Go

Go Back   PetFinder.my > The Animal Corner > Cats & Kittens

Cats & Kittens General information and discussions on taking care of your feline buddy

Old 06-21-2011, 12:50 AM
Animal Lover

kiwiCiku Graphy is on a distinguished road
Default Re: certificate cfa. tukar nama owner, how?? please help.

ok.good luck to you and please take this as a lesson.. :)
Old 06-21-2011, 05:18 PM
PetFinder Guru

hanissyazwan is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by kiwiCiku Graphy View Post
ok.good luck to you and please take this as a lesson.. :)

ok ini memang lesson..
itulah... sy call,sms penjual tu 1-2hari selepas sy beli kucing dari nya pun adalah kerana kucing saya makan jarang.. selalu batuk2 selsema.. mulut busuk..
yg paling penting mcm batuk2 selsema tu yg kerap... sy dah beritahu penjual kucing tu dlm sms dan call dia.. bukti sms pun ada lg.. tp penjuaal tu sms balik,dan berkata jgn tnya dia. kucing lepas beli tanggungjawab pembeli lah... dia kata kucing dia tu dia tak perasan pula jd mcm tu sbb byk kucing kt rumah dia dan dia tgk kucing pun 1kali waktu malam je sehari.tu pun nk bg mkn je..

memang kucing rumah dia byk.dia letak dlm kandang.di satu bilik dkat rumah dia,..

sy beli kucing jantan ni rm3.5k tu tak termasuk tukar nama cfa, kata dia semalam..ubat2 yg sy kena spent untuk kucing sy tu belakang kira lah..

dia kat sakit batuk selsema sikit2 biasalah.jgn terlalu obses ngn kucing, kena marah lg msa tu lah. lepas beli kucing tak boleh tanya lagi apa2..setiap kali sms kena marah.setiap kali call kena ceramah. dia pun tak pasti keaadaan kucing dia. lagi kata dia tak jual kucing sakit kpd saya.
huhuhu. hari ni sy g lah klinik dan dpt tahu kucing sy beli tu kena distemper.. dan doktor suruh sy g letak d wad.distemper?? apa bendanya tu sy tak tahu... td sy ke klinik jabatan haiwan dan cucuk antibiotik vitamin dan air..

kalau kucing tak batuk.tak sakit sy tak telifon lah dia.kalau tiada hal sy tak talifon.ada hal lah sy talifon.. sy bkn beli dgn org lain.sy beli dgn dia.sbb tu sy tanya dia...

mungkin dia bercerita pasal sikap sy selalu sms dan call dia dalam masa 1minggu selepas beli kucing dia..kat kwn dia.. tapi sy call smsd bersebab,.kalau ada kwn2 dia yg nk defend dia silakan.... dan sy akn upload semua sms yg sy dan dia hantar.tu tak termasuk call lg tu..
harap kucing sy dpt lwn penyakit dan sy dapat buat proses penukaran nama cfa dgn lancar,

Last edited by hanissyazwan; 06-23-2011 at 03:22 AM.
Old 06-21-2011, 08:35 PM
Gentle Giant

Coony is on a distinguished road

This is something I had repeatedly tell everyone here to be careful of unethical & dishonest breeders. When you are buying a pedigree from a breeder there is no such thing as an option to be with or without a registered cert. The moment when a breeder offer you such option with extra fee charge (like RM500-RM1000) you are dealing with a conman. It is only USD15.00 to register a kitten, so why the hell are they charging you such a huge amount when they are suppose to come with the cert.

When a breeder had such dishonest practise, the question is, is the parents in the cert truly the sire & dam of your kitten? There are many dishonest breeders out there making lots of money selling pedigree cert of dead kittens or extra registered cert from their previous litter to be sold off to pedigree look alike or to ppl wishing to register their so call look alike non paper pedigree. That why it is so important for you to do lots of research on the breeder you want to buy from & you shud refrain from buying from these breeder shud you have the slightest suspicious about them. Reputable & ethical breeder will never have such practise & they do check you out thoroughly before they sell you their kitten. I had received numerous letters from breeders abroad checking out on their potential buyers in this part of the region for the last few years.

If you have proof of the CFA registered breeder cheating you on your deal with them you can report them to CFA. I welcome anyone with a problem on their knowledge of a ownership transfer to PM me for advice.

