Facebook Twitter
Save Homeless Animals with your Facebook / Blog!

  
  Home   Find A Pet    Forum   Visual Map   Mobile   Medical Fund   WAGazine
|           

Go Back   PetFinder.my > The Animal Corner > Fish & Aquariums > Fish Shops & Supplies

Reply
 
Thread Tools
  #1  
Old 08-14-2008, 12:28 AM
Ezer's Avatar
Ezer Ezer is offline
CEO, EzerNET
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 796
Rep Power: 10
Ezer has disabled reputation
Default Pudu Fish shops

I love to buy fishes at the Pudo Market area. They will showcase their fishes on bakuls... and it's pretty cheap! There are also a few proper shops there with sea fishes.

Where do you buy your fishes?
Reply With Quote
  #2  
Old 08-15-2008, 03:40 PM
ashleywong ashleywong is offline
Banned
 
Join Date: Jul 2008
Location: Taman Desa, KL
Posts: 711
Rep Power: 0
ashleywong is on a distinguished road
Default Re: Pudu Fish shops

hi ezer,

well that was the past. the good old days, imagine aquarists on one end of pasar road, loads of durian at the shorter end and fish hobbyists from all walk of life mingling either to just enjoy the atmosphere or to get a bargain.

now they showcase the fish in plastic bags, very much like pre-packed drinks and sirap. imagine an arowana all cooped up in a plastic bag.or a big flowerhorn cooped up in a bigger plastic bag. i feel sorry for them.

i don't quite like to purchase from jln pasar as some of the fish are already sick or falling sick due to stress of being cooped up in such small container. and nowadays the asking price is not bargain basement either. and i don't like buying from those who don't provide adequate good conditionfor their fish. i mean they're making money right? why can't they just provide better condition for the fish?

i have had flowerhorn goldfish betta guppies swordtails mollies platties as well as african cichlids at different time during my rish rearing phase.

flower horn are quite smart, they're from the cichlid family. i taught mine to turn "somersault" if he wanted food. mean of me, huh? not exactly somesault but just swim around the pump. also taught benny to plag tag and he can sure bite hard! i remember the time big bag tenaga had a power blackout and there i was trying to manually pump air into the aquarium using a plastic pump (that's for removing waste water from aquarium) until power was restored.
Reply With Quote
  #3  
Old 08-15-2008, 04:36 PM
harris's Avatar
harris harris is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 116
Rep Power: 6
harris is on a distinguished road
Default Re: Pudu Fish shops

saya pun suka gak beli ikat kat pasar pudu tuh.. dulu dulu masa sekolah rendah, lepas sekolah mesti singgah sana, jengok2 ikan emas yg murah murah.. lepas tuh, baru balik.. dulu dulu ikan emas murah lah sangat....
Reply With Quote
  #4  
Old 08-15-2008, 05:18 PM
June June is offline
Animal Lover
 
Join Date: Aug 2008
Location: Tmn Shamelin Perkasa-Kota Kinabalu
Posts: 6,004
Rep Power: 0
June is on a distinguished road
Default Pudu Fish shops

Harris,suami akak pun suka beli ikan kat sana dan makanan ikan.tak tau jenis ikan apa tp very colourful fish.akak pelihara kucing suami akak pelihara ikan.hm!! kdg2 kucing akak intai2 ikan2 kat akuarium. terliur agaknya.

Quote:
Originally Posted by harris View Post
saya pun suka gak beli ikat kat pasar pudu tuh.. dulu dulu masa sekolah rendah, lepas sekolah mesti singgah sana, jengok2 ikan emas yg murah murah.. lepas tuh, baru balik.. dulu dulu ikan emas murah lah sangat....
Reply With Quote
  #5  
Old 08-15-2008, 05:39 PM
harris's Avatar
harris harris is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 116
Rep Power: 6
harris is on a distinguished road
Default Re: Pudu Fish shops

Quote:
Originally Posted by June View Post
Harris,suami akak pun suka beli ikan kat sana dan makanan ikan.tak tau jenis ikan apa tp very colourful fish.akak pelihara kucing suami akak pelihara ikan.hm!! kdg2 kucing akak intai2 ikan2 kat akuarium. terliur agaknya.
agaknya suami akak tuh inang ikan guppy kot.. yang ekor dia warna warni tu ek.. kat umah saya, beribu ribu lemon dah....
Reply With Quote
  #6  
Old 08-15-2008, 06:16 PM
June June is offline
Animal Lover
 
Join Date: Aug 2008
Location: Tmn Shamelin Perkasa-Kota Kinabalu
Posts: 6,004
Rep Power: 0
June is on a distinguished road
Default Pudu Fish shops

tak taulah Harris.mcm2 warna ada.yg kecik,yg besar.tp lawa sangat colour ikan tu.

