Go

Go Back   PetFinder.my > The Animal Corner > Cats & Kittens > Health, Disease & Diet

Health, Disease & Diet Find out the best tips and practices on managing your cat's diet, health care, and issues with diseases from our community of animal lovers

Old 08-05-2009, 12:39 PM
Pets Are NOT Disposable

FurKids is on a distinguished road
Default Re: Neutering, What to expect, preparations??

I think it is ok, it is already the 3rd day, memang gatal tempat plaster tu, and the cat gigit sebab nak tanggalkan plaster tu.

Dia tak nak pakai e-collar pun tak aper, non of all my neuters (berpuluh-puluh kalau belum sampai seratus) touch wood, tak pernah pakai collar dan kalau jilat pun sedikit sahaja (it is normal, dia bersihkan badannya). Just watch out for excessive licking of the wound jika berlaku dan the wound gets wet and red/swollen. Otherwise everything should be normal.
"We organized in the past to make Trap-Neuter-Return possible. Today, we organize to make Trap-Neuter-Return the norm and to end the unnecessary killing of cats in animal shelters across the country and provide humane care." - Alley Cat Allies
Old 08-05-2009, 12:43 PM
Animal Lover

June is on a distinguished road
Default Neutering, What to expect, preparations??

itulah pasal bro.kucing2 yg aku neuter suma mana ada pakai e-collar.aku tgk pun kesian. aku just pastikan they don't lick exccesively.after sapu gel gamat aku kipas2 kasih kering itu gel sip through itu wound. tp some forumers bgtau aku durang punya kucing keep on licking kat wound tu.nak buat apalg?? terpaksalah masukkan e-collar.

Quote:
Originally Posted by FurKids View Post
I think it is ok, it is already the 3rd day, memang gatal tempat plaster tu, and the cat gigit sebab nak tanggalkan plaster tu.

Dia tak nak pakai e-collar pun tak aper, non of all my neuters (berpuluh-puluh kalau belum sampai seratus) touch wood, tak pernah pakai collar dan kalau jilat pun sedikit sahaja (it is normal, dia bersihkan badannya). Just watch out for excessive licking of the wound jika berlaku dan the wound gets wet and red/swollen. Otherwise everything should be normal.
Old 08-05-2009, 12:59 PM
PetFinder Guru

linda_gamble is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to linda_gamble

Quote:
Originally Posted by June View Post
Bro,si Linda risau sebab kucing dia tak naka pakai e-collar tp dok nak gigit plaster tu. tp aku tak pastilah klu dia jilat wound dia ke tak.
hehhhe..
tul tue kak june..wisau sangat
dah ler linda tak perasan dier prgnant...
ada member cakap..kalo pregnant rahim tebal..
so darah akan kuor....cam darah haid..

sib baek ada bro n kak june...
bleh gak refer....linda nie tak der pengalaman
kak june n bro dah otai....
cumer sorry lah kalo linda asik tanya jerk...
yerlah linda nie suker pk yang bukan....
Old 08-05-2009, 01:04 PM
Pets Are NOT Disposable

It depends, June ... there are many things we do not know about these cases which may differ from ours in many conditions.

Sebagai contoh lah, adakah mereka tu pelanggan Klinik Kembiri Setapak ke atau pelanggan vet bertauliah ke atau pelanggan klinik Kunta Kinte? Here alone dah terdapat banyak differences contributing to the possibility of different quality of the surgery performed. There are many good vet surgeons in the private sector as well as government, but there are also many bad, bad ones. Not all vets are skilled surgeons, neither do many have the surgical experience, honest! That is why (I shall not mention names) some vets actually volunteer at Klinik Kembiri to build up the practical experience in neuter surgery because they do not have the opportunity to do so where they work.

No. 2, mereka ada taruh benda kat parut tak (sebagai contoh June selalu cerita that you apply minyak gamat tanpa sebut brand apa and the caution of using gamat yg bukan asli ... I know that you mention in earlier threads tapi most forumers tak baca cerita awal-awal dan based on your comments, I won't be surprised that they do not know hujung pangkal and grab the nearest available bottle of minyak gamat adulterated with halba, halia, etc and dap it on the cat, causing problems). Cats do not like foreign stuff on their body and are fastidious cleaners. For this reason normally saya advise DO NOT apply anything on the wound at all.