Best Maine Coon Cattery in CFA ID Asia/LA since 2004
The only Maine Coon cattery with 3 DM, 3 Top Ten MCO National & produce the most GC/GP (30) & DW (12) in CFA ID Asia/LA
Old 06-21-2011, 09:12 PM
Animal Lover

hopefully you guys understand what jimmy and i try to say..dont because you want a purebreed in hurry, at last end up with this such a stupid problems,. so remember, before buying a purebreed, do research and take times to get know the breeder
Old 06-21-2011, 10:07 PM
Banned

irwan is on a distinguished road

Makcik yg jual persian pada i tuh pun dah reply my messages. Dia kata untuk apply CFA tuh dia perlukan masa untuk tukar nama. So dia suruh tunggu sehingga cert tuh available dan akan hantar pada saya...

Harap2 makcik tuh breeder yg baik... Kalau dia bagus boleh laaa promote kat kawan2 yg lain right...

So kita tunggu laaaagik...
Old 06-22-2011, 12:42 PM
Gentle Giant

I will advise all of you who had bad experience with unethical & dishonest breeders to reveal their names here so that other do not fall for it again.

Some of you don't have to have this unpleasant experience with them if the earlier victims had expose their names earlier.

I'm consider one of the most vocal person when it come to exposing this conman, to some extent that some uses racist to cut me off when I expose them. What they don't know is that I will not hesitate to expose anyone regardless of their race, so how can it be racist. The problem with most Malaysian is that they are always afraid to expose the bad guy but will never stop crying.

The only Maine Coon cattery with 3 DM, 3 Top Ten MCO National & produce the most GC/GP (30) & DW (12) in CFA ID Asia/LA
Old 06-22-2011, 09:35 PM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by Coony View Post
I will advise all of you who had bad experience with unethical & dishonest breeders to reveal their names here so that other do not fall for it again.

Some of you don't have to have this unpleasant experience with them if the earlier victims had expose their names earlier.

I'm consider one of the most vocal person when it come to exposing this conman, to some extent that some uses racist to cut me off when I expose them. What they don't know is that I will not hesitate to expose anyone regardless of their race, so how can it be racist. The problem with most Malaysian is that they are always afraid to expose the bad guy but will never stop crying.

When the "CAT IS HEALTHY THE BREEDER WANTS TO TAKE FULL CREDIT BUT,
IF THE ANIMAL IS ILL THEN THE BAD BREEDER WANTS TO WASH THEIR HANDS OF IT!"
Sometimes, we deal with really bad people whom the intention is to cheat, manipulated and defrauded. We are trustful that we are dealing with nice people but, we end up being victims of a bad kittens seller or real cheaters. The worst thing is that we only know after the fact that we had been through a bad experience.

An honest breeder will accept to refund the money paid for a kitten if the kitten is sick or dead within one year health guarantee after the purchase.if the problem claim about the animal's is proven legitimate within in the law.
BUT FOR MY CASE. i trust the seller, only,after i paid money,i know who my seller are. i sms him 1day after i bought the kitten and told him about the cat condition.
this is my latest sms to him.
sy di pej haiwan,kucing besar(male) sy dikenalpasti menghidap virus distemper..sbb itu dia batuk2 semenjak sy beli dgn abg.doktor bagi ubat vitamin dan antibiotik. mungkin dia sakit d rumah abg lg krn ini penyakit berjangkit kucing.(the vet telling me that) .sy call beritahu abg 1hari je lepas sy beli kucing sy ni. batuk bersin mcm selsema.abg kata sy terlalu tengok kucing. mlm ni sy nk g klinik pengarah vet kelantan.(which is dr palanisamy v-care). dh ckp n dia.doktor suruh kucing tidur d wad.

this is what seller reply me..

ok,tak pasti la sbb tgok kucing2 kat rumah ni sihat2 jer.. tp bagus la awak bawa jumpa vet.setiap penyakit ada ubatnya.

if he not sure .. dont tell me and assure me at the first day that all his kitten was healthy. better send to vet first before selling.
as he telling me that he was a busy person.dont have time to look for his kitten.

