Go

Go Back   PetFinder.my > The Animal Corner > Cats & Kittens > Health, Disease & Diet

Health, Disease & Diet Find out the best tips and practices on managing your cat's diet, health care, and issues with diseases from our community of animal lovers

Old 09-22-2010, 10:38 AM
Animal Lover

minami2010 is on a distinguished road
Default Re: bulu gugur

Quote:
Originally Posted by MidnightMaiden View Post
Hi Minami..on the topic of mating..animals tak differentiate between adik beradik, parent & child etc. So we as humans and responsible pet owners have to intervene..in this case neuter & spay, so tak jadi perkara2 yang tak diingini nanti
yerla kan.. ahaks..
Old 09-22-2010, 10:56 AM
PetFinder Guru

Nur_illiyana is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by nurkasih View Post
Illiyana..

Bila bulu jatuh dalam bentuk patches.. VET is definitely kena pergi sebab it umight be Ring Worm or anything else http://www.peteducation.com/article....1+2134&aid=223. And worst.. jangan main-main sakit kulit kucing..it can go to humans too.. Sometimes it is not the food. That is why it is very important for you to talk to your vet first then only posted any dubious that you have after that... Patches and Round fur lost are nothing to be taken lightly.
Thanks Kasih for the info..i langsung tak terfikir pasal ringworm..
insyallah akan dibawa ke Vet segera..
semalam tengok macam ada bulu dh tumbuh balik..and i also suspect this girl ada flea..
Old 09-22-2010, 04:58 PM
Animal Lover

cutetomel is on a distinguished road
Question Re: bulu gugur

minta maaf la menyampok ckit kak nurul kitzyme tu tablet kan x bole dicairkan ke baru bg dorg...
Old 09-22-2010, 05:28 PM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by cutetomel View Post
minta maaf la menyampok ckit kak nurul kitzyme tu tablet kan x bole dicairkan ke baru bg dorg...
Cutetomel,

sy kasi kitzyme kt my cats jugak..
one of my cat, Kecik tak suka, so sy patahkan tablet tu sampai hancur jadi serbuk dan masukkan dlm makanan dia.. dia makan je..
mungkin awak boleh cuba..
Old 09-22-2010, 06:21 PM
Animal Lover

cutetomel is on a distinguished road
Talking Re: bulu gugur

kalo bg campor ngan air x ble ke???
Old 09-22-2010, 10:05 PM
Animal Lover

Alhamdulillah.. .bulu baby saya dah tak gugur banyak dah.. semalam saya mandikan dengan syampu "Malasep". arini dok sikat tak ler banyak bulu gugur..

Syukur!!!! dan baby 2 ekor tu dah bahagia main dalam rumah.. Tengah cari Cat Tree untuk depa main..
Old 09-22-2010, 10:31 PM
Petfinder Moderator

blackie007 has disabled reputation
Default Re: nape bulu kucen gugur

Dear all,

Please be reminded that you are to use proper English or Bahasa Malaysia when posting in the forum.

Inappropriate language such as abbreviations (short form), sms language or colloquial language/dialects, made your posts less readable to our multi-racial members, and is against our Forum Rules and Guidelines.

Quote:
1) Language Use - Proper English & Bahasa Malaysia
In order to allow and encourage the participation of our multi-racial members, you should use proper English or Bahasa Malaysia in your discussions. Informal/colloquial language or dialects should be avoided whenever possible. Do not use abbreviations such as "ne1, gr8, wan2, ckp, tgk, troz, cmtu" and such - there are no character limitations at the forum, so please write in proper grammar and language.

Please write in English if possible. Although PetFinder.my focuses on Malaysian pets, there are many foreigners that frequent our forums, and English would be best for us to share the knowledge, and they can better contribute to it as well. Please try your best to help disseminate knowledge in the form of writing that the most number of people can benefit in.

Forum Moderators may edit or remove such posts to improve readability of the thread as necessary.

extracted from Forum Rules and Guidelines
Please help keep our forum easily readable so knowledge can be more effectively shared among members.

Thank you.
Old 09-22-2010, 10:36 PM
Petfinder Moderator

blackie007 has disabled reputation

Cutetomel,

Please be reminded that you are to use proper English or Bahasa Malaysia when posting in the forum.

Inappropriate language such as abbreviations (short form), sms language or colloquial language/dialects, has made your posts less readable to our multi-racial members, and is against our Forum Rules and Guidelines.

Quote:
1) Language Use - Proper English & Bahasa Malaysia
In order to allow and encourage the participation of our multi-racial members, you should use proper English or Bahasa Malaysia in your discussions. Informal/colloquial language or dialects should be avoided whenever possible. Do not use abbreviations such as "ne1, gr8, wan2, ckp, tgk, troz, cmtu" and such - there are no character limitations at the forum, so please write in proper grammar and language.

