Go

Go Back   PetFinder.my > The Animal Corner > Cats & Kittens

Cats & Kittens General information and discussions on taking care of your feline buddy

Old 11-10-2008, 12:55 PM
LeenMaF|a

Lyn_Cat is on a distinguished road
Default Re: ngape "bontot" & paha Chello cam ade luka2?

kak abzalia, cubalah bawak ke hospital veterinar kat dlm UPM. masuk ikut pintu 5 senang ..sana tak mahal sgt mcm klinik swasta. sbb kalo bwk klinik k'jaan takut diorg takde doktor pakar, nanti diorg suh refer ke sana jugak..
Old 11-10-2008, 01:04 PM
:: PetFinder Student ::

Mr & Mrs Mondok is an unknown quantity at this point

.:: Kak Abzalia, camne ngan Chello??? Dah g vet ke??? Hopefully dia dah dpt treatment yg sepatutnya... ::.

~ Mr & Mrs Mondok ~
~ Cipom & Puteh ~
Old 11-10-2008, 01:36 PM
:: PetFinder Student ::

Mr & Mrs Mondok is an unknown quantity at this point
Default UPDATE: ngape "bontot" & paha Chello cam ade luka2?

.:: This is info that i got from kaka Abzalia...

Kak Abzalia kata, Jumaat lepas (7/11/2008) dia dah bwk Chello ke vet... Klinik Mesra kt sek 7 bangi tu... Menurut vet yg bertugas pd hari tersebut, Chello kena Flea Allergic... Vet bagi ubat titis belakang tengkuk dia (tempat yg x bleh jilat) & ubat kurap. Buat masa ni under observation. Kata kak abzalia lagi, if dlm seminggu ni takde perubahan, dia akan bawa Chello ke vet lain untuk 2nd opinion & treatment.

Selain dr itu, kak abzalia ada bgtau, dia mtk maaf sbb tak sempat nk update kawan2. Dia amat sibuk dgn kerja2 di opis skrg ni & di rumah dia takde kemudahan internet... Gambar yg dijanjikan nk upload pun tak sempat nk upload sbb cable usb tak bwk...

Sekian keterangan saya. Terima kasih. ::.

~ Mr & Mrs Mondok ~
~ Cipom & Puteh ~
Old 11-10-2008, 02:13 PM
Pets Are NOT Disposable

FurKids is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by abgraldo View Post
Dear Furkids,
Pakcu nak tanya, is this disease/infections really fatal to cats? Pakcu dok cari info tapi not one suggested benda ni fatal. Treatment dier, just like u said in earlier post, is it really harmful to the cats and wont survive long after?
Kalau penyakit belum entered the lymphatic system (which carries the infection all over the body), at the tropical stage, there is good hope in treating it by treating the wound. However the infection fast enters the lymphatic system and ulcers soon burst out in various parts of the body (not just the common fight wound areas like back of neck, limbs and base of the tail - mcm Chello's case) and it spread to the major organs, the animal finally dies. Treatment ada utk humans but it is toxic to cats. In my research so far, I have not found any infected cat to have survived, unless the infection is caught very, very early dan belum masuk ke lymphatic system.

That is why, I would get a good and competent vet to do a correct diagnosis to tell me that my cat DEFINITELY does not have Sporotrichosis. I will not wait another week macam Abzalia to see if the flea treatment helps or not to see a second vet. I would want a definite answer instantly from a competent vet who knows how to identify immediately using the exudate from the wound area. You can treat the wound which can heal tapi new wounds will reappear later kalau dah masuk sistem badan kucing.
Quote:
And lagi satu, Pakcu ni bimbang, sebab dulu bulan 3, masa show kat Mid Valley, Pakcu jadi steward, so ada kucing DSH kawan Pakcu punyer pakcu bawak. Dia menang Best Domestic Shorthair. But one week after, Pakcu call dier, dia kata kucing dia kena sporo. 2 weeks after, that cat died. Masalahnya, sebelum show kucing2 Pakcu ada duk dlm satu sangkar ngan kucing dier, tapi Alhamdulilah my cats till now tak de pun tanda2 tu. Nak tanya, sporo ni kalau ada bila symptom nye leh nampak n kalau after 6 months, tak de benda tu, maknanye memang x der ker or belum timbul lagi, risau laa. Thanks.
Adoooiiii!!! Some people are so irresponsible! He must have known his cat had Sporotrichosis because there would have been indications of wounds before that. I think he treated the wound tapi the infection dah masuk system badan kucing. So even though the wounds healed, they reappear again later at different parts of the body until the cat succumbs.