For me, now dont mind spent for sick kitten, that is because i just know my cat sick after i bought them.when we love them and connect to them, we will taking care for them and dont mind spend for them.if i dont bought them,maybe they will suffer and will not get love as breeder purpose for money only.

i deal with really bad people and I think that is very important to share my experiences with everyone. You can know the person socially but, business wise you don't have a clue. u guess what type of him are when he telling me this after 1-2day i bought the kitten from him""

susah lah jual kat awak,sy dah 3tahun jual kucing tak pernah ada masalah ni sy malas nk jual org yg tak pernah main kucing,kalau breeder lain dia malas dah nak layan awk ni.harga kucing memang mahal.awk pula nk yg cantik. kalau nk yg cantik,import lah 6-15ribu sekor.selepas pembayaran jual beli kucing.sudah jadi tanggungjawab pembeli kalau kucing sakit. jangan tanya sy.kucing sakit.kalau risau bawa la pergi jumpa doktor haiwan.pasal kucing batuk.tak perasan lah pulak sblum ni.sy tengok kucing sehari sekali je.tu pun waktu lepas kerja,susah la jual kucing kt awk ni..hari2 ada masalah,pening kepala saya. jgn call sy lagi.kalau call,sms tanya pasal kucing lagi.sy tak mahu buat cert untuk kucing betina awk!

( i still in debt rm700 for female cat cert,
will bank in once i got money)<--this part make me feel very sad.i know im still in debt with him.please dont threat me like that.cert is very important.
i promise i will pay once i got money.
rm3.5k for 12month male semi flat with cert(i have to pay ownself for change cfa cert owner name)
rm2.8k for 3month female semi flat with "will do cert''
i know its normal price for persian, but still lot for me as im not rich like persian breeder.

I believe that good talk, honesty and with common sense and respect for the other part would avoid the most problems

Last edited by hanissyazwan; 06-22-2011 at 10:30 PM.
Old 06-22-2011, 11:27 PM
Animal Lover

its happend already and do you want other peoples get the same exp like you?? just expose the name of breeder and the cattery, so people will know and some how it must be stop
Old 06-23-2011, 12:53 AM
Banned

irwan is on a distinguished road
Exclamation Re: certificate cfa. tukar nama owner, how?? please help.

Quote:
Originally Posted by kiwiCiku Graphy View Post
its happend already and do you want other peoples get the same exp like you?? just expose the name of breeder and the cattery, so people will know and some how it must be stop
Totally agree... Or the best thing is IF he threaten you for not doing as promised. Report to the police!

Kita ada undang2 dan dgn cara yg kamu cerita tentang cara dia 'ternak' kucing kucing tuh dia patut dikenakan hukuman. Apetah lagik dgn menipu pula orang2 dengan janji2 manis menusuk kalbu dia tuh... (dah macam tajuk album dah nie)...

Sharing an article regarding this matter :

Quote:
Denda RM10,000 aniaya haiwan

Oleh Hayati Ibrahim
ya_t@hmetro.com.my

PUTRAJAYA: Pemilik yang mengabai dan menganiaya binatang peliharaan dan ternakan bakal berdepan hukuman denda hingga RM10,000 atau penjara enam tahun atau kedua-duanya sekali apabila pindaan terhadap Akta Binatang 1953 (Pindaan 2006) dilaksanakan kelak.

Pindaan dilakukan bagi membolehkan hukuman lebih berat dikenakan ke atas pemilik yang tidak menjaga kebajikan dan mengabaikan haiwan peliharaan dan ternakan masing-masing hingga mengganggu ketenteraman awam.

Ketua Pengarah Perkhidmatan Veterinar, Datuk Dr Abd Aziz Jamaluddin (gambar), berkata ketika ini, mereka yang melakukan kesalahan itu hanya didenda RM200, tidak setimpal dengan kesalahan dilakukan.

“Justeru, kita ingin meminda undang-undang sedia ada supaya mereka menzalimi haiwan dikenakan tindakan lebih tegas dan berat.

“Cadangan pindaan itu sedang dikaji Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani dan kami harap ia dapat dibentangkan di Parlimen tahun depan sebelum diwartakan,” katanya, semalam.

Dr Abd Aziz berkata, usaha meminda akta itu untuk memberi kesedaran kepada pemilik haiwan ternakan dan peliharaan seperti anjing, kucing, lembu dan kerbau supaya tidak membiarkan ternakan mereka berkeliaran.

Selain itu, jabatan memperkenalkan satu garis panduan penangkapan dan pelupusan anjing terbiar bagi memastikan haiwan itu dikawal dan dilupus dengan kaedah betul.