Please write in English if possible. Although PetFinder.my focuses on Malaysian pets, there are many foreigners that frequent our forums, and English would be best for us to share the knowledge, and they can better contribute to it as well. Please try your best to help disseminate knowledge in the form of writing that the most number of people can benefit in.

Forum Moderators may edit or remove such posts to improve readability of the thread as necessary.

extracted from Forum Rules and Guidelines
Please help keep our forum easily readable so knowledge can be more effectively shared among members.

Thank you.
Old 09-22-2010, 10:55 PM
~feline attaché

nurkasih is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by minami2010 View Post
Alhamdulillah.. .bulu baby saya dah tak gugur banyak dah.. semalam saya mandikan dengan syampu "Malasep". arini dok sikat tak ler banyak bulu gugur..

Syukur!!!! dan baby 2 ekor tu dah bahagia main dalam rumah.. Tengah cari Cat Tree untuk depa main..
You use Malaseb to combat bulu gugur? Aiseh.. pergi vet dulu. I use Malaseb untuk fungal infections that I can see with my eyes as Malaseb has its side effects if use wrongly..

Why don't you stop using the liquid you put in your cat's drink and consult a vet. It doesn't seems right already. Nampak macam semua home remedy yang diberi dah banyak di'short cut'.
Old 09-22-2010, 10:58 PM
~feline attaché

Quote:
Originally Posted by Nur_illiyana View Post
Thanks Kasih for the info..i langsung tak terfikir pasal ringworm..
insyallah akan dibawa ke Vet segera..
semalam tengok macam ada bulu dh tumbuh balik..and i also suspect this girl ada flea..
If flea ..you can see it directly from among the fur.
Old 09-23-2010, 09:29 AM
Pets Are NOT Disposable

FurKids is on a distinguished road

Quote:
emppp pasai pupu nih .. saya ada beli satu botol cecair yang perlu dicampur dalam minuman kittens.. Alhamdulilah pupu depa tak bau dah!

baik tak gemuk.. jangan jadi obess! hehehehehe
Sila buang botol cecair tersebut dengan segera! Jangan gunakan! Merbahaya! Buangkan!
"We organized in the past to make Trap-Neuter-Return possible. Today, we organize to make Trap-Neuter-Return the norm and to end the unnecessary killing of cats in animal shelters across the country and provide humane care." - Alley Cat Allies
Old 09-23-2010, 10:11 AM
PetFinder Guru

Quote:
If flea ..you can see it directly from among the fur.
Yes Kasih, boleh nampak sangat..sebab bulu kecik hitam..
tapi flea ni i just realize hari selasa lepas.. padahal i belek bulu dia tiap2 hari..
i already separate her dari abang-abang dia.. semalam bawak pergi vet, jam sepanjang LDP i sampai je klinik dh tutup..

anyway thanks for the link u gave me yesterday..
banyak lg benda yg i kena belajar..
Old 09-24-2010, 04:28 PM
Animal Lover

Quote:
Originally Posted by FurKids View Post
Sila buang botol cecair tersebut dengan segera! Jangan gunakan! Merbahaya! Buangkan!
Uisshhhh.... Kenapa?? Tengok kat Petshop tu guna.. banyakk kucing parsi dia.. semua dia bagi minum air nih..

Risau sangat nih!!! Help!

Malaseb tu memang saya dah dapatkan nasihat doc. coz yg Nami tu memang ada fungus sebelum nih..
Old 09-24-2010, 04:34 PM
Animal Lover

Quote:
You use Malaseb to combat bulu gugur? Aiseh.. pergi vet dulu. I use Malaseb untuk fungal infections that I can see with my eyes as Malaseb has its side effects if use wrongly..

Why don't you stop using the liquid you put in your cat's drink and consult a vet. It doesn't seems right already. Nampak macam semua home remedy yang diberi dah banyak di'short cut'.
Sebelum nih memang saya dah bawa ke klinik.. doc suruh guna malaseb tu jerkk mandi 2x seminggu. dan makan ubat yang diberi. Doc tu pun tak nampak sebenarnya fungus kat bahagian mana.. agaknya seminggu aritu tak dan nak mandikan 2 ekor baby saya tuh.. tu yang agakknya banyak sangat yang gugur.. sekor tu tunggu nak bawak untuk vaksin..dah sihat elok dah.

Terima kasih sangat.. bila masuk sini saya dapat banyak belajar mengenai kucing.. Luv it..
Old 09-24-2010, 08:24 PM
Animal Police

Joey'A is on a distinguished road

Quote:
Sebelum nih memang saya dah bawa ke klinik.. doc suruh guna malaseb tu jerkk mandi 2x seminggu. dan makan ubat yang diberi. Doc tu pun tak nampak sebenarnya fungus kat bahagian mana.. agaknya seminggu aritu tak dan nak mandikan 2 ekor baby saya tuh.. tu yang agakknya banyak sangat yang gugur.. sekor tu tunggu nak bawak untuk vaksin..dah sihat elok dah.