The infection can be lurking in the cat's body for a long time and emerges during stress (pregnancy, vaccination, surgery, old age, etc). I have seen a stray cat come down with it after more than 6 months of exposure to an infected pregnant female with sores oozing exudates and bleeding.
"We organized in the past to make Trap-Neuter-Return possible. Today, we organize to make Trap-Neuter-Return the norm and to end the unnecessary killing of cats in animal shelters across the country and provide humane care." - Alley Cat Allies
Old 11-10-2008, 02:37 PM
Banned

abgraldo is an unknown quantity at this point

Quote:
Originally Posted by FurKids View Post
Kalau penyakit belum entered the lymphatic system (which carries the infection all over the body), at the tropical stage, there is good hope in treating it by treating the wound. However the infection fast enters the lymphatic system and ulcers soon burst out in various parts of the body (not just the common fight wound areas like back of neck, limbs and base of the tail - mcm Chello's case) and it spread to the major organs, the animal finally dies. Treatment ada utk humans but it is toxic to cats. In my research so far, I have not found any infected cat to have survived, unless the infection is caught very, very early dan belum masuk ke lymphatic system.

That is why, I would get a good and competent vet to do a correct diagnosis to tell me that my cat DEFINITELY does not have Sporotrichosis. I will not wait another week macam Abzalia to see if the flea treatment helps or not to see a second vet. I would want a definite answer instantly from a competent vet who knows how to identify immediately using the exudate from the wound area. You can treat the wound which can heal tapi new wounds will reappear later kalau dah masuk sistem badan kucing. Adoooiiii!!! Some people are so irresponsible! He must have known his cat had Sporotrichosis because there would have been indications of wounds before that. I think he treated the wound tapi the infection dah masuk system badan kucing. So even though the wounds healed, they reappear again later at different parts of the body until the cat succumbs.

The infection can be lurking in the cat's body for a long time and emerges during stress (pregnancy, vaccination, surgery, old age, etc). I have seen a stray cat come down with it after more than 6 months of exposure to an infected pregnant female with sores oozing exudates and bleeding.
Salam. Thanks furkids. Lepas baca ni Pakcu dok grill kawan Pakcu tu, tanya dia betul2, did my cats ever stay together with his cats day before show. Sebabnya Pakcu tak nampak sebab Pakcu sibuk dgn set-up for the show, so kucing2 tu tinggal kat rumah dia. So dia kata, tak duduk dlm sangkar sama. Cuma dlm satu rumah jer. And dia kata, kucing dia yg lain tak de pun kena sporo, except yg tu jer. Dia suspect, kucing tu kena kat boarding place sebab he has to go outstation for one week after the show. Lega la sikit rasa hati...
Old 11-10-2008, 07:27 PM
Petfinder Moderator

blackie007 has disabled reputation

Thank goodness anak2 bulus pakcu take dok dlm cage sama dengan kucing kawan pakcu. berasa agak ngeri la, bila baca sporo ni...

abzalia, UPM tak mahal dan kat sana, ade expert. dia tuh hospital haiwan, so ade banyak facilities dan boleh bagik tau immediately whether chello abzalia ade sporo ke atau tak. lagikpun, owners dibenarkan lawat pets kiter yg di dlm wad.

maybe you might want to take to UPM and not wait for another week like Furkids said.....I dunno....I feel sungguh khuatir la.....

Quote:
Salam. Thanks furkids. Lepas baca ni Pakcu dok grill kawan Pakcu tu, tanya dia betul2, did my cats ever stay together with his cats day before show. Sebabnya Pakcu tak nampak sebab Pakcu sibuk dgn set-up for the show, so kucing2 tu tinggal kat rumah dia. So dia kata, tak duduk dlm sangkar sama. Cuma dlm satu rumah jer. And dia kata, kucing dia yg lain tak de pun kena sporo, except yg tu jer. Dia suspect, kucing tu kena kat boarding place sebab he has to go outstation for one week after the show. Lega la sikit rasa hati...
Old 11-12-2008, 07:16 PM
PetFinder Guru

abzalia is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to abzalia

salam & selamat petang semua

sorry banyak2 buat u olss semua sebab x update perkembangan kat sini...bukan disengajakan tp tak sangka minggu nih betul2 x de masa nak update..bayangkan keje dr 8.00am - 6.30pm tuh memang betul2 mencabar. tambahan pulak saye skrg nih sorang jek buat keje kat opis...yg lain pegi kusus seminggu nih, so semua saya kene buat dr A-Z.. dr 1 sampai 10000000xxx... x menang tangan..semua nak cepat... skrg nih pun jam dah 6.45 pm..mintak permission hubby tunggu kejap..