If the first and second aspeks are ok, then thirdly, we have to consider that there is actually a problem as due to some reasons, some cats do not heal well and will need a vet's examination or simply an e-collar.

Ada banyak variable yg tuan kucing tahu tapi you and I as observers do not know.
"We organized in the past to make Trap-Neuter-Return possible. Today, we organize to make Trap-Neuter-Return the norm and to end the unnecessary killing of cats in animal shelters across the country and provide humane care." - Alley Cat Allies
Old 08-05-2009, 01:14 PM
PetFinder Guru

napelah bro n kak june tak duk kat area putrajaya...
kalo tak leh lin datang umah..
tapie nantie semak pulak kan....
asik datang jerk...
Old 08-05-2009, 01:20 PM
Animal Lover

June is on a distinguished road
Default Neutering, What to expect, preparations??

hahahahah!! ini aku selalu tekankan tp terjadi juga

hah!! kawan kawan.jgn amik sembarang gel gamat.GEL GAMAT HEALIN ONLY I REPEAT GEL GAMAT HEALIN ONLY

Quote:
It depends, June ... there are many things we do not know about these cases which may differ from ours in many conditions.

Sebagai contoh lah, adakah mereka tu pelanggan Klinik Kembiri Setapak ke atau pelanggan vet bertauliah ke atau pelanggan klinik Kunta Kinte? Here alone dah terdapat banyak differences contributing to the possibility of different quality of the surgery performed. There are many good vet surgeons in the private sector as well as government, but there are also many bad, bad ones. Not all vets are skilled surgeons, neither do many have the surgical experience, honest! That is why (I shall not mention names) some vets actually volunteer at Klinik Kembiri to build up the practical experience in neuter surgery because they do not have the opportunity to do so where they work.

No. 2, mereka ada taruh benda kat parut tak (sebagai contoh June selalu cerita that you apply minyak gamat tanpa sebut brand apa and the caution of using gamat yg bukan asli ... I know that you mention in earlier threads tapi most forumers tak baca cerita awal-awal dan based on your comments, I won't be surprised that they do not know hujung pangkal and grab the nearest available bottle of minyak gamat adulterated with halba, halia, etc and dap it on the cat, causing problems). Cats do not like foreign stuff on their body and are fastidious cleaners. For this reason normally saya advise DO NOT apply anything on the wound at all.

If the first and second aspeks are ok, then thirdly, we have to consider that there is actually a problem as due to some reasons, some cats do not heal well and will need a vet's examination or simply an e-collar.

Ada banyak variable yg tuan kucing tahu tapi you and I as observers do not know.
Old 08-05-2009, 03:09 PM
PetFinder Buddy

balqis is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to balqis

thank you furkids..dpt gaji nanti ingat nak pi sana.murah sket.kucenn saya dulu dah kembiri siap siap kat spca.dorang buat ok jer.yg tak tahannya najis dia,alamak hai busyuk nye.tak tau apa dorang kasi makan.thank you again. boo nak pi nanti set date le,boleh jumpa kat sana,saya yes aje belum tanya suami lagi nih.apapun keputusan nanti saya bagitau boo k.
Old 08-05-2009, 06:40 PM
~feline attaché

nurkasih is on a distinguished road

Caj yang dikenakan...

MALE- RM40
FEMALE-RM60
PREGNANT-RM80

Wallah..jauh bezanyer harga..I baru balik dari Peng Aun clinic.... Tanya skali pasal neuter / spay..

Female = RM 176 ( including ubat kutu, boarding 9 hari ( kot..dengar cam 9 ari), makan masa boarding...)

Male = RM90 ( hantar pagi ambik petang terus )..

Hurm..kena planning macambeli barang secara installment lak...hahahaha tapi its okay jugaklah sbb dia boardingkan kat tempat dier...