Menurutnya, garis panduan itu bagi memastikan penangkapan, penyediaan tempat tinggal dan pelupusan pihak berkuasa tempatan (PBT) dilakukan dengan cara berperikemanusiaan dan tahap kesakitan serta penyeksaan minimum.
Old 06-23-2011, 01:36 PM
Gentle Giant

hanissyazwan, you had share your ill experience but you are short of mentioning the name of the breeder. We share your sorrow but you are not helping us when you do not share the name of this con breeder. This is what happen before becoz other did the same like you to cry out their ill experience but did not name the breeder. You are probably the repeat of someone else bad experience becoz they did not name the breeder too.

You can report any CFA registered breeder to CFA if you have proof of them cheating. They can be fined, suspend & blacklisted by CFA.

Old 06-23-2011, 01:45 PM
Gentle Giant

Responsible breeders around the world share their bad experience & suspicious of any breeder they come across. Don't be surprise that some of the local breeders whom you think are reputable breeders are blacklisted by breeders abroad for their irresponsible & unethical practice.

Old 06-23-2011, 03:05 PM
PetFinder Guru

shahcats is on a distinguished road

cliche learning process for breeder..hehehe
Old 06-30-2011, 03:34 PM
PetFinder Guru

sorry,i cant reveal his identity..perhaps i can personal message u his identity if u want

i berhutang lagi rm500 from him,he will make cert for my female kitten only after i pay all for cert..

that cattery send me a threat that dia taknak buat cert untuk kucing betina sy nanti..tu lah,,kalau tak buat cert, jadi domestic lah kucing sy..

Last edited by hanissyazwan; 07-02-2011 at 05:33 AM.
Old 10-03-2011, 04:43 AM
PetFinder Guru

huhuhuhuhuhu

Last edited by hanissyazwan; 10-03-2011 at 05:57 AM.
Old 10-03-2011, 10:43 AM
Animal Lover

ssangyongs is on a distinguished road

irwan, apa masalah awak ni? beransur sangat dengan breeder kat Putrajaya tu? Kalau la dia maki2 marah2 aku lepas beli kucing dia..memang dah lama makan sepak terajang..orang tanya elok2, macam sial je dia jawab..

reveal je nama dia tu..supaya orang lain boleh elak dari bela kucing kat dia..kalau takut sangat, PM to my inbox. Dah banyak kot duit awak habis...xkan sabar kena maki lagi..haram J punya breeder. Kira nak untung je..

What i'm thinking is that i want to pretend to be a potential customer so that i can visit his place. kalau dia buat kurang ajar memang makan penendang aku..pantang betul aku melayu kurang ajar nak tipu melayu ni..melayu lain pun jangan baik sangat jadi tukang angguk je.
Old 10-04-2011, 04:46 PM
Animal Lover

mazlan is on a distinguished road

Saya nasihatkan awak utk tidak memeningkan kepala sangat utk menukar ownership kucing tu....awak ada sebut yg hidung kucing tu sedikit jatuh ...so dah sah bukan Show/breed kualiti yg sesuai utk dibiakkan....biarlah mereka cam tu je,yg penting sijil CFA dah ada.

Apa kata awak cuba cari ilmu sikit pasal persian tu dan bila dah rasa cukup pandai dan ada niat utk membiakkannya secara sah dan jujur maka barulah awak daftarkan cattery dengan CFA,USA...........bila awak sendiri dah ada cattery berdaftar,kebanyakan masalah yg awak hadapi sekarang akan selesai.

Good Luck bro....secara jujurnya penjual persian tu memang jahat,layak utk dibunuh je.....
Old 11-20-2017, 01:58 PM
Animal Lover

Shadowkatz is on a distinguished road

Kalau sign tu tak sama, CFA akan accept atau reject?
Old 11-20-2017, 02:02 PM
Animal Lover

Shadowkatz is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by hanissyazwan View Post
sorry,i cant reveal his identity..perhaps i can personal message u his identity if u want

i berhutang lagi rm500 from him,he will make cert for my female kitten only after i pay all for cert..

that cattery send me a threat that dia taknak buat cert untuk kucing betina sy nanti..tu lah,,kalau tak buat cert, jadi domestic lah kucing sy..
baik reveal je bro... agar org lain xjadi mangsa...