abt cat is when Pakcu family kat Singapore. Ayah Pakcu keje Polis kat Singapore so except Pakcu nyer eldest sister, the rest 6 siblings semua made in singapore. Kita org ada sekor kucing, namanya bujang. Yang pakcu ingat, bujang ni color belang2. Perangai dia yang Pakcu ingat ialah bila dia nak masuk toilet, dia meow suruh org bukakkan lampu. Yg buat pakcu ingat tu sebab masa tu we all satu family tengah tengok Muhamad Ali boxing dgn Joe Frazier, live kat TV. Tengah seronok2 tgk tu la tiba2 si bujang ngiau, rupanya suruh bukak lampu toilet. At the end Pakcu's kak ngah cried sebab Muhamad Ali kalah.. hehe.

Lagi satu bila Pakcu darjah 2/3 tak sure. Masa tu dah balik Malaysia. Kat rumah memang banyak kucing, pernah tu sampai 13 ekor. So Mak pakcu selalula mengamuk sebab pakcu ngan kembar suka main dgn kucing tapi najis dier tak tolong buang.. So, satu hari tu, pakcu dgn kembar pergila kenduri rumah org, balik dr kenduri lalu kat tepi pagar umah org tu dengar bunyi kucing, cari2 rupanya ada dalam kotak, tak ingat dah brp ekor 4/5 ekor anak kucing dgn sekor ibu. Belek2 rupanya kucing kita org. Kita org pun bawakla balik. Sampai kat rumah, nenek Pakcu pun sampai, rupanya Mak Pakcu nak kasi nenek bawak balik. Kita org tak bagi, berguling-guling menangis tak bagi nenek bawak. Memang tak dapat pun nenek bawak balik.. hehe, sekor pun tak dapat, tapi kitaorg dah janji dgn mak akan tolong buaang najis lain kali..hehe. Itu lah antara memori terawal pakcu pasai kucing.. hehe.
Old 10-31-2008, 02:24 PM
PetFinder Guru

hatemetoday is on a distinguished road

first time 'praktikal' kat kucing @ was in my primary school...mandikan dia petang dgn air paip...malam letak dia kat luar dlm kotak berlapikkan kain batik mak...esok pagi bangon ...dia dah keras lam tuh..mati!... ampon kan saya dek kucing...

first time hands on kucing secara serius @ secondary 3...Blacky was his name (itam okeh ..very shiny black...itam itu menawan)...bela sampai dia setahun lebey...memg terasa mcm citer Lassie..pegi balik sekolah dia tunggu aku kat bustop...tapi sayang umor tak panjang..temakan racon ke ape..masa mati kulit dia blue black...masa dia almost nak ke rainbow bridge tear drops dripping sambil pandang aku...melalak nanges tak pegi skolah ....
Old 10-31-2008, 06:52 PM
PetFinder Guru

BabyZee - Oh, how sweet! Prayers answered with a bonus! Comel and kittens! I am sure Comel is a very meaningful part of your growing-up days!!

June - Tompok and minyak kapak???? First time I am hearing this! I am sure Tompok was part of many happy memories of Kak June.. btw, what colour was Tompok? Must be spotted? Black spots?

Nik - Another Tompok? Nie mesti nama glamour for cats! Gardenia with milk, hehehe, cute la menu kucing u. But like u said, masa tu takde ilmu sangat. Selalu ingatkan "ikan" tu makanan kucing, kan? Mesti u senyum teringatkan your first two cats eh??

Pakcu - Wah, ayah u polis ka? Mesti strict kat rumah kan? Funny laa Bujang tu, nak lights on... rasa2 dia nak tengok apa ya? heehheh ... but then again, I notice kucing I pun macam sama aje, morning2, all will meow outside my bedroom door, I go downstairs, switch on light, then "beratur" laa those kitties buat "biz"... :)
Heheh, Pakcu guling2, menangis nak kucing ar? heheehe must be cute! Janji2 manis nak clean poo&pee pakcu and kembar buat ke??

hatemetoday - Er..er... kucing tu mati ke? but then again, you meant well...btw, anak kucing ke? I rasa mungkin kucing tu sakit that's why next day jadi "keras" ... hmmm.
So, Blacky tu your first, bodyguard cat la? Such a tweet puddy cat!
No wonder laa u nie minat kucing hitam until now .... Blacky already conquered your heart!

Like BabyZee, Nik ... my first kucing also makan nasi and ikan... :). I remember my mom selalu bising pasal I bawak kucing balik from sekolah.