utk pengetahuan semua, jumaat lepas saya bawak Chello g Vet...doc ckp dia kene "Flea Allergic". So doc bg dia ubat titis belakang tengkuk (tempat ygh dia x bleh nk jilat) & ubat kurap utk sapu.

kira lepas dari tuh, ubat kurap dia memang saya sapu 2x sehari. pagi2 kul 5.45 am saya dah bangun sapu ubat dia kejap & main2 dengan dia biar dia leka supaya x jilat tempat luka & ubat tuh menyerap. Balik keje petang2 saya sapu jugak..cam biasa main2 dengan dia & mengawasi dia supaya x jilat balik luka dia. dalam masa dia luka nih, saya bg dia makan ayam rebus. mungkin untuk tambahan zat/protin badan dia. maklumlah saya nih memang 0 pengalaman pasal kucing luka cam nih..

mungkin korang tertanya2 kenapa saya x update hari sabtu & ahad lepas saya bawak vet tuh..bukan tak nak update tp umah saya mana la ada internet...cam duk atas pokok lg pun...hati memang nak pasang tp mungkin bukan untuk masa sekarang...kewangan pun belum stabil lg...thanks to mondoks yg tolong update kan..

untuk pengetahuan korang jugak, klu dalam keadaan dia x ok jugak lepas nih..saya akan bawak dia jumpa vet lg untuk 2nd opinion. saya tak pernah melengah2kan & biar dia sakit cam tuh (mungkin cam lame jek nak bawak dia setat dr 1st thread saya yg citer pasal luka2 kat bontot dia tuh)..sebenarnya masa tuh memang saya x jumpa lagi w/site petfinder nih...so saya dengan pengalaman yang memang x de nih fikir just kudis/kurap jek sampai la saya terjumpa ''pak cu" ms kt kpg yg citer pasal kpg baru nih tp masa tuh pun saya just masuk2 cam tuh jek..belum berdaftar pun nk jadi penghuni kpg nih. so harap korang x salah sangka ler dengan saya lepas nih..

Chello & yg lain tuh ibarat anak saya..so saya telah, tgh & akan cuba yang terbaik dengan dia...Tuhan jek yg tau perasaan saya nih cemane masa tggu doc bgtau ape sebab dia jadik cam nih...tp bila dia cakap just kene "Flea Allergic", jangan plak sangka saya lega tp perasaan still sama sebab saya hanya akan lega setelah luka2 dia ok & dia still sihat after 1year!

pasal ChiChi yang saya bg orang utk adoption plak...saya dah iklankan 2-3 bulan b4 Chello kene cam tuh lg...so, bila dah lepaskan dia tu, baru saya terfikir satu tu jek cara nak elak dorang dari bercampur supaya keadaan tak bertambah buruk. sblm Chello kene cam tuh dh "daddy" dia nak ambik. Yang ChiChi tuh pun, walau dia dah lepas ke tangan "daddy" baru dia, x bermakna saya lepas tangan, bleh dikatakan hari2 saya tanye kabar dia supaya saya tau ape perkembangan dia. seboleh2nya saya nak tau keadaan dia seolah2 dia ada depan mata saya...insyaAllah klu ada masa, saya akan pegi melawat dia & saya pun dah bgtau kat "daddy" dia, andai kata rasa x sesuai dengan ChiChi...bleh antar kat saya balik asalkan "JANGAN" hantar ke pasar borong selangor utk jadi penghuni situ....

k ler...ada masa saya akan update balik...saya pun dah x tau nak taip ape nih dengan keadaan kelam kabut cam nih..
sorry again k...insyaAllah, saya xkan sia2kan harapan korang untuk tgk Chello sihat selagi hayat saya....AMIN

pstt::: kadang2 bila terjadi macam nih..nak bawak OTS pun..kene fikir gak $$$...mane nak carik tgh2 kering klu tetiba dia caj LATUS222xxx..so dr biar cam tuh..at least i try my best...supaya saya x menyesal kendian ari.

thanks frenn
Old 11-12-2008, 07:23 PM
PetFinder Guru

gambar dia masa kat vet..doc x de masalah nak check dia sebab dia x bergerak sangat (ekceli takut kt hubby yg berdiri tepi dia)..