Quote:
Originally Posted by harris View Post
agaknya suami akak tuh inang ikan guppy kot.. yang ekor dia warna warni tu ek.. kat umah saya, beribu ribu lemon dah....
Reply With Quote
  #7  
Old 08-15-2008, 07:45 PM
Ezer's Avatar
Ezer Ezer is offline
CEO, EzerNET
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 796
Rep Power: 10
Ezer has disabled reputation
Default Re: Pudu Fish shops

Quote:
Originally Posted by ashleywong View Post
hi ezer,

well that was the past. the good old days, imagine aquarists on one end of pasar road, loads of durian at the shorter end and fish hobbyists from all walk of life mingling either to just enjoy the atmosphere or to get a bargain.
Haha.. yup... actually i haven't bought any fishes for years and years... It was the place to be at the time...

Quote:
flower horn are quite smart, they're from the cichlid family. i taught mine to turn "somersault" if he wanted food. mean of me, huh?
Wow, I didn't know you can do that.. ie, train a fish.. that's pretty strange and cool at the same time..
Reply With Quote
  #8  
Old 08-16-2008, 07:51 PM
ashleywong ashleywong is offline
Banned
 
Join Date: Jul 2008
Location: Taman Desa, KL
Posts: 711
Rep Power: 0
ashleywong is on a distinguished road
Default Re: Pudu Fish shops

sounds mean huh? actually it turned out coincidentally. you know how flowerhorn likes to follow movement right? one time it followed my hand movement around the pump (i thought i'd give him more exercise than just swimming back and forth - so boring). it so happened i fed him after that. after a couple of times, each time i show him his bottle of food, he'd swam a couple of times round the pump before asking for his food...my sis thought it was swell but i kinda felt bad making him beg for his food.
Reply With Quote
  #9  
Old 08-16-2008, 09:29 PM
Ezer's Avatar
Ezer Ezer is offline
CEO, EzerNET
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 796
Rep Power: 10
Ezer has disabled reputation
Default Re: Pudu Fish shops

Dun feel sorry.. he prob enjoys playing with you... we find out more how intellignet our brethren animals are everyday don't we? We start out assuming we're the only intellignet animals around, then we find out that other animals are all pretty smart as well..
Reply With Quote
  #10  
Old 11-27-2008, 12:05 PM
teearts's Avatar
teearts teearts is offline
teearts CENTER 雨林美术中心
 
Join Date: Nov 2008
Location: Bandar Puchong Jaya
Posts: 7
Rep Power: 0
teearts is on a distinguished road
Send a message via MSN to teearts Send a message via Yahoo to teearts
Smile Re: Pudu Fish shops

Quote:
Originally Posted by Ezer View Post
I love to buy fishes at the Pudo Market area. They will showcase their fishes on bakuls... and it's pretty cheap! There are also a few proper shops there with sea fishes.

Where do you buy your fishes?
Hello Ezer! I am a Catfish lover. May I know where is the Pudu market area? It there the place around Petaling Street? Thanks!
Reply With Quote
  #11  
Old 11-27-2008, 12:49 PM
abzalia's Avatar
abzalia abzalia is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Nov 2008
Location: Kajang-Putrajaya-Kuching-Oya
Posts: 1,949
Rep Power: 7
abzalia is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to abzalia
Default Re: Pudu Fish shops