Terima kasih sangat.. bila masuk sini saya dapat banyak belajar mengenai kucing.. Luv it..
Hi!! nak menyampuk sket.. bole tau vet mana awak pegi tu? Sbb kalo vet saye, kalo xnampak fungus tu pun nanti dia check under UV.. maybe awak kene try vet lain kot..

http://tailstory.blogspot.com/
Old 09-25-2010, 09:04 PM
Animal Lover

Quote:
Originally Posted by Joey'A View Post
Hi!! nak menyampuk sket.. bole tau vet mana awak pegi tu? Sbb kalo vet saye, kalo xnampak fungus tu pun nanti dia check under UV.. maybe awak kene try vet lain kot..

Saya ke MesraPet Klinik..
sekarangni Alhamdulillah anak bulus saya dah tak banyak gugur..

Mulai arini saya dah mandikan guna syampu antibacteria jerkk...
Old 09-25-2010, 10:37 PM
~feline attaché

Quote:
Saya ke MesraPet Klinik..
sekarangni Alhamdulillah anak bulus saya dah tak banyak gugur..

Mulai arini saya dah mandikan guna syampu antibacteria jerkk...
antibakteria pulak? Tak faham.huhu
Old 09-27-2010, 10:39 AM
Animal Lover

Quote:
antibakteria pulak? Tak faham.huhu

Syampu biasa untuk kittens jerkk.. nanti saya masukkan gambar..
Uisshh lagi buat saya debak debuk nih.. uhukss..

Tolong nasihatkan saya.. risau saya ngan kittens kat rumah tuh.. tapi so far ok dah.. sihat.. bila lepas mandi saya keringkan dengan hydryer tak nampak fungus kat badan.. tapi takut yang terlepas pandang jerkk... uhukss..
Old 09-27-2010, 02:51 PM
PetFinder Buddy

aina.mj is on a distinguished road

assalamualaikum dan salam sejahtera semua...
saya pun teringin nak kongsi pendapat tentang bulu gugur ne.saya bersetuju dengan pendapat yang kita perlu berjumpa vet kalau mendapati bulu kucing kita gugur dengan banyak.gugur sikit2 xpe sebab itu normal.kucing saya pun pernah alami masalah yang sama.ada yang berpunca dari makanan yang tidak sesuai dengan kucing tersebut..sakit kulit..produk shempoo yang digunakan..keadaan cuaca yang terlalu panas(kalau kucing yang bulu panjang dan tebal memang akan gugur banyak sangat bulu semasa cuaca panas)..tapi kebanyakan masa kucing saya akan gugur bulu dengan banyak apabila mereka stress(takut,berubah tempat,perjalanan jauh,berjumpa orang@kucing yg tak dikenali)
saya pernah baca thread sebelum ne tentang masalah yang sama dan ada suggestion agar bagi kucing makan sejenis minyak brand COATEX(minyak ne dalam kapsul)
saya guna sebulan..kesannya memberangsangkan..saya guna ne masa kucing saya shedding teruk akibat cuaca terlalu panas...kat umah just pasang kipas biasa je.
selamat mencuba.
Old 09-27-2010, 09:01 PM
Animal Lover

Quote:
Originally Posted by aina.mj View Post
assalamualaikum dan salam sejahtera semua...
saya pun teringin nak kongsi pendapat tentang bulu gugur ne.saya bersetuju dengan pendapat yang kita perlu berjumpa vet kalau mendapati bulu kucing kita gugur dengan banyak.gugur sikit2 xpe sebab itu normal.kucing saya pun pernah alami masalah yang sama.ada yang berpunca dari makanan yang tidak sesuai dengan kucing tersebut..sakit kulit..produk shempoo yang digunakan..keadaan cuaca yang terlalu panas(kalau kucing yang bulu panjang dan tebal memang akan gugur banyak sangat bulu semasa cuaca panas)..tapi kebanyakan masa kucing saya akan gugur bulu dengan banyak apabila mereka stress(takut,berubah tempat,perjalanan jauh,berjumpa orang@kucing yg tak dikenali)
saya pernah baca thread sebelum ne tentang masalah yang sama dan ada suggestion agar bagi kucing makan sejenis minyak brand COATEX(minyak ne dalam kapsul)
saya guna sebulan..kesannya memberangsangkan..saya guna ne masa kucing saya shedding teruk akibat cuaca terlalu panas...kat umah just pasang kipas biasa je.
selamat mencuba.
Salam.. awak beli kat mana minyak tuh??
tadi saya dah bawak gi Vet (Nami - jantan) buat grooming.. kuku dan telinga..
Gusinyer nampak merah.. dan vet dah bagi antibiotik.. lepas ni baru leh suntik vaksin.
Syampu yg saya guna sekarangni sweeti cat (anti bacterial)..