gambar2 after 2-3 days nih saya akan masuk kendian ok..soooo sorry againnn
Old 11-13-2008, 10:48 AM
PetFinder Guru

sorry semalam nak cepat punye pasal, saya ter-close window yg tgh attach gambar...ingatkan dah settle...minggu yang kelam kabut

nih gmbar dia...masa g vet..
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	SDC11574.JPG
Views:	88
Size:	302.3 KB
ID:	1793   Click image for larger version

Name:	SDC11575.JPG
Views:	82
Size:	280.8 KB
ID:	1794   Click image for larger version

Name:	SDC11593.JPG
Views:	75
Size:	249.7 KB
ID:	1795  
Old 11-13-2008, 10:51 AM
Pets Are NOT Disposable

Quote:
Originally Posted by abzalia View Post
salam & selamat petang semua

sorry banyak2 buat u olss semua sebab x update perkembangan kat sini...bukan disengajakan tp tak sangka minggu nih betul2 x de masa nak update..bayangkan keje dr 8.00am - 6.30pm tuh memang betul2 mencabar. tambahan pulak saye skrg nih sorang jek buat keje kat opis...yg lain pegi kusus seminggu nih, so semua saya kene buat dr A-Z.. dr 1 sampai 10000000xxx... x menang tangan..semua nak cepat... skrg nih pun jam dah 6.45 pm..mintak permission hubby tunggu kejap..

utk pengetahuan semua, jumaat lepas saya bawak Chello g Vet...doc ckp dia kene "Flea Allergic". So doc bg dia ubat titis belakang tengkuk (tempat ygh dia x bleh nk jilat) & ubat kurap utk sapu.

kira lepas dari tuh, ubat kurap dia memang saya sapu 2x sehari. pagi2 kul 5.45 am saya dah bangun sapu ubat dia kejap & main2 dengan dia biar dia leka supaya x jilat tempat luka & ubat tuh menyerap. Balik keje petang2 saya sapu jugak..cam biasa main2 dengan dia & mengawasi dia supaya x jilat balik luka dia. dalam masa dia luka nih, saya bg dia makan ayam rebus. mungkin untuk tambahan zat/protin badan dia. maklumlah saya nih memang 0 pengalaman pasal kucing luka cam nih..

mungkin korang tertanya2 kenapa saya x update hari sabtu & ahad lepas saya bawak vet tuh..bukan tak nak update tp umah saya mana la ada internet...cam duk atas pokok lg pun...hati memang nak pasang tp mungkin bukan untuk masa sekarang...kewangan pun belum stabil lg...thanks to mondoks yg tolong update kan..

untuk pengetahuan korang jugak, klu dalam keadaan dia x ok jugak lepas nih..saya akan bawak dia jumpa vet lg untuk 2nd opinion. saya tak pernah melengah2kan & biar dia sakit cam tuh (mungkin cam lame jek nak bawak dia setat dr 1st thread saya yg citer pasal luka2 kat bontot dia tuh)..sebenarnya masa tuh memang saya x jumpa lagi w/site petfinder nih...so saya dengan pengalaman yang memang x de nih fikir just kudis/kurap jek sampai la saya terjumpa ''pak cu" ms kt kpg yg citer pasal kpg baru nih tp masa tuh pun saya just masuk2 cam tuh jek..belum berdaftar pun nk jadi penghuni kpg nih. so harap korang x salah sangka ler dengan saya lepas nih..

Chello & yg lain tuh ibarat anak saya..so saya telah, tgh & akan cuba yang terbaik dengan dia...Tuhan jek yg tau perasaan saya nih cemane masa tggu doc bgtau ape sebab dia jadik cam nih...tp bila dia cakap just kene "Flea Allergic", jangan plak sangka saya lega tp perasaan still sama sebab saya hanya akan lega setelah luka2 dia ok & dia still sihat after 1year!