Quote:
Originally Posted by harris View Post
agaknya suami akak tuh inang ikan guppy kot.. yang ekor dia warna warni tu ek.. kat umah saya, beribu ribu lemon dah....
"inang"..????word tuh familiar kat Swk...inang=bela

org cakap la..kat pudu murah akuarium...tul ker..?? kot2 sape tau..
plan nk bela ikan next year....
tuh pun klu berjaya nak pujuk hubby mintak "permisen"
__________________
.::argh..!! susah2, H.A.N.T.A.MS.A.J.A lahhh.::
Reply With Quote
  #12  
Old 11-28-2008, 10:15 AM
ketotmerah's Avatar
ketotmerah ketotmerah is offline
PetFinder Buddy
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 97
Rep Power: 6
ketotmerah is on a distinguished road
Default Re: Pudu Fish shops

Quote:
Originally Posted by abzalia View Post
"inang"..????word tuh familiar kat Swk...inang=bela

org cakap la..kat pudu murah akuarium...tul ker..?? kot2 sape tau..
plan nk bela ikan next year....
tuh pun klu berjaya nak pujuk hubby mintak "permisen"
betul..saya dah beli akuarium..murah..kalau kos lebih kurang seratus tu boleh dpt akuarium besar..

kat rumah tu, saya bela kucing..husben bela ikan ..ikan puyu.& yg paling wajib ikan bandaraya
Reply With Quote
  #13  
Old 11-28-2008, 11:41 AM
abzalia's Avatar
abzalia abzalia is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Nov 2008
Location: Kajang-Putrajaya-Kuching-Oya
Posts: 1,949
Rep Power: 7
abzalia is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to abzalia
Default Re: Pudu Fish shops

Quote:
Originally Posted by ketotmerah View Post
betul..saya dah beli akuarium..murah..kalau kos lebih kurang seratus tu boleh dpt akuarium besar..

kat rumah tu, saya bela kucing..husben bela ikan ..ikan puyu.& yg paling wajib ikan bandaraya
ye ker..?? yg ukuran brp?? ingat nk beli yg 1 kaki jek...bleh letak atas rak kasut..besar2 kang payah plak.. bior "setat" dr yg kecik jek dulu..maklum le..."tangan" nih bukan menjadi sangat...dulu bela ikan, 3-4 bulan lepas tuh sekor2 mati....gara2 orang salah bg info pasal nk tukar air...
nih nk stat balik..
so ikan bandaraya tuh mmg dah 1st dalam list...lain2 ikan x tgk lg..
hehehehhe
__________________
.::argh..!! susah2, H.A.N.T.A.MS.A.J.A lahhh.::
Reply With Quote
  #14  
Old 11-28-2008, 01:47 PM
ketotmerah's Avatar
ketotmerah ketotmerah is offline
PetFinder Buddy
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 97
Rep Power: 6
ketotmerah is on a distinguished road
Default Re: Pudu Fish shops

Quote:
Originally Posted by abzalia View Post
ye ker..?? yg ukuran brp?? ingat nk beli yg 1 kaki jek...bleh letak atas rak kasut..besar2 kang payah plak.. bior "setat" dr yg kecik jek dulu..maklum le..."tangan" nih bukan menjadi sangat...dulu bela ikan, 3-4 bulan lepas tuh sekor2 mati....gara2 orang salah bg info pasal nk tukar air...
nih nk stat balik..
so ikan bandaraya tuh mmg dah 1st dalam list...lain2 ikan x tgk lg..
hehehehhe

Saya beli akuarium yg sama besar dgn rak kasut yg bertutup tu..ala2 kabinet kasut yg 2 pintu)..memang ngan2..dok atas rak kasut tu..

Akuarium tu siap ada tutup..motor (pump), penapis & eksesori yg lain saya beli asing..masa tu saya beli akuarium, pokok2 skit, makanan ikan, sauk ikan, ubat ikan (anti klorin kot - untk air)..dlm rm 100+..

bulan depannya pulak saya beli batu2 yg colorfull tu..nak cantik kan akuarium ni mkn duit gak..sama laa kita bela anak2 yg berkaki 4..saya beli sikit2..
Reply With Quote
  #15  
Old 12-01-2008, 10:32 AM
abzalia's Avatar
abzalia abzalia is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Nov 2008
Location: Kajang-Putrajaya-Kuching-Oya
Posts: 1,949
Rep Power: 7
abzalia is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to abzalia
Default Re: Pudu Fish shops

Quote:
Originally Posted by ketotmerah View Post
Saya beli akuarium yg sama besar dgn rak kasut yg bertutup tu..ala2 kabinet kasut yg 2 pintu)..memang ngan2..dok atas rak kasut tu..