In my kampung, kalau kucing beranak, anak kucing tu dia orang buang aje kat tepi jalan, sometimes, tengah jalan, kat tong sampah besar .... so, since I walk to school, selalu ler I tengok2 kat tong sampah, paper bag kat tengah jalan, then, hehehe, bawak balik. Then mummy marah, sometimes, kena rotan...hehehehe tapi tak pe, kulit tebal macam gajah.

sillylupie-shop
Old 10-31-2008, 07:01 PM
Animal Lover

Default My first cat ...

itulah pasal Bina.kita org dia mesti mati lepas jilat minyak kapak.masa tu my mum sapu minyak kapak kat kaki.after that dia pun relax tgk tv.dtg si Tompok terus sniff2 dan jilat2.mak I dah jerit2 panggil kami.dia ingat tompok mati tergolek after that.sekali tgk sihat walafiat saja.takde apa.lama2 kami tau dia suka bau minyak kapak.jd sengaja sapu kat tangan atau kaki dan bg dia jilat.he!!he!! dia spotted hitam putih mcm lembu Frisian.

ada lg 1 ekor kucing masa I darjah 5.warna oren putih.Kucing jantan.My mum named him Jackson.Pasal dia suka Jackson 5.heheheh!!! itu mati sakit tua.mana kami pindah kami akan angkut Jackson juga.tp dia tu garang.yg blh pegang dia only my mum.
Old 10-31-2008, 07:35 PM
Petfinder Moderator

blackie007 has disabled reputation

Growing up, I was never allowed to have any pets. I lived with my grandma who dislikes animals. But in the lorong next to our house there're lots of meowmmy cats, and sometimes, a litter of very young kittens will come crawling out, meow-meowing looking for their missing meowmmy.

When my grandma was out, I would steal out of the house with milk and give it to the kittens. Once, I brought some of them home to play with but my grandma threw them away.

I only started keeping pets when I lived on my own. My first was a very young tuxedo kitten, which I found in my condo premises. I called it "Scotty" because I used a lot of tissue to clean up its poo.

But because I was working, and there was no one home, it didn't survive. At that time, I didn't know that a young kitten needs to be nursed every 2 hours.

I buried it at the gardens in my condo premises, and erected a makeshift "tombstone" for it.

Sorry, not a happy story, but that's my first pet and it died because of my mistake.
Old 10-31-2008, 07:45 PM
Meow's Pets

firdaruddin is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to firdaruddin

Quote:
Originally Posted by sillylupie View Post
In my kampung, kalau kucing beranak, anak kucing tu dia orang buang aje kat tepi jalan, sometimes, tengah jalan, kat tong sampah besar .... so, since I walk to school, selalu ler I tengok2 kat tong sampah, paper bag kat tengah jalan, then, hehehe, bawak balik. Then mummy marah, sometimes, kena rotan...hehehehe tapi tak pe, kulit tebal macam gajah.
sorry kak bina..tak boleh tahan kakak punya ayat....saya terus gelak besar ni...

ok...enough off topic...back to the main discussion..

first kucing fir di kampung namanya awang..color macam oyen..
bela since kecil (belum buka mata) kena tinggal dengan his mom...

luckily keluarga atuk n nenek serta saudara semua sukakan dia...
dia baik..kalau ada makanan sedap2 atas meja makan pun, dia takkan ambil....tak pernah sekalipun dia buat jahat or nakal..baik sangat...bila dipanggil,dia akan datang...paling rapat dengan nenek fir....nenek yang selalu bagi dia makan ikan bilis gaul dengan nasi atau ikan goreng dengan nasi..dia hidup dengan kami selama lebih dari 5 tahun...

suddenly, one day, dia menghilangkan diri..adik saudara sedih, nenek lagi sedih..fir masa tu ada di KL dah...nenek ingat dia dah melarikan diri.fir pujuk la kata kucing sangat sayangkan tuannya..dia menghilangkan diri pasal taknak mati di depan tuannya..dia taknak tuannya sedih..nasib baik nenek fir memahami..

masa di kl, ada seekor lagi female dsh kena tinggal di belakang rumah keluarga..mula2 fir bagi susu jer..(umur dalam 2 minggu masa tu ..nov 2006)
then hujung tahun 2007, fir moved out..n sekarang, dia dah jadi kucing ayah fir..namanya tamtam...dia manja sangat dengan ayah..still survive sampai sekarang...ayah bela dia lebih dari fir lagi...beli vitamin sampai beratus ringgit habis..makan whiskas tuna (tin) dan ayam mentah....

tamtam sekarang..hehe
Old 10-31-2008, 07:52 PM
PetFinder Guru

Blackie.... don't be so hard on yourself!
At least you have the heart to bring "Scotty" in for shelter.
Don't be sad ya? I am sure "Scotty" appreciates you more than you'll ever know!

sillylupie-shop
Old 10-31-2008, 07:56 PM
Petfinder Moderator

Eh, jinaknya ruper kucing oyen Fir. Nie seperti kucing Salem Bina, yg menghilangkan diri supaya tidak mati didepan tuannya.

Tamtam looks like your Salem, doesn't she, Bina?
Old 10-31-2008, 07:59 PM
Petfinder Moderator

Thanks for your kind words, Bina. I can't help feeling sorry that I hadn't done my research to find out how to care for a young kitten.