pasal ChiChi yang saya bg orang utk adoption plak...saya dah iklankan 2-3 bulan b4 Chello kene cam tuh lg...so, bila dah lepaskan dia tu, baru saya terfikir satu tu jek cara nak elak dorang dari bercampur supaya keadaan tak bertambah buruk. sblm Chello kene cam tuh dh "daddy" dia nak ambik. Yang ChiChi tuh pun, walau dia dah lepas ke tangan "daddy" baru dia, x bermakna saya lepas tangan, bleh dikatakan hari2 saya tanye kabar dia supaya saya tau ape perkembangan dia. seboleh2nya saya nak tau keadaan dia seolah2 dia ada depan mata saya...insyaAllah klu ada masa, saya akan pegi melawat dia & saya pun dah bgtau kat "daddy" dia, andai kata rasa x sesuai dengan ChiChi...bleh antar kat saya balik asalkan "JANGAN" hantar ke pasar borong selangor utk jadi penghuni situ....

k ler...ada masa saya akan update balik...saya pun dah x tau nak taip ape nih dengan keadaan kelam kabut cam nih..
sorry again k...insyaAllah, saya xkan sia2kan harapan korang untuk tgk Chello sihat selagi hayat saya....AMIN

pstt::: kadang2 bila terjadi macam nih..nak bawak OTS pun..kene fikir gak $$$...mane nak carik tgh2 kering klu tetiba dia caj LATUS222xxx..so dr biar cam tuh..at least i try my best...supaya saya x menyesal kendian ari.

thanks frenn
Sepertimana saya kata dulu, kalau nak tahu secara positive samada kucing tu ada jangkitan Sporotrichosis atau tidak, senang aje ... vet tu ambik smear luka dan lihat di bawah microscope, boleh nampak fungus dan spores dia instantly! Abzalia tak menjawab langsung pertanyaan spesific dan direct ini. Bukan mahal pun dan tidak sampai ratus-ratus ... tak sampai RM50 pun, especially kat klinik kerajaan. Swasta pun tak sampai RM50. I have done that several times before for my cats bila mereka ada luka. I always do that sebab Sporotrichosis is very, very serious untuk kucing dan juga manusia. Dan saya tidak mahu penyakit serious sebegini to go out of control, bukan sahaja boleh menjangkitkan semua kucing saya, bahkan ALL the cats in my neighbourhood and give them the death sentence!
"We organized in the past to make Trap-Neuter-Return possible. Today, we organize to make Trap-Neuter-Return the norm and to end the unnecessary killing of cats in animal shelters across the country and provide humane care." - Alley Cat Allies
Old 11-13-2008, 11:14 AM
PetFinder Guru

lagi gambar luka2 kt badan dia...
nih gambar masa mula2 saya perasan tuh...

"dorang" bukan setakat KUCING...
"dorang" adalah makhluk bernyawa yang
LEBIH MULIA dari manusia yang membuang anak merata2.. "
Attached Thumbnails

Name:	SDC11535.JPG
Views:	76
Size:	303.0 KB
ID:	1796   Click image for larger version

Name:	SDC11537.JPG
Views:	75
Size:	300.6 KB
ID:	1797   Click image for larger version

Name:	SDC11539.JPG
Views:	82
Size:	303.4 KB
ID:	1798   Click image for larger version

Name:	SDC11545.JPG
Views:	87
Size:	297.3 KB
ID:	1799   Click image for larger version

Name:	SDC11546.JPG
Views:	80
Size:	297.8 KB
ID:	1800  

Old 11-13-2008, 11:46 AM
PetFinder Guru

filinlee is on a distinguished road

lia.. comel jer yang gambo last.. cam terlentok jer mummy dia pegang tangan dia.. eheheh
Old 11-13-2008, 12:06 PM
Pets Are NOT Disposable

Quote:
lagi gambar luka2 kt badan dia...
nih gambar masa mula2 saya perasan tuh...

"dorang" bukan setakat KUCING...
"dorang" adalah makhluk bernyawa yang
LEBIH MULIA dari manusia yang membuang anak merata2.. "
Abzalia, kalau tengok dari gambar, tak nampak sangat mcm Sporotrichosis la, dari segi rupa luka dan juga tempat luka. Tapi better to make sure dan pantau selalu, kay? Comel, si Chello ... take care!
Old 11-13-2008, 12:22 PM
Pets Are NOT Disposable

Unhappy Luka, nasib baik bukan Sporotrichosis ...

Luka si tomei saya hari tu, nasib baik bukan Sporotrichosis, tapi luka biasa akibat gigitan semasa bergaduh dengan kucing luar ... dah jadi absess dan nanah dah keluar, tinggalkan luka mcm nie setelah dibersihkan oleh vet ... saya dah duk nangis awal-awal hari tu, dah tabahkan hati utk dia diput-to-sleep! Adooooiiii!!!

