Go

Go Back   PetFinder.my > The Animal Corner > Cats & Kittens > Health, Disease & Diet

Health, Disease & Diet Find out the best tips and practices on managing your cat's diet, health care, and issues with diseases from our community of animal lovers

Old 10-01-2009, 02:40 PM
PetFinder Guru

kuntum is on a distinguished road
Unhappy Food for cats with no front teeth

Salam & hi semua..

Minta maaf sebab asyik2 saya je buka thread minta bantuan. Banyak betol masaalah..

Macam ni, mama saya ada kucing Persian tapi muka tak le flat sangat umur dalam 2 tahun setengah...masaalah nya kucing ni dah tak de gigi depan...taring depan adelah...so kesian dia bila nak makan kibbles.

Kalau sapa2 yang boleh rekomen kibbles jenis apa (selain wet food) untuk kucing bermasaalah macam ni silalah bagitahu ye...selama ni kibbles tu dia telan je atau kena suap.

Apa2 pertolongan amat dihargai...
Old 10-01-2009, 04:08 PM
-

simple is on a distinguished road
Default Re: Food for cats with no front teeth

Kuntum,

Kucing baru 2 tahun, apa pasal dah tak der gigi ?
Kesian dia. Kena pasang gigi palsu kot.
My old cat dulu pun kurang gigi. Kibbles dia kena dibasahkan biar lembut, mula mula dia tak nak makan. So campur sikit sikit tuna dlm tin baru dia makan. Tp teruk gak nak kena beli satu tin tuna selang 2-3 hari. Kdg dah desperate lapar pasal kami lambat beri makan (bila pi shopping lupa nak balik rumah), dia telan jer kibbles tuh. Lepas tuh buat muka kesian (... you tortured meee...), tp bila dpt ayam rebus berketul ketul dia telan tak pulak buat muka kesian.
Bulat biji mata dia mintak nak lagi.
Old 10-01-2009, 04:33 PM
~feline attaché

nurkasih is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by kuntum View Post
Salam & hi semua..

Minta maaf sebab asyik2 saya je buka thread minta bantuan. Banyak betol masaalah..

Macam ni, mama saya ada kucing Persian tapi muka tak le flat sangat umur dalam 2 tahun setengah...masaalah nya kucing ni dah tak de gigi depan...taring depan adelah...so kesian dia bila nak makan kibbles.

Kalau sapa2 yang boleh rekomen kibbles jenis apa (selain wet food) untuk kucing bermasaalah macam ni silalah bagitahu ye...selama ni kibbles tu dia telan je atau kena suap.

Apa2 pertolongan amat dihargai...
Selamat datang ke dunia kena suap anak bulus.. I think my Boy is lke that...tengok gigi dier..alahai..kecik bangat...macam dia tak leh mengeget..end up minta disuapkan selalu.. tapi bila dapat ayam rebus..mak aih,,, tak yah suap... dengan tulang2 habis dia perisi...dashyat macam ada anak dinosour bantai ayam pun ada bila tengok bila dia habis makan..
Old 10-01-2009, 05:58 PM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by simple View Post
Kuntum,

Kucing baru 2 tahun, apa pasal dah tak der gigi ?
Kesian dia. Kena pasang gigi palsu kot.
My old cat dulu pun kurang gigi. Kibbles dia kena dibasahkan biar lembut, mula mula dia tak nak makan. So campur sikit sikit tuna dlm tin baru dia makan. Tp teruk gak nak kena beli satu tin tuna selang 2-3 hari. Kdg dah desperate lapar pasal kami lambat beri makan (bila pi shopping lupa nak balik rumah), dia telan jer kibbles tuh. Lepas tuh buat muka kesian (... you tortured meee...), tp bila dpt ayam rebus berketul ketul dia telan tak pulak buat muka kesian.
Bulat biji mata dia mintak nak lagi.
Kihkihkih...itula pasal... My hubby cakap, "Kicky baru 2 tahun...daaah tak de gigi...". Tapi sian tau dia..dah la putih melepak bila meow je...nampak gigi tak de...(jatuh saham dia...nasib baik dah kena kasi ).

Ok...nanti saya bagitahu mama saya...idea yang bagus tu.
Thanks Simple saab sudi agi tips...
Old 10-01-2009, 07:44 PM
PetFinder Guru

Quote:
Originally Posted by nurkasih View Post
Selamat datang ke dunia kena suap anak bulus.. I think my Boy is lke that...tengok gigi dier..alahai..kecik bangat...macam dia tak leh mengeget..end up minta disuapkan selalu.. tapi bila dapat ayam rebus..mak aih,,, tak yah suap... dengan tulang2 habis dia perisi...dashyat macam ada anak dinosour bantai ayam pun ada bila tengok bila dia habis makan..
Hehehe..itulah, Nur...sayang punya pasal...suap leee...at least ur boy ada gigi walaupun kecik...ni langsung tak de...sian tau...