..terus kena amik kertas ngan pensil nieh..budget2... kang kebulur anak2 bulusku sekalian ..
Old 08-06-2009, 08:03 PM
PetFinder Guru

kuntum is on a distinguished road

Nurkasih,
Just a suggestion.
Kalau u tak de kucing sendiri & ada bilik kosong, saya rasa baik u jaga sendiri kucing yang dah kena spay/neuter. Save duit u sebab banyak yang u nak kena spay/neuter kan?...macam kes saya, saya tak de langsung bilik kosong. Dan saya ada kucing sendiri. Sebab tu sayang cari vet/pet shop yang boleh boardkan kucing2 stray tu dengan harga yg murah (less than RM10). Ikutkan hati saya. Nak je jaga kucing2 tu bila dah lepas kena spay/neuter. Tapi itu je boleh saya buat setakat ni...
Old 08-06-2009, 08:12 PM
~feline attaché

Quote:
Originally Posted by kuntum View Post
Nurkasih,
Just a suggestion.
Kalau u tak de kucing sendiri & ada bilik kosong, saya rasa baik u jaga sendiri kucing yang dah kena spay/neuter. Save duit u sebab banyak yang u nak kena spay/neuter kan?...macam kes saya, saya tak de langsung bilik kosong. Dan saya ada kucing sendiri. Sebab tu sayang cari vet/pet shop yang boleh boardkan kucing2 stray tu dengan harga yg murah (less than RM10). Ikutkan hati saya. Nak je jaga kucing2 tu bila dah lepas kena spay/neuter. Tapi itu je boleh saya buat setakat ni...
Nak buat sendiri memang boleh tapi masalahnya..I am living with my parents.. G pun I have asthmatic bro and sis... Anything kena simpan kat luar...Kalau pasal kucing2 nieh.. yang 3 ekor kucing i tue jer diorang tolerate...Btw, I have 3 cats... yang mana si penyet tueh memang sensitive.. cepat je dia tangkap penyakit..The strays yang lain entah camnalah nak simpan.... Nieh pun tengah feed diorang senyap2... Dok mengira... buat checklist.. G pun kat sini memang mahal..understood... G pun yang RM175 tueh memang doc tue soh boarding selama 9 ari tueh..maybe dia nak tengok kot... G pun..1 trip ke vet kat sini tak pernah kurang dari RM70... Yang murah ada..tapi dia main guessing game... Kerajaan?.. I dun dare to risk the life of the cats for the sake of saving money tho.. I trust the doctor and I am willing to pay more tengok dari cara dia..
Old 08-06-2009, 09:20 PM
Animal Lover

MamaCat is on a distinguished road

Hi semua, mamacat nak tanya klau early pregnancy for female cat apa tanda2nya. N lagi satu mamacat ni ada sekor lg female cat, umur pun dah lebih setahun setengah , bila musim mengawan bunyinya ngalahkan c MJ nyanyi lagu Bidin tu tapi tunggu 2 ke tiga bulan tak ada apa pun. Any suggestions?
Old 08-06-2009, 10:22 PM
~feline attaché

Quote:
Originally Posted by MamaCat View Post
Hi semua, mamacat nak tanya klau early pregnancy for female cat apa tanda2nya. N lagi satu mamacat ni ada sekor lg female cat, umur pun dah lebih setahun setengah , bila musim mengawan bunyinya ngalahkan c MJ nyanyi lagu Bidin tu tapi tunggu 2 ke tiga bulan tak ada apa pun. Any suggestions?
Mama..naper tak bukak thread baru..sure ramai yang membalas..hehehe sbb thread nieh tak ramai yang ada experience melampau dalam neutering / spaying yang nak join...hehehe
Old 08-07-2009, 12:16 AM
PetFinder Guru