Tapi luka Sporotrichosis rupa macam nie la ... berair dan kadang-kadang berdarah atau crusty.
Attached Thumbnails

Name:	B72KIM01.jpg
Views:	89
Size:	73.1 KB
ID:	1801   Click image for larger version

Name:	B72KIM02.jpg
Views:	79
Size:	34.3 KB
ID:	1802  
Old 11-13-2008, 12:32 PM
PetFinder Guru

hatemetoday is on a distinguished road

Quote:
sorry semalam nak cepat punye pasal, saya ter-close window yg tgh attach gambar...ingatkan dah settle...minggu yang kelam kabut

nih gmbar dia...masa g vet..
oloh comelnye chellom..hope she/he get over the luka thing cepat2...sebijik meekee kita..iskk
Old 11-13-2008, 01:21 PM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by hatemetoday View Post
oloh comelnye chellom..hope she/he get over the luka thing cepat2...sebijik meekee kita..iskk
sori lia, hijack thread jap.. kak inaaaa!!!! itam dah balek eh??????
Old 11-13-2008, 01:24 PM
PetFinder Guru

Quote:
Sepertimana saya kata dulu, kalau nak tahu secara positive samada kucing tu ada jangkitan Sporotrichosis atau tidak, senang aje ... vet tu ambik smear luka dan lihat di bawah microscope, boleh nampak fungus dan spores dia instantly! Abzalia tak menjawab langsung pertanyaan spesific dan direct ini. Bukan mahal pun dan tidak sampai ratus-ratus ... tak sampai RM50 pun, especially kat klinik kerajaan. Swasta pun tak sampai RM50. I have done that several times before for my cats bila mereka ada luka. I always do that sebab Sporotrichosis is very, very serious untuk kucing dan juga manusia. Dan saya tidak mahu penyakit serious sebegini to go out of control, bukan sahaja boleh menjangkitkan semua kucing saya, bahkan ALL the cats in my neighbourhood and give them the death sentence!
sorry FK..mungkin saya x perasan...bukan xnak jawab..sebenarnyer saya masuk pf nih pun kejap2...curik2 time bos g toilet...baru nak reply...bos dah panggil soh buat keja..kadang2 tetiba bos datang kat meja...masa tuh teraba2 carik mouse nk close/minimize...saya pun x bleh nk concentrate sangat baca...sekarang nih saya tgh "mereng" skit..semua serba tak kene..banyak sangat masalah..... selagi Chello x ilang luka2 kat badan dia..selagi tuh saya tak lena nak tido...tak masuk masalah lain lg tuh..thn 2008 yg penuh dugaan....

nak2 plak skang nih dia mlm asyik "meowing' jek....tgh heat rasanya...klu saya lepas dalam umah after saya sapu ubat kat dia, sure dia duduk depan pintu bilik mak & adik dia (Chellom) & adik baru dia..setakat dengar bunyik Chellom dr dalam jek la dia...saya x nak lepaskan dorang main sesama skang nih...so, gilir2 la klu nak main dalam umah..

pasal RM utk bayar tuh mmg saya risau sangat...saya x penah jumpa vet, so saya x dapat nak agak brp klu dorang nk charge...tuh yg "seram poket" nak antar tuh..mau lepas doc ckp total RM tuh brp, tiba2 jadik "sawan kucing" klu setakat ><rm50 tuh x pe la jugak..

masa pegi tuh pun, sebab saya xtau pun dia punye prosedur...bila doc ckp dia kene "flea allergic", saya pun just terima ler...xkan saye nk mintak dia ambik gk sample luka tuh utk tgk bawah microscope..tuh dah cam ngajar doc wat keje dah tuh... tp lepas FK ckp cam tuh..sekurang2nye lepas nih saya bleh tanyekan kat doc "bley x amik sample luka tuh"..
Old 11-13-2008, 01:50 PM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by filinlee View Post
lia.. comel jer yang gambo last.. cam terlentok jer mummy dia pegang tangan dia.. eheheh
hehehe...filin....x tau ler dia masa tuh lentok "ikhlas" or lentok sebab "kecut perut" tgk daddy dia berdiri kat sebelah sambil pegang camera amik video.... saya eran tuh ler dorang 3 ekor tuh...(chello, Chichi & chellom)..klu daddy balik keje jek..suma bertempiaran selamatkan diri..mmg takut sangat ngan daddy dorang tuh...daddy dia plak jenis suka nk menyakat...baru dorang nak kuar dr bilik kang, daddy dia dah buat "bunyik"....boleh dorang buat "u-turn" on the spot.....[/COLOR]..tp ok jugak..at least klu dorang degil2 tuh...saya sebut jek "...banggggggggg....." x abis cakap dah dorang semua nyorok...
Quote:
Abzalia, kalau tengok dari gambar, tak nampak sangat mcm Sporotrichosis la, dari segi rupa luka dan juga tempat luka. Tapi better to make sure dan pantau selalu, kay? Comel, si Chello ... take care!
harap2 x...memang saya doa siang mlm dia sihat cam mak & adik beradik dia yg lain...hubby penah cakap cam nih kat orang yg adopt ChiChi tuh "..klu anak kucing yg baru jumpa & bela 3 hari..bila mati dah melalak...x tau le ape jadik klu yg lain tuh sakit..." hubby pun dah faham dah yg wife dia nih memang lebihkan "anak2" dr segalanya...