Nanti I bagitahu my mum...bagi ayam rebus. Suka sangat kalau tengok kucing makan sampai habis dan lahap2...puas je rasa hati...

thanks Nur!
Old 10-02-2009, 11:24 AM
Pets Are NOT Disposable

FurKids is on a distinguished road

Kuntum, It’s very common for a cat’s eight tiny incisors to fall out. Frequently, they do this on their own over time without much of a problem, and many cats are missing most of their incisors by the time they are just 5 years old.

If you are seeing any of his incisors, they are certainly hanging on by just a thread, and if you can get him to hold still, you are likely to be able to pull them out with no problem at all.

However, the canines ("taring" - sometimes called the fangs), are a different story. These teeth are very deeply rooted, since it’s what cats use to hold onto struggling prey. A bad canine tooth doesn’t often fall out easily and usually requires surgical removal.

Most often, when you see canine teeth beginning to show when they hadn’t before, it’s because of a problem called resorptive lesions which are forming. Essentially, the body has decided to attack the ligament that holds the tooth in place and break down the root of the tooth. As this happens, the part of the tooth that is normally buried deep under the gum is pushed farther and farther out of the gum, resulting in longer teeth, which now protrude out of the mouth. When there are resporptive lesions on the upper teeth, the kitty has a vampire look, and when there are resorptive lesions on the lower teeth, he may have a bulldog look.

Eventually, once the ligament and root of the tooth have been eaten away, there is no longer anything to anchor the rest of the canine tooth in place, and it falls out. It’s preferred not to wait the process out, as it can take over a year for this to happen, and it’s quite a painful process that often leads to infection. Removal of the affected teeth by a veterinarian is suggested.

As long as the cat does not depend on hunting for his meals, he will generally survive just fine without his canines, although an outdoor cat may also depend on his canines for self-defense. Hopefully you live in a peaceful area, and this is of no concern.

Tapi nasib baik kucing Kuntum masih ada taring dia.
"We organized in the past to make Trap-Neuter-Return possible. Today, we organize to make Trap-Neuter-Return the norm and to end the unnecessary killing of cats in animal shelters across the country and provide humane care." - Alley Cat Allies
Old 10-02-2009, 12:03 PM
Pets Are NOT Disposable

Kuntum,

Incisor teeth are used for grabbing food, tearing bits of tissue away from bone, and grooming.

Your cat will have difficulty grabbing its food. Also because it cannot tear the daging from the bone, it may try to swallow together with the bone which can fracture in the stomach and intestine during digestion causing great pain by poking into the intestine wall, even getting lodged inside the body, etc and may require surgery otherwise lama-kelamaan it will suffer a very painful death.

Also, it will have difficulty grooming itself because it cannot bite and tug at the fur.
"We organized in the past to make Trap-Neuter-Return possible. Today, we organize to make Trap-Neuter-Return the norm and to end the unnecessary killing of cats in animal shelters across the country and provide humane care." - Alley Cat Allies
Old 10-02-2009, 12:41 PM
~feline attaché

Quote:
Originally Posted by FurKids View Post
Kuntum,

Incisor teeth are used for grabbing food, tearing bits of tissue away from bone, and grooming.

Your cat will have difficulty grabbing its food. Also because it cannot tear the daging from the bone, it may try to swallow together with the bone which can fracture in the stomach and intestine during digestion causing great pain by poking into the intestine wall, even getting lodged inside the body, etc and may require surgery otherwise lama-kelamaan it will suffer a very painful death.

Also, it will have difficulty grooming itself because it cannot bite and tug at the fur.
FK

Boy sayer gigi kecik tapi taring tajam..sakit bila dia ngap makanan dier..apahal pulak ekk tueh...
Old 10-02-2009, 01:04 PM
Pets Are NOT Disposable

Quote:
FK, Boy sayer gigi kecik tapi taring tajam..sakit bila dia ngap makanan dier..apahal pulak ekk tueh...
Bagus la tu taring tajam, utk membunuh mangsa dan juga pertahankan diri dalam keadaan bahaya ... sori lah kalau terngap jari tuan sekali sebab terlalu excited dengan bau ayam rebus tue .... letak ajer lah yum-yum tu dalam piring ... kasi dia self-service ...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	CatTeeth.jpg
Views:	77
Size:	103.3 KB
ID:	7426  
Old 10-02-2009, 01:06 PM
~feline attaché

Quote:
Bagus la tu taring tajam, utk membunuh mangsa dan juga pertahankan diri dalam keadaan bahaya ... sori lah kalau terngap jari tuan sekali sebab terlalu excited dengan bau ayam rebus tue .... letak ajer lah yum-yum tu dalam piring ... kasi dia self-service ...
A'ah betui gak.. amboi model garang gitu...
Old 10-02-2009, 02:42 PM
PetFinder Guru

Quote:
Kuntum,

Thanks Furkids

I copy paste for my mum to read...very informative...