Akuarium tu siap ada tutup..motor (pump), penapis & eksesori yg lain saya beli asing..masa tu saya beli akuarium, pokok2 skit, makanan ikan, sauk ikan, ubat ikan (anti klorin kot - untk air)..dlm rm 100+..

bulan depannya pulak saya beli batu2 yg colorfull tu..nak cantik kan akuarium ni mkn duit gak..sama laa kita bela anak2 yg berkaki 4..saya beli sikit2..

ooo..klu cam tuh...ok gak..kat umah ade rak kasut yg 2 pintu tuh..kira klu beli "kerium" tuh, agak2 ok x klu nk letas atas rak kasut tuh....tahan/kukuh x rak kasut tuh...saya ingat pun nk beli saiz tuh jek..xnak besar2...klu RM100++ tuh kira ok ler....bleh bajet2...ari tuh beli cage bebudak tuh...RM200+++...bape bulan nk kumpul sikit2...eheheheh
__________________
.::argh..!! susah2, H.A.N.T.A.MS.A.J.A lahhh.::
Reply With Quote
  #16  
Old 12-01-2008, 02:17 PM
ketotmerah's Avatar
ketotmerah ketotmerah is offline
PetFinder Buddy
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 97
Rep Power: 6
ketotmerah is on a distinguished road
Default Re: Pudu Fish shops

Quote:
Originally Posted by abzalia View Post
ooo..klu cam tuh...ok gak..kat umah ade rak kasut yg 2 pintu tuh..kira klu beli "kerium" tuh, agak2 ok x klu nk letas atas rak kasut tuh....tahan/kukuh x rak kasut tuh...saya ingat pun nk beli saiz tuh jek..xnak besar2...klu RM100++ tuh kira ok ler....bleh bajet2...ari tuh beli cage bebudak tuh...RM200+++...bape bulan nk kumpul sikit2...eheheheh

boleh..saya punya kerium tu saya letak atas rak kasut tu jer..1 jer rak kasut tu..so far rak kasut saya tu masih elok sebab tak kena matahari..dah setahun lebih ni, rak kasut tu ok jer..sebelah kerium tu saya letak 3 tier cage anak2 saya..boleh tgk jer, sentuh tak dapat..sebab tu laa ikan2 kat dlm kerium tu hari2 kena marah dek anak2 ku
Reply With Quote
  #17  
Old 12-01-2008, 02:21 PM
abzalia's Avatar
abzalia abzalia is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Nov 2008
Location: Kajang-Putrajaya-Kuching-Oya
Posts: 1,949
Rep Power: 7
abzalia is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to abzalia
Default Re: Pudu Fish shops

Quote:
Originally Posted by ketotmerah View Post
boleh..saya punya kerium tu saya letak atas rak kasut tu jer..1 jer rak kasut tu..so far rak kasut saya tu masih elok sebab tak kena matahari..dah setahun lebih ni, rak kasut tu ok jer..sebelah kerium tu saya letak 3 tier cage anak2 saya..boleh tgk jer, sentuh tak dapat..sebab tu laa ikan2 kat dlm kerium tu hari2 kena marah dek anak2 ku
owhhh...ic....tu ler..mmg plan nak wat cam tuh...letak kerium sebelah 3 tier cage tuh...nk wat santapan mata dorang...wakakakak.....eiiiiiiiiiiiiiiii ...x sabarnyer tggu dapat kerium nih....rasa nk mintak tukar adiah besdey jek kat hubby..nk kerium jek..ikan2 beli sendiri....
__________________
.::argh..!! susah2, H.A.N.T.A.MS.A.J.A lahhh.::
Reply With Quote
  #18  
Old 12-01-2008, 02:33 PM
nik_tropicana's Avatar
nik_tropicana nik_tropicana is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,146
Rep Power: 7
nik_tropicana is on a distinguished road
Default Re: Pudu Fish shops

