Go

Go Back   PetFinder.my > The Animal Corner > Cats & Kittens

Cats & Kittens General information and discussions on taking care of your feline buddy

Old 04-29-2011, 09:00 AM
Animal Lover

veesakura is on a distinguished road
Unhappy macam mana nak baikkan old n new cat?

hi all,
sowie kalau thread seumpama ini dah ade. pale vee tgh pusing ni. 3 ari lepas vee bwk balik sekor kitten,shirou nama die. baru nak msuk 2 buln. owner die bagi vee as hadiah and memang niat vee nak carikan kawan untuk smokey. smokey ni vee dah bela 11bulan. memang dari kecik la vee bela. mula2, smokey ok. masuk ari kedua, smokey perasan kot shirou bakal tinggal ngan die. smokey dah tunjuk unsur2 jeles. senyap jer, majuk. camner nak baikkan dorang? dorang tak gaduh, cume smokey taknak layan shirou. tolong bagi advise ya kawan2..tq..
Old 04-29-2011, 10:52 AM
Animal Lover

toffeecino is on a distinguished road
Default Re: macam mana nak baikkan old n new cat?

Hi veesakura!
It is not easy to introduce new cat or kitten to your existing little ones, you need to make the newbies feel welcome and comfortable, but at the same time you also need to comfort your existing cat that you love smokey just the same, if not more.
For the new kid, you need to separate the kitten in a different room (if possible), especially if the kitten is not yet vaccinated. When the kitten looks comfortable in the new environment, you can let the kitten out for him to explore and familiarize himself to your house. During this separation, smokey should smell the existence of a new comer.
For smokey, you need to pay extra attention, give him treats, spend more time playing with him, to show him that you love him the same, if not more,
and that the new kitten is not here to replace him.
Then only you can introduce them slowly. Starting to play with both of them at the same time, or give them treats- whatever the method is, try to make Smokey feels like being together with the new kitten is fun.
The key is patience! Especially since Smokey used to be alone with you all this time.
Good luck
Old 04-29-2011, 11:24 AM
Animal Lover

Quote:
Originally Posted by toffeecino View Post
Hi veesakura!
It is not easy to introduce new cat or kitten to your existing little ones, you need to make the newbies feel welcome and comfortable, but at the same time you also need to comfort your existing cat that you love smokey just the same, if not more.
For the new kid, you need to separate the kitten in a different room (if possible), especially if the kitten is not yet vaccinated. When the kitten looks comfortable in the new environment, you can let the kitten out for him to explore and familiarize himself to your house. During this separation, smokey should smell the existence of a new comer.
For smokey, you need to pay extra attention, give him treats, spend more time playing with him, to show him that you love him the same, if not more,
and that the new kitten is not here to replace him.
Then only you can introduce them slowly. Starting to play with both of them at the same time, or give them treats- whatever the method is, try to make Smokey feels like being together with the new kitten is fun.
The key is patience! Especially since Smokey used to be alone with you all this time.
Good luck
toffeecino,
many2 thanks! actually, that kitten dah vaksin. and i think i already make a mistake by paying more attention to the new kitten. so, balik nanti, have to pujuk smokey. bring him jalan2, bagi treats and wetfood kesukaan die and will update here the progress. wish me luck!
Old 04-29-2011, 12:38 PM
PetFinder Guru

anizarina is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by veesakura View Post
toffeecino,
many2 thanks! actually, that kitten dah vaksin. and i think i already make a mistake by paying more attention to the new kitten. so, balik nanti, have to pujuk smokey. bring him jalan2, bagi treats and wetfood kesukaan die and will update here the progress. wish me luck!
gud luck...rina pun for the 1st time bawa Shiro balik, takut jugak Bubuye terasa. Lama2 Bubuye macam anggap Shiro anak dia pulak. Now its almost 2 weeks Shiro with us. And mujur bubuye tak merajuk :)
Old 04-29-2011, 03:10 PM
Animal Lover

Quote:
Originally Posted by veesakura View Post
toffeecino,
Good luck. If the kitten is friendly, they should be getting on very well soon.
Old 04-30-2011, 07:59 PM
Animal Lover

reeyn is on a distinguished road

Quote:
Good luck. If the kitten is friendly, they should be getting on very well soon.
2 weeks ago i pon ade bwk balik kucing i jumpa depan bank.,..kecik lgi...lebey kurg 3 bulan...treat dia smpai baik...then bg mandi cuz ade kutu.....beli lah 1 cage lg...ikot nasihat pakcu,dia ckp,mula2 kurung dlm cage dulu,tp biarkan they see each other...n then slow2 sy lepaskan...mula2 time sy n hubby ade je bru lepaskan,pastu time nak tido kurungbalik.....n fyi i ade kucing female 1 year n half...dia agan angin lah,garang jugak bila anak kucing nie main2 dekt dia...but then after 1 weeks i lepaskan anak kucing tu bg main dlm umah senior cat tu boleh trima dia...n skrang end up dengan tido same2,jilat2,main2....maybe anak kucing tu windu mak dia kot,kdg2 menyondol perut si senior ni konon nak susu...tergelak je tgk...heeee.....tp apew2pun,introduce them slow n steady.....jgn drastic sgt.......
Old 05-04-2011, 11:46 AM
Animal Lover