Itulah...Kicky susah nak garab the kibbles masuk dalm mulut dia...sian la...macma u cakap, kalau ada dia telan je...

My mum bagi dia kibble yang yang dah lembik sikit (campur air)...alhamdulillah, dia nak makan kibbles tu dan suka...yeay!!...kawan2 kat sini lah yang bagi suggestion...THANK YOU!!

Oh...Kicky mama saya tu..jejak tanah pun susah...dia tu sangggaaat dimanjakan...dia indoor cat!

Inilah Kicky yang tak de gigi depan tu
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	3973239961_fe84e49f65.jpg
Views:	109
Size:	120.1 KB
ID:	7427  
Old 10-02-2009, 02:46 PM
~feline attaché

Quote:
Thanks Furkids

I copy paste for my mum to read...very informative...

Itulah...Kicky susah nak garab the kibbles masuk dalm mulut dia...sian la...macma u cakap, kalau ada dia telan je...

My mum bagi dia kibble yang yang dah lembik sikit (campur air)...alhamdulillah, dia nak makan kibbles tu dan suka...yeay!!...kawan2 kat sini lah yang bagi suggestion...THANK YOU!!

Oh...Kicky mama saya tu..jejak tanah pun susah...dia tu sangggaaat dimanjakan...dia indoor cat!

Inilah Kicky yang tak de gigi depan tu
HUishh snow white nieh.. jaga bebaik....
Old 10-02-2009, 07:46 PM
-

Cantik nyer dier !
Mandikan guna clorox ker ?

Furkid,
You talked abt cats' teeth protruding tuh, is it something like gums receeding in humans ? Can this be avoided during the cat's younger yrs i.e. masa kittens, and anything to do with the food with give them ?
As my cats grow older, i do notice that some of them start losing the front teeth. But ada juga yg 4-5 yrs old and only lost 2 front teeth.

Another thing, i noticed that the cats yg dah hilang gigi nih, they can still lick boiled fish totally clean sampai tinggal bones yg masih intact (sb dia tak gigit). Is it ok to give boiled fish, 2x per day, for the rest of their life ? I've read some internet articles which said fish is not good for cats. But can't seem to find it now for reference (lupa pulak if it's in this forum).
Old 10-02-2009, 09:42 PM
PetFinder Guru

[QUOTE=simple;62249]Cantik nyer dier !

Thank you...!

Itulah hasil makan Royal Canin....bulu dia lembut dan berkilat...boleh buat cotton ball hehehehe!
Old 10-05-2009, 04:07 PM
-

[QUOTE=kuntum;62251]
Quote:
Originally Posted by simple View Post
Cantik nyer dier !

Thank you...!

Itulah hasil makan Royal Canin....bulu dia lembut dan berkilat...boleh buat cotton ball hehehehe!
eeee ... kalau dapat kat I, teruk i "uli" cotton ball nih.
toothless cotton-ball ... keh keh keh ...
Old 10-05-2009, 09:01 PM
PetFinder Guru

Quote:
HUishh snow white nieh.. jaga bebaik....
Hehehe...itulah snow white kesayangan mama. Dia tak leh tengok kalau mama duduk. Mesti dia nak duduk atas riba...selalu berebut dengan kucing2 lain. Kalau dia tak nak mengalah, dia gigit..tapi kucing lain tak takut punnn...sebab kicky tak de gigi...
Old 10-05-2009, 09:02 PM
PetFinder Guru

[QUOTE=simple;62378]
Quote:

eeee ... kalau dapat kat I, teruk i "uli" cotton ball nih.
toothless cotton-ball ... keh keh keh ...
Old 11-05-2009, 02:00 PM
PetFinder Guru

Update pasal kucing mama saya yang tak de gigi tu...

Sekarang mama saya kata dah makin berisi dah si Kicky tak de gigi tu...makan soft kibbles (tak le soft sangat..) dan wet food. My mon kata kena gosok gigi dia...sebab kalau tak, nanti ada cavity...hehehe...macam2.

BTW, mama cakap thanks to semua esp. Furkids...sebab bagi banyak info kat dia...