Go

Go Back   PetFinder.my > The Animal Corner > Cats & Kittens

Cats & Kittens General information and discussions on taking care of your feline buddy

Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 11-12-2012, 10:36 PM
kucingku kucingku is offline
Animal Lover
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 16
Rep Power: 0
kucingku is on a distinguished road
Unhappy Kutu Kucing

Hai dear, kucing saya kena serang kutu. Pembawa dia kucing kwn, dia boarding kat rumah sy. Skrg semua kucing sy kena kutu. Mcm2 jenis ubat & shampoo da guna tmasuk spot on cat. Ada gak yg bgtau bawa jarum kutu ja. Apa pandangan kwn2 ttg jarum kutu utk kucing2ku.
Reply With Quote
  #2  
Old 11-12-2012, 11:42 PM
Rayquaza17's Avatar
Rayquaza17 Rayquaza17 is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Sep 2011
Location: Kuala Lumpur
Posts: 314
Rep Power: 10
Rayquaza17 is on a distinguished road
Default Re: Kutu Kucing

Jarum belum pernah dengar... Tapi kalau saya, Saya akan guna ya, Spot on. Revolution atau Advocate. Selepas itu, dimandikan guna Apple Cider Vinegar. Dan lebih baik, bersihkan tempat betul2. Macam Sofa..Carpet.. Bed dan selain lainnya.
__________________
I have 2 cats, 3 turtle, 3 dogs.
'Used' to have 8 turtles, 14-16 chickens and rabbits. In Bali last time used to have 2 dog. :P
Reply With Quote
  #3  
Old 11-13-2012, 09:59 AM
Meffy Meffy is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 168
Rep Power: 10
Meffy is on a distinguished road
Default Re: Kutu Kucing

Saya pun tak pernah dengar pasal jarum kutu. Ape tu?

Macam kata Ray, baik awak bersihkan rumah sekali sebab kemungkinan besar kutu da merebak dalam rumah. Itu sebab da guna mcm2 ubat kutu pun macam tak ade effect. Kalau kutu da merebak dalam rumah, senang kutu nak lompat balik kat kucing. Mop dengan clorox dan vacuumn semua karpet. Basuh semua cadar2 atau sarung kusyen dan tempat2 yang kucing suka duduk. Buat hari2 sampai tak nampak lagi kutu.

Finally, kalau kawan2 nak boarding kucing, cuba mintak kawan2 letakkan ubat kutu terlebih dahulu supaya tak merebak pada kucing-kucing lain.
Reply With Quote
  #4  
Old 11-13-2012, 02:21 PM
kucingku kucingku is offline
Animal Lover
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 16
Rep Power: 0
kucingku is on a distinguished road
Default Re: Kutu Kucing

Tq Meffy & Ray....tuan asal kucing tu yg suruh sy bw kucing tu utk jarum kutu. Sy pun xprnah dgr. Dia kata kucing memang sakit kalo kena jarum tu tapi kejap ja. Ini lah nak minta yang pakar ttg jarum kutu kucing, leh minta pandangan .......tq.
Reply With Quote
  #5  
Old 11-13-2012, 09:33 PM
ashlycat ashlycat is offline
Animal Lover
 
Join Date: May 2009
Posts: 49
Rep Power: 0
ashlycat is on a distinguished road
Default Re: Kutu Kucing

tu suntikan kutu, RM10 boleh dapat di jabatan veterinar kerajaan, biasa untuk masalah kulat kulit, tapi kata 3 in 1, kulat kulit, kutu, cacing perut

masalahnya saya pernah dengar orang cakap terlalu kuat hingga boleh menjejas sperm dan ovari kucing, kucing mungkin jadi mandul

kalau kucing tu bukan untuk beranak, rasa tak ada masalah, memang jimat
Reply With Quote
  #6  
Old 11-13-2012, 11:28 PM
kucingku kucingku is offline
Animal Lover
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 16
Rep Power: 0
kucingku is on a distinguished road
Default Re: Kutu Kucing

ya ka ashlycat........mcm seram pula dgr mcm tu, kecian pula kalo kucing termandul gara2 suntikan.......watever, tq coz share info.
Reply With Quote
  #7  
Old 12-08-2012, 11:04 PM
mekmj169 mekmj169 is offline
Animal Lover
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 17
Rep Power: 0
mekmj169 is on a distinguished road
Default Re: Kutu Kucing