kedai ikan kat pudu nie ok..tapi kita kne pilih yang betol2..maksud pilih yang btol2 nie adelah kita tgk persekitaran kedai tu...keadaan ikan tu...bagi mereka yg berminat nak membeli belah ikan kat pasar pudu nie, saya suggest beli kat kedai yang btol2 kat lot kedai..bukan kat tepi jalan...banyak reason sy ckp begini..saya da masak ckit ngan perangai org2 kat situ sebab dari darjah enam sampai sekarang saya slalu cuci mata tgk ikan hiasan kat situ..sape2 yang perasan, ade dua kedai ikan yang btol2 kat shop lot..beli kat situ..memang harga mahal (beza 20-30 sen jer..)..tapi kita kne fikir kualiti jugak,kan?..jgn mudah tertipu ngan jualan ikan kelisa RTG yg ade cert kat situ..klu btol2 nak, beli da pengedar yang sah...byk kes kne tipu jadi kat situ..n yang latest adelah penjualan kitten DLH kat pasar pudu..harga riban2 mengalahkan yg ade cert...nasihat saya, fikir masak2 sblom beli ikan hiasan kat pasar pudu..
Reply With Quote
  #19  
Old 12-02-2008, 11:11 AM
nik_tropicana's Avatar
nik_tropicana nik_tropicana is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,146
Rep Power: 7
nik_tropicana is on a distinguished road
Default Re: Pudu Fish shops

nie adelah hasil dari beli kat pasar pudu...


antara penghuni dalam akuarium nie adelah neon tetra, cardinal tertra, glow eye tetra, cherry shrimp, otto, rasboras, ikan ntah-ape-ntah dan lain2..pendek kata suma kelengkapan dari ikan, aquarium, filter, batu kecil2, poko2, kayu, span ntuk filter, anti klorin suma beli kat pudu..yang dibeli luar dari kawasan pudu hanya CO2 jer..tu pun refill dier beli kat pudu...
Reply With Quote
  #20  
Old 12-02-2008, 11:36 AM
abzalia's Avatar
abzalia abzalia is offline
PetFinder Guru
 
Join Date: Nov 2008
Location: Kajang-Putrajaya-Kuching-Oya
Posts: 1,949
Rep Power: 7
abzalia is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to abzalia
Default Re: Pudu Fish shops

Quote:
Originally Posted by nik_tropicana View Post
nie adelah hasil dari beli kat pasar pudu...


antara penghuni dalam akuarium nie adelah neon tetra, cardinal tertra, glow eye tetra, cherry shrimp, otto, rasboras, ikan ntah-ape-ntah dan lain2..pendek kata suma kelengkapan dari ikan, aquarium, filter, batu kecil2, poko2, kayu, span ntuk filter, anti klorin suma beli kat pudu..yang dibeli luar dari kawasan pudu hanya CO2 jer..tu pun refill dier beli kat pudu...
lawanyer kerium nikk..jeleSSSsssssnyer tengok......tutup mata dulu.....sehingga dapat kerium tuhh...

nik,
yg kayu tuh suke tgk....beli brp ekk...?? tuh kayu betul ker kayu buat..? x reput ker dalam air nnt??

err,...kerium nik tuh ukuran brp? 1 kaki ker..?? dia jual siap dengan cover ekk..???

ishhhhh..cam lambat jek nk dapat kerium tuhh..
__________________
.::argh..!! susah2, H.A.N.T.A.MS.A.J.A lahhh.::
Reply With Quote
Reply

Bookmarks

Thread Tools

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Malaysia Pet Shops List filinlee Pet Shops & Services 16 03-11-2014 09:47 PM
Sea Fish Aquarium Photos - show off yours! Ezer Sea Fish and Aquariums 16 01-12-2013 08:37 PM
"Flower Horn" Fish alancheah Fish & Aquariums 6 08-15-2008 09:24 AM



All times are GMT +8. The time now is 03:01 PM.


Powered by vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
 

Main Site
Home
Sign Up
Find A Pet
About PetFinder.my
Terms & Conditions
Link To Us
Contact Us
Facilities
Discussion Forum
Medical Fund
Central News Portal
Visual Map
Knowledge Library
Microchip Directory
FurryCards
Directory
Mobile
iPhone & iPod App
Android App
BlackBerry App
Mobile Website

Social Media
Facebook
Twitter
Others
Advertising
Events
Ambassador
Members
Discussions
Blacklists & Scams



Copyright © PetFinder.my, 2008 - 2012. All rights reserved.