kuntum is on a distinguished road

Quote:
Originally Posted by nurkasih View Post
Nak buat sendiri memang boleh tapi masalahnya..I am living with my parents.. G pun I have asthmatic bro and sis... Anything kena simpan kat luar...Kalau pasal kucing2 nieh.. yang 3 ekor kucing i tue jer diorang tolerate...Btw, I have 3 cats... yang mana si penyet tueh memang sensitive.. cepat je dia tangkap penyakit..The strays yang lain entah camnalah nak simpan.... Nieh pun tengah feed diorang senyap2... Dok mengira... buat checklist.. G pun kat sini memang mahal..understood... G pun yang RM175 tueh memang doc tue soh boarding selama 9 ari tueh..maybe dia nak tengok kot... G pun..1 trip ke vet kat sini tak pernah kurang dari RM70... Yang murah ada..tapi dia main guessing game... Kerajaan?.. I dun dare to risk the life of the cats for the sake of saving money tho.. I trust the doctor and I am willing to pay more tengok dari cara dia..
Owhhh... u pun ada kucing ye...kalau macam tu untung la you kalau vet bagi duduk 9 hari kat sana...tak le susah sangat. Macam saya kena bayar owhhh...dah la ada tiga ekor nak kena spay...sekor je jantan...on top of that semua kena boarding at least 12 days...things we do for cats...
Old 08-07-2009, 08:40 AM
PetFinder Guru

Quote:
Caj yang dikenakan...

MALE- RM40
FEMALE-RM60
PREGNANT-RM80

Wallah..jauh bezanyer harga..I baru balik dari Peng Aun clinic.... Tanya skali pasal neuter / spay..

Female = RM 176 ( including ubat kutu, boarding 9 hari ( kot..dengar cam 9 ari), makan masa boarding...)

Hurm..kena planning macambeli barang secara installment lak...hahahaha tapi its okay jugaklah sbb dia boardingkan kat tempat dier...

..terus kena amik kertas ngan pensil nieh..budget2... kang kebulur anak2 bulusku sekalian ..
Mak ai mahalnya nur?
gilerlah....rm175 ?? tapie ok lah sbb dier jaga tuk 9 hari...so tak risaulah....

Bro n kak June...
kucing linda dah tak berak berdarah lagie..syukurlah.....
pagie tadie tengok..taik ok, darah pon takder,,,,
thanks ehh..banyak bagi nasihat....
kalo tak, tak taulah apa jadik.....
Old 08-07-2009, 11:29 AM
Pets Are NOT Disposable

Quote:
Originally Posted by linda_gamble View Post
Mak ai mahalnya nur?
gilerlah....rm175 ?? tapie ok lah sbb dier jaga tuk 9 hari...so tak risaulah....

Bro n kak June...
kucing linda dah tak berak berdarah lagie..syukurlah.....
pagie tadie tengok..taik ok, darah pon takder,,,,
thanks ehh..banyak bagi nasihat....
kalo tak, tak taulah apa jadik.....
Benda berdarah ini boleh berlaku secara intermittent ... maknanya berhenti beberapa ketika pastu berlaku kembali, pastu berhenti balik dan datang kembali utk beberapa kali, pastu stop semula .... kadang-kadang poo pagi berdarah tapi waktu petang tidak, pastu next time dia poo ada sedikit darah, next time tak ada ....

It can be like that .... jadi kena jaga dan pantau jangkamasa lama sedikit.

Linda, sila jawab soalan ... darah tu bercampur dalam poo atau di luar poo (around the poo)?
Old 08-07-2009, 12:09 PM
PetFinder Guru

Quote:
Benda berdarah ini boleh berlaku secara intermittent ... maknanya berhenti beberapa ketika pastu berlaku kembali, pastu berhenti balik dan datang kembali utk beberapa kali, pastu stop semula .... kadang-kadang poo pagi berdarah tapi waktu petang tidak, pastu next time dia poo ada sedikit darah, next time tak ada ....

It can be like that .... jadi kena jaga dan pantau jangkamasa lama sedikit.