dont worry FK, mmg saya pantau dia selalu..skang nih lebih perhatian kepada dia..makan pun special skit dr yg lain utk sementara waktu......thanks FK atas segala perhatian... awak mmg banyak info..bleh jadi "sifooooo" dalam nih...sorry..saya bukan nk bodek....ikhlas nih....heheheh

Quote:
Luka si tomei saya hari tu, nasib baik bukan Sporotrichosis, tapi luka biasa akibat gigitan semasa bergaduh dengan kucing luar ... dah jadi absess dan nanah dah keluar, tinggalkan luka mcm nie setelah dibersihkan oleh vet ... saya dah duk nangis awal-awal hari tu, dah tabahkan hati utk dia diput-to-sleep! Adooooiiii!!!

Tapi luka Sporotrichosis rupa macam nie la ... berair dan kadang-kadang berdarah atau crusty.

harap x sampai ke tahap luka cam tuh..luka sikit pun saya dah risau sangat....semoga Allah lindungi "anak2ku"...AMIN

Quote:
Originally Posted by hatemetoday View Post
HMT::: thanksss....puji2 nih..nnt saye belanja kek lapis swk ekk...hehehhe...tp tunggu raya thn depan la.......harap2 cam tuh ler..x sabar nk tgk dia main dengan mak & adik2 baru dia...sebijik ker..?? kembar kot...kembar lain2 mak & bapak (bapak ntah kemane..)...

yang pasti..kucing putih ler idaman dari dulu....tp skang..dah macam2 kaler...semua jadi idaman..xde pilih2 kasih punye..kasih sayang same rata..

QUOTE=filinlee;18563]sori lia, hijack thread jap.. kak inaaaa!!!! itam dah balek eh?????? [/QUOTE]

alah filin...x kisah pun...xde rules ok....[..yang penting..suma leh cakap ape saje...kan..???
Old 11-13-2008, 02:11 PM
PetFinder Guru

ehehe.. thanks... naper dioorang takut sangat ngan daddy tuh..? ada insiden paper ker??? eheheh.... macam kitties i plak.. terbalik... diorang x takot ngan daddy diorang.. buat la garang macam mana pon .... diorang x heran... tapi ngan kiter dia takot... especially kalo diorang wat salah...

macam dulu diorang ada stay jap ngan daddy diorang.. so i commute gi keje from klang - bukit jalil.... biler kat umah daddy tuh.. jadik nakal sangat... merata tempat dia gi...buat notty sumer... merayap sana sini... ehehe... daddy dah warning.. " mummy ko balik, siap korang.. aku ngadu..pastuh mlm nih jugak balik s.k (seri kembangan)..' ehehehehhe

kebetolan masa tuh baru jer sampai umah....masuk jer umah sumer wat muka inesen... macam x der wat jahat.. pura2 tido... ehehe.. siap terlentang... pandai tol berlakon... marah si daddy nyer... dia kata, pandai sangat kucen ko lakon yer.... ehehe

so kitorang test la... kuar gi makan... kitorang kuar jer.. dia pon kuar gak... kitorang balik umah... dia dah siap tgu kat umah... tido!~

apa punya pesen kucen ler....?
Old 11-13-2008, 02:48 PM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by filinlee View Post
ehehe.. thanks... naper dioorang takut sangat ngan daddy tuh..? ada insiden paper ker??? eheheh.... macam kitties i plak.. terbalik... diorang x takot ngan daddy diorang.. buat la garang macam mana pon .... diorang x heran... tapi ngan kiter dia takot... especially kalo diorang wat salah...