Quote:
Blackie.... don't be so hard on yourself!
At least you have the heart to bring "Scotty" in for shelter.
Don't be sad ya? I am sure "Scotty" appreciates you more than you'll ever know!
Old 10-31-2008, 10:43 PM
PetFinder Guru

hatemetoday is on a distinguished road

isk Fir comelnye tamtam...

@bina...dunno how to xpress..black cat is so mesmerizing...perghh ayat aku...hikhikhik....
Old 11-01-2008, 10:31 AM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by blackie007 View Post
Eh, jinaknya ruper kucing oyen Fir. Nie seperti kucing Salem Bina, yg menghilangkan diri supaya tidak mati didepan tuannya.

Tamtam looks like your Salem, doesn't she, Bina?
Blackieee.... I don't know how you do it but you seem to remember everything!!!!!

Yes, the moment I read fir's post about his kucing oyen, immediately it striked my mind about Salem, and then he has this tamtam pix, aiyo ... how not to be reminded of my precious Salem!

sillylupie-shop
Old 11-01-2008, 10:36 AM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by June View Post
itulah pasal Bina.kita org dia mesti mati lepas jilat minyak kapak.masa tu my mum sapu minyak kapak kat kaki.after that dia pun relax tgk tv.dtg si Tompok terus sniff2 dan jilat2.mak I dah jerit2 panggil kami.dia ingat tompok mati tergolek after that.sekali tgk sihat walafiat saja.takde apa.lama2 kami tau dia suka bau minyak kapak.jd sengaja sapu kat tangan atau kaki dan bg dia jilat.he!!he!! dia spotted hitam putih mcm lembu Frisian.

ada lg 1 ekor kucing masa I darjah 5.warna oren putih.Kucing jantan.My mum named him Jackson.Pasal dia suka Jackson 5.heheheh!!! itu mati sakit tua.mana kami pindah kami akan angkut Jackson juga.tp dia tu garang.yg blh pegang dia only my mum.
Eh, minyak kapak kat Sabah contains catnip ke? Heheheh I nie "minyak kapak" addict, whole office selalu complain. Bau minyak kapak sure say mesti I punya keja.....

Now, to Jackson, I rasa mesti dia tu kucing besar2 kan? You mention garang, first impression, kucing besar, with big head, long tail and muka macam gangster... :)

sillylupie-shop
Old 11-01-2008, 10:37 AM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by hatemetoday View Post
isk Fir comelnye tamtam...

@bina...dunno how to xpress..black cat is so mesmerizing...perghh ayat aku...hikhikhik....
Itam dah balik???????

sillylupie-shop
Old 11-01-2008, 11:53 AM
Animal Lover

Default My first cat ...

hahahahah!! Tak taulah Bina.Could be ler.So you ni keturunan my Tompok ke??

Our Jackson very fierce tomcat.Dia tu strays selalu mak I bg makan lama2 jd housecat tp perangai tak berubah.kena zasss!! ada ubah sikit tp msh garang.

Quote:
Eh, minyak kapak kat Sabah contains catnip ke? Heheheh I nie "minyak kapak" addict, whole office selalu complain. Bau minyak kapak sure say mesti I punya keja.....

Now, to Jackson, I rasa mesti dia tu kucing besar2 kan? You mention garang, first impression, kucing besar, with big head, long tail and muka macam gangster... :)
Old 11-01-2008, 02:41 PM
Petfinder Moderator

hehe, Bina, I have the memory of an elephant when it involves animals.
No, seriously, I remember Salem becos' the story was so sad. I cried when I read how she was sick and then disappeared one day. Things that made me very sad stays in my memory for a long, long time.

Eh, u also a minyak kapak addict ah? hehe...I am a minyak kwan loong addict...i love the smell

Quote:
Blackieee.... I don't know how you do it but you seem to remember everything!!!!!

Yes, the moment I read fir's post about his kucing oyen, immediately it striked my mind about Salem, and then he has this tamtam pix, aiyo ... how not to be reminded of my precious Salem!
Old 11-01-2008, 03:02 PM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by blackie007 View Post
hehe, Bina, I have the memory of an elephant when it involves animals.
No, seriously, I remember Salem becos' the story was so sad. I cried when I read how she was sick and then disappeared one day. Things that made me very sad stays in my memory for a long, long time.

Eh, u also a minyak kapak addict ah? hehe...I am a minyak kwan loong addict...i love the smell
Hehehehe... you have got Elephant memory, I got Elephant skin hahahahaha

Heheheeh, kwan loong addict eh?? Eh, same lah, kwan loong, minyak kapak....... I also like those vicks inhaler type. Heheheeh, if you see someone with an inhaler stucked on her nose, walking on the street ... probably it is me... hahahahaha.
I like those inhaler in Thailand, very cheap, only about THB15 each and has two section, one as inhaler, the other holds the oil for external use.

sillylupie-shop