Talking Re: macam mana nak baikkan old n new cat?

alhamdulillah! tau tak, 3rd day, i bwk blik shirou smokey jatuh sakit. masalah hairball sampai demam. bawak g vet, then treat him with wetfood. memang i tak layan shirou, biar jer shirou main sorang. cian mamat kecik tuh. seb baek lah si shirou ni jenis happy go lucky. then, time tdo, i put smokey on my pillow. ktorang tido sebantal.hihihi. then, dah tengok die nyenyak cket, i put shirou on my bolster. so, both of them tido ngan i, fair and square. start dari malam tu, dorang dah ok cket. smokey dah nak layan shirou main tapi kejap2 jer. then pagi tadi, i dengar dorang macam buat party liar, lari sana sini. yang klakar tu, bile i bangun, smokey act cool macam taknak amek tau pasal shirou.muahahaha!!
Old 05-04-2011, 04:09 PM
Animal Lover

Good to hear. Mula-mula memang susah, especially kalau kita ada one furkid aje kat rumah. Tapi macam akak yang asyik bawak balik orphans kat rumah ni, my queen dah biasala (akak rasa). Cuma kena bagi dia extra special attention, sampai dia puas hati. And you are lucky yang
Shirou is friendly. Gummibear akak dah dekat dua tahun akak bawak balik,
still tak nak bergaul dengan anak-anak yang lain . Cuma sekarang dia dah dalam level tak kisah dengan furkids lain. kalau tak mesti dia hiss ke lari
Old 05-04-2011, 04:21 PM
Animal Lover

Quote:
Good to hear. Mula-mula memang susah, especially kalau kita ada one furkid aje kat rumah. Tapi macam akak yang asyik bawak balik orphans kat rumah ni, my queen dah biasala (akak rasa). Cuma kena bagi dia extra special attention, sampai dia puas hati. And you are lucky yang
Shirou is friendly. Gummibear akak dah dekat dua tahun akak bawak balik,
still tak nak bergaul dengan anak-anak yang lain . Cuma sekarang dia dah dalam level tak kisah dengan furkids lain. kalau tak mesti dia hiss ke lari
wah!! btol2 dominan Gummibear nih. dah 2 tahun pon still taiko.hehehe. smokey cool jer kalau jumpa cat lain asalkan cat tu tak stay forever and tido ngan mami dia. hehehe. shirou pon relax2 jer jumpa cat lain. cat lain plak yg dok hissing sebab 1st time jumpa. klaka jer kan. pastu pagi2 si shirou sibuk dok nyondol smokey, nak nyonyot. rindu mak die kot
Old 05-05-2011, 01:28 PM
Animal Lover

vet akak pun tak tahu nak buat apa, sebab selalunya existing cat yang marah sebab orang masuk territory dia, dan new cat selalunya takut-takut because they are introduced to unfamiliar environment. Cuma gummibear akak aje yang lain, bawak balik aje dah anggap su casa mi casa,dan kucing-kucing lain tu menceroboh territory dia.
Shirou pun macam Oreo dan Hacks akak. Oreo dulu suka nyonyot telinga Toffee, dan Hacks suka nyonyot bulu perut Chestnut (male). sampai sekarang berkepit-kepit
Old 05-13-2011, 11:13 AM
Animal Lover

Quote:
vet akak pun tak tahu nak buat apa, sebab selalunya existing cat yang marah sebab orang masuk territory dia, dan new cat selalunya takut-takut because they are introduced to unfamiliar environment. Cuma gummibear akak aje yang lain, bawak balik aje dah anggap su casa mi casa,dan kucing-kucing lain tu menceroboh territory dia.
Shirou pun macam Oreo dan Hacks akak. Oreo dulu suka nyonyot telinga Toffee, dan Hacks suka nyonyot bulu perut Chestnut (male). sampai sekarang berkepit-kepit
muahahaha!!lawak la gummibear nih.smokey and shirou dah baik giler. sangat kamceng. cuma dah jadi rutin, kalau balik umah, akan dukung smokey dulu. supaya tak timbul unsur2 jealous. hehehe. suka benar dorang buat party. si shirou, dah tak macam budak 2bulan sebab kawan dengan abang besar.hehehe