Quote:
Originally Posted by kucingku View Post
Hai dear, kucing saya kena serang kutu. Pembawa dia kucing kwn, dia boarding kat rumah sy. Skrg semua kucing sy kena kutu. Mcm2 jenis ubat & shampoo da guna tmasuk spot on cat. Ada gak yg bgtau bawa jarum kutu ja. Apa pandangan kwn2 ttg jarum kutu utk kucing2ku.
Beli ubat kutu advantage for cat. Kos dlm rm40. Ada 4 kt dlm... letak kt tengkuk kucing... then tu result pas 1 jam,.. confirm xde..yg tgl pun telur2 kutu..I pnah Cuba bg kucing I, esok I cek, Mmg xde... Berkesan produk tu,,.

Revolution pun ok..tp harga Mahal ckit...
Reply With Quote
  #8  
Old 12-08-2012, 11:19 PM
mashieeq mashieeq is offline
Animal Lover
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 4
Rep Power: 0
mashieeq is on a distinguished road
Default Re: Kutu Kucing

Quote:
Originally Posted by mekmj169 View Post
Beli ubat kutu advantage for cat. Kos dlm rm40. Ada 4 kt dlm... letak kt tengkuk kucing... then tu result pas 1 jam,.. confirm xde..yg tgl pun telur2 kutu..I pnah Cuba bg kucing I, esok I cek, Mmg xde... Berkesan produk tu,,.

Revolution pun ok..tp harga Mahal ckit...
name ubat kutu tu ape?
Reply With Quote
  #9  
Old 12-08-2012, 11:43 PM
Meffy Meffy is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 168
Rep Power: 10
Meffy is on a distinguished road
Default Re: Kutu Kucing

Nama ubat tu "Advantage for Cats". Kalau tak silap ada 2 jenis; bawah 4kg dan 10kg. Harga dalam RM45-50 sekotak ada 4 tiub. Ada juga kedai yang jual asing2, boleh beli satu tiub RM12-16.
Reply With Quote
  #10  
Old 12-17-2012, 10:55 AM
mekmj169 mekmj169 is offline
Animal Lover
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 17
Rep Power: 0
mekmj169 is on a distinguished road
Default Re: Kutu Kucing

Quote:
Originally Posted by Meffy View Post
Nama ubat tu "Advantage for Cats". Kalau tak silap ada 2 jenis; bawah 4kg dan 10kg. Harga dalam RM45-50 sekotak ada 4 tiub. Ada juga kedai yang jual asing2, boleh beli satu tiub RM12-16.

"advantage for cat" Klinik yuan dekat pandan indah jual RM 36/kotak.. even price tag rm 48
Pet lover centre pulak RM 39.90. klu jd member dptlah discount 5%

Revolution, i cek harga kat pet clinic ttdi RM 118

Revolution - paling bagus, diikuti Advantage & last sekali Front Line

klu kucing tu berkutu, seelok-eloknya.. mandikan seminggu sekali... jgn campurkan dgn kucing lain yang ada kutu...
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
kutu pada kucing diea nadia Cats & Kittens 17 10-03-2011 06:16 AM
kutu kucing gigit org? ferdaus Cats & Kittens 3 05-25-2011 10:34 AM
Anak kucing ada kutu.. Keisha Health, Disease & Diet 18 03-22-2011 11:09 PM
Mati kutu... kucing x ngan abul Cats & Kittens 40 02-28-2011 05:53 PM
kutu kucing jebat Cats & Kittens 3 07-19-2010 12:41 AM


All times are GMT +8. The time now is 02:46 AM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2021, Jelsoft Enterprises Ltd.
 

Main Site
Home
Advertising
Sponsored Listings
Sign Up
Find A Pet
Share & Save Lives
About PetFinder.my
Terms & Conditions
Freebies / Starter Pack
Report Animal Abuse
Contact Us
Facilities
WAGazine
Discussion Forum
Medical Fund
Pet Food, Toys & Products
Cuteness Meter
Central News Portal
Visual Map
Knowledge Library
Microchip Directory
FurryCards
Mobile
iPhone & iPod App
Android App

Social Media
Facebook
Twitter
KindMeal
Meat-Free Dining
Meal Deals
Kind Moments
Delicious Menu

Others
World Animal Day Contest
Digi iPhone Contest
East Coast Flood Relief
It's Pawssible
Freebies
Online Store
Discussions
Blacklists & Scams



Copyright © PetFinder.my. All rights reserved.