macam dulu diorang ada stay jap ngan daddy diorang.. so i commute gi keje from klang - bukit jalil.... biler kat umah daddy tuh.. jadik nakal sangat... merata tempat dia gi...buat notty sumer... merayap sana sini... ehehe... daddy dah warning.. " mummy ko balik, siap korang.. aku ngadu..pastuh mlm nih jugak balik s.k (seri kembangan)..' ehehehehhe

kebetolan masa tuh baru jer sampai umah....masuk jer umah sumer wat muka inesen... macam x der wat jahat.. pura2 tido... ehehe.. siap terlentang... pandai tol berlakon... marah si daddy nyer... dia kata, pandai sangat kucen ko lakon yer.... ehehe

so kitorang test la... kuar gi makan... kitorang kuar jer.. dia pon kuar gak... kitorang balik umah... dia dah siap tgu kat umah... tido!~

apa punya pesen kucen ler....?

xtau sebab ape...agaknyer sebab daddy dorang jarang nak pegang2 dorang..apatah lg nak main dengan dorang..dr kecik lg cam tuh..last2 dah besar panjang nih...sume jadik cam tuh...klu nampak daddy dia balik keje..sume senyap..klu saye yg balik..sume buat bunyik memasing... dorang nih bukan leh jumpa reramai...klu dah semua dalam umah..abis la bebarang...dr anak, sampai ke mak jadik nakal...yg anak x yah cite la..mmg x makan saman...mak tuh...bukan nak jadik contoh...tp ketua samseng lg ade..x padan ngan pompuan...sume ade kes tuh..

Chello - masa kecik mmg xde ape2 masalah...cuma dia paling susah nak pegang....tp dia la penghulu segala samseng yg ade dalam umah tuh..

ChiChi- penah satu pagi tuh terpijak kaki oleh hubby..sebabnyer 2-2 terkejut..sorang nk masuk toilet..sorang yg mmg dah menyorok dalam toilet (ChiChi) melompat kuar dr toilet..2-2 plak melompat...Chichi menggelupur kat lantai....dah nebes dah...siap marah2 hubby...syukur xde pape...elok jek petang tuh..dasar anak degil..

Chellom - masa kecik2 dia mmg low profile sampai skang nih..pemalu sampai skang...alkisahnyer, masa tuh rasa umo dia dalam 2++ @ 3 bln cam tuh...naik main kt tkt atas...saya plak kuar dr bilik dgn tangan penuh bawak baju kotor...saya kuar2 jek, dia pun terkejut...undur punye undur..last2 jatuh dr anak tangga atas landing kt bawah...dah berderau dah darah nih..nk lari turun, tangan penuh..kang saya plak yg jadik nangka busuk kang..dia yg jatuh tuh plak bunyik cam nangka x cukup masa jek. saya dengan ati x tenteram slow2 jek turun takut dia cedera, tambah plak nk lari2 kot2 takut...tgk2 cepat jek dia ilang...apa pesen le punye kucing..lasak ya ampun.....nasib baik xde pape gak...

itu kes kira takde pape tuh..yang paling teruk setakat nih yg buat daddy dorang bising..pasal paip salur air ke mesin basuh dalam toilet patah..masa tuh bulan posa...bangun2 nk sahur jek..dengar cam bunyik air melimpah..on lampu jek...MasyaAllah....air dh melimpah sampai ke dapur......bilik dorang x yah cite la..daddy dorang masuk bilik..sume buat2 tido atas mesin basuh (tuh je tempat yg selamat dr air dalam bilik dorang)...x tau le pukul berapa dh paip tuh patah dorang kejekan...last2 pagi tuh, 2-2 posa tanpa sahur.....rasanye dorang tgh2 malam main kejar2 dalam bilik tuh...tau jek la "bebudak"...klu dah ramai2..x hengat dah...agaknyer dorang main panjat2 singki dalam toilet..pijak kat batang paip tuh...petang tuh balik keje, sambung balik mop bilik dorangg..daddy dorang dah siap warning dah...pegi depan dorang yg tgh buat2 tido atas mesin basuh & cakap cam nih "..korang muka cam baik..perangan cam hantu..lg korang buat keje cam nih..siap korang...duduk la kat pasar borong tuh sampai ke tua..xde dah korang nak sedap2 makan tido cam nih.."{sick}

tp..nakal2 dorang...tuh le pengubat jiwa...time merajuk dengan daddy dorang...dorang le tempat ngadu...