Linda, sila jawab soalan ... darah tu bercampur dalam poo atau di luar poo (around the poo)?
bro.....darah tue diluar poo...poo normal cam buah kana...
dalam poo tak der darah....smalam balik kijer lin tengok dier berak gak..tapie darah dah takda,,pagie tadie pon dier berak....darah pon tak der...
so ok ker bro?
Old 08-07-2009, 03:18 PM
Pets Are NOT Disposable

Kalo macam tu, pada pandangan saya, kemungkinan besar dia berdarah apabila poo dia keras dan bergesel dengan tender tissue kat colon. Ataupun kadang-kadang dia ada sedikit soreness kat anus dia dan bila poo gesel, berdarah lah dia dan bila poo tu lembek, bontot dia dapat peluang utk sembuh dan tak ada darah lagi. Tapi bila poo keras datang balik dan gesel tempat tu, maka berdarah lah kembali. Poo kana dia keras kan, Lin?

Jadi, Lin kena pantau dan jaga supaya kucing ada minum air (kucing memang minum sikit ajer, tapi stengah kucing makan dry kibbles tapi jarang sangat minum air - mungkin air yg dibekalkan dah kotor atau dah basi jadi dia tak nak minum.

Utk galakkan kucing minum air, Lin kasi dia soup pekat daripada ayam rebus tu dua sudu besar setiap kali.

Satu lagi, kucing Lin makan kibbles jenama apa? Sebab saya dengar ramai orang cerita kalau kucing mereka makan SP, poo tu keras sangat dan tidak sesuai. Tapi ada juga kucing yg ok dengan SP. But I think you are on BW, bukan? BW should be ok, from my experience. So Lin kena galakkan kucing minum lebih dgn memberi soup ayam rebus tu.
Old 08-07-2009, 06:30 PM
Addiction of Cats.....

izyandanial is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to izyandanial

Quote:
Caj yang dikenakan...

MALE- RM40
FEMALE-RM60
PREGNANT-RM80

Haloooo...sorry menyampuk....Kenapa nak kena boarding sampai 9 hari?Nanti takut tempat boarding tu bercampur dengan other sick cats susah nanti.

I buat dekat Klinik Pava Gelugor, even female hantar pukul 9 ambil balik 1 mcm tu......
Mommy Of:GP,DW Felis Wonder Jerry Tigger.CH DW PR Felis Wonder Ironmaine.PR Felis Wonder Perfect Storm.Felis Wonder Kiger Mustang.Felis Wonder Falcon.GP Catizzadi Khayani ElHurair.Cattizadi Tinkerbell.Felis Wonder Extreme Charged!.Felis Wonder Simon Jr.
http://izyanbutikspa.blogspot.com/
Old 08-07-2009, 07:17 PM
~feline attaché

Quote:
Originally Posted by izyandanial View Post
Haloooo...sorry menyampuk....Kenapa nak kena boarding sampai 9 hari?Nanti takut tempat boarding tu bercampur dengan other sick cats susah nanti.

I buat dekat Klinik Pava Gelugor, even female hantar pukul 9 ambil balik 1 mcm tu......
Boarding meant for sick cats meh. I used to send my cats to boarding kat klinik gak kekdang... Tak bleh ehh.. I tengok bersih ok jerk.. It's a female.. maybe he wants to tengok kot.. Sampai betul2 baik..
Old 08-07-2009, 07:36 PM
Addiction of Cats.....

izyandanial is on a distinguished road
Send a message via Yahoo to izyandanial

Quote:
Boarding meant for sick cats meh. I used to send my cats to boarding kat klinik gak kekdang... Tak bleh ehh.. I tengok bersih ok jerk.. It's a female.. maybe he wants to tengok kot.. Sampai betul2 baik..
hmmm....tengok keadaan la....tapi ada jgk orang hantar boarding pastu kucing sakit macam macam.....kalau u tengok dulu tempat ok la....the price 170 including boarding?
Mommy Of:GP,DW Felis Wonder Jerry Tigger.CH DW PR Felis Wonder Ironmaine.PR Felis Wonder Perfect Storm.Felis Wonder Kiger Mustang.Felis Wonder Falcon.GP Catizzadi Khayani ElHurair.Cattizadi Tinkerbell.Felis Wonder Extreme Charged!.Felis Wonder Simon Jr.
http://izyanbutikspa.blogspot.com/