Go

Go Back   PetFinder.my > The Animal Corner > Cats & Kittens

Cats & Kittens General information and discussions on taking care of your feline buddy

Old 11-13-2008, 10:36 AM
Pets Are NOT Disposable

FurKids is on a distinguished road
Default Re: Bulan n Bintang dah xnak makan...something wrong??

Satu lagi, Nana, bila bagi kibbles kat diorang, make sure it is for the correct age group. Saya tengok ada orang bagi adult kibbles utk kittens yang mempunyai keperluan lebih tinggi utk badan yang sedang membesar (1-12 months) untuk jimat $$ pastu ada pulak yang kasi kitten kibbles (yg lemak tinggi sesuai untuk anak membesar) kepada adult yg bukan pregnant/menyusu. Pastu ada yang bagi kibbles normal adult kepada senior cat (6 tahun ke atas).

Segala yang kita buat tu sebenarnya ada condition dan keadaannya. Make sure kita faham betul the exact condition and requirement otherwise walaupun niat kita baik, akibatnya is harm done instead of getting benefits.

And harm is not definitely not what we want.

... lagi banyak $$$ terbang dan vet tambah kaya ... hehehehehhhh!
"We organized in the past to make Trap-Neuter-Return possible. Today, we organize to make Trap-Neuter-Return the norm and to end the unnecessary killing of cats in animal shelters across the country and provide humane care." - Alley Cat Allies
Old 11-13-2008, 03:50 PM
PetFinder Guru

Nana is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by abgraldo View Post
Dear Nana,
Ikut pengalaman Pakcu, mana2 yg bole di elakkan, cubala elak. Macam list yg charlene bagi n baca info kat website tu. Makan/minum/exercise tu biasala. Kalau bole bagi la super premium foods n treat dgn wetfood sekali sekala. Mandi seminggu sekali (lepas vaksin jgn mandi seminggu), groom hari-hari even for DSH, n selalu2 la berbual n main2 dgn kucing. Less stress cats is a healthy cats.. Pakcu pegang pd tu jer, yg lain Pakcu serahkan pada Tuhan untuk tentukan..

Mcmmana nk tau mknn yg kte bagi tu adalah super premium foods?
Grooming? I thought ni, yg hantar gi kedai, dia gunting2, and dye rambut drg?

duk ckp psl stress....Nana risau gak, Bulan n Bintang ni, duk dlm rumah je...xstress ke drg? Nana nak bwk jalan2, Nana risau plk klu kene sakit apa2...confuse on what I should do...

Quote:
Originally Posted by FurKids View Post
Nana kalau dah bagi premium kibbles tak payah sendiri bagi multivitamin sebagai tambahan. Kalau nak bagi jugak, make sure you do not overdose especially Vitamin A. Also, you need to be careful about the form of vitamin you are giving your cat (sama macam manusia), normally the cheaper forms are less absorbable and the kidneys take more effort to get rid of them through the urine (mcm calcium supplement manusia - the cheaper forms are calcium carbonate which is low in absorbsion (?spell?) and is very hard on the kidney and many uninformed people main beli makan aje. My cats are all on good expensive kibbles tapi if you put your cats on cheap kibbles pastu tambah vitamin supplement, the total cost of it is equally high if you take into consideration the cats' health and vet bills plus the time and effort you take to check the supplements' quality as well.What do you mean by starving cats, Nana? A little glucose is given by the vet if the cat is found to be hypoglycaemic (meaning that the sugar level in the blood is very low) and a small dose of glucose immediately restores the blood sugar level (faster than that derived from eating some food, or the cat is so weak and sick it cannot eat at all). Just because the vet does it doesn't mean you should do it. The vet lakukan an informed action (which not necessarily you know about) because he is a trained medical personnel.

But realistically, there are also lousy vets who makes the wrong diagnostics and prescribes wrong medications ... (example, I have seen vets use steroids so freely even as the first line of treatment padahal we all know steroids should be dispensed last after all other safer medications have failed. I have seen vets putting the Ilium steroid eye medication on cats without restraint even though terang benderang, it is written on the tube that people should use other safer medications first and the steroid should be used as a last resort. Sure, the cat heals ... but the steroid renders all other safer medication useless on the cat from then on!)
As I said la...premium kibbles ni cmne nak tau? a matter of price ke? cm Nana bg drg whiskas, friskies, science plan alternatively...Science plan ni mcm bagus (sebab mahal-my definition). tp klu ikut yg dia pnye direction tu...ada measurement..sehari mkn brp byk..then mcm dia kt bg sikit je...xbrani la nak bg byk2 per day...hence the alternations..plus drg xnak mkn mknan yg dah bg 2 kali b'turut2.... tp tu lah..mcm science plan tu premium food ke? boleh bg drg mkn, byk mn pn in 1 day?

psl vets...yup, tu yg Nana takut.. same thing mcm medical doctor... If we don't know anything bout the illness or our health condition..they get to make the decision for us... whilst, we actually have other options...cmtu gak dgn kucing kan..
Old 11-13-2008, 04:11 PM
Pets Are NOT Disposable

FurKids is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by Nana View Post
Mcmmana nk tau mknn yg kte bagi tu adalah super premium foods? As I said la...premium kibbles ni cmne nak tau? a matter of price ke?
Nana, if you tak tau, tapi ada internet access dan Google, pergi la buat surfing kat internet utk belajar. internet info is free, tak payah beli buku. Selagi kita boleh membaca A-Z (tak mcm datuk/nenek kampung yg buta huruf) kita boleh belajar, semua terpulang kepada usaha kita sendiri. Kitorang semua pun kebanyakan belajar sendiri daripada internet.
Quote:
cm Nana bg drg whiskas, friskies, science plan alternatively...Science plan ni mcm bagus (sebab mahal-my definition). tp klu ikut yg dia pnye direction tu...ada measurement..sehari mkn brp byk..then mcm dia kt bg sikit je...xbrani la nak bg byk2 per day...hence the alternations..plus drg xnak mkn mknan yg dah bg 2 kali b'turut2.... tp tu lah..mcm science plan tu premium food ke? boleh bg drg mkn, byk mn pn in 1 day?
Kalau Nana ada baca arahan di pek makanan kucing tu ada tulis terang-terang bahawa kalau nak tukar jenama atau jenis lain (jenama sama), mesti secara beransuran bagi mengelakkan cirit-birit sebab sistem digestive kucing amat sensitif and senang upset. Mula-mula campurkan 1/4 makanan baru dengan 3/4 makanan lama utk selama seminggu, lepas tu campurkan 1/2 baru dengan 1/2 lama selama seminggu, dan akhirkan campurkan 3/4 baru dengan 1/4 lama selama seminggu, dan akhirnya baru beri semua yang baru. Juga tercatit di pek makanan sebanyak mana makanan utk diberikan kepada kucing anda mengikut berat badannya, cuma Nana tak baca aje mcm setengah orang.
Quote:
psl vets...yup, tu yg Nana takut.. same thing mcm medical doctor... If we don't know anything bout the illness or our health condition..they get to make the decision for us... whilst, we actually have other options...cmtu gak dgn kucing kan..
No, the doctor or the vet does not get to make all decisions utk kita atau kucing kita sebab kita yang membayar bill. Doktor/vet akan buat semua keputusan sekiranya kita serahkan semua bulat-bulat kepadanya sebab kita kurang berpengetahuan. Kita akan kurang berpengetahuan jika tidak usaha sendiri utk mengetahui walaupun telah pergi sekolah dan tidak buta huruf.

The decision is always ours ... and whether to remain helpless is also our own decision. In your life never, ever put yourself in a helpless position ... remember, you put yourself in the position, nobody put you there!
"We organized in the past to make Trap-Neuter-Return possible. Today, we organize to make Trap-Neuter-Return the norm and to end the unnecessary killing of cats in animal shelters across the country and provide humane care." - Alley Cat Allies
Old 11-14-2008, 12:54 AM
PetFinder Guru

Nana is on a distinguished road

I know...proven to myself..we won't know what we don't know unless we keep trying to find more..... I'm just so so new with this world of cats that i'm rushing myself to all the things that i've been left behind with ...a real LOT to learn...so kesian my Bulan and Bintang if I had remained ignorant

anyway...here I am now... harap2la Nana ni quick learner... I appreciate all